FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Anine: Vi har en fårhage som vi först kollar igenom så att det inte finns något. En hund har blivit ormbiten där :crazy:...
I skogen går han i långlina sen så går han bara runt på stigen, vi har ingen race whippet här heller :p

Red_Chili : Men gud vad hemskt :( Stackarn, men det går säkert bra. Men det är skit när något händer. Sen tror jag att du klarade det mycket bättre än vad jag skulle gjort :crazy:

KL: Får jag fråga er med vinthundar hur resonerar ni kring det här med lösspring och ormsäsongen? :crazy: Jag är visserligen extremt nipprig när det kommer till just ormar, men hur (på vilket sätt alltså ;)) vågar ni ha era lösa nu med alla dess äckelpäckel lösa och solandes i våra skogar? Jag är verkligen livrädd för bett, men de måste ju få sträcka ut ordentligt (tyvärr, helst hade jag denna tid på året helst skaffat innehund som gick på låda - så illa är det, nästa) ;)
Snälla dela med er av era hemligheter!

MVH / Hönsigase hönsmatte på jorden....:D

Jag tänker inte så mycket på ormar :o Det borde jag förmodligen. Fast djur i allmänhet tänker jag på, så om jag släpper på oinhägnade fält går jag oftast runt fältet först och kontrollerar så det inte finns djur i skogsbryn eller vilandes på själva fältet. Är det inhägnat kollar jag för det mesta inte alls, eller översiktligt från grinden. Skärpning där alltså...

Red_Chili
- det där läte inte alls kul :( Jag hade förmodligen också förlorat fattningen. Speciellt om jag var mitt i en storstad. Stackars Zala! Tycker definitivt inte att man ska fastna i golvbrunnar sådär. Vad var de för en brunn och hur kunde hon fastna så illa?

Det var en golvbrunn som var som ett metall-lock med massor av små, små hål i. En av klorna måste ha åt ner i hålet och sedan inte följt med upp igen...
Hon la sig på den där brunnen för att vila i väntan på tåget. Eftersom det var en så liten metallbit så såg jag fan inte ens att hon låg på den... Sedan kom en hund, Zala flög upp och när vi sedan skulle gå så kom det blodspår på marken som bara blev mer och mer.

Kan bjuda på lite bilder av eländet..

Här är "bandaget" som vi fick på djursjukhuset. De sa att vi kanske skulle behöva ta bort det och göra rent tassen försiktigt på söndag. Redan inne på djursjukhuset fick jag be dem bättra på det eftersom bandaget var på väg av och det första jag fick göra i morse var att fixa till det eftersom det var på väg av och hade blivit blodigt...
82691_1304148264.jpg

Såhär såg det ut när jag tog av allt:
29152_1304148266.jpg

Såhär var det efter att jag gjort rent, klippt ner pälsen osv:
44631_1304148268.jpg

Förberedelse för bandage:
26878_1304148269.jpg

Sedan hade jag på en mjuk elastisk linda. På den satte jag elastisk självhäftande linda som är lite mer "stryktålig". Hade inte på sista lindan fram i tån för att det ska luftas lite bättre:
60359_1304148271.jpg

När vi sedan är ute så får hon dessutom ha på sig en "gummistövel" som vi fått låna av vår vän med münsterländer (Roxer här på buke). Hon går utan problem nu och verkar inte ha ont alls, mer än om jag håller på med tassen då. Men bandaget vill hon inte ha på sig, så det är tratt hela tiden som gäller.

Ojojoj R-C. Så tråkigt att höra att Zala skadat sig, jättejobbigt så klart. Nu tror ju i alla fall jag att det kommer att gå bra ( ständig optimist ) men kanske viktigt att få bukt med magsjukan innan måndag. När mina drabbas brukar det räcka med att ge dem morotspuré, inte i maten utan istället för maten. En burk puré på morgonen och en på kvällen, sen vanligtvis en morgonen därpå och sen kan man som regel börja med kokt ris och kokt fisk samt kokta morötter. Dock inget salt i vattnet när du kokar detta.

Gillar kommentaren "odla dammråttor i akvarium", kommer nog använda den:laugh:
Lycka till!

Men stackars Zala! Oturligt värre med krass mage och trasig klo, men det kommer ju gå bra! Magen får lov att bli bättre och på måndag så ordnar sig resten. Det håller jag mina tummar för iaf!
Sen får du se till att vinna på lotto och köpa ett hus med egen stor trädgård där det inte finns hundskit att äta:p

KL: Får jag fråga er med vinthundar hur resonerar ni kring det här med lösspring och ormsäsongen? :crazy: Jag är visserligen extremt nipprig när det kommer till just ormar, men hur (på vilket sätt alltså ;)) vågar ni ha era lösa nu med alla dess äckelpäckel lösa och solandes i våra skogar? Jag är verkligen livrädd för bett, men de måste ju få sträcka ut ordentligt (tyvärr, helst hade jag denna tid på året helst skaffat innehund som gick på låda - så illa är det, nästa) ;)
Snälla dela med er av era hemligheter!

Där jag vet med mig att det finns ormar går jag sällan, speciellt inte på vårkanten när dem är lite slöa där dem solar men ändå så aktiva att dem gärna är ute, jag själv blev biten i skon en vårdag när jag njöt av utsikten och inte såg vart jag satte foten...

Innan släpp kollar jag alltid igenom markerna noggrant förutom på betena men där rör sig oftast våra kossor och skrämmer allt:D

Dessvärre är ju Idéfix en effektiv råttjägare och far efter allt som prasslar i dikeskanterna, jag har inte chans när han gör sina rävskutt ut. Har tänkt flera gånger att det kan vara en orm lika gärna som prasslar!

Men tar man mig sig tabletterna ut när man är på långpromenad och tränar på att bära sin hund (;)) så har man gjort det man kan iaf!

Oj här har det hänt mycket! Guliga valpar:love: och trasiga gamla damer:(

Angående ormar...

Jag är vad många kan kalla för en "förrädare" då jag är reptiltokig och faktiskt blir skit glad när jag hittar ormar :p
Men eftersom jag ibland aktivt letar efter dom har man ju blivit rätt bra på att veta vad dom gillar att vara.
Så här års är det lätt att springa på dom i skog och mark, tur då att det är koppeltvång ;)
När jag går med mina hundar i orm-områden har jag lärt dom att gå bakom mig, sen spanar jag noga vart vi går.
Är det för varmt på dagarna går ormarna och lägger sig, därför ser man dom sällan på sommaren. Steniga partier gillar dom extra mycket.
Jag släpper också bara på inhägnat område som man kollat av först. Mardrömmen är ju att det skulle finnas djur där som inte kan komma ur inhägnaden så lätt:crazy:
Värt att komma ihåg om huggormar är att;
1. Dom är FRIDLYSTA så man får inte ha ihjäl dom hur som helst.
2. Deras gift är inte så giftigt om man inte är allergisk. Självklart är giftet farligare för mindre djur än för stora, då giftet blir mer koncentrerat i blodet, men antalet döda hundar/människor är inte stor!
3. Dom hugger bara om dom blir illa trängda/rädda + dom ALDRIG aktivt jagar ett byte.

Försök undvika att vara i orm områden, och bor man där det finns mycket orm kan man få motgift av vet. att ha med sig när man går ut.
Hittar man orm på sin trädgård och inte vågar flytta den själv kan man kontakta Sveriges Herpetologiska Riksförening och be om hjälp och råd!
(Där är jag med:angel:)

Jag förstår att man kan tycka huggisar är pest och pina, men bästa försvaret är kunskap;)

Jag tror att starcastle är experten i tråden på hur hundar mår av Huggormsbett och vad man ska göra när olyckan är framme...hoppas affe-damen mår bättre!

Tack för svaren allesammans!

Intressant att höra vad en "ormälskare" tycker också :D
I år ska ju tydligen bli ett extra ormrikt år - redan i påskhelgen har man slagit rekord i ormbitna hundar på många ställen i landet... Usch och fy!

Själv inbillar jag mig att de "går hem till sig" när solen försvinner eller om det är dåligt väder/regn. I nuläget går vi inte alls i skogen längre har sett 4 huggisar på vårt motionsspår och två till längs vägen. Andra djur är jag inte alls rädd för, men ormar är speciellt hemska.

Vad är det för motgift man kan få?? - Det skulle jag gärna kolla av mot vet. Har bara hört om cortison men det skyddade bara mot ev. allergi och svullnad, inte mot giftet i sig :crazy:

Red_Chili: Usch vad jobbigt, såg inte alls trevligt ut. Hoppas din tjej blir bättre snabbt och helst av allt kan slippa operation och sövning!

Numera har dom flesta veterinärer frångott kortison.

Nu när Hejsan var inne så kollades hon först upp, man tog prover.
Det fastställdes rätt snabbt att hon inte var i så dåligt skick att hon behövde ormserum.

Serum finns dels för hund, dels för människa. Inte en aning om vad som skiljer, förutom priset. För hund kostar det 8-10.000, för människa nästan 30.000.
Är hundserumet slut så använder dom människoserum.

Sen fick hon dropp. Dom vill få igenom så mycket vätska som möjligt i organ som lever o njurar. För att skölja ut så mycket gift som möjligt antar jag.

Normalt sett skulle hon fått smärtstillande men dom vill ge morfin, som tydligen inte frestar på inre organ lika mycket som vanliga smärtstillande. Inre organen är ju redan under påfrestning från ormgiftet.

Men Hejsan är enkelbärare av MDR1... Det finns inga belagda fall att hundar med MDR1 inte tål morfin men människor med just MDR1 har strukit med, så veterinären vågade inte chansa. Kort sagt, Hejsan fick ha ont. I gengäld så höll hon sig lugn i en vecka. När hon blev ormbiten som liten valp blev hon inte lika påverkad och det var hopplöst att få henne att ta det lugnt efter dag 2 eller 3...

Vid tidigare ormbett har hundarna också fått antibiotika, det fick hon inte heller. Så dom ändrar väl behandling över tid.

Nu har det gått över 2 veckor, Hejsan ser ut som vanligt och är mer eller mindre som vanligt. Inte helt, hon har börjat löpa och Hejsan blir i motsats till alla tikar jag någonsin haft, väldigt låg när hon löper. Så hon leker inte lika våldsamt som normalt, men jag tror det snarast är löpet, inte nåt annat.

Jag får ont i hela kroppen när jag ser bilderna. Skönt att hon inte verkar plågas så mycket av det själv. Hur gör ni i morgon tror du?

Khaki har haltat lite sen förra whippetträffen så denna veckan har vi gått koppelpromenader fram tills igår när han gått rent i ett par dagar. Provade att släppa honom en kort stund och kollade noga i alla gångarter och jag ser ingen orenhet vilket betyder att jag nog vågar släppa honom på whippetträffen idag, under lite extra övervakning.

Angående ormar igen så måste jag bli duktigare på att kolla av markerna där vi går. Jag har hittills inte sett en enda orm på mina hundpromenader så det är förmodligen därför jag inbillar mig att ormar inte finns på just "min" stig.

Bilder från dagens whippetträff kommer här. Linsen hade fått en hundnos på sig så det blev lite simmiga bilder, men det var väldigt trevligt i alla fall!

DSC09562.jpg

DSC09579.jpg

DSC09642.jpg

Följa John (boll)
DSC09662.jpg

Ska du verkligen ha den där?
DSC09690.jpg

Fortsättning:

Khaki med boll som lyser i mörker, även i vatten. Tror den laddas upp av solen. Väldigt fiffigt!
DSC09695.jpg

Ögon på bollen!
DSC09751.jpg

DSC09756.jpg

DSC09672.jpg

Khaki blir bestulen...
DSC09773.jpg

Härliga bilder! :)
Och hundnos på linsen känner nog alla hundägare till! :D

Melli, härligt med bilder! :love:

Starcastle, underbart att Hejsan är bra igen, men den där slöheten vid löp.. Åh, jag blev tokig på Wahidah när hon löpte och var skendräktig senast :p

Frittepower, att ha hus med egen tomt där det inte fanns hundskit hade varit fantastiskt :D

Imorgon bär det alltså av till djursjukhuset igen. Klockan 8 på morgonen ska vi vara där... Jag tycker att Zalas klo ser bra ut faktiskt, men när vi ändå har en bokad tid kan vi ju passa på att åka in. Hellre en gång för mycket även om det gör ont på bankkontot...

Idag har i alla fall Wahidah haft kul! Vi tränade lydnad på en fotbollsplan med en vän och hennes spaniel som störning. Sedan fick de springa tillsammans i en rastgård, och oj vad de sprang!

24457_1304261727.jpg

Jag försökte mig på att fota en porträttbild på fröken W också, även om sådant är dömt att misslyckas redan från början. Hon står alltid och hänger med huvudet när hon tvingas stå still och om man lockar henne med något kul eller ropar lite på henne så får hon världens snedaste näsa. Men söt, det är hon nog :)
15946_1304261724.jpg

Och så börjar den här dagen med att Zala spyr och sedan måste ut fort som fan och skita diarré... Känns inte helt lovely med tanke på allt annat trassel.. En halvtimme kvar, sedan åker vi till veterinären. Håll tummarna...

Hoppas det går bra hos vetten och att klon komma läka ut själv:)
Tycker W's porträtt bild med sne näsa blev jättesöt:D Du är jäkligt duktig på porträtt!

Hääärligt!! Blev jätteförtjust i första bilden trots blurr:D Vilken härlig whippetträff ni verkar haft/har:laugh: Khaki charmar stort!

Tycker W's porträtt bild med sne näsa blev jättesöt:D Du är jäkligt duktig på porträtt!

Tack! :D

Och så en liten uppdatering om Zala:

Vi åkte in till veterinären, skulle till någon annan idag, men hon vi var till i fredags jobbade inte men var där ändå, så hon tog hand om oss så att vi skulle slippa vänta :) Idag var hon jättetrevlig, lugnare och kollade fint igenom tanten.

Det visade sig att Zala inte hade kvar något av klokapseln, så de behövde inte ta bort något och gjorde inte mer än att göra rent, lägga på ett lätt bandage och släppa hem oss. :bump:

Vi slapp allt läskigt och jag blev bara av med ca 450kr istället för ca 2500kr som de först sa att det skulle kosta.

Nu ska Zala ta det lugnt någon dag, bli bra i magen och tassen ska hållas ren men luftig och torr :)

Just nu ligger hon och solar på sängen. Jag lyssnar på musik och dricker apelsinjuice och allt känns jävligt mycket bättre än för någon timme sedan.
Kan tillägga att jag faktiskt tror att det är Zala själv som fixade så att allt gick smidigt idag.. Igår hade hon vid ett obevakat tillfälle slitit av sig bandaget och jag tyckte inte klon såg likadan då som innan. Misstänkte att hon faktiskt själv tagit bort det som var kvar av klokapseln och tja, kanske hade jag rätt? Eller så fanns det aldrig något där. Hur som helst blev det ju bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar