FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

KL.
Idag hade jag båda "valparna" på tur i skogen. Hästvalpen är 5 år och precis igångsatt efter 2 månaders semester, hundvalpen är 5 månader :D
Dom skötte sig bra båda två! Det var första gången Vilja var med när jag red och hon höll sig intill oss hela tiden och lyssnade jättebra när jag bad henne att vänta. Hon var skeptisk till att komma hela vägen fram till mig när jag kallade in när jag satt på hästen men hon kom ändå och det gick rätt snabbt för henne att fatta när det fanns godis med i leken! Vi tog bara en lugn tur i skritt runt omkring på stigarna inne i skogen med lite klättring och kuperad terräng.
Perfekt när man kan slå två flugor i en smäll och motionera båda djuren! :idea:

Finns det förresten ingen annan här, eller någon ni känner, som har vinthund och bor i Linköping eller Norrköping?? Vore jättekul att nångång få vara med i en vinthundsträff :)

Jag är inte längre så aktiv i denna tråd men finns i Linköping med två whippar, vi kan arrangera en egen liten träff någon gång!

Det låter verkligen inte som en kul sommar precis! Hoppas det vänder för er snart, Det måste vara maximal otur just nu!

Men åh en bedårande valp iaf:love:

kl*

nu verkar det ju finnas så många östgötar här så att vi måste ordna en ordentlig träff senare i år ju!:D självklart för icke-östgötar också;)

*KL*

Shit! Nu är vi anmälda till vårt livs första utställning. :D Det ska bli jättespännande. Det är whippetklubbens utställning i Vingåker. Någon mer som ska dit?

Nackdelen är att det är inomhus i en sporthall och den typen av golv tenderar ju att bli hala. Dafne gillar inte alls att stå uppställd på hala golv. Hur är det med antihalkspray på tassarna, är det tillåtet eller inte? Det säljs ju trots allt på många utställningar ...

Jag kommer från Östergötland och har kvar släkten där. Är inte hemma så ofta, men om ni planerar buketräff när jag är och hälsar på vill Arcano hänga på :P

Våran uppfödare ska dit med några av sina hundar och vi har även anmält Vilja. Nu återstår det att se hur hon utvecklas fram till dess. Vi ställde henne för en vecka sen och då kom hon sist :angel: Dom andra valparna såg i princip färdiga ut i koppen medans Vilja har växt lite här och där :p
Nu har jag bara varit på en utställning inomhus och det var Stora Sthlm. Där hade dom lagt ut mattor, typ konstgräsmattor. Både där man ställde upp hunden, runt ringen och diagonalt genom ringen. Borde ju vara samma i Vingåker?

*KL*

Shit! Nu är vi anmälda till vårt livs första utställning. :D Det ska bli jättespännande. Det är whippetklubbens utställning i Vingåker. Någon mer som ska dit?

Nackdelen är att det är inomhus i en sporthall och den typen av golv tenderar ju att bli hala. Dafne gillar inte alls att stå uppställd på hala golv. Hur är det med antihalkspray på tassarna, är det tillåtet eller inte? Det säljs ju trots allt på många utställningar ...

Härligt! Jag håller tummarna!

De gånger jag varit på små utställningar i sporthallar har det inte lagts ut mattor där de ska springa på, dock har det funnits mattor framför bordet där de ska stå uppställda när domaren kollar på dem, och på whippet kollar de ju på bord också, så även om hon spänner sig lite på halt golv lär det ju vara rätt lugnt?

Jag är rätt säker på att antihalkspray inte är tillåtet faktiskt, däremot är det nog inte vanligt att någon bryr sig om det. Och på vissa utställningar är det ju inte ovanligt att folk "råkar" spilla läsk på golv och sedan "råkar" hundarna gå i läsken ;)

Våran uppfödare ska dit med några av sina hundar och vi har även anmält Vilja. Nu återstår det att se hur hon utvecklas fram till dess. Vi ställde henne för en vecka sen och då kom hon sist :angel: Dom andra valparna såg i princip färdiga ut i koppen medans Vilja har växt lite här och där :p

Vad kul att ni också kommer! :)

Dafne var precis likadan i växten. Det är först nu som Dafne börjar se vettig ut. Det växtes lite hipp som happ och lite här och lite där. Ett tag växte hon bara på längden och såg ut som en whippettax :p. Sist kom höjden. En av hennes kullsystrar ("Snygg-syrran", även kallad) blev dock klassvinnare och BIS-baby och Hälsinglands vackraste valp i ungefär samma veva.

Jag är rätt säker på att antihalkspray inte är tillåtet faktiskt, däremot är det nog inte vanligt att någon bryr sig om det. Och på vissa utställningar är det ju inte ovanligt att folk "råkar" spilla läsk på golv och sedan "råkar" hundarna gå i läsken ;)

Men de får ju inte spilla läsk på golvet! En av fördelarna med inomhus för oss är ju att det inte finns något på marken att äta/vilja nosa på. :p

Skönt att höra om att det i varje fall finns mattor vid bordet. Just det, bordet måste jag träna på också!

kl
Hallojhalloj :)
Har just spanat in att Vinthundsklubben kommer ha en utställning i Strängnäs 16 oktober. Det kommer antagligen bli premiär för min tjej då, eftersom hon hunnit bli 4 mån då :)
Några som ska dit?

Jag hade tänkt att åka till Strängnäs. Men tyvärr blir det nog inte något med det eftersom det kräver medlemsskap i Svvk och jag har inte råd med det just nu. Det känns lite onödigt att betala medlemsavgiften för i år för bara en utställning.

kl
Har just spanat in att Vinthundsklubben kommer ha en utställning i Strängnäs 16 oktober. Det kommer antagligen bli premiär för min tjej då, eftersom hon hunnit bli 4 mån då :)
Några som ska dit?

Har du plats i bilen för två salukidamer så kommer vi :angel: Är lite sugen på att ställa där, men har inte den blekaste aning om hur vi ska ta oss dit.

Det tror jag nog att jag har :) Jag kommer ju att åka dit med Ruts uppfödare, men de lär ha sina andra hundar med sig, och jag åker mycket troligt egen bil, så du är välkommen att följa med :)
Jag får reda på idag om Rut ska ställas där, hennes uppfödare kommer över då. Men jag kan inte se någon som helst anledning till att hon inte skulle det. Och annars ställer jag själv :D

kl
Några som ska dit?

Vi kommer nog! Valpen är tänkt att ställas där, och ev. också Lingon.... (Whippet)

Kollade med uppfödaren(/ägaren, jag är fodervärd) igår angående utsällningen. Och eventuellt kommer hon behöva gå sin sista domaraspirant på faraohund där, och isåfall så får ju Rut inte ställas där :/
Men R_C, det är möjligt att jag åker dit ändå, och isåfall kan du åka med. Får kolla det, anmälningstiden går ju inte ut än på någon vecka.

Igår kom vi hem med Willaim efter en lång dag! Jag var uppe redan 7 och lämnade barn till skola och förskola. Promenerade Melvin och tänkte sedan fel och tog en spårvagn för sent men hade ändå 10 minuters till tåget. Melvin sov de 3½ timmarna som en äkta resveteran. Väl på Arlanda fick vi en annan skjuts då den första blivit sjuk. Åkte till Cargo med dem och väntade....när de väl fick hundarnas papper fick de åka tillbaka till Arlanda för att stämpla passen innan vi fick ut hundarna. William gav mig en puss men var stressad ( nödig mest visade det sig ) och ville inte direkt ha mat. Han är oberörd av andra hundar och gav Melvin en puss direkt och Melvin reagerade artigt med att vända honom rumpan :!!!: Sedan fick vi åka trångt! William fram på golvet mellan mina ben och Melvin i Atlantas knä bak då bagaget var fullt av 2 ihopfällda transportburar. Melvin var den som var stressad när vi gick omkring på Sku City och gick till fel snabbtågsterminal. William var såklart nervös men följde mig så fint så och tog Raka rulltrappor som ingenting men i hissarna lägger han sig ( läskigt ). Väl framme i väntan på tåget till Stockholm tåg han mat ordentligt ( pannkaka var visst mums :))): ), delade vattenskål med Melvin och vilade ordentligt. Sedan hade vi en timme till innan Tåget till Göteborg. Väl på tåget sov de tätt ihop hela vägen hem :!!!: Väl hemma tittade han mycket försiktigt sig omkring, fick mat men åt bara ½ bravoburgare ( maten glömde de ge oss så det får bli direktinvänjning ) och sedan stängde jag in oss i ett av barnens rum men hans bädd. På natten vid 04 när husse gick till jobbet ville Melvin ut ur vårt sovrum och kom in till oss, då blev William sur över ngt och morrade och Melvin lyssnade direkt och gick och lade sig igen. Morgonen var underbar! Han är underbar med barn! Alla fick klappa honom i hans bädd och sedan lade han sig på golvet på sidan, lyfte ett bakben och ville gosa. Han följde efter äldsta sonen direkt, kärlek vid första ögonkastet :(+): Och så åt han upp hela ransonen och har kissat ute.

Helkroppsbilderna blev för suddiga men ni får snart färska bilder. Här är på tåget:

sover.jpg

Och här nyss:

vilar.jpg

åh vad söt han är och vad härligt att allt verkar ha gått bra!:laugh:

Jag behöver lite hjälp nu. Bara 1,5 vecka kvar tills jag hämtar lilla Loppan och imorrn är tanken att jag ska stanna till och handla en massa:D Gammelhunden här hemma är nog nämligen inte sådär jättesugen på att dela med sig av bäddar, leksaker, matskålar osv. Här är vad jag tänkt köpa:

• Koppel
  • Matskål och vattenskål
  • tuggben
  • ett par leksaker
  • kompostgaller
  • transportbur
  • lite filtar och annat mys
  • i alla fall en extra korg/bädd

har jag glömt nåt? åh jag är så nervös inför detta så det är helt galet:crazy: Tänk om allt bara blir fel och jag inte klarar av att göra saker och ting rätt. Tänker hela tiden att jag nog "bara haft tur" med gammelhunden och att jag nog egentligen inte klarar av detta. Snälla lite pepp hitåt tack!:angel: Har läst igenom min favvobok kontaktkontraktet både framåt och bakåt och upp och ner sisådär 1000 gånger, hihi:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 921
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar