Sv: FJÄRDE vinthundstråden!
Kul att ni är nyfikna på vinthundar! Visst bor du i Sthlm? Jag har en granne som har två italienska vinthundar och en afghan, så vill du är du välkommen hit (lite norr om Sthlm) så får du hälsa på både italienare, afghan och saluki
De är ju absolut aktiva sällskapshundar, och enligt mina erfarenheter verkar italienarna vara lättare att ha lösa utan att sticka på vilt. De jag pratar med har italienare som inte vill jaga något som är lika stort eller större än dem själva, och det är ju i princip allt förutom fåglar
Dääremot så tror jag inte att de lämpar sig som stallhundar. På sommaren kan det säkert fungera, men de fryser lätt. De som min granne har fryser så fort det blir nollgradigt om de är stilla mer än någon sekund - ibland även om de har tröja på sig.
Sedan är jag personligen lite skeptisk till italienarnas extrema exteriör, med de kraftigt krökta ryggarna och mycket vinklade bakbenen. Ja, jag är medveten om att alla inte står så alltid, men många verkar göra det väldigt lätt och det känns inte hälsosamt alls. Dessutom har flera av de jag träffat haft hälsoproblem. Den ena av grannens har problem med knäna (det behöver och ska opereras), den ena, eller om det var båda, har dåliga tänder och en annan som ägs av en vän har någon autoimmun sjukdom som gör att den tappar både päls och klor.
När det gäller utställning så går det ju att ställa ut vilken ras som helst (förutom border collie
). Så tja, det beror ju på vad man prioriterar högst, hälsa eller utställningsmeritsmöjligheter? (Nej, det går nog aldrig hand i hand
). Vill du ha utställningsmeriter så är det nog bara att kolla vilka kennlar som ligger som vinstrikaste kennlar och vill du ha hälsosam hund är det bara att kolla noga på exteriören bland de som inte presterar på utställning och kanske presterar på lure coursing eller annat arbetsområde.