FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*kl*

Jag är FRUSTRERAD!!!!!!!!!!

Jag tror min lilla Puma e missnöjd :(

Hon han inte riktigt springa av sig så mkt som när det inte är skare (nu skär hon bara upp sina tassar och får tusen små sår :devil: )

Så jag försöker stimulera henne med dagligen promenader, minst långpromenader på dryg 1½ timme 4 ggn per vecka, då är hon mestadels lös och vi tränar lite allt möjligt på rundan, inkallning, sitt kvar osv. Kör lite hjärngympa inomhus, klickerträning, leta godis osv. Vissa dagar bara va dagar då dem behöver det oxå.
MEN, hon kan ligga och gny i mellanåt. Jag upplever henne "uttråkad" OCh tyvärr är mitt största problem att hon inte ha någon hund att leka med :cry:
Möter grannens hund i mellanåt då dem busar ett par sekunder/minuter, sen går vi lixom vidare....Men hon är ju en sån hund som ÄLSKAR andra hundar och merän gärna har dem runt sig så hon kan busa o göra sig av med energi så som hundar gör. Så ja, detta resulterar i att jag e FRUSTRERAD!!!!

Vad gör ja??? De flesta vänner har inte hund, eller så har dem varit tvugna att plocka bort dem :( så nu har vännerna till Puma försvunnit....

Jag får panik att lyssna på detta pipet..... Får dåligt samvete för att hon inte kan få hundleka av sig.....Försöker göra det så kul som möjligt för henne, men hur lätt är det med detta skitvädret?? O sen tror jag hon har kul när jag roar henne, men just det att få leka på hundvis med andra....

Är jag helt ute och cyklar tror ni eller kan en hund känna så som jag tror hon gör????

Lite svammligt inlägg från mig men hjälp..... :crazy:

Mina hundar är också "jobbiga" just nu. Här i Göteborg är det enbart is nu. Inte ens skare att få fäste i/på, utan all snö har sjunkit ihop och blivit till is. Helt livsfarligt att släppa hundarna på med andra ord.

Nu har ju mina onekligen varandra att busa lite med, i den mån det går inomhus. (Ja, jag tolererar faktiskt det i mindre mängder. Speciellt när det verkligen inte går att busa utomhus.) Hur som helst så upplever jag att mina verkligen saknar att kunna sträcka ut. Dom behöver springa varje dag, eller i alla fall varannan. Jag går två promenader om 5 km vardera, varje dag. Plus några rastrundor på typ 15-20 minuter. Utöver det klickar jag dom något pass om dagen, ger märgben och tja.. försöker komma på aktiviteter. Men dom är inte nöjda. Alls. Några gånger har vi gått på långpromenader och varit ute i 4 timmar, då sover dom tungt några timmar men sedan är dom ändå redo för bus. :crazy:

Jag tror helt enkelt att eftersom det brister på lösspring och att verkligen få sträcka ut så blir dom mer benägna till att i alla fall få leka med varandra, brottas och så. Kanske är det så för Puma med? Bara att hon inte har tre andra hundar att leka med så som mina har. Så istället för att ta en brottningsmatch i sängen med syrran så blir hon pipandes och "frustrerad" då hon aldrig blir riktigt trött i kroppen? *spekulerar*

Jag hoppas verkligen isen försvinner snart. :( Tusen gånger hellre barmark och lera, men ännu hellre riktig vinter med snö igen.

Dafne springer runt och hittar på hyss hela tiden i brist på annat. Eftersom hon bara är sex månader så kan jag ju heller inte gå hur långa rundor som helst.

Visst aktiverar jag henne mentalt, men hon orkar inte hur länge som helst. Får hon för mycket mental aktivering samtidigt som hon har fysisk överskottsenergi så blir hon inte rolig att ha att göra med. Hon vill sträcka ut! Fast instruktören på valpkursen hävdar bestämt att ALLA valpar blir nöjda med endast mental stimulans och att valpar knappt ska springa alls.

Just nu tuggar hon på sitt märgben och verkar ganska nöjd i varje fall. :)

Jag tror helt enkelt att eftersom det brister på lösspring och att verkligen få sträcka ut så blir dom mer benägna till att i alla fall få leka med varandra, brottas och så. Kanske är det så för Puma med? Bara att hon inte har tre andra hundar att leka med så som mina har. Så istället för att ta en brottningsmatch i sängen med syrran så blir hon pipandes och "frustrerad" då hon aldrig blir riktigt trött i kroppen? *spekulerar*

Precis så upplever jag att det är....

Har ju inte varit med om detta innan då jag oftast haft 2 hundar som alltid kunnar "roa" varandra. Det är ju fördelen med 2 hundar..... Alltså, man skulle haft en till *suck* vilja finns ju där hos mig men maken svår övertalad... :mad:

Kollade vädret, visar upp till 5 + i nästa vecka så man kan ju hoppas att den del av isen/skaren försvinner så det blir barmark så hon kan få rejsa av sig, jag får träna upp "bollkastararmen" mest så hon ska få göra ngt kul som hon blir lite trött av.... :grin:

Visst aktiverar jag henne mentalt, men hon orkar inte hur länge som helst. Får hon för mycket mental aktivering samtidigt som hon har fysisk överskottsenergi så blir hon inte rolig att ha att göra med. Hon vill sträcka ut! Fast instruktören på valpkursen hävdar bestämt att ALLA valpar blir nöjda med endast mental stimulans och att valpar knappt ska springa alls.

Jag vet hur det är! Och du kan hälsa din instruktör att h*n har fel och borde läsa på om vad en vinthund är. :p

När Wahidah var 9 månader fick hon en sträckning i bakbenet. Koppelvila. På den där. Jag blev galen, hon med, fast på annat sätt än mig :p Det var absolut värst om jag försökte träna lydnad med henne och än idag märker jag tydligt att när hon är jobbig, då är det just när hon fått anstränga hjärnan men inte kroppen. SPRINGA behöver de verkligen.

I vilket fall som helst ledde det till att jag sket fullständigt i rekommenderad vila osv. Vi gav oss ut på minst 2 timmar långa promenader i alla väder. Vi gick inte fort, hon fick nosa runt och hon fick absolut inte hoppa runt och leka med Zala, men då blev hon lugnare i alla fall och gick att ha hemma.

Hur mycket får hon röra på sig nu?

Kollade vädret, visar upp till 5 + i nästa vecka så man kan ju hoppas att den del av isen/skaren försvinner så det blir barmark så hon kan få rejsa av sig, jag får träna upp "bollkastararmen" mest så hon ska få göra ngt kul som hon blir lite trött av.... :grin:

Men du, det finns inget ridhus i närheten av dig? Om det gör det så kan du ju gå och fråga ridhusägaren om det finns möjlighet att du kan få låna ridhuset när det inte används och säga att du lovar att plocka upp efter hunden OM den skulle skita. Det brukar fungera jäkligt bra faktiskt.

Jag vet hur det är! Och du kan hälsa din instruktör att h*n har fel och borde läsa på om vad en vinthund är. :p

(...)

Hur mycket får hon röra på sig nu?

Jo, jag försökte förklara det för henne. Hon verkar visserligen väldigt bra, men har brukshundar och förmodligen ingen erfarenhet av vinthundar. Saken var den att vi hade valpsläpp på valpkursen i lördags och då förklarade hon hur viktigt det var att hundarna inte började springa runt runt. Började göra det så var det OERHÖRT viktigt att vi stoppade valparna. För dels så skulle inte valpar motionera och dels så var det OERHÖRT stressande för en valp att springa så. Men att leka går ju bra! :idea:

Jag försökte förklara att när vi har valpsläppet så kommer Dafne börja springa runt runt, utan att hon är stressad alls. Att det är helt naturligt och inte alls skadligt för en vinthundsvalp att leka jaktlekar. Att det är snarare något som alla vinthundsvalpar gör och att det handlar om att öva upp sina förmågor, ungefär på samma sätt som en valp som ska spåra tidigt måste lära sig använda sin nos (hon vurmar för nosarbete). Hon medgav att det kanske visst var så för vinthundar, men att det ändå inte var bra med för mycket rörelse.

Det stämmer väl bra på tyngre hundar att man ska vara försiktig med motion, men något är allvarligt fel enligt min mening om en hund som så uppenbart är gjord för rörelse i högt tempo inte ska kunna springa utan att förstöras både fysiskt och psykiskt. Sedan är det kanske inte någon bra idé att låta en vinthund trava monotont förrän den är äldre, men det är ju för att det inte är vinthundens naturliga gångart.

Vår rastgård är just nu till en tredjedel täckt med is så hon har inte fått springa lös sedan i måndags. Mitt på dagen så brukar vi vara ute en timme ungefär och då har vi 10 minuters promenad dit och sedan hem, vi tränar lite kontaktövningar och följsamhet och sedan får hon springa (och samtidigt tränar vi lite inkallning). Kan vi inte vara i rastgården så brukar vi vara ute motsvarande tid men vi stannar upp för lite träning och för att titta på spännande saker som fåglar i träd, konstiga fordon, joggare, osv. Men idag blev det kortare eftersom det är så kallt. Märgben blev räddningen, så nu sussar hon gott. Utöver det så går vi förstås korta rastningsrundor.

Jag känner verkligen igen det där du skriver om hur hunden blir när den får anstränga hjärnan utan att anstränga kroppen. Både på Dafne och på min italienare.

Det vore onekligen praktiskt om han har puls. :D

Haha, ja - och jag fann den i ljumsken. Piuh! :bow: :D Dock kändes den väldigt oregelbunden så jag fick ingen bra tidtagning. Tror att jag kände konstigt i alla fall. Nytt försök ikväll!

Apropå snön så tycker jag att ni allihop ska flytta till Malmö. Nästan all snö är borta så nu när det är runt nollan och strålande sol från klarblå himmel så har vi varit på stranden i två dagar i rad och rejsat rejsat rejsat! Helt fantastiskt! Inte för att retas eller så, men jag skickar in lite bilder ;)

DSC04796.jpg

DSC04806.jpg

DSC04845.jpg

http://i758.photobucket.com/albums/xx226/Mnordsater/Januari%202011/DSC04867.jpg[/IMG
[IMG]http://i758.photobucket.com/albums/xx226/Mnordsater/Januari%202011/DSC05005.jpg]

Från idag!
DSC05064.jpg

DSC05090.jpg

memma: för att svara på ditt inlägg så piper Khaki också, även fast han enligt mig har fått det han behöver. Unga tokar kan nog göra det. Klart hon kanske vill busa mer än hon gör just nu, men går det inte så går det inte. Något extra märgben kanske kan hjälpa? Sen är ni såklart mer än välkomna ner hit när som helst för hundbus på stranden eller i fårhagarna. Garanterar trötta hundar :D

Senast ändrad:

Men du, det finns inget ridhus i närheten av dig? Om det gör det så kan du ju gå och fråga ridhusägaren om det finns möjlighet att du kan få låna ridhuset när det inte används och säga att du lovar att plocka upp efter hunden OM den skulle skita. Det brukar fungera jäkligt bra faktiskt.

Jo det finns ju ridhus i närheten, och visst kan jag rastar henne där med att kasta boll o så.... men innerst inne tror jag det handlar om att hon skulle behöva rejsa av sig och leka med en annan hund, det är ju det jag inte kan ersätta :crazy:

Nu e hon iaf lite aktiverad, varit på promenad 1 h 45 min, varit lös största delen.

Måste hitta en bus polare till henne......Får sätta in kontakt annons åt henne :o eller ännu bättre, bearbeta maken på en polare till Puma :banana:

Haha, ja - och jag fann den i ljumsken. Piuh! :bow: :D Dock kändes den väldigt oregelbunden så jag fick ingen bra tidtagning. Tror att jag kände konstigt i alla fall. Nytt försök ikväll!

Hundar har oregelbunden puls, s.k. respiratorisk sinusarytmi. Hjärtfrekvensen ökar vid inandning och minskar vid utandning. Så det är helt normalt. :)

Underbara foton på stranden! Första bilden i motljus är jättefin.

Åh - det hade jag ingen aning om. Så slipper jag slita mitt hår i tron om två hjärtsjuka hundar. Skönt! Tack för infon :bow:

Ja det VAR verkligen sådär fint också. Kom på mig själv båda dagarna med att ha ett flin i ansiktet som nästan inte går bort. Sol är ljuvligt :love:

ÅH, jag är hopplös!
Misstänker att de flesta här vet vad jag tycker om utställningar. Tråkigt påhitt där man vimsar runt i en fånig ring för att bli bedömd efter vad som är tjusigt utan att ta hänsyn till funktion osv. Jag kan hålla på i evigheter :angel:

MEN nu sitter jag här och funderar på om jag ska åka iväg på utställningar ändå :angel: Det är ändå lite kul att titta på många vinthundar på samma ställe...

Först funderar jag på en utställning i Strängnäs (SvVK) i mars. Domaren gav cert till ett tjusigt barnbarn till Zala förut en gång, så förhoppningsvis åker vi inte ut med pisskritik iaf. Strängnäs är nära och troligtvis får jag skjuts. Jag har råd. Hundarna är i toppkondition. Troligtvis kommer en av landets enligt mig finaste tikar (som dessutom har jättetrevlig ägare) dit så att jag kan ha lite ögongodis också :angel:

MEN utställningen är inomhus. Det är kallt och tråkigt. Det kostar pengar. Det tar tid. Jag kanske åker dit, är där en hel jävla dag och så åker hundarna ut med pisskritik (så var det förra gången vi ställde ut i ridhus).

Hur ska jag göra? :D

Sedan är jag sugen på att åka till Österbybruk. Dit kanske jag åker utan att ställa själv iof, bara för att fotografera och vara handler.

Lövudden ska jag nog till. Där ställs Zala gratis och det är ändå årets största utställning. Ena domaren föder dessutom upp saluki och i princip alla är cremefärgade. Nåågon liten fördel borde man ju ha :angel:

I augusti är det svensk vinnarutställning i Norrköping. Jag har en god vän i Norrköping som vill att jag kommer och hälsar på henne. Visst vore det en fin kombo att dessutom ställa ut då?

I september ska en f.d. lärare döma på en utställning. Han var tokigt förtjust i Wahidah när hon var valp/unghund och han var min lärare, så är han lika förtjust nu som då lär det gå tokbra.

Sedan är det ju Stora Sthlm i december, där det dessutom är Nordisk Vinnarutställning i år. En halvtimmes resväg har jag dit. Jag kommer ställa iaf Wahidah.

Såå, om jag ställer på alla utställningar som jag funderar på så blir det 7 utställningar för mig som inte ens gillar utställningar :o. Och så ska jag vara aktiv på kappen, det är SM på "min" kappklubb i år. Waha ska få tävla lure coursing och så ska vi ju debutera på lydnadsplanen också.

Det känns som om mycket pengar kommer läggas på tävlingsavgifter i år :angel:

Jag tycker du ska ta dig till strängnäs nu i mars, jag ska se om jag kan ta mig dit iaf och ställa lurv-Fonzie :D Jag jagar sista certet inför championat *phu*.
Och jag måste säga att jag kommer hålla på med utställningar så länge jag och hundarna tycker det är kul. Tycker pojkarna det är tråkigt, nej då är det ingen idé. Men jag gillar rosetter *egooooooo* :P

Haha! Fast i USA så verkar ju lite alla möjliga raser få tävla? Jag försökte hitta lista över raser som får vara med men misslyckades. Vet du vart man kan se det?

Då kan vi ha liten buketräff där :p
Den enda av oss tre som tycker det är kul är Wahidah :angel: Zala tycker det är pisstråkigt (om hon inte hittar någon snygg salukihane att ragga på..) och jag gillar det bara om jag har vänner att prata med. Vi har tusen gånger roligare på kappbanan eller LC-fältet än på en utställning :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar