FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men åh vad skoj :D Då får vi absolut träffas och du får så klart gärna fota pojkarna. Vi kanske kan komma ut till din gård och hälsa på? Finns det inhägnade hagar så vore det ju alldeles perfekt :D

Det finns jättefin natur där ute, bokskog, men tyvärr inte så mycket inhängnat.. mer stora ängar där vi brukar rida :) Eller vad dum jag är, hästhagar finns ju iochförsig! Samt ridhus & paddock.

Hästarnas beteshage ligger superfint!
260318_2139106204249_1443985166_2581368_7586432_n.jpg

Senast ändrad:

Men åh vad underbart det ser ut!

Halvt off topic så är jag på semester hos mina föräldrar och har precis kommit in från dagens underbara barbackatur på en av de gamla fjordingarna. 21 år och still going strong, pigg, glad och duktig fast oerhört fet :o Oerhört själavårdande i alla fall, så behöver ni ridhjälp så kan jag hjälpa till *harkel* :D

On topic igen så fungerar ju ridhus alldeles utmärkt att släppa whipparna i om det är mycket vilt runtomkring så man inte kan släppa ute. Stora fält som man spanar av innan brukar gå finfint i och för sig :)

Om jag hade haft kvar min egna häst hade vi kunnat ta en tur men tyvärr är det skolans ;) barbackatur lät hur mysigt som helst, jag har haft ett uppehåll med hästarna nu i sommar och saknar "min" prins! ang. vilda djur så brukar man inte se så mycket mer än lite fåglar, men som du sa kan man ju checka av!

Vilken sötnos!

På den här bilden är Vilja ca 3,5 månader. Hon har hört något spännande ute på balkongen :D

269036_10150226696335588_588725587_7616256_5614946_n.jpg

Såhär ser hon, för det mesta, ut just nu snart 5 månader gammal. Fortfarande ganska stora dock :p

222478_10150243985985588_588725587_7788536_546817_n.jpg

Tack! :love:

heheh så söööt, både då och nu :D

Men ja okej, då kanske hans öron också lägger sig rätt så småningom då, ni har övertygat mig hehe :p

Ska hälsa på honom imorgon, ska bli så himla kul!!
Och idag har jag inhandlat det mesta som behövs innan han kommer hem:
Bädd, mysfilt, skålar, vattenflaska med skål, dragleksaker, tuggben, godis till träning, klicker, klotång, "fingertandborstar" (eller vad dom nu heter), samt hundtandkräm!
Finns nog inget roligare att lägga pengar på än hundsaker :D

201181622033541516258_sbig.jpg

Hehe ja jag har ju ingen häst då så det vet jag inte...men det är det säkert! ;P

Idag var vi och hälsade på hos uppfödaren! Det var jättekul :laugh: Så många härliga whippets och Galgo Espanols!!
o min lilla Cashmir var helt underbaaar:love: Så otroligt söt och kelig, pussades hela tiden och guuud så mycket energi det var i dom!!
Men nu har jag iaf skrivit på kontraktet och betalat allt för honom, så nu är han helt MIN! :love: Nu får jag bara hoppas att de 2,5 veckor som är kvar går snabbt... :/
Hans öron kommer nog säkert rätta till sig till sist...då nu var dom ena sekunden helt rätt medan i nästa låg dom helt åt olika håll, det var så gulligt :p
Ursäkta de helkassa bilderna, glömde så klart kameran så kunde bara ta bilder med mobilen..
Jag är iaf helt käär!! <3

20118171798284516258_sbig.jpg

20118171791897516258_sbig.jpg

201181717949702516258_sbig.jpg

201181717958688516258_sbig.jpg

2011817171134987516258_sbig.jpg

201181717105100516258_sbig.jpg

Åh, vad kul! Har ju min älskade italienare :love: Hon är en riktig tuffing, har ingen hundkompis som är liten och allt går bra!

Det finns bara en hon inte kan leka med (Labrador/schäfer) han är extremt på, hårdhänt osv.. Så Tindra är rädd för honom, dessutom har han nästan skadat henne. Men som sagt det beror på vilket sätt den andra hunden är burdus. Hennes "storebrorsa" här hemma (samojed/border collie) är riktigt busig men ändå försiktig! Hon älskar även att leka med katterna och de med henne.

Ibland (läs ofta :p) är hon för modig för sitt bästa.

Det är iaf en helt fantastisk ras! :laugh:

och Philosphia

Weimaraner springer också väldigt mycket när de leker, och typ krockar och brottas... Ganska hårdhänta, men de är ju smidiga samtidigt, så inte så "tungt".
När det är aktuellt i tiden har jag väl antagligen bara 1 eller max 2 Ws, men min lilla racerråtta hade nog lätt sprungit kapp med en italienare:D

Hur vet man vilka linjer som är rejälare och vilka som är tunnare..? Den gråa (blåa?) färgen, hur pass vanlig är den?

Shit vad söt!
Hade vinthundar inte varit så sköra hade det definitivt varit en kandidat till nästa hund.

Sitter och kollar ut genom fönstret hela dagarna (tentapluggar ;) ) och brukar se en blå italiensk vinthund/liten whippet vara ute på löparrundor med sin matte, det suger riktigt i hundtarmen då!

Sköra?? Det ville jag inte höra nu :p Jag bytte ju ras efter att min lilla sköra chihuahua gick bort mot en stabilare hund nu, (och därför jag valde whippet och inte italiensk vinthund), så sköra hoppas jag verkligen inte dom är :eek: annars är det ju helt fel rasval jag gjort :o

Vad menar du med sköra? Alla verkar mena olika med det :p

Skadar sig lätt på alla möjliga vis mer eller mindre allvarligt. Lite sköra alltså :p
(kanske inte stämmer generellt men de, främst whippar och IG, jag känner tycker jag får skador på rullande band vilket avskräcker mig)

Senast ändrad:

Skadar sig lätt på alla möjliga vis mer eller mindre allvarligt. Lite sköra alltså :p
(kanske inte stämmer generellt men de, främst whippar och IG, jag känner tycker jag får skador på rullande band vilket avskräcker mig)

vaa:confused: inte kul o höra :/

Räknar man små skrapsår så kan det säkert stämma att de skadar sig ofta. De flesta jag känner med vinthundar (och det är ju en del ;)) har dock hundar som sällan skadar sig. Det vanligaste verkar vara muskelskador, vilket jag tror beror på att många slarvar med uppvärmning/nedvarvning i samband med träning och lösspring.

Sedan iof, av de tre italienare jag lärt känna har samtliga något hälsoproblem. Whipparna verkar däremot klara sig fint och likadant med de större vinthundarna. Dock har jag ju inte mycket att jämföra med. Jag vet inte hur det brukar vara med andra raser och även hos mig har det varit perioder då det alltid varit någon av mina två som det varit fel på.

Det vanligaste verkar vara muskelskador, vilket jag tror beror på att många slarvar med uppvärmning/nedvarvning i samband med träning och lösspring.

Jag som nu blir nybörjare med vinthund, skulle vara jättetacksam om du vill ge mig tips på hur man värmer upp/varvar ner hunden ordentligt innan/efter lösspring? :o

Och dessa vanliga muskelskador, hur brukar de åtgärdas? Går det ens? Är det operation/avlivning som gäller?

Om man ser till det försäkringsbolaget som jag har (Agria) så ligger whipparna rätt lågt. Stor skillnad mellan t.ex. frallan vi hade förut, grand danois osv. Hade dom varit väldigt skade-/sjukdomsdrabbade så hade dom antagligen legat högre.

Hur IG ligger till hos försäkringsbolagen vet jag inte, men vi var först inne på IG men fick sen rådet att köpa whippet istället. Anledningen var att italienarna var sköra. Benbrott är tydligen inte helt ovanligt hos yngre italienare som tror att dom kan flyga :angel: och en italienare skulle inte vara så pigg på att haka på till stallet mitt i vintern.
Vi blev istället rekommenderade whippet från flera håll, bl.a. av valphänvisaren för whippetklubben (som förövrigt haft både whippet och hästar i 30 år), en "stor" IG-uppfödare och en afghanuppfödare sedan 30 år tillbaka.
Blev även upplyst om att whippet är hundvärldens råttor, dom dör aldrig :p Vilket måste betyda att dom inte är så sköra som dom ser ut :D

Måste säga att jag verkligen gillar färgen på din söta Vilja!! Och öronen var ju för underbara idag :love::D

Hon är lika mjuk och len att känna på som hon ser ut!
Och angående öronen så plockade jag fram favoritgodiset och då åkte öronen upp, det såg jättekul ut :D

Jag som nu blir nybörjare med vinthund, skulle vara jättetacksam om du vill ge mig tips på hur man värmer upp/varvar ner hunden ordentligt innan/efter lösspring? :o

Och dessa vanliga muskelskador, hur brukar de åtgärdas? Går det ens? Är det operation/avlivning som gäller?

Det viktigaste är att gå runt lite med hunden, så att den är varm i musklerna. Har man en hund som gillar att leka även med människor (vilket jag tycker att annars är en utmärkt sak att träna in ;) så kan man gå en bit, ha lite dragkamp, hopp och studsa lite tillsammans osv. Om du exempelvis tänkt släppa i en rastgård och ta en promenad så är det jättebra om du tar promenaden innan. Efter att den sprungit så brukar jag försöka att iaf gå runt med hunden tills den inte flåsar längre.

Förvånansvärt många lastar in hunden i bilen, åker till något ställe där hunden ska få vara lös, tar ut hunden och släpper den direkt. Oftast går det väl bra, men det ökar helt klart risken för sträckningar och andra problem som muskelbristningar m.m. Inget av detta är ju något man behöver avliva hunden för, men att sätta en vinthund i minst 3 veckors koppelvila (vilket är vad som brukar rekommenderas för sträckningar) är inte kul. Framförallt inte om man råkar ha en vild unghund...

Det värsta som händer om man inte varvar ner ordentligt efteråt är väl att hunden blir stel i musklerna. Lite massage och extra kel brukar vara uppskattat då, men annars är det bara att tänka på till näst motitionstillfälle går lite mer med hunden i koppel. Om man däremot alltid slarvar med uppvärmning/nedvarvning och hunden blir väldigt stel i musklerna och därefter får springa i full fart utan att ha värmt upp innan, då ökar man risken för skador ännu mer.

Hur vet man vilka linjer som är rejälare och vilka som är tunnare..? Den gråa (blåa?) färgen, hur pass vanlig är den?

Nu har det hänt rätt mycket de senaste åren. Populationen har ökat markant och flera nya och för mig okända uppfödare har poppat upp. Det gör att jag har tappat bort mig lite vad gäller linjer. Så det jag skriver får du ta med en höft eller en nypa salt.

Kennel Sobers har dock länge varit en av de mest framgångsrika svenska kennlarna (både inhemskt och internationellt) och det har så klart präglat lite hur italienarna i Sverige ser ut idag. Det har bland annat gjort att den grå färgen, som du frågade om, är mycket vanlig. Deras hundar var även av det mindre och mer gracila slaget. Många svenska uppfödare har Sobershundar som stamtikar och jag tyckte (åtminstone förr) att det var väldigt lätt att se vilka linjer som hade mycket Sobers i sig. Nu för tiden så tror jag att det har spätts ut lite, för jag tycker att jag ser lite mer "robusta" hundar och något rakare ryggar även hos dessa kennlar. Ett riktigt fint exempel på det eleganta Sobersblodet kombinerat med finska linjer (som jag ofta blir väldigt förtjust i) är superfina Rashikas Calimero (du får googla bild).

Ungefär samtidigt som Sobers så födde även Per-mobile upp italienare. Deras hundar hade oftast färgen isabell och var lite mer robusta. Per-mobiles blod finns kvar bland annat hos hundar från kennel Mannequins. De har även tagit in italienare från Australien som ofta är av den mer robusta lite rakryggade (men ändå ädla) typen. Mannequins uppfödning tror jag ligger på is. Men kennel Skyborne har en Mannequinstik som de har tagit valpar på som jag tycker blev riktigt fina!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar