FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

KL.
Den här kommer snart hem till mig! Tjohooo!
Det är likadant som dom som R_C har till sina damer, fast liiiite mindre :angel:

285471_10150261328192616_704812615_7788308_5491981_n.jpg

Edit: Glömde ju skriva att bilden tillhör Jessica Persson.

Alltså.. jag kan inte låta bli att skratta när jag ser den där selen! Så jäkla miniliten :D Jämför, såhär stort blir det när hon gör en sele i azawakh-storlek (vilket ju är typ som till mina damer)
259844_207074532670068_126506924060163_633461_411657_n.jpg

Haha ja! Det är ganska stor skillnad :D Men nu är den ju också måttad för hur hon ser ut nu, 4,5 månader bääääbis!

Ja alltså.. jag förstår faktiskt inte. Varför beställer du sele nu när hon inte kommer kunna ha den länge alls? :p (Minns att jag inte köpte mycket alls till Waha när hon var valp. Ett ställbart valphalsband som hon fick ha så länge det gick, sedan ett till halsband osv.. just för att hon växte ur allt)

Det är väldigt ställbart som du ser på bilden så det kommer hon nog kunna ha ett bra tag! Jag tog i lite på dom icke-ställbara-måtten (runt halsen och längden på ryggen + under magen) så det blir nog bra det där!
I värsta fall får man väl köpa en till :angel:

Bilder lär det bli en del ;)

Kl
Tiden går så sakta.. Nu har jag gjort iordning här på jobbet för Rut, med sovplats, rymningshinder ;) aka kompostgaller, leksaker och matskålar. Hemma är allt klart. Fast Allan, vår andra hund, har lagt beslag på alla nya sovpuffar. Antar att jag får köpa några till :p

Hej allihopa!!

Smyger in här med ett par frågar om era fina vinthundar om det är okej :)
Har själv aldrig haft hund men har totalfastnat för faraohunden, salukin och whippeten! :love: Så otroligt vackra..

Vill någon av er vara supersnäll och beskriva era hundar? Hur är dem i lynnet? Svårtränade? Hade gärna velat ha en lydig hund (med träning såklart) i framtiden och har nämligen hört att de kan vara lite svårövertalade & ha jaktinstinkt. Ja, berätta gärna allt!!

Tror ni de skulle passa som första-hund?
Tack på förhand!

Vill någon av er vara supersnäll och beskriva era hundar? Hur är dem i lynnet? Svårtränade? Hade gärna velat ha en lydig hund (med träning såklart) i framtiden och har nämligen hört att de kan vara lite svårövertalade & ha jaktinstinkt.

Enkelt förklarat:
Tänk dig att du har en katt, en helt vanlig katt, kanske en självständig stallkatt som tar för givet att den får göra lite hur som helst osv.
Placera denna katt i en hundkropp, så har du hur en vinthund brukar vara ;)

De vinthundar jag har mest erfarenhet av är whippet och saluki, främst saluki. Av dem är whippet den mest "hundiga". De är generellt mer förarbundna, lättare att ha lösa (eftersom de bara springer rakt fram och tillbaka, många salukis tar stora rundor och struntar i var ägaren befinner sig). Whippet kan nog ses som mer "flamsig", social mot främlingar och inte lika värdig som salukin.

Det saluki och whippet har gemensamt är dock en stark jaktlust, om man tränar dem från valpstadiet kan man ha sån tur att de fungerar med katter osv, men man får räkna med att de sticker för att jaga så fort de ser en hare. Det kan gå att bryta dem, OM man får syn på det de vill jaga innan hunden får syn på det och dessutom har tränat riktigt duktigt. Det är inte lätt, men det går med vissa hundar.

De faraohundar jag träffat har skällt konstant. Högt och mycket, hela tiden. Tydligen är de även sådana att de inte jagar enbart med synen (som whippet och saluki oftast gör) utan även med hörsel och lukt. Jag måste dock tillägga att jag INTE träffat många faraohundar och inte pratat med många ägare. Mina erfarenheter behöver alltså inte alls betyda att det är så rasen är generellt.

När det gäller första-hund kan vilken som helst av raserna passa. Jag är (kanske till skillnad från många andra?) övertygad om att man kan skaffa vilken hundras som helst som första hund OM man är medveten om vad rasen kräver för att må riktigt bra samt har tid och lust att ge hunden detta och är villig att lära sig allt man inte kan som man behöver kunna. Oavsett hund är det guld värt att ha kontakt med andra kunniga personer som har vettig hundsyn och koll på vad man har för ras, just för att man lättare lär sig och har lättare att få ett bra liv med sin hund då.

Har ett par frågor till bl.a whippet-ägare här :D

1. Detta med öron alltså...när är det vanligast att de lägger sig i rätt position, och stannar där? :p Jag har ju inte hämtat hem min valp än. Jag har bara fått bilder av uppfödaren, och på de tidigare så verkade öronen ligga rätt (rosenöron), men på nyaste bilden jag fick som är tagen igår (valpen 13veckor), så har öronen lagt sig tungt framåt som en keps på hans huvud :p Uppfödaren säger att de verkar leva ett eget liv då de ändrar position hela tiden hehe. Och måste säga att detta absolut inte spelar någon roll alls för mig då han inte ska/kan ställas ut och jag tycker han är lika söt hur än öronen ligger.. men är bara mest nyfiken på hur det är i denna ras...kan öronen lägga sig rätt igen senare eller är det mest troligt att de stannar nu såhär framåt? vad har ni för erfarenheter? :)

2. Har tänkt på hur jag ska hämta hem honom... Alltså jag ska ju köra dit (ca 1 timmes bilfärd), men jag själv äger ingen bil så ska låna en bil. Men hur ska jag sen transportera valpen i bilen? Det känns så onödigt att köpa bilbur nu när jag inte ens har några planer alls på att skaffa bil inom närmaste framtid och vet då heller inte vad det blir för modell. Dessutom skulle jag gärna se att valpen slipper sitta i bur ensam en timme sådär direkt efter att ha särats från sin flock.
Troligtvis så blir vi två stycken som åker ner. Men är det någon bra ide att låta valpen sitta lös där bak med en person som håller koll? Jag har bara haft småhundar innan och har då haft dom i knät när jag hämtade hem dom som valpar. Men den här kommer ju va stoor som 4 månader gammal (iaf i mina ögon som haft chihuahua innan:p). Har tänkt på det här med bilsele/bälte... det är ju mycket billigare med en sån än en bur, och den kan man ju använda i framtiden oavsett i vilken bil. Men då till frågan, hur ska jag veta vilken storlek jag ska ha på selen? Jag kommer ju inte ha valpen med mig när jag köper selen så kan inte testa den på honom innan.. På nätet stod det bara att man själv skulle skriva vilken storlek man vill ha melan xxs-xxl..:crazy: Så hur ska jag veta? Eller hur ska jag göra, vad tror ni blir bäst? Hur hämtade ni hem era valpar? :)

Tacksam för alla svar!

Jag vet inte när det är vanligast att öronen stannar "som de ska vara", men har sett många whippar vars öron "levt ett eget liv" och sedan rättat till sig ;)

Ang bilen, kan ingen sitta i baksätet med hunden i knät eller så? Kanske du kan låna bur tillfälligt av en vän eller så? Om buren då står i baksätet och du eller någon sitter bredvid lär det ju inte vara något knasigt. Många tar det ju dessutom mer lugnt om de är på begränsad yta än om de kan vimsa runt hur som helst, så bilfärden kanske upplevs som något trevligare om den har en bra liten bur med en filt från uppfödaren med?

När jag tog hem min unga dåre var det en 12 timmars bilfärd ;) Vi satt i baksätet. Unga dåren i mitt knä, två hundar i bagageutrymmet och två syskon till min unga satt i en bur i baksätet bredvid mig. Det gick finfint och alla hundar sov :)

Okej hehe..tack för svaret! :)

Det jag helst hade velat är att JAG ska få sitta i baksätet med valpen och någon annan kör :D Och då vill jag helst också få ha honom i knät...men nu kommer han ju va hela 4 månader när jag hämtar honom..så blir inte det lite för stort för att ha i knät? :p Jag känner ingen som har en bur att låna ut :/
Det jag egentligen mest tänker på är att jag inte vill att uppfödaren ska se mig som oseriös eller så om jag inte har bur med mig och väljer att sítta bak med hunden.

Jag säger bara en sak: 3årig saluki ;) (62cm mankhöjd, 21kg)
Glad_knahund.jpg

(Nu är den där mannen visserligen ca 190 lång, men ändå. Jag som är 168 sitter med unga dåren i knät rätt ofta när vi åker pendeltåg m.m. går utmärkt ;))

De faraohundar jag träffat har skällt konstant. Högt och mycket, hela tiden.
Måste bara flika in (eftersom jag får hem min farao imorgon och har umgåtts en del med mamma och mormor) att jag inte tycker de skäller så mycket, och inte högre än någon annan hund jag träffat. De har skällt när någon (jag) kommer till huset, och om de ser någon som verkar lite mysko ute på vägen. Inget dumskällande ;)
Jag var på faraospecialen för ett par veckor sedan, och vad jag märkte där var att de unga, ovana, skällde lite, men inte konstant :)

Måste bara flika in (eftersom jag får hem min farao imorgon och har umgåtts en del med mamma och mormor) att jag inte tycker de skäller så mycket, och inte högre än någon annan hund jag träffat. De har skällt när någon (jag) kommer till huset, och om de ser någon som verkar lite mysko ute på vägen. Inget dumskällande ;)
Jag var på faraospecialen för ett par veckor sedan, och vad jag märkte där var att de unga, ovana, skällde lite, men inte konstant :)

Skönt det, för som jag sett dem har jag undrat hur man står ut utan att gå runt med hörselkåpor på huvudet konstant ;) Är ju dessutom van vid att mina damer som nästan aldrig skäller (undantaget är när Waha säger ett "voff!" för att hon är busig eller Zala ser en riktigt ful hund :p).

Okej hehe..tack för svaret! :)

Det jag helst hade velat är att JAG ska få sitta i baksätet med valpen och någon annan kör :D Och då vill jag helst också få ha honom i knät...men nu kommer han ju va hela 4 månader när jag hämtar honom..så blir inte det lite för stort för att ha i knät? :p Jag känner ingen som har en bur att låna ut :/
Det jag egentligen mest tänker på är att jag inte vill att uppfödaren ska se mig som oseriös eller så om jag inte har bur med mig och väljer att sítta bak med hunden.

Vilja är 4,5 månader nu och hon ligger gärna i knät! Hon börjar väl bli lite för stor men än så länge går det :D
När vi hämtade henne så satt jag i bak med henne. Först låg hon i mitt knä sen flyttade hon på sig och la sig bredvid mig. Hon var vaken i 5 minuter sen sov hon 3 timmar i sträck.

Tack för svaret, nu förstår jag lite mer hur dem är!
Kanske inte är något alternativ för mig då.. hade gärna velat träna upp hunden så att den gick att ha lös och lyssnade i de flesta lägen, men förstår såklart att man kan träna upp detta, beror ju lite på var man bor kanske. De är ju himla vackra :love:

Men alltså... en 4 månaders Whip är ju inget att ha i knät... Prova 25 kg Monsterländer:

223127_230828150287593_100000812288677_573060_6165022_n.jpg

Du kan ju alltid höra om någon har en bur att låna ut, alternativt köpa en sån där tygbur - den kan du ju alltid inreda till sovkoja åt hunden hemma. :)

Senast ändrad:

:rofl::rofl:

Den hade vilodag - iaf när vi var utanför ringen. I utställningsringen däremot hängde den som en slips. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar