Sv: FJÄRDE vinthundstråden!
Oj här har det hänt mycket! Guliga valpar
och trasiga gamla damer
Angående ormar...
Jag är vad många kan kalla för en "förrädare" då jag är reptiltokig och faktiskt blir skit glad när jag hittar ormar
Men eftersom jag ibland aktivt letar efter dom har man ju blivit rätt bra på att veta vad dom gillar att vara.
Så här års är det lätt att springa på dom i skog och mark, tur då att det är koppeltvång
När jag går med mina hundar i orm-områden har jag lärt dom att gå bakom mig, sen spanar jag noga vart vi går.
Är det för varmt på dagarna går ormarna och lägger sig, därför ser man dom sällan på sommaren. Steniga partier gillar dom extra mycket.
Jag släpper också bara på inhägnat område som man kollat av först. Mardrömmen är ju att det skulle finnas djur där som inte kan komma ur inhägnaden så lätt
Värt att komma ihåg om huggormar är att;
1. Dom är FRIDLYSTA så man får inte ha ihjäl dom hur som helst.
2. Deras gift är inte så giftigt om man inte är allergisk. Självklart är giftet farligare för mindre djur än för stora, då giftet blir mer koncentrerat i blodet, men antalet döda hundar/människor är inte stor!
3. Dom hugger bara om dom blir illa trängda/rädda + dom ALDRIG aktivt jagar ett byte.
Försök undvika att vara i orm områden, och bor man där det finns mycket orm kan man få motgift av vet. att ha med sig när man går ut.
Hittar man orm på sin trädgård och inte vågar flytta den själv kan man kontakta
Sveriges Herpetologiska Riksförening och be om hjälp och råd!
(Där är jag med
)
Jag förstår att man kan tycka huggisar är pest och pina, men bästa försvaret är kunskap
Jag tror att
starcastle är experten i tråden på hur hundar mår av Huggormsbett och vad man ska göra när olyckan är framme...hoppas affe-damen mår bättre!