FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh, lovely! :D Lova att berätta hur det gick sedan!

Det var skoj, men läskigt tyckte både Cc och Khaki. Cc stack efter "haren" efter lite tvekan, men sprang snabbt hem till matte igen. Snubben som skulle fånga in honom dög inte alls. Khaki var rätt skraj för allt skrammel och ljud som hararmen förde så han jagade inte alls. Däremot hoppade han över sargen ut till publiken. Inga racinglinjer nej :p Efter träningen så kopplade jag loss "haren" från armen och lekte med dem båda och de fick bekanta sig lite med skramlet.

Som tur är så fanns det släphareträningsmöjligheter efteråt vilket ju är ungefär samma störningar som vid LC förutom att det är på rak bana och sand. De jagade luren med stor lusta så vi åkte därifrån rätt nöjda alla tre. Nu är de fullständigt utslagna båda två. Inte så mycket av fysisk ansträngning utan mer psykisk. Massa nya intryck idag för pojkarna. Vi åker nog dit fler gånger om vi får skjuts.

Snygging-Cc in stripes
DSC09090.jpg

Tagg
DSC09095.jpg

Till synes trebent greyhound mot släpharen
DSC09115.jpg

Dagens bästa foto!
DSC09116.jpg

DSC09153.jpg

Se-och-lär
DSC09140.jpg

Jag har knappt sett någon svart whipp, men nu blir jag nyfiken på hur de "fula whipparna" varit fula? Är det kappwhippets du sett? Har för mig att jag sett några sådana och att flera av dem jag sett på bild har varit just svarta.

Tror inte det var kappisar...Jag tyckte dom var för långbenta, för smal bringa och för dålig muskelmassa, men jag gillar ju "kralliga" whippar:angel:

kl

Min älskade I vargunds kompis Fleur (Ch Greirish Whispering Scoop) har fått valpar:banana:
Ska bli helt underbart att hällsa på och gulla med dom små:love:

Delvis kl

Tack så jättemycket för tipsen, det känns skönt att få råd av de som redan gjort allt som vi nu står inför ;) Jag måste säga att än så länge är det överraskande lätt att ha valp! Dock så känns det som att ju mer Flora känner sig hemma, desto vildare blir hon (och just precis så började hon använda soffan till tuggben)... Det känns som att tiden bara rinner iväg, hur ska jag få tid att träna in kommandon?

Här är lite bilder från idag då vi hade sommarvärme:
Vill äta longeringslina
DSC_0121.jpg

Nu så!
DSC_0122.jpg

Stolt valp!
DSC_0123.jpg

Glada vovvar
DSC_0189.jpg

DSC_0180.jpg

Starcastle; usch vad hemskt, stackars liten! Hoppas vovve blir bra snabbt!

:banana:

kl

Hjälp!!!! Nu har det hänt igen! På två dagar har jag fått två fodervärds-erbjudanden, på en Borzoi och en Irländsk Varghund.:bump: :love:
Och oj vad jag vill!
Men min lilla skit Miiko då? En varghund kommer hon aldrig att få leka/springa med, knappt att hon fått det om hon var fyrbening. Borzoi är ju också rätt stor för henne så som hon mår nu, hennes bak ben är helt enkelt inte tillräckligt starkt ännu för att klara bus med större hund. :(
Än har jag tid att bestämma mig då zoierna inte ens är födda. Det ger ju också tid för Miiko att bli stark i sitt ben.

Oboy, vad tycker/tänker ni? Hur skulle ni ha gjort?

Hanna i desperat behov av guidning!

Min lilla skrutt har haft jättejobbiga diarréer i över en vecka. Efter att ha försökt med allt utan framgång så ville äntligen veterinären ta emot oss idag. Svaret blev att det troligtvis inte vanlig magsjuka.

Jag hoppas verkligen inte att det är någon kronisk mag- och/eller tarmsjukdom :(. Till råga på allt har hon blivit förkyld. Lilla skruttan. Omkring 800 g har hon tappat i vikt på en dryg vecka. Vi har en tid efter påsk för grundligare undersökning.

Men oj vilka smaskiga erbjudanden!! Jag förstår att tankarna snurrar nu:D
Lite partiskt så hejar ju jag för en zoi-valp och jag tror inte det behöver bli ett problem. Du är leklekare och bestämmer hur mycket. Jag menar när man kan ha sin hund med katter/småbarn/smådjur/småhundar osv så styr man ju hela tiden leken och sätter gränsen för sin hund. Det där lär dem sig väldigt fort är min erfarenhet!

Idéfix leker ju nu med en chihuahua och efter några dar så lärde han sig att lägga sig ner och vara på samma nivå. Samma gör han med katterna och kaninerna och kaninerna tvättar han bara, katterna drar han lite i bakbenen:D Men han vet gränsen och alla djuren verkar bekväma med det:laugh:

Så är man noggran och konsekvent med gränsdragningen för ok och inte ok så kör på;) Och en valp är ju (relativt) smidig att forma efter dem förutsättningar som finns.

(Och är den skitjobbig och skitsöt så kan väl alltid jag ta den, right?:angel:)

Men nej vad tråkigt:( Håller verkligen tummarna för att det inte är något knas, läskigt med så långvariga diarrer med vätskebrist o sånt...

Dom där argumenten tänker jag INTE säga emot :bump:

Philosophia
Men nej vad jobbigt:( Alla tummar hållna för att det går att lösa!

Oj vad svårt! Jag tror också att de lär sig att anpassa sig efter varandra när de leker. Hundar har en förmåga att känna väl när en hund är svag på något vis och anpassar lek därefter. Är det valp så kommer nog Miiko att säga ifrån på skarpen när det blir för mycket för henne och så klart är du lekledaren som sätter gränserna, som FritteP säger. Jag hade konsulterat veterinär och sjukgymnast för råd om hur mkt lek hon kan tänkas klara. En zoi-valp är väl relativt energisk efter vad jag förstått.

InteAlls - Vilken söting hon är! Lek in kommandon i vardagen. Tuta i henne köttbullar och lek massor när hon kommer till dig är en start!

Philosophia - hur mår voffs? Hoppas verkligen att det inte är en tarmsjukdom hon åkt på.

Vi har haft ett par underbara semesterdagar i vad som känns som försommar. Hundarna har strandbusat och myst i en trädgård och solat massor. Jag vill ha en egen gård vid havet asap! Tillsvidare får jag nöja mig med andras, vilket inte alls är fy skam!

DSC_0139.jpg

DSC_0232.jpg

DSC_0262-1.jpg

DSC_0180.jpg

DSC_0118.jpg

DSC_0589.jpg

DSC_0535.jpg

DSC_0359.jpg

Blir så arg att jag inte fattar hur photobucket funkar.Har en underbar filmsnutt när min kisse tvättar min greyhound i ansiktet.Glad påsk på er alla!!:•)

Men vilken uuuuuunderbar strand hörrö:love:
Gillar när khaki tuggar pinne, söt som socker, och sista bilden är helt ljuvlig med dem tillsammans!

Jag är nere i ö-götland, idéfix och urax leker och sover ihop och jag ska snart iväg och pussa araben (lerig sådann säkert) snart.

Missade föressten en dejt med en whippet då hon höglöpte, men fick en trevlig pratstund med en vinthundsmänniska:laugh:.
Istället släpptes idéfix i en rastgård med två dvärgpudlar och en ny chihuahua. Han blev utskälld och utmorrad stackarn, men han är så otroligt fin med småhundar, men jag tror träden var mer intresanta att lukta in...

O
Philosophia - hur mår voffs? Hoppas verkligen att det inte är en tarmsjukdom hon åkt på.

Det är tyvärr inte alls bra. :( Hon är visserligen pigg och uppvätskad, men det är fortfarande diarré. Veterinären tyckte i tisdags att vi skulle försöka ge henne hyfsat full ranson mat eftersom tarmen ändå inte läkte efter fasta. Hon ska på mer grundlig undersökning på tisdag och fokus ligger på att se till att hon håller sig hyfsat pigg och stark tills dess och inte tappar mer i vikt.

Hon får Hills i/d och FortiFlora (mjölksyrebakterier) på veterinärens inrådan. Men maten rinner ur henne och vi får springa ut minst varannan timme dygnet runt, så vi är alla rätt trötta. Igår kväll ringde dock lite oväntat min sambos arbetskamrats fru som är veterinär upp och frågade hur det var med hunden. Jättegulligt av henne! Hon tipsade om att även ge Canikur (som vi har gett tidigare) som kunde bromsa upp diarréerna lite mer. Än så länge har det inte haft någon effekt, mer än en tillfällig "korv" i hyfsat anständigt format (vilket nästan orsakade glädjetårar) men vi avvaktar och ser.

En ändring som vi har gjort nu på morgonen efter att ha gått ut med henne en gång i timmen hela natten är att byta ut Hills mot ris samt majs- och potatispuré och lite kokt fisk. Diarréerna blev nämligen lite sämre efter att vi började med Hills. I och för sig kan det ju ber på annat, men tanken om att det kan vara allergi mot något finns i bakhuvudet.

Just nu känns det bara som en enda lång transportsträcka fram till tisdagen och veterinärbesöket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar