FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Blev lite full i skratt när jag läste det här, i går kom det fram en tjej och frågade om Doris var en borzoi, och då berättade hon att hon hade haft en sådan blandning. Hade gärna velat se hur en sådan såg ut =)

Borzoisvansen gick inte att ta miste på!!! Tänk dig en stor leonberger med vinthundsanda!
Ska nog finnas några stycken har sett på blocket...

Kul att ni hittat någon ni tror kan passa er bättre. Sen kan jag tycka att många, ägare som uppfödare, är lite för mesiga med sina IG:s, de är inga porslinsdockor utan klarar det mesta ;)

Håller tummarna för valpen :D

KL: På tal om whippet, ni som kan rasen, hur pass vanligt är det med svarta whippar?? Har sett ett par stycken men dock bara något fåtal hos uppfödare. Blev en liten aning förälskad, de är ju riktigt kolsvarta, den där färgen som är så svår att hitta hos IGn. :love: Ska jag ha större hund någon dag, då ligger ju whippet närmast till hands.

KL: På tal om whippet, ni som kan rasen, hur pass vanligt är det med svarta whippar?? Har sett ett par stycken men dock bara något fåtal hos uppfödare. Blev en liten aning förälskad, de är ju riktigt kolsvarta, den där färgen som är så svår att hitta hos IGn. :love: Ska jag ha större hund någon dag, då ligger ju whippet närmast till hands.

Svart är nog ganska ovanligt!
Caramount har svarta ( kanske några vita tecken ) whippar tror jag!
Jag har aldrig sett en svart whippet i verkligheten!
Jag är lite förälskad själv! :love:

http://caramount.thewhippet.info/

Fast det verkar ju vara en liten uppfödning! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Silken Windhounds kallas ju skämtsamt för Silken Swamphounds p g a sin förkärlek för vatten, och i synnerhet för diken o liknande:)
Här syns Chanel i typisk Swamphoundstil
hund-27.jpg

Chanel är också rasens första om det nu är rehabhund eller terapihund...
Blir aldrig klok på vilket.
above.jpg

rehab.jpg

Jag tror inte det är så himla ovanligt med svart hos whippar. Jag har sett en hel del iaf:)
Mycket vacker färg!

Silkens får vara max 60 cm.
Våra svenska Silkens kommer ju i princip från mina importer och jag har avsiktligt valt tämligen små hundar eftersom storlek är ett problem inom rasen. En hel del av de europeiska hundarna är ner från mina så vi ligger generellt ganska lågt i storlek jämfört med ursprungslandet USA. Finland är ett undantag för dom vill av någon outgrundlig anledning ha stora hundar ...

Chanel på bilden, är omkring 50 cm har jag för mig.
Amerikanarna himlar med ögonen när jag säger att Sveriges största Silkentik är 55,5 cm hög.
Dom flesta amerikanska uppfödare har inte en enda tik som är så liten...

Minimistorlek enligt standard är 46 cm men det ytterst få Silkens under 50 cm i världen och jag har bara hört talas om en enda som är så liten som 46. En hane som är 55 cm räknas som liten, en hane straxt under max, d v s 60, räknas som normal.
Utanför Sverige då alltså ;-)

Åh, grattis, och fina bilder som alltid :D

Förresten, jag försökte få till en uppställningsbild på tant Zala häromdagen. Det gick smått åt helvete eftersom hon tyckte det var roligare att jaga mig för att försöka få godis istället för att stå still och vänta på godisen :p
Blev väl något hyfsat iaf.

Vad tycker ni om hullet på henne? (Och justja, revbenet längst bak är deformerat och pekar lite utåt)
217720_1894475012749_1567794103_32001835_1840265_n.jpg

Senast ändrad:

Vad skoj!!! Håller tummarna för att det blir hon!

Starcastle - vad kul att hon är terapi/rehabhund. Fin träskvovve.

R_C - jag tycker att hon är fin i hullet. Hon är ju trots allt till åren. Lite mer hull och muskler skulle inte skada, men jag tycker inte hon är för mager.

Lite bilder från min hundhelg. Många av er har nog sett dem, men de är så ljuvligt våriga så jag lägger in några här också.
DSC08466.jpg

DSC08564.jpg

DSC08566.jpg

DSC08574.jpg

DSC08578.jpg

DSC08603.jpg

DSC08617.jpg

R_C - jag tycker att hon är fin i hullet. Hon är ju trots allt till åren. Lite mer hull och muskler skulle inte skada, men jag tycker inte hon är för mager.

Då tycker vi rätt lika ändå. Hon har ju haft problem med sin dumma mage nu som inte alls vill vara snäll när hon ätit något olämpligt, så nu har hon tappat en hel del hull, lite muskler också. Istället har hon nu en dålig tass, så det blir vila och kanske möjlighet att äta upp sig lite igen... Som minst vägde hon 20,1kg, hon ska egentligen ligga på ca 21,5 om jag inte minns fel. Nu väger hon nog nästan 21 igen.

Men åååhh vad härliga strandbilder, Jag har inte lyckats hitta någon strand som är okej släppa hund på - bara en massa naturreservat:p Ska ut med bilen i helgen och jaga lek-terräng ;P

Igår ville en hundrädd person fram och klappa Idéfix. Långsamt närmade vi oss och han slickade henne på handen sen vände han rumpan till henne och ignorerade henne fullständigt men då vågade hon klappa lite iaf:D
Hon blev överasskad att han inte brydde sig om henne och kom fram till att hon gillade honom:D

Sen sa hon att vi är välkommna gå över hennes tomt för att komma åt en liten stig som går ner till sjön (så det blir en liten runda istället för att vända jämt) Så gulligt:love:

Jag vill också ha en strand...

Stränder är underbara. Tyvärr ligger denna alldeles särskilt underbara en bit bort, men det verkar väl värt med besök då och då. I alla fall till 15 maj. Sen blir det en männskostrand.

R_C: Ja, men då kommer hon att bli jättefin sen när hon är bra i mage, tassar och annat. Håller tummarna för en frisk sommar - gäller alla här :)

FritteP: Det är alltid så fint när hundrädda gillar ens hundar. Det har hänt mig flera gånger sen jag blev med vinthund. Khaki är lite mer skräckinjagande intensiv, men Cc är det få som är rädda för efter lite tillvänjning.

Åh vad underbart! Det är verkligen kul när hundrädda vågar sig fram osv. Och vad snällt att du får gå över hennes tomt :D

Wahidah var sjövild på dagens släphareträning! Hon skrek, flög runt och var sååå jäkla taggad :p Hon var inte heller speciellt trött efter att ha sprungit, så hon är helt klart i bättre kondition än jag väntat mig.

dsc_3682-copy.jpg

dsc_3683-copy.jpg

dsc_3690-copy.jpg

Det roliga är ju att dem alltid frågar om hunden är snäll, och när man svarar att den är det så grymtar dem att "men så säger ju alla!". :D

R_C- Haha, när man får inbjudan att styra sina hundpromenade över deras tomt då känner man sig allt bra lyckad:D Hon sa att hon hade katter så frågan är ju om idéfix visar sig från sin bästa sida på hennes tomt:p

Jättehärliga bilder!!! Man kan nästan se glöden i hennes ögon:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar