FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men åh! Bor du i Malmö eller "ljuger" buke? :idea: Jag funderar nämligen på att anmäla iaf Zoria till Malmö, men undrar hur det går att ta sig mellan utställningsplatsen (Jägersro?) och centralen? Går det att gå/åka buss hyffsat? Jag bor hos en kompis mitt ute på landet men måste ta tåg hem på söndagkvällen och tänkte då åka direkt från Malmö. Frågan är om jag lyckas ta mig från själva utställningen utan att slita mitt hår allt för mycket? :p

Men åh! Bor du i Malmö eller "ljuger" buke? :idea: Jag funderar nämligen på att anmäla iaf Zoria till Malmö, men undrar hur det går att ta sig mellan utställningsplatsen (Jägersro?) och centralen? Går det att gå/åka buss hyffsat? Jag bor hos en kompis mitt ute på landet men måste ta tåg hem på söndagkvällen och tänkte då åka direkt från Malmö. Frågan är om jag lyckas ta mig från själva utställningen utan att slita mitt hår allt för mycket? :p

Buke talar sanning och det går alldeles utmärkt :D

Bussarna går strax utanför Jägersro där tältet kommer att spännas upp. Några bussar går direkt och några går så man får byta på mitten och de tar ungefär en halvtimma på sig.

Jag är i valet och kvalet. Om jag ska anmäla så måste jag bli medlem i SKK vilket jag egentligen inte vill, men det är ju så nära och jag vill egentligen ställa i alla fall Khaki. Ack, ack!

Åh ja men då så! Då ska jag försöka vända på slantarna och anmäla Zoria. :laugh: Klart du ska anmäla, så ses vi där! :p

*KL*

Vad gör man inte för att skjuta upp pluggandet en liten stund?
Nu har jag fotograferat en ny uppställningsbild på Wahidah och för ovanlighetens skull känns den faktiskt rättvis och bra. Det är såhär hon ser ut. (Bortsett från att huvudet ser stort ut när hon har det närmare kameran än resten av kroppen)

dsc_4278-copy.jpg

KL

En helt random fråga apropå ingenting: vad ligger era hundar på i vilopuls? Glimma ligger ganska mycket under vad som räknas som normalt, funderar lite på om vinhundar kanske generellt har lägre vilopuls?

Det vore inte på något sätt orimligt om det är så. Vinthundar har ju oftast ett väldigt vältränat hjärta jämfört med gemene hund. God kondition sänker ju vilopulsen. Min italienares vilopuls låg i det lägre spannet för vad som anses normalt. Måste kolla på whippan!

Något annat - som egentligen inte är relaterat - som skiljer vinthundar från andra hundar är att de oftast har rätt låg kroppstemperatur. Många veterinärer och djursjukvårdare är inte riktigt medvetna om det, så det brukar man få upplysa om.

Min italienare hade ca. 37,8-38,1 i normaltemperatur (whippan har jag dumt nog inte börjat tempa). När hon blev illa biten en gång så tyckte inte jag att hon verkade svara på antibiotikan. Det verkade infekterat, luktade inte hallon och temperaturen låg kring 38,5 grader och jag ville in till djursjukhuset och göra en odling för att se om vi behövde byta till en annan sorts antibiotika. Men djursjukhuset tyckte att det ju var helt normal temperatur. Men jag åkte in ändå, tjurig som jag är ;). När vi kom in låg tempen på hela 39 grader. Helt normalt tyckte veterinären ... tills de fick syn på henne. Då blev det ju uppenbart för dem att hon hade feber pga infektionen.

När jag beställde tog det också en välldans tid! Ringde två gånger innan jag fick min beställning:mad:
Däremot blev jag nöjd när grejjorna kom, fint halsband och snyggt vintertäcke (OBS! litet i storleken, Miiko har det största och det är lite för litet!)+sydde på en mage på täcket då jag vill ha varmt där till tjejen.

Tråkigt att det verkar ta sådan tid att få saker därifrån. I varje fall så fick jag ett mejl i morse med betalningsuppgifter och meddelande om att de skickar omgående efter att jag har satt in pengar och meddelat via mejl att pengarna är insatta. Hoppas man kan lite på det.

Förundrades också över att täckena verkade små i storlekarna. Jag valde ett lite för stort täcke (man uppmanades till det om måttet var exakt) men tyckte ändå att det var lite konstigt att hon skulle ha den näst största storleken trots att hon bara är knappt 6 månader. Då är detta inte en whippet som kommer att bli särskilt stor, utan jag tippar att hon kommer att stanna på ca. 46 cm.

Jag har ingen aning om vad mina damer ligger på i vilopuls. Hur kollar man det? :o

Däremot har jag tempat dem med jämna mellanrum för att veta vad de har för normaltemp. Zala ligger på 37,0 och Wahidah på 37,6-37,7. När jag tempat dem så har det varit ganska sent på kvällen när de ligger och vilar.

Kollade pulsen nu (R_C: sätt två fingrar vid ljumsken) och den är väldigt låg. Jag mätte tre gånger och pulsen ligger i spannet 55-60 slag per minut.

Jag ska försöka! :D

------
Kan ca 53 stämma? Fröken W fick visserligen för sig att det var sååå bra att få lite uppmärksamhet att hon sprattlade över på rygg så jag kan ha missat något :p Ska prova igen! Det här var kul ju :angel:

------

Äh, nu dog båda mina hundar! Jag hittade inte något bra ställe att kolla pulsen på öht, inte på någon av dem. Det blev liten mysstund på sängen istället :D

Senast ändrad:

Det vore inte på något sätt orimligt om det är så. Vinthundar har ju oftast ett väldigt vältränat hjärta jämfört med gemene hund. God kondition sänker ju vilopulsen.

Något annat - som egentligen inte är relaterat - som skiljer vinthundar från andra hundar är att de oftast har rätt låg kroppstemperatur. Många veterinärer och djursjukvårdare är inte riktigt medvetna om det, så det brukar man få upplysa om.

Nä precis, det vore ju ganska logiskt om det vore så att de generellt ligger lägre. Dock så måste jag erkänna att min tjej nog är i rätt dålig kondition för att vara whippet, hon har ju ett hjärtfel som gör att hon inte riktigt springer så mycket som andra whippar. Trots det så ligger hon mellan 40-50 slag/minut, så hon hon ligger ju väldigt lågt. Jag tar det som ett gott tecken på att hon än så länge inte är alltför påverkad av sitt hjärtfel :)

Intressant att de ligger lägre i temp, det visste jag faktiskt inte! Har faktiskt inte kollat normaltemp på Glimma, ska definitivt göra det. Hon har också fått en infektion i ett bitsår en gång och då låg hon på 40,5 i temp om jag inte minns fel. Inte konstigt att hon mådde piss. :crazy:

Kan ca 53 stämma? Fröken W fick visserligen för sig att det var sååå bra att få lite uppmärksamhet att hon sprattlade över på rygg så jag kan ha missat något :p Ska prova igen! Det här var kul ju :angel:

Det kan nog stämma :) Philosophias hund verkar ju ligga på ungefär samma, så min teori verkar ju stämma hittills :p
Normalspannet är (enligt internet) 70-120 så dom ligger ju helt klart lågt.

Glimma är så van att jag kollar pulsen på henne att hon inte ens vaknar när jag sticker in handen i ljumsken på henne :p

Är det ingen som har en riktigt tjock, otränad vintis som kan kolla pulsen på den? :D Jag blir nyfiken på om det blir mer "normal puls" då.

Ja, nja, det blir så mycket pengar som ska ut nu och jag behöver spara lite. Men jag åker säkert dit och spanar och hejjar om jag inte anmäler :)

Angående vilopulsen så har Cc tyvärr ingen puls och Khaki tyckte det var tokroligt att bli pulsad vilket innebar en något skev mätning :p Återkommer om detta alltså...

Jag tror att den skulle ha en lägre normalpuls ändå. Vinthundar har större hjärta (och större lungor) än andra hundar. Större hjärta ger större slagvolym och därmed (oftast) lägre puls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar