Sv: FJÄRDE vinthundstråden!
Philosophia, fysjutton för magsjuka, eller vad det nu är... Håll oss uppdaterade om hur det går! Kan du inte skriva ut allt ni provat? (mer än bara "vi har provat allt") Har ju själv en tant som blir magsjuk då och då (när hon lyckas äta hundskit..) och där har det alltid hjälpt att svälta henne ett dygn och sedan ge canikur blandat med lite majsvälling.
Det blir en lång uppsats. Skriver lite detaljerat eftersom det kan vara bra att ha en färdig beskrivning inför veterinärbesöket på tisdag.
Dag 1-3 (start måndag kväll)
Börjar som ett vanligt "lös i magen". Men när kommer tätare under dagen så börjar jag tänka att det kanske är magsjuka. Kräks dock inget förrän dag två och tre (sammanlagt tre gånger)
Fasta 24 h+vätskeersättning och risavkok
Därefter ris och lite senare ris+lite kokt fisk/kyckling
Dag 4-7
Efter försämring dag fyra (vilket är natten mellan torsdag och fredag) blir det åter fasta 24 h med vätskersättning och risavkok. Ringer veterinären som säger att det bara är att fortsätta som tidigare, men att jag kan behöva ge lite Canikur. Påbörjar Canicur-kur och introducerar sedan portionerna lite mer försiktigt än tidigare. Ger ris och morots- och/eller majspuré. Märker klar förbättring efter två dagar. Utbrister Hallelujah! efter en riktigt fin "korv" på lördagskvällen. Fortsätter ge väldigt små portioner. Sambon rapporterar viss försämring under söndag förmiddag, men det blir bättre igen under e.m. Tidigt på måndag morgon är hon t.o.m nästan lite trög i magen.
Eftersom hon har gått ned väldigt mycket i vikt av de små portionerna och fastan så bestämmer jag mig för att köpa Hills i/d för att ha lite mer koll på energiintaget. Köper samtidigt Prokolin som ska skydda magen när det kommer lite mer mat och som även innehåller mjölksyrebakterier. Innan jag hinner börja ge något av detta så får hon istället ett återfall senare samma morgon (fortfarande måndag) och jag står som ett frågetecken. Testar ändå att börja ge Prokolin och någon tesked Hills per måltid utblandat i riset. Natten till tisdag så eskalerar diarréerna.
Dag 8
Ringer veterinären på tisdag morgon och säger att jag är orolig över den vikt som Dafne har tappat och berättar vad vi har gjort för att få bukt på diarrén. Säger att jag inte vågar fasta henne mer. De tycker att vi ska komma in så de får titta på henne. Hennes allmäntillstånd är gott. Vet. håller med om att vi inte bör fasta henne mer, särskilt som det inte verkar hjälpa mer än att diarréerna upphör när magen blir tom. Istället ska vi försöka öka på Hills i/d sakta till normalportion. Jag får (faktiskt helt gratis) en förpackning FortiFlora som veterinären menar är mer effektivt att återställa tarmfloran med än Prokolin. Får besked om att jag inte ska vara orolig om diarréerna fortsätter några dagar till så länge hon inte får blodiga diarréer eller blir slö.
Eftersom vi har en tid för mag- och tarmundersökning inbokad veckan efter så förslår veterinären att vi börjar bädda för den undersökningen genom att ta blodprov m.m. När vi kommer hem så har hon trots allt fastat 19 h och diarréerna har därför upphört.
Dag 9-10
Lugn natt. Sedan börjar diarréerna under dagen (onsdag) och håller i sig onsdag till torsdag. Det är mer frekvent än tidigare, kanske pga det ökade matintaget? Får tips om kaninmage här på Buke. Sambon vägrar. Ger två tabletter Canikur mitt på dagen på torsdagen. På torsdagskvällen ringer min sambos arbetskamrats fru som är veterinär upp (jättesnällt!) och frågar hur Dafne mår. Får förslaget att köra en hel kur med Canikur igen och sedan fortsätta att ge en tablett om dagen samtidigt som jag fortsätter med FortiFlora och Hills i/d.
Dag 11 och framåt
Jobbig natt. Springer ut med Dafne en gång i timmen. Funderar på om hon reagerar negativt på Hills och därför blir sämre. Återgår till att ge risdiet kompletterat med majsvälling och majspuré, samt Canicur och FortiFlora. Har sett liten förbättring genom att hon får lite längre uppehåll mellan "diarréanfallen".
Glömde att skriva att jag hela tiden kompletterar med vätskeersättning eftersom hon annars dricker lite dåligt.