FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Åh vad kul att du kikar åt vinthundshållet :) Jag har träffat en IG som var lite ostabil och onödigt galen, men varken matten eller hussen hade haft hund förut och de valde inte kennel speciellt noga, utan tog den som låg närmast och hade valpar just när de var sugna på hund :S Nu är den omplacerad... De andra jag träffat har varit underbara och gissar att du inte kommer att köpa hund i hastverk så du finner nog en bra kennel. Philadelphia här i tråden har haft IG, så du får säkert bättre svar från henne. Angående stallmiljö så är det nog inte den mest ultimata hunden att ha där med tanke på den sköra benstommen och den tunna pälsen. Jag vet flera whippar som är stallhundar och trivs bra som det och går lösa på ridturer och går fint med hästarna, men är det främst en stallhund man vill ha så skulle jag inte välja IG, eller kanske vinthund öht med tanke på den svårkuvade jaktlusten.

Red_Chili - det tål att sägas igen - underbara bilder! Gillar bilden med alla tre finingar på stenen och andra profilbilden på affen :love:

Som stallhund fungerar det dock utmärkt. Jag jobbade som ridinstruktör när jag skaffade min. Som riktigt liten valp låg hon innanför jackan när jag mockade och höll lektion. Hon tyckte det var myspys med kroppsvärmen och få höra andetag och hjärtljud. När hon blev lite större så fick hon vara inne på kontoret, inne i den uppvärmda sadelkammaren eller på en filt i en tom box. Det gick alldeles utmärkt! :) De ser bräckligare ut än vad de är. Ridtur skulle jag däremot inte ta med en på. De är lite för mycket om sig och kring sig, lite för impulsiva och har lite för tunn benstomme för att det skulle kännas tryggt.

IG:n är en väldigt social, närhetstörstande, livlig och alldeles underbar hund. Men de är lite mer en egen sorts varelse än en hund. Jag har whippet nu och whippet är helt klart mycket mera hund. Men någon gång ska jag definitivt ha en IG igen.

Hahaha :rofl: :o :angel: Så går det när man inte orkar bläddra :D Förlåt Philosophia. *fniss*

Jag kan tänka mig att det går fint att ha som stall-kontorshund, men just att leva bland hästarna, på ridturer och i stallgångar, så ser jag inte att en IG passar. Så visst går det om man hellre vill ha en vinthund än en hästhund :)

Senast ändrad:

Red_Chili - det tål att sägas igen - underbara bilder! Gillar bilden med alla tre finingar på stenen och andra profilbilden på affen :love:

Tack! :laugh:

Jag misstänker att jag kanske kommer bildbomba tråden snart igen :angel:

Har precis varit ute på den första riktiga långpromenaden på 1 vecka! Solen skiner här, hundarna var glada och de har fått springa lösa och busat massvis i inhägnader. Sedan fick faktiskt Wahidah gå lös längs en gångväg bredvid en liten äng. Zala var kopplad då, men jag ville se hur Wahidah skötte sig. Hon gick SÅ fint, lyssnade jättebra på mig och var allmänt underbar :love: Det är verkligen fantastiskt att hon är så lätt att ha lös.

Tack för era svar allihopa! Intressant att läsa!
Jag har alltid velat ha en stor hund men då backar min hundvakt (som är en äldre pensionär). Hon hjälper jättegärna till om vi skaffar en ny hund i strl mindre men kan tyvärr inte om det blir något stort. Och tyvärr är nog till och med whippet för stort.

Jag kan tänka mig att det går fint att ha som stall-kontorshund, men just att leva bland hästarna, på ridturer och i stallgångar, så ser jag inte att en IG passar. Så visst går det om man hellre vill ha en vinthund än en hästhund :)

Ja alltså, jag kan ju förklara mig lite :p
Jag bor inte i stallet, men jag är ju där några timmar varje dag beroende på vad jag gör med hästarna. Och så har jag ju även en sambo som inte är med i stallet som arbetar "normalt" (jag jobbar skift) och alltså är hemma på kvällar och helger. Så hunden kommer ju inte flytta in i stallet utan hemma hos oss :D

KL

Vill bara säg vilka underbara kort alla tar på sina vintisar :laugh:
Idag skulle vi bara ut ett par timmar i skogen, meen kom in 5 timmar senare, vilket underbart vårväder det har varit idag.
Tog massor med bilder, men lat som jag är så finns dom på min blogg eller på FB.

Hoppas på fortsatt fint väder så vi här i Stockholm också kan börja träna LC.

*kl*

:banana: Så äckligt överlycklig för Pumas LC premiär hon gjort i dag, wow bilen hund. Trodde hon skulle springa en bit o sen tröttna och bli distraherad av alla spring galna hundar vid starten, MEN min underbara Puma sprang så fint hela banan och följde luren jättefint.... :bow: Så nu e vi(jag) jätte mkt mer taggad att träna mer För fy vad skoj det var samt så trevliga folk :D

Tack :love:,
Ja det blev en helt underbar dag, var ju så härligt varmt i solen :banana: så man hade ju ingen lust att gå in

Ja alltså, jag kan ju förklara mig lite :p
Jag bor inte i stallet, men jag är ju där några timmar varje dag beroende på vad jag gör med hästarna. Och så har jag ju även en sambo som inte är med i stallet som arbetar "normalt" (jag jobbar skift) och alltså är hemma på kvällar och helger. Så hunden kommer ju inte flytta in i stallet utan hemma hos oss :D

Ja men klart ni ska ha minivintis då :D Som nämnt - ta en funderare på vad som är viktigast för er av utställning/bruks och leta upp en kennel som avlar på sundhet och god mentalitet som hög prio. Jag är själv sugen på en, men just nu räcker det med två :p

Ja men klart ni ska ha minivintis då :D Som nämnt - ta en funderare på vad som är viktigast för er av utställning/bruks och leta upp en kennel som avlar på sundhet och god mentalitet som hög prio. Jag är själv sugen på en, men just nu räcker det med två :p

Jag är jättesugen på en! Men vi får fundera några varv till.
Det är mycket som talar för en italienare men också en del som talar emot. T.ex. att inte kunna vara ute i stallet på vinterhalvåret. Vi har en jättebra hundvakt och mina föräldrar som bor nära så det löser sig alltid. Och skulle ingen utav dom, mot förmodan, vara hemma så har vi både uppvärmd sadelkammare och fikarum i stallet.
Men det är ju ändå nästan halva året som den inte kommer vilja vara med därute. Hunden kommer det inte gå någon nöd på, hundvakt finns som sagt, men jag tänker på mig själv. Det är ju så kul när hunden är med :p Och det kommer den ju kunna under det varma halvåret också.
Åh vad svårt det är!

Jag är ny här så jag har en fråga :)

Kan man typ prenumerera på en tråd, eller måste man gå in och leta efter tråden?

Och hur lägger man in bilder? :D

Jag är ny här så jag har en fråga :)

Kan man typ prenumerera på en tråd, eller måste man gå in och leta efter tråden?

Och hur lägger man in bilder? :D

Välkommen! Har du också vinthund eller är du "bara" förtjust i dem? :)

När du svarar på ett inlägg kan du, under själva inläggsrutan, se "tilläggsalternativ". Där kan man välja att prenumerera på en tråd.

Bilder infogar du genom att lägga upp bilden någonstans på internet (tex www.photobucket.com eller en blogg), sedan kopierar du adressen till själva bilden genom att högerklicka på den och välja "kopiera bildadress". Sedan skriver du ett inlägg, klickar på den lilla ikonen ovanför skrivrutan som ser ut som ett berg med sol ovanför (tredje från höger). Då kommer det upp en ruta där du kan klistra in länken till bilden. Sedan skickar du inlägget. Klart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar