FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Ja de hade nog kört duktigt slut på varandra. Snart måste vi träffas så de får busa. Efter löpet kanske vi kan träffas :idea:

Hoppas vädret tillåter massa fina bilder i morgon!

QueenMarion: Jag kan bara hålla med. Kakmonster har hållit sig från såret hittills och Cc får bara temporära kli-ryck när plåstret drar och kliar i huden, men än så länge är allt på plats. Han har fått tillbaks sin Samantha Fox-tisha också istället för tratten. Dödshet och nöjd! :D :love:kramar:love:

Senast ändrad:

Melli: Skönt att borttagningen av knölen gick bra! Håller tummarna för att det är något godartat. :)

Idag har vi varit och träffat en liten 14 veckors whippetpojke! Det var full rulle i rastgården. Dafne struntade först totalt i lilla Douglas som han heter totalt. Det var bara springa, springa, springa som gällde. Men sen blev det en hel del lek och bus.

När det såg ut som om ögonen höll på att ploppa ut så blev det dags att koppla henne. Det var hård och knölig snö på sina ställen, så jag ville inte att hon skulle trampa snett eller skrapa sig på grund av att hon var trött. Längtar verkligen till barmark nu! :)

Rätt dåliga bilder tyvärr, men alltid något.

DSCF0671.jpg

DSCF0676.jpg

DSCF0674.jpg

:bow: Jippi, jag har en supernöjd Puma, fått leka med en whippet, en borzoi, en lite blandis och en större blandis :banana: Gissa om hon toksprang??? Nu ligger hon nöjd i korgen och knorrar sådär häligt avslappnat :love:

Lyckligt över att Puma haft überkul i 1½ timme med massa spring :banana:

Tack! Han har fortfarande sitt plåster kvar så det verkar inte störa honom så mycket att han vill klia/bita bort det. Trots det så har det blött igenom litegrand. Är det någon fara? Det är inte mycket, utan kanske en halv cm i diameters blodfläck på plåstret som syns. Och hur länge ska jag gå koppelpromenader för läkandets skull? Borde frågat vet men kanske kan höra med er också :)

Memma: Härligt att hon fått busa av sig nu äntligen :D Vart bor de hundarna? Kan ni göra träffarna oftare nu när ni känner varandra eller var de bara på genomresa?

Jag har inga djupa kunskaper inom sårvård, men skadade mig själv förra veckan (fick en söm in i fingret) och det blodade och vätskade sig i 4dagar efter och höll sig därmed helt öppet, och sen började det 'läka ihop' - jättefint!
Så jag drar slutsatsen att den renar sig och allt skit åker ut och sen blir det bra! Så är det bara pyttelite hade jag tyckt det varit bra, och haft koppelpromenader tills att det slutat vätskat och en stabil sårskorpa är på plats.

memma- åh avd underbart det där lät! Vilket kul hundgäng också! (glömde du kamera:eek:)

Philosophia Vilken söt whippetpojk ni hittade! Och Dafne är riktigt fin hon med:love:

KL
Hej allihop!
Så då har det hänt en del igen här i bästa vinthundstråden:laugh:

Lycka till med Cc, det går nog bra ska du se Melli. Vilka snygga halsband de hade på den där sidan! Man blir ju riktigt glad att dollarpriset har sjunkit så mycket.

R-C dina bilder är som alltid jättefina men så är ju modellerna snygga också!

Vet ni, jag tycker det räcker med konstiga saker, sjukdomar och trasiga tassar på alla era vinthundar nu.

Här har vi tack och lov inget sådant just nu och jag håller tummarna för att det ska fortsätta så. Vi har ordnat med vinthundsträff i en hage här i närheten på lördagarna. Igår var det en borzoi, en greyhound, två whippets, fyra italienare och två av mina afghaner som infann sig. ( Sen kom en liten mopspojke också men han platsar inte riktigt ;)) Förra veckan var det ännu fler som kom men det brukar variera mellan tre och femton hundar och gissa om de har roligt?

ooh du bor i västerås va? jag bor i enköping så e inte långt.. jag kommer gärna på vinthundsträff så mina affar också får träffa lite vinthundar å busa :laugh: vart?

*KL*

OJ vad mycket som skrivits i tråden nu! Jag hinner tyvärr inte läsa allt nu, ska bara laga middag till mig och sedan iväg igen, men jag läser och kommenterar inatt :p

Jag måste bara få berätta en sak! :laugh:

Har ju som bekant haft enorma problem med att lämna Waha ensam. I mitten av sommaren som var nu så gick det knappt att gå ut i köket och hämta ett glas cola om hon inte sov djupt - för annars skällde hon.

Idag har vi gått på en lång, härlig promenad, sedan har damerna fått vila och så fick de tidig middagsmat.

Nu har jag kommit hem efter att ha varit borta 1½ timme - och Wahidah låg lugnt på sängen när jag kom hem! :bump::banana::bump:
Hon sov inte när jag kom hem, men hon hade trots att hon vaknat, varit helt tyst, helt lugn, helt perfekt! :love:

Jag har världens bästa lilla hund idag! :love:

Vad kul att det går så bra med W:bump:
Det kommer ge dig en så otroligt större frihet!!

Själv blir jag inte ens saknad... När jag går ut står idefix och blänger besviket på mig, går jag sen in 5sekunder efter för att jag glömt något har han redan hunnit till sin säng och fallit i djup koma liggandes med benen i vädret:cool:

Hur går det för er andra med era vinthundar?

Åhh jag njuter, Puma ser så lyckligt trött o riktigt stimmulerad ut, så som man gör när man får hundbusa av sig ordentligt :love: Jag måste skaffa en polare till henne... :angel:

Melli Dem bor typ där du i jag var ute o gick så dem bor nära, ny vänskap bara....träffat dem tidigare via jobb, sen adda ena tjejen mig på fejjan.....

Bilder.... (dålig kvalite, men vädret var inte det roligaste)

[url=http://www.pixbox.se/pic32073891][/URL]

[url=http://www.pixbox.se/pic32073896][/URL]

La upp fler bilder på fejjan, men det går ju inte att länka därifrån :devil: Synd, för det tar en evighet att ladda upp bilderna på pixbox.... *suck*

Knapplån!

Nu studsar jag in lite som gubben i lådan igen. Har 200 saker att göra alltid men eftersom jag är en smått manisk person emellanåt så kan jag inte släppa vissa tankar ändå. Så ni ska få hjälpa mig lite, så att jag kan sluta fundera och återgå till vad jag borde plugga. :D

Jag var nämligen på möte idag och håller på och greja med min framtid. Har ju pluggat färdigt för stunden i maj, både socionom och hundinstruktör. Såå, det vankas att hålla kurser och terapihundutbildning och så där :bump: Nu till min fundering:

Om det fanns en vinthundskurs att gå på något trevligt ställe, skulle ni gå en sådan då? Under förutsättningarna att ni gillade stället/instruktören osv såklart. Och vad skulle ni vilja ingick i den? Säg att det är typ 6 tillfällen om 1-1,5 timme. Som en vanlig kurs liksom. Vad skulle ni vilja göra helt enkelt?

Kontaktövningar/vardagslydnad?
Hur man motiverar en vintis att träna?
Grunderna till klicker?
Hundspråk?

Ge mig era tankar. :p

Vad kul att du snart är klar!

jag är ju supernöjd redan med båda brukshundsklubbarna jag är medlem i och gillar deras utbud, men det hade ju alla gånger varit superkul med en vintisgrupp. Faktiskt föreslog en av instruktörerna detsamma fast då handlade det om ett annat borzoipar som behövde nöta på samma som oss, tyvärr rann det ur sanden!

Idéfix orkar heller inte nöta lika länge som en brukshund, så att varva bus/kamp/godis/vila med kortare intensiva träningspass vore lämpligt. Och sen kan dem allt:D

Jaaa bilder:laugh: Härligt, fin zoi som kommer jagande där också!
Såklart du måste skaffa sällskap åt henne! En till whippe? Jag har själv ringt hunduppfödare och pratat och är sjukligt valpkär just nu:crazy:

Hur går det för er andra med era vinthundar?

Min italienare var helt okomplicerad att lämna ensam. Gick jag för att tio sekunder senare komma på att jag hade glömt något så hade hon redan hunnit gräva ner sig under täcket i sängen eller under filten i korgen i köket.

Dafne ä betydligt mer ängslig. Jag har bara kunnat lämna henne några sekunder än så länge. Men hon blir bättre och bättre på att vara själv i ett annat rum. Jag blir så glad när hon ibland själv väljer att gå in i ett annat rum än där jag är. På dagarna när jag sitter och skriver så brukar jag ta en timme där jag sätter upp ett kompostgaller i dörröppningen. Sedan får hon ligga på andra sidan av gallret och äta på något ben eller sin kong. Samma sak när jag städar, så brukar jag dela lägenheten i två delar där vi är på var sin sida om gallret.

Jag har funderat lite över skillnaderna. Italienaren fick automatisk ensamhetsträning i stallet. När jag mockade, fodrade, släppte ut hästar eller red så fick hon vara på kontoret eller i en tom box i stallet. På kontoret hade ofta sällskap av sin stora idol och bästa kompis, en whippet som en i stallet hade. När jag höll ridlektioner så låg hon oftast och sov innanför min jacka eller så lejades hon ut till någon av stalltjejerna. När jag sedan behövde börja lämna henne ensam hemma så bara fungerade det. Hur okomplicerat som helst! Dafne har jag istället varit hemma med hela tiden. Vet inte om det kan spela in? Eller så är de helt enkelt lite olika som personer. :)

Åh, jag hade tyckt att det hade varit superbra! Jag tycker att den instruktören som jag har på valpkursen är väldigt bra, men jag saknar lite att hon inte riktigt har kläm på hur vinthundar fungerar.

"Att träna en vinthund" tycker jag kan vara en ypperlig övergripande titel för flera olika kurser/moment.

Att träna en vinthund - valpkurs

Att träna en vinthund - vardagslydnad

Att träna en vinthund - tävlingslydnad

Att träna en vinthund - hur motiverar jag min hund

Att träna en vinthund - hundens kroppsspråk och signaler

Att träna en vinthund - inkallning

Att träna en vinthund - klickerkurs

När det gäller innehållet så vet jag inte riktigt. Men när det gäller motivering så skulle jag gärna vilja lära mig mer om belöningar och hur jag kan belöna hunden så att den fortsätter att vara motiverad. Vid lydnadskurserna så är det kanske inte någon skillnad i innehåll från vanliga kurser av samma slag, utan mer att sättet att träna är mer anpassat för en vinthund. Jag ser ju på valpkursen att när övriga kan stå och öva på en sak i tre minuter så behöver jag bryta efter trettio sekunder och ta en paus innan jag upprepar övningen igen.

Bara att kurserna är vinthundsanpassade känns faktiskt tillräckligt!

Jaaa bilder:laugh: Härligt, fin zoi som kommer jagande där också!
Såklart du måste skaffa sällskap åt henne! En till whippe? Jag har själv ringt hunduppfödare och pratat och är sjukligt valpkär just nu:crazy:

Nja, fick ju ett kanon erbjudande att få köpa en lovande whippet tik valp för ngr veckor sedan, men maken ville vänta med en till whippet iom Puma e nyss fylda 1 år, sen e det ont om plats i bilen, med bur + barnvagn. Har ju sonen på snart 2 år oxå så.....

Visst hade det varit så mysigt med en till whippet men det får nog vänta tills Puma är äldre och mer tränad där jag vill ha henne.....

Däremot hade jag ju chihuahua innan och ja, jag har en lite kärlek till chihuahua, mina förra påminnde så mkt om Puma i sättet.....och en sån får ju plats i bilen med Puma i hennes bur :D Sammtidigt som dem inte är fullt så (hittar inte ordet) som 2 whippet i hopa.... Jag måste ändå tänka på familjefriden här hemma.... Jag hade gärna tagit en whippa, men min man e lite hemma så det är jag som ska fixa allt med sonen, huset, mitt jobb, hämta/lämna dagis osv..... Så kanske en liten vild chihuahua tik som kan terra Puma :grin: Mmm, det tåls att fundera på....... och lägga förslaget till maken...... ;)

Vad för valp har du ringt på??? BERÄTTA!!!!!!!!!

Om det fanns en vinthundskurs att gå på något trevligt ställe, skulle ni gå en sådan då?
Ge mig era tankar. :p

Jag hade jätte gärna gått en vinthundsanpassad valpkurs!

*Jag hade gärna pratat om vad det är som gör en vinthund till en vinthund(jaga med synen,fördomar om dumhet,mm) och hur man kan utnyttja det i sitt tränande. Jag tycker t.ex att det är lättare att använda jakt som motivation för Miiko, än att använda sig av vila/klappar/vokal belöning(ibland även godis).

*Många korta pass, med mycket vila emellan.

På min valpkurs kunde jag och Miiko vara med i 10 min. Sedan blev hennes hjärna så överkokt att jag var tvungen och avbryta och gå iväg och släppa henne så och fick rusa av sig. Sen vila och då kunde vi fortsätta träna men då var kursen slut för dagen, suck:(

*Många tränare vill inte att hundarna ska leka med varandra varken före eller efter träningarna, men jag kan nog se en poäng med att vinthundar får leka med varandra i mitten av passet?(brainstormar lite) eller i slutet, just för att dom ska få ur sig lite överskottsenergi som kommit av träningen+att det är ett guld tillfälle för hundarna att få leka med andra vintisar som ju är så viktigt!

*Träna lite spår är kul!

*prata om "säkerhet" när man släpper sin vintis lös, angående vilt och liknande...och med det prata om att hetsjakt är förbjudet, men att man kan träna LC istället. Kanske prova att springa efter trasa några meter!?

*Berikning

*Hemmauppgifter med ensamhetsträning. Vi vet alla att det kan vara lite extra svårt med vinthundar och där behöver man ofta stöd som ägare.

*Hemläxa; Vad är Specifikt för din vinthundsras? Historia, jaktsätt mm.

*Lite utställningsträning?

*prova på agility?

*klicker och hur man kan förstärka klicket med annat än godis(det är väl du expert på, eller har jag fel;))

Oj vad peppad jag blev nu!!! När nästa vinthundsvalp kommer får jag åka till Gbg och träna ;)

Hundhagen som vi brukar hålla till i ligger på Haga i Västerås, alldeles bredvid Ica Haga, Hästhovsgatan. Den är drygt en halv fotbollsplan stor så det finns bra med utrymme för dem att springa. Självklart är ni välkomna precis när ni vill fast själv uteblir jag ibland när det är väldigt vått för då blir det en stor vattenpöl i mitten som Star annars gärna ligger och svalkar sig i :crazy:

okej någon speciell tid ni brukar ses, e de varje lördag?

vavvor är bra charmiga, och tar verkligen inte mkt plats. Finns sååå många fina raser att sukta efter... Minns ju nu mycket väl med whippatiken för några veckor sedan, just ja. Tyvärr är ju livet inte alltid så det passar just nu.
Jag sorterar hundar ur grupp 1 just nu, lite mer förighet men dem mest extrema går bort. En till borzoi finns alltid på listan men min bil är lite begränsad, kommer iofs skaffa någon form av buss/pickup inom snar framtid men att hitta något vettigt för hundar är svårt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar