FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Vilka underbara bilder förresten! :love: Dina killar ser dessutom ut att ha det så kul ihop. Whippet ska man definitivt ha minst två utav! Jag ångrar faktiskt lite att jag inte lät mig övertalas av uppfödaren (men det var nära) att ta två valpar. Även om jag vet att det hade varit rätt arbetsamt så hade det nog varit värt det.

KL.
Det blev ingen valptitt idag. Istället spenderade vi morgonen på KS i Solna eftersom jag tydligen fått en början till infektion i mitt operationsärr (ofarlig cysta på halsen som togs bort för en vecka sen). Penicillin i tio dagar, suck :mad:
Men vi tar nya tag och kommer förhoppningsvis åka nästa vecka istället!

Men vilken uuuuuunderbar strand hörrö:love:
Gillar när khaki tuggar pinne, söt som socker, och sista bilden är helt ljuvlig med dem tillsammans!

Det var det! Jag inser mer och mer att jag kommer att ha svårt att bo där det inte finns stränder i närheten när det ska väljas mer permanent boende. Får bara hålla tummarna för att jobben finns strandnära.

Mysigt att pussa arab. Jag har stor hästabstinens (igen) och önskar att någon nära vän kan ta sitt förnuft till fånga och köpa en häst som jag kan pyssla med snart :D

Philosophia: Så typiskt med långhelg när veterinärvård behövs. Hoppas hon behåller humöret och piggheten så ni inte behöver åka in akut.

Tack :) De har väldigt kul ihop och jag ångrar inte en sekund att jag skaffade en till. Jag är dock väldigt glad att jag inte hade två valpar samtidigt. Två högintensiva Khakis hade förmodligen drivit mig till vansinne. Har du ingen möjlighet att skaffa en till nu då? Klart man ska ha två :D

Fetange
: Irriterande värre! Hoppas ni kommer iväg i veckan!

Hon är förvånansvärt pigg fortfarande. Igår på dagen hade hon ett långt "bajsuppehåll" och jag hoppades att det var ett tecken på att det hade börjat ge med sig. Men igår kväll satte det fart igen. Sedan dess har vi varit ute i genomsnitt varannan timme fram till nu.

Det hade varit underbart med en liten valp till. :) Min uppfödaren har faktiskt leveransklara valpar nu, bl.a. en liten brindletik som är bedårande, men jag tror att lilla fröken här hemma behöver få växa upp lite mer först.

*KL*

Oj, nu händer det mycket här i tråden :D

Melli, underbara bilder som alltid! ÅH så avundsjuk jag är på er strand!

Hanna, hur går det med hundval hit och dit, blir det något? :D

Philosophia, fysjutton för magsjuka, eller vad det nu är... Håll oss uppdaterade om hur det går! Kan du inte skriva ut allt ni provat? (mer än bara "vi har provat allt") Har ju själv en tant som blir magsjuk då och då (när hon lyckas äta hundskit..) och där har det alltid hjälpt att svälta henne ett dygn och sedan ge canikur blandat med lite majsvälling.

Och justja, jag ska väl uppdatera med hur det går för mig och damerna också.

Vi var iväg till en fårhage i förmiddags och OJ vad Wahidah sprang! :D Galet full fart hela tiden, vilket gör att jag hoppas på att hon äntligen slutat vara skendräktig. Bara någon vecka kvar nu till lure coursing-debuten och ÅH vad jag hoppas att det går bra...

Zala däremot är det inte toppenbra med. Hon hade en svullnad i en tå förra veckan. Den gav med sig och hon fick springa på släphareträningen i tisdags. Sen dess har allt varit fint. Idag när vi då gick till fårhagen så strosade hon runt och nosade på allt, åt lite gräs och såg glad ut. Sedan gjorde hon någon lekinvit till Wahidah och nosade vidare. Därefter sprang hon några meter och helt plötsligt skrek hon till. Nu har hon jätteont i ena bakbenet istället. Vet inte om det är någon sträckning eller så... Hon kunde skritta utan problem, men jävlar vad hon haltade i traven :cry: Ska kika på henne lite mer när hon vaknar nu och så ska en veterinärvän få kika på henne på måndag.

Jag börjar fundera på om det är så att Zala inte leker med andra för att hon faktiskt känner av sin dumma tå hela tiden, eller har ont någon annanstans? Hon vägrar ju visa något när man känner igenom henne, inte ens när hon faktiskt är halt vill hon visa något om någon kollar henne... När hon är bra i bakbenet igen så ska jag prova att ge henne smärtstillande ett litet tag och se om hon vill leka då. Om hon vill det, ja då vet jag att hon har ont även om hon inte visar något annars.. För hon ÄR ju pigg och glad och vill hålla igång - men hon leker inte längre och det slutade hon med ungefär när hon för någon månad sedan började halta pga sin artrostå igen..

Fin är hon i alla fall, min tant. Den här bilden fotade jag igår:
dsc_4080-copy.jpg

Och de här bilderna tog jag idag på damerna (yes, det är Wahidah som lagt sig i vattnet..)
dsc_4113-copy.jpg

dsc_4129-copy.jpg

dsc_4134-copy.jpg

dsc_4143-copy.jpg

Philosophia, fysjutton för magsjuka, eller vad det nu är... Håll oss uppdaterade om hur det går! Kan du inte skriva ut allt ni provat? (mer än bara "vi har provat allt") Har ju själv en tant som blir magsjuk då och då (när hon lyckas äta hundskit..) och där har det alltid hjälpt att svälta henne ett dygn och sedan ge canikur blandat med lite majsvälling.

Det blir en lång uppsats. Skriver lite detaljerat eftersom det kan vara bra att ha en färdig beskrivning inför veterinärbesöket på tisdag. :)

Dag 1-3 (start måndag kväll)
Börjar som ett vanligt "lös i magen". Men när kommer tätare under dagen så börjar jag tänka att det kanske är magsjuka. Kräks dock inget förrän dag två och tre (sammanlagt tre gånger)
Fasta 24 h+vätskeersättning och risavkok
Därefter ris och lite senare ris+lite kokt fisk/kyckling

Dag 4-7
Efter försämring dag fyra (vilket är natten mellan torsdag och fredag) blir det åter fasta 24 h med vätskersättning och risavkok. Ringer veterinären som säger att det bara är att fortsätta som tidigare, men att jag kan behöva ge lite Canikur. Påbörjar Canicur-kur och introducerar sedan portionerna lite mer försiktigt än tidigare. Ger ris och morots- och/eller majspuré. Märker klar förbättring efter två dagar. Utbrister Hallelujah! efter en riktigt fin "korv" på lördagskvällen. Fortsätter ge väldigt små portioner. Sambon rapporterar viss försämring under söndag förmiddag, men det blir bättre igen under e.m. Tidigt på måndag morgon är hon t.o.m nästan lite trög i magen.

Eftersom hon har gått ned väldigt mycket i vikt av de små portionerna och fastan så bestämmer jag mig för att köpa Hills i/d för att ha lite mer koll på energiintaget. Köper samtidigt Prokolin som ska skydda magen när det kommer lite mer mat och som även innehåller mjölksyrebakterier. Innan jag hinner börja ge något av detta så får hon istället ett återfall senare samma morgon (fortfarande måndag) och jag står som ett frågetecken. Testar ändå att börja ge Prokolin och någon tesked Hills per måltid utblandat i riset. Natten till tisdag så eskalerar diarréerna.

Dag 8
Ringer veterinären på tisdag morgon och säger att jag är orolig över den vikt som Dafne har tappat och berättar vad vi har gjort för att få bukt på diarrén. Säger att jag inte vågar fasta henne mer. De tycker att vi ska komma in så de får titta på henne. Hennes allmäntillstånd är gott. Vet. håller med om att vi inte bör fasta henne mer, särskilt som det inte verkar hjälpa mer än att diarréerna upphör när magen blir tom. Istället ska vi försöka öka på Hills i/d sakta till normalportion. Jag får (faktiskt helt gratis) en förpackning FortiFlora som veterinären menar är mer effektivt att återställa tarmfloran med än Prokolin. Får besked om att jag inte ska vara orolig om diarréerna fortsätter några dagar till så länge hon inte får blodiga diarréer eller blir slö.

Eftersom vi har en tid för mag- och tarmundersökning inbokad veckan efter så förslår veterinären att vi börjar bädda för den undersökningen genom att ta blodprov m.m. När vi kommer hem så har hon trots allt fastat 19 h och diarréerna har därför upphört.

Dag 9-10
Lugn natt. Sedan börjar diarréerna under dagen (onsdag) och håller i sig onsdag till torsdag. Det är mer frekvent än tidigare, kanske pga det ökade matintaget? Får tips om kaninmage här på Buke. Sambon vägrar. Ger två tabletter Canikur mitt på dagen på torsdagen. På torsdagskvällen ringer min sambos arbetskamrats fru som är veterinär upp (jättesnällt!) och frågar hur Dafne mår. Får förslaget att köra en hel kur med Canikur igen och sedan fortsätta att ge en tablett om dagen samtidigt som jag fortsätter med FortiFlora och Hills i/d.

Dag 11 och framåt
Jobbig natt. Springer ut med Dafne en gång i timmen. Funderar på om hon reagerar negativt på Hills och därför blir sämre. Återgår till att ge risdiet kompletterat med majsvälling och majspuré, samt Canicur och FortiFlora. Har sett liten förbättring genom att hon får lite längre uppehåll mellan "diarréanfallen".

Glömde att skriva att jag hela tiden kompletterar med vätskeersättning eftersom hon annars dricker lite dåligt.

Fina bilder i vanlig ordning! :)

Tråkigt att Zala råkar ut för mycket skador. Det är ju lättare att sträcka sig när man blir äldre. Senor, ligament och muskulatur är inte lika elastiska som tidigare samtidigt som hon är lika mycket vinthund som tidigare. Kanske hon behöver lite mer förebyggande träning, stretch och massage?

Red_Chilli : Vad tråkigt att hon är dålig :(

Idag kom Grimm så det blir en bildbomb! Han fick vara lös i en fårhage, fast han var supertrött pga värme. Vi som trodde att det skulle vara okej halv 4, men inte då! Så det blev inte mycket spring..
Sen har vi klickat in honom, så nu fattar han att Klick = Godis :)
Så nu sover han som en stock :D

Han är iaf sjukt gullig enligt mig :love:
SANY0102.jpg

SANY0087.jpg

Efter lite övertalning med korv gick han upp på stenen, men det var inte vackert! :D
SANY0083.jpg

Fortsättning! :eek:
SANY0059.jpg

Åh, första gången han tagit upp och börjat bita på en pinne. Gubben börjar ta för sig! :love:
SANY0056.jpg

Tyvärr så blev man ju lite intrasslad i långlinan...
SANY0011.jpg

SANY0010.jpg

Uppdatering om lilla whippans mage!

Det börjar gå åt rätt håll. De senaste nätterna har vi bara behövt att springa ut två till tre gånger med henne och igår var dagrutinerna precis som vanligt. Någon enstaka fastare "korv" och andra som var mer lösa och slemmiga.

Vi har även varit hos veterinären igen. Givet att det inte är någon parasit, vilket hon var tveksam till men ändå inte ville utesluta eftersom D är så ung, så tror hon att det är sviterna efter magsjukan. Eftersom D hade lite känslig mage redan innan så blev tarmarna väldigt utsatta vid magsjukan och därmed inflammerade. Blodproven var bra med undantag för att det enzym som brukar ligga lite högt vid tarminflammation faktiskt var lite högt.

Hon har fått ett recept på en medicin som ska ges före matdags i syfte att skydda magen, sedan ska vi prova att ge lite kokt kyckling igen så hon får i sig lite proteiner. Vi tog nya blodprov för att kolla bukspottkörteln och vitamin B (varför det senare vet jag inte och jag glömde fråga - någon som vet varför det är relevant?). I nästa vecka ska vi får svar på proven, samt svar på om det förekom några parasiter i avföringen.

Nu hoppas jag att jag kan börja få i henne ännu mer mat så hon går upp lite i vikt. Hela 1,1 kg har hon tappat! :crazy:

*KL*

Jag har typ 0 sekunder över varje dygn nu så jag hinner aldrig surfa buke. Buhu. Men! Är det någon här som ska på LC-provet i Norge i helgen? Eller det i Hjältevad nästa helg? Jag har anmält både Cerberus och Zoria, men Zoria började såklart löpa. :cool:

Ljungbyhed ska Zoria dock till, då får farbror Cerb stanna hemma. Någon som ska dit? Vi är där båda dagarna. :p

*KL*

Jag har typ 0 sekunder över varje dygn nu så jag hinner aldrig surfa buke. Buhu. Men! Är det någon här som ska på LC-provet i Norge i helgen? Eller det i Hjältevad nästa helg? Jag har anmält både Cerberus och Zoria, men Zoria började såklart löpa. :cool:

Ljungbyhed ska Zoria dock till, då får farbror Cerb stanna hemma. Någon som ska dit? Vi är där båda dagarna. :p

Jag ska till Ljungbyhed med Puma på lördagen såklart. Efter mkt velande bestämde jag mig i sista sekund typ.
Puma började löpa i söndags så hon hinner löpa klart till Ljungbyhed.....så nu hoppas jag inte det blir så mkt LC träningar på 3 veckor :grin:

KL.
Vi hälsade på whippetbappisar igår :D Och det blir en tik därifrån :banana::banana::banana:
Det är inte bestämt vilken än så jag lägger in en varsin bild på alla tre.

229949_10150164756945588_588725587_7113268_7311027_n.jpg

224154_10150164757075588_588725587_7113271_3250926_n.jpg

227759_10150164757230588_588725587_7113277_5622363_n.jpg

Jaa - vad skoj! Då måste jag leta upp er och få hälsa på din affemaffia :D Vi ska alltså också dit på lördagen. Khaki är anmäld, men Cc följer nog med som sällskap till min chaufför. Khaki är halt på hf så han går på strikt koppelvila tills han är bra + några dagar till. Blir bättre så jag tänker inte åka till veterinären. Förmodligen bara en sträckning från en vurpa. (Håller tummarna!)

Philosophia - Skönt att det går åt rätt håll!

Fetange: Jag säger det igen - de är ljuvliga och åh vad skoj med whippa-valp i tråden :love:

Herregud, så söta!! Det är bra tur att min yngste förmåga har varit en sån huligan att jag bestämt mig för att aldrig :angel: skaffa valp igen - annars är det farligt med såna sötnosar :love:

KL: Får jag fråga er med vinthundar hur resonerar ni kring det här med lösspring och ormsäsongen? :crazy: Jag är visserligen extremt nipprig när det kommer till just ormar, men hur (på vilket sätt alltså ;)) vågar ni ha era lösa nu med alla dess äckelpäckel lösa och solandes i våra skogar? Jag är verkligen livrädd för bett, men de måste ju få sträcka ut ordentligt (tyvärr, helst hade jag denna tid på året helst skaffat innehund som gick på låda - så illa är det, nästa) ;)
Snälla dela med er av era hemligheter!

MVH / Hönsigase hönsmatte på jorden....:D

KL: Får jag fråga er med vinthundar hur resonerar ni kring det här med lösspring och ormsäsongen? :crazy: Jag är visserligen extremt nipprig när det kommer till just ormar, men hur (på vilket sätt alltså ;)) vågar ni ha era lösa nu med alla dess äckelpäckel lösa och solandes i våra skogar? Jag är verkligen livrädd för bett, men de måste ju få sträcka ut ordentligt (tyvärr, helst hade jag denna tid på året helst skaffat innehund som gick på låda - så illa är det, nästa) ;)
Snälla dela med er av era hemligheter!

Jag släpper inte i skogar pga alla djur. Släpper helst i sandtag och där gillar nog inte ormar att vara eller så ser man dem. Annars släpper jag på stora fält, försöker kolla att det inte finns stenrösen eller annat som jag tror att ormarna gillar i närheten osv. Ser även till att gå kors och tvärs över fälten innan för att riktigt kolla efter djur, ormar m.m. Men visst, varje lössläpp är en chansning. Det är det nog alltid, för alla, oavsett årstid.

Ni får ursäkta att jag inte svarar på allt roligt här i tråden nu, som skitsöta valpar osv. Det är lite kaos här.

För någon vecka sedan fick ju Zala svullen tå som hon haltade av. När den var bra så fick hon vara bra ett litet tag innan hon blev halt igen, fast på andra benet. Det var förra helgen. I onsdags kändes hon bra igen, så hon fick vara med ut, fick vara lös (tänkte att hon ju inte rör sig mer än hon känner att hon klarar) men fan vad hon rörde sig konstigt då. Dessutom lyckades hon äta hundskit.

Zala blir som bekant alltid dålig i magen av hundskit, så igår och idag har hon inte fått mat och när hon bajsat (bar någon enstaka gång iof) så har det varit tokdiarré. Hon fick Canikur, men nu ger jag.. eh. något annat istället som ska vara bättre.

På vägen hem från vår vän som vi var hemma hos idag så fastnar Zala i en golvbrunn på tågstationen och drar av en klo.. Blev världens blodpölar och jag (som vanligtvis blir ovanligt klartänkt när något händer) fattade inte mer än att jag borde be spärrvakten om ett första hjälpen-kit. När det var plåster(!) där det skulle vara rengöringsgrejs så stannade jag och bara skakade... Fick hjälp av två snälla människor som gick förbi och så kom vännen jag varit hos idag med sin bil så att vi kunde åka till djursjukhuset. Senare kom även min pojkvän för att hålla mig lugn eftersom jag inte fattade någonting om någonting.

Dumt nog kunde veterinären inte göra någonting. Vi ska söva och ta bort det som är kvar av klon, men eftersom hon är dålig i magen finns det risk att hon inte klarar att bli sövd. Såå nu får hon ligga hemma med tratt, bandage och ha ont till på måndag... Bandaget kommer jag förövrigt få lägga om eftersom det sitter pissuselt.

Jag är fortfarande skakis. Äter glass nu för att få lite energi. Jag ska fan sluta med hundar och gå över till att odla dammråttor i akvarium.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar