FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kontaktövningar/vardagslydnad?
Hur man motiverar en vintis att träna?
Grunderna till klicker?
Hundspråk?

Jag skulle absolut vilja gå lydnadskurs om det funnits möjlighet till vinthundsanpassade sådana. Och jag vet att många andra vill det också (har nämligen fått förfrågan från flera håll om inte jag kan hålla i någon lydnadskurs just för vinthundar :p).

Kontaktövningar, vardagslydnad och klickergrund har jag inget intresse av själv, men det kan säkert finnas intresse av det. Hundspråk är alltid intressant att veta mer om!
Jag skulle vilja ha agilitykurs :D Och... hm.. tävlingslydnadskurs. Nu är vi visserligen snart startklara, men det finns ju fler klasser än 1an och hur man lär in vissa av momenten i klass 2 har jag inte riktig koll på :p

Vi brukar ses kl 12.30 på lördagarna. Sen brukar vi vara där någon timme ungefär beroende på hur många som kommit och vilket väder det är.

Ibland är det ju andra hundar där när vi kommer och då väntar vi lite utanför, tyvärr går det ju inte att boka hagen :p Sen är det ju en del hundägare som kommer med sina hundar medan vi är där men de flesta går inte in när de ser oss.

Jag har inga djupa kunskaper inom sårvård, men skadade mig själv förra veckan (fick en söm in i fingret) och det blodade och vätskade sig i 4dagar efter och höll sig därmed helt öppet, och sen började det 'läka ihop' - jättefint!
Så jag drar slutsatsen att den renar sig och allt skit åker ut och sen blir det bra! Så är det bara pyttelite hade jag tyckt det varit bra, och haft koppelpromenader tills att det slutat vätskat och en stabil sårskorpa är på plats.

Aj - det lät inte skönt alls :crazy:

Plåstret togs av igår och såret ser jättefint ut. Torrt och i mitten inte ens en sårskorpa. Cc måste ha bra läkkött :) Han får gå kopplad någon dag till, men det verkar som skönt är inte störa honom så mycket att inte få rusa av sig. Khaki hade blivit fullständigt galen av koppeltvång om han hade blivit opererad nu. Ta i trä.

Imorgon är det whippetträff igen. Han lär inte vara lika lugn då, men han är en såpass sansad kille att han nog inte går i taket över att missa rusherna. Det ska bli sol :D

Galathea: Jag hade gärna varit med på en vinthundskurs. Det jag hade velat var med var: vinthundsmotivering, klickergrunder, inkallningsträning och grunderna i vanlig lydnad. Du verkar otroligt duktig och jag hade utan tvekan anmält mig till din kurs. När ska jag skriva in det i kalendern? :d

Idag var det Miikos första vinthundsbus ute sedan i Maj förra året!
Såklart var det JECKA som var över med Amancio och Fonzie. Jisses vad kul dom hade! Synd bara att Miiko var en typisk "bitch" och skulle uppfostra Rocco så fort han rörde sig, dom andra vågade hon ju inte bli sur på :D

BILDBOMB

2011-02-06017.jpg

2011-02-06018.jpg

2011-02-06019.jpg

2011-02-06027.jpg

2011-02-06028.jpg

Om det fanns en vinthundskurs att gå på något trevligt ställe, skulle ni gå en sådan då? Under förutsättningarna att ni gillade stället/instruktören osv såklart. Och vad skulle ni vilja ingick i den? Säg att det är typ 6 tillfällen om 1-1,5 timme. Som en vanlig kurs liksom. Vad skulle ni vilja göra helt enkelt?

Kontaktövningar/vardagslydnad?
Hur man motiverar en vintis att träna?
Grunderna till klicker?
Hundspråk?

Ge mig era tankar. :p

Jag skulle jättegärna gå en vinthundsanpassad kurs - i nästan vad som helst! Just som flera andra har sagt - vanliga kurser men med vinthundstänk skulle vara super.

Jag tror också att det skulle kunna vara bra med någon slags grundkurs i "hundkunnande" och samtidigt i hur man kan komma igång med att träna sin vinthund. Hur man motiverar, hur man tränar med klicker, hur man ska tänka osv. Just för att få fler vinthundsfolk att öht träna med sin hund. Nu har ju inte jag gått valpkurs med Glimma men jag kan tänka mig att man inte direkt blir motiverad att fortsätta gå kurser om kursledarna inte har nån förståelse alls för hur en vintis fungerar. Är man då inte så hundvan sen tidigare så är det nog lätt att man stannar där, kanske inte tror att man kan träna sin hund alls eftersom det gick so-so redan på valpkursen.

Vad det än blir så blir det nog skitbra! :bump:

Härliga bilder, och härligt att se en busig glad Miiko! :love:

Har själv gått långpromenad idag med en vän som har en galgohane. Hon försöker övertala mig att skaffa en galgo så han kan få en kompis som leker på samma sätt som honom, hon har lite problem med att hitta nån som klarar av hans tempo. :D Dom flesta hundar brukar dessutom tycka att han är lite läskig. Det är skitkul, han är verkligen världens snällaste, vänaste varelse till vardags men när han leker så blir han ett litet monster :p

Hur leker Fonzie och Amancio, är dom tuffa i leken?

Underbara bilder, kul med svartvita också:laugh: Haha, skrattar inombords när jag ser lilla polisen miiko hänga efter rooko:rofl:
Och galgosorna är ljuvliga, vilken blick dem lägger av ibland på ett och annat foto.
Kul med busbilder att njuta av såhär en tidig måndag morgon:bump:

Hahahaha shit vad pojkarna ser ut aggro ut :p
Fy fasen vilken skillnad det är på dina och mina bilder i skärpa och detaljer. Märks att jag har skitkamera grrrr.

Fonzie skickar en liten blowkiss till sin nya pojkvän! :rofl:

Är det någon av er som har beställt från Greyhound & whippet store någon gång?

Jag gjorde nämligen en beställning för tio dagar sedan och det stod att leveranstiden skulle vara ungefär en vecka, men jag har inte ens fått någon betalningsinformation (jag valde förskottsbetalning så de skulle återkomma med betalningsinformation). Brukar det vara så segdragen hantering? :confused:

Just det! :) I fredags dök min beställning från Greyhound & whippet store upp.

Täcket är jättefint. I dagsläget är det lite för stort, men det gör inte så mycket. Det fungerar och vintern är ju (förhoppningsvis) nästan slut och nästa vinter kommer det nog att vara precis lagom. Halsbandet är dock jättestort. Funderade först på om jag hade råkat få ett greyhoundhalsband. Men det är nog bara att konstatera att jag har en rätt liten fröken. Nu har hon lite att växa i om man säger så. :

Funderar på att beställa ett regntäcke och ett fleecetäcke därifrån till våren.

Annars har hon kommit in i en växtperiod. Hon är rätt liten fortfarande 42-43 cm vid 6 månader. Men hon växer på längden (whippettax? :angel:)! Dessutom har hon fått väldigt mycket mer djup i bröstkorgen. Även bredden börjar komma lite.

Ni som har whippar, hur höga var era vid 6 mån ålder och när var de färdigvuxna?

Jag verkligen älskar de där bilderna och som jag nämnt på ett annat ställe - Jag är lite kär i herrarna galgo :love: Och det är underbart att se Miiko sådär lycklig :)

Philosofia: Jag har ingen koll på hur stor Khaki var vid ett halvår och inte heller nu. Cc är 52 cm och Khaki kanske fyra/fem cm lägre. Han är 10 månader nu och jag har inget att mäta med. Måste gå och handla måttstock.

Har själv gått långpromenad idag med en vän som har en galgohane. Hon försöker övertala mig att skaffa en galgo så han kan få en kompis som leker på samma sätt som honom, hon har lite problem med att hitta nån som klarar av hans tempo. :D Dom flesta hundar brukar dessutom tycka att han är lite läskig. Det är skitkul, han är verkligen världens snällaste, vänaste varelse till vardags men när han leker så blir han ett litet monster :p

Kom hit och lek då! Mina damer är ju lite större och leker gärna med allt möjligt. Fröken W är visserligen lite för snäll och säger sällan åt när någon är för "på", men hon älskar att springa, lekmorrar och brottas. Zala är likadan, fast lite tuffare och säger absolut ifrån om någon ens visar lite tendens till att vara för "på" :p

:) Men jag jämför med alla andra whippar jag ser och går därför runt och oroar mig för att hon ser så pytteliten ut i jämförelse. En kullsyster som kenneln sparade är väldigt stor och ser nästan ut som om hon skulle vara ett par månader äldre.

Mamman är 47 och pappan 48 cm så troligen blir hon inte så jättestor (vilket är positivt förstås! :)).

Med tanke på att de flesta whippar brukar vara för stora och dessutom feta(!) så är det inte konstigt om hon ser för liten ut ;) Var glad åt att ha en lagom stor whippa istället för att oroa dig för att hon är för liten - det är hon inte.

*KL*

Min tant har varit dålig i magen ett tag nu. Idag är hon bra igen och det firade vi med bus i fårhage och långpromenad :D Förhoppningsvis kommer vår favoritlapphund hit imorgon för ännu mer bus.

Tanten:
dsc_0480-copy.jpg

dsc_0493-copy.jpg

dsc_0512-copy.jpg

Ingen är gladare än en Wahidah som hittat en pinne.. Titta den blicken!
dsc_0515-copy.jpg

Z
dsc_0532-copy.jpg

Kom hit och lek då! Mina damer är ju lite större och leker gärna med allt möjligt. Fröken W är visserligen lite för snäll och säger sällan åt när någon är för "på", men hon älskar att springa, lekmorrar och brottas. Zala är likadan, fast lite tuffare och säger absolut ifrån om någon ens visar lite tendens till att vara för "på" :p

Det vore fint! Ska tvinga med henne om det blir en vintisträff här i Uppsala nu i vår så får vi se hur dom leker ihop. :) Hon brukar släppa honom med en greyhoundkorsning som han leker bra med men jag tror hon är ute efter en ännu bättre "matchning", nån som leker precis som honom. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar