FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

kl

Får jag fråga också :) Hur är irländsk varghund? Jag vill gärna veta allt :)
Blir våran riktiga förstahund, att ha tillsammans med våran son på 3 år och katter. Det borde gå bra?

Jag har noll koll på vinthundar whatsoever! Har sett nån enstaka under mina år i livet :p Så till er med såna vovvar: hur kom det sig att det blev just en vinthund? Vad använder ni dem till?

Har sett en massa bilder här med härliga vovvar :)

Bara någon enstaka? Var bor du människa? Se till att ta en sväng förbi Sthlm någon gång kan du få träffa massor ;)

Men ja, att jag har saluki är mest en slump. När jag var liten umgicks jag massor med min då bästa vän. Vi var ofta hos hennes farmor och farmodern hade en väninna som hade flera salukis. En gång när jag och min bästa vän hade ledigt från skolan samtidigt så åkte vi tillsammans med farmoderns väninna till kenneln som hennes hundar kom från. Sedan var jag kär :p

Några år senare började jag vara uppe på kenneln varje lov, och när jag sedan fick möjlighet att ha en egen hund kidnappade jag en tik som jag blivit kär i. Något år senare fick hon en valpkull på kenneln och jag kunde inte låta bli att köpa den i mina ögon finaste och knäppaste valpen.

Sååå helt plötsligt hade jag två salukis, tant Zala och hennes dotter Wahidah. Jag har provat på lite allt möjligt med Zala. Lydnad, personspår, agility, lite tricks osv. Med Wahidah tränar jag mer seriöst. Hon kan mängder av tricks, nästan alla moment i lydnadsklass 1, flera moment ur klass 2 och 3, har provat alla agilityhinder, provat personspår, tävlat lure coursing och kapp osv :D Snart blir det förhoppningsvis debut i lydnadsklass 1 för oss och sedan får man väl se vad vi hittar på.

Kan passa på att bifoga en bild från i söndags nu när jag ändå är igång och skriver om träning osv..
dsc_6031-c.jpg

*KL*

Jag söker efter en ras som skulle passa mina behov och som skulle bli bra som en signalhund endast för de behov jag har. Jag fick ett tips om vinthundar, och en whippet lät bra. Därför tänkte jag dra hit där de vinthundnördarna finns :D

Vad tror ni? Skulle en whippet passa som signalhund?
Och jag vill gärna veta hur mycket motion den skulle ungefär kräva per dag? Jag vill verkligen inte råka skaffa en hund som blir olycklig eller stressad av för lite motion hos mig.

Jag ska tillägga att jag har tänkt först skaffa en vuxen hund av den rasen jag beslutar mig för då jag aldrig haft hund tidigare (och för att valpar - hur söta de än är - är ett verkligt slit :devil: )

Tack i förväg för all hjälp!!

Bara någon enstaka? Var bor du människa? Se till att ta en sväng förbi Sthlm någon gång kan du få träffa massor ;)

Haha jag bor långt uppe i de norrländska skogarna :p Kul att höra :) Jag har nog haft en inskränkt syn på vad man kan använda vinthundar till :o

Nu har jag NOLL koll på vad en signalhund ska göra för något, men kikade in i din tråd om det och då verkar det som om du skulle behöva en lättlärd men hyfsat lugn ras? Nog för att man absolut KAN lära en vinthund olika saker, men det kan sällan kallas lätt och frågan är om det går att få så bra lydnad på dem hela tiden som det kanske krävs.

Jag vet som sagt var inte vad som riktigt krävs av en signalhund, men om det krävs att den när som helst på dygnet ska vara redo att "arbeta" och alltid göra ett bra jobb, då är nog inte en vinthund det perfekta valet. De är lite väl mycket "idag går det bra, men jag kanske inte har lust imorgon".

Haha jag bor långt uppe i de norrländska skogarna :p Kul att höra :) Jag har nog haft en inskränkt syn på vad man kan använda vinthundar till :o

De flesta är smått övertygade om att man bara kan gå koppelpromenader med sin vinthund och låta den jaga. Jag vet t.o.m. uppfödare som är övertygade om att det INTE går att lära dem ens såna vardagssaker som att inte stjäla mat ur handen på människor :grin: Att lära dem tricks osv är för vissa smått otänkbart och det finns de som får höra att sina hundar är icke-rastypiska eftersom de hundarna faktiskt lärt sig något.

Det är absolut inte vanligt att man tränar så mycket osv som jag gör med mina damer, men tja, någon måste ju visa att det faktiskt går ;) Jag skulle dock ljuga enormt mycket om jag någonstans påstod att det är lätt med allt vi gör.

Jag vet som sagt var inte vad som riktigt krävs av en signalhund, men om det krävs att den när som helst på dygnet ska vara redo att "arbeta" och alltid göra ett bra jobb, då är nog inte en vinthund det perfekta valet. De är lite väl mycket "idag går det bra, men jag kanske inte har lust imorgon".

Hm, ja, det är lite som en blindhund. Den ska kunna slappna av men ändå "arbeta" om det krävs när det t.ex. plötsligt ringer på dörren.

Äsch då :o Men om ni också skulle ha förslag, så vill jag gärna höra dem!

Ah, okays. Kanske någon retriver? eller kanske en pudel? De är väl rätt vanliga inom olika servicegrejer sådär?

Just när det gäller att visa att någon ringer på dörren kan de säkert lämpa sig väl för annas, whipparna. Iaf saluki är lite "vaktig" när det gäller sådant, men det beror väldigt mycket på vad hunden ska göra när det händer också, hur mycket träning du kan tänka dig att lägga ner och vad den ska visa. I vilka situationer är det tänkt att hunden ska visa ägaren någonting?

En retriver har jag funderat på, även om jag undrar över hur mycket motion de behöver (vilket kanske låter lite löjligt i jämförelse med en vinthund ... :p)

Tja, jag vill ju helst att de ska reagera "kontrollerat" och inte skälla vilt utan säga till en. Om dörrklockan ringer var ju en situation, om brandvarnaren piper, något konstigt händer i hemmet (som ett fönster som krossas) och utomhus om en bil eller cykel närmar sig bakifrån. Och andra saker om behov finns. Hunden ska också säga till även när jag sover för då tar jag av mig mina hörapparater och är stendöv.

kl*

nu har jag kollat igenom alla bilder i hela tråden :angel:
helt fast i dessa vackra vinthundar!
är det någon som bor runt malmö eller göteborg som man hade fått hälsa på?

Jag har noll koll på vinthundar whatsoever! Har sett nån enstaka under mina år i livet. Så till er med såna vovvar: hur kom det sig att det blev just en vinthund? Vad använder ni dem till?

Har sett en massa bilder här med härliga vovvar

Från att jag var liten och följde med mina föräldrar och deras hundar till veterinären och tittade på hundrastavlan så har jag haft ett gott öga till vinthundar. Min första whippet träffade jag när min kusin köpt sig en hanhund. Jag föll pladask och valet var således inte svårt när jag skulle bli med egen hund. Min första whippet var Cc - vuxen omplacering från en kennel i Umeå. Ett år senare skaffade jag nr 2 - Khaki som var 8 veckors valp när jag fick honom från samma kennel. Jag har inte ångrat mig en sekund och njuter varje dag av deras sällskap, hyss, självständighet och vackra utseende.

Just mina hundar används till lure coursing, de har testat på rundbaneracing och lite agility och ännu mindre lydnad. Ambitionen är att göra mer av allt och även testa spår. Jag joggar och cyklar med dem, går långa promenader ohc bara njuter av deras existens.

kl*

Vad skoj att du också gillar de underbara vinthundarna. Jag bor i Malmö och har gärna sällskap på någon promenad. Just nu är jag på semester, men kommer ner i slutet på augusti. Var bor du?

KL

Idag var vi på promenad runt ängarna och tog lite olika bilder. Här är några!

Pinnfajt mellan Cc och Khaki
DSC_0602.jpg

DSC_0565.jpg

Vackra Cc spanar ut över nejderna
DSC_0544.jpg

Khaki blev uppställd
DSC_0533.jpg

Och matte kom bort men återfanns som tur var... :p
DSC_0517.jpg

Okej hehe..tack för svaret! :)

Det jag helst hade velat är att JAG ska få sitta i baksätet med valpen och någon annan kör :D Och då vill jag helst också få ha honom i knät...men nu kommer han ju va hela 4 månader när jag hämtar honom..så blir inte det lite för stort för att ha i knät? :p Jag känner ingen som har en bur att låna ut :/
Det jag egentligen mest tänker på är att jag inte vill att uppfödaren ska se mig som oseriös eller så om jag inte har bur med mig och väljer att sítta bak med hunden.

När Khaki var fyra månader och åkte bil hade jag honom i sele och bälte och så låg han i sin lilla hundbädd i ett eget säte. Men på bara en timmes resa kan du ha honom i knät också. En så ung whipp är liten nog att platsa i ett normalstort knä :D

Apropå öronen så är en ung whippets öron överallt. Det rättar till sig av sig självt, alldeles säkert!

kl*

Jag bor i Göteborg och här finns fler vinthundar hos mina vänner. Podenco, Borzoi osv. Men min får bo in sig först då han är en omplacering och kommer hem först v 34 från Irland till oss :love:

Vad skoj att du också gillar de underbara vinthundarna. Jag bor i Malmö och har gärna sällskap på någon promenad. Just nu är jag på semester, men kommer ner i slutet på augusti. Var bor du?

Perfekt! Jag bor på en gård utanför svedala där jag pluggar för tillfället :) Börjar igen den 22a med praktik 1 månad! Hade varit supersnällt om jag fått hälsa på, och kanske fota dina fina, har nämligen en systemkamera då det är en stor hobby för mig :laugh:

Jag bor i Göteborg och här finns fler vinthundar hos mina vänner. Podenco, Borzoi osv. Men min får bo in sig först då han är en omplacering och kommer hem först v 34 från Irland till oss :love:

Jaha :laugh: jag är i göteborg då och då, mina föräldrar bor där!

*kl
Åhh idag har jag fått klappa och pussa på lite Saluki's.
Var ute och gick med min syrra och en kompis.
Då träffade vi på min arbetskollega och hennes två salukis =)
Så förhoppningsvis kanske det blir till och fota lite snart när ny kamera införskaffats.

Testa o gå med på Yahoos diskussionslista för vinthundar som är servicehundar. Kanske någon där använder sina vinthundar för precis det du söker

http://pets.groups.yahoo.com/group/ServiceSighthounds/

*KL*

Jag söker efter en ras som skulle passa mina behov och som skulle bli bra som en signalhund endast för de behov jag har. Jag fick ett tips om vinthundar, och en whippet lät bra. Därför tänkte jag dra hit där de vinthundnördarna finns :D

Vad tror ni? Skulle en whippet passa som signalhund?
Och jag vill gärna veta hur mycket motion den skulle ungefär kräva per dag? Jag vill verkligen inte råka skaffa en hund som blir olycklig eller stressad av för lite motion hos mig.

Jag ska tillägga att jag har tänkt först skaffa en vuxen hund av den rasen jag beslutar mig för då jag aldrig haft hund tidigare (och för att valpar - hur söta de än är - är ett verkligt slit :devil: )

Tack i förväg för all hjälp!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar