FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

*kl*

:o Jag har fått ett erbjudande som e så lockande, men jag vet ändå inte HUR man ska göra :confused:

Behöver jag säga att hjärnan går på högvarav????

Jobbigt när man både vill men försöker tänka förnuftigt :crazy:

*kl*

Ni som har whippets, har ni problem med att era vovvar fryser om öronen?
Upptäckte att Donnie mest troligt har fått små köldskador på örontipparna:( Får fixa någon typ av mössa till honom att ha under kalla dagar.

Alltså, Glimma fryser säkert om öronen men hon har aldrig haft problem med köldskador som tur är.

Har du nån snood så kan du ju dra upp den över öronen som en mössa :) Har försökt det på Glim men hon uppskattar det inte riktigt om man säger så ;)

KL

Det var evigheter sen som jag skrev i tråden, vet inte om någon ens minns mitt inlägg :) Sambon och jag skrev för ett tag sedan på köpekontraktet till Nikki! Hon landade otroligt snabbt hemma hos oss och det är ett privilegium att ha en sån fantastisk hund som henne, hade aldrig kunna drömma om att första hunden skulle vara så här perfekt.

DSC_0569.jpg

DSC_0673.jpg

Precis lagom till en vintisträff här i Linköping så börjar hon löpa helt utan varning...typiskt! Har ni någon erfarenhet av kastration, har hört att det kan vara knepigt att söva vinthundar? Vill inte riskera vovvens liv men samtidigt skulle det vara skönt att slippa tänka på löp och eventuella livmodersinflammationer.

Men åh vilken röd skönhet:love:
Vad är det för vinthundsträffar i Linköping? Sen i sommar kommer jag inte bo så långt ifrån :)

Långnäsornas känslighet för narkos är kopplad till äldre narkospreparat och metoder. Med de preparat som finns nu är risken inte större än att söva en "vanlig" hund om du gör det på en större modern smådjursklinik.

Fick ett telefonsaml i förrgår, helt utan förvarning (trodde det var någon som ringde på soffan vi har ute på annona)
Men så frågar hon om jag har whippet, ehh ja svarar jag.
Så berättar hon vem hon är och hela historien.

Fick erbjudandet att köpa en MKT lovande tikvalp som "avbokad" i sista minuten pga. sjukdom i tilltänkta nya hem. Hon hade sett att vi bodde nära och hade intresse av LC (valpen har bra LC "linjer") Sen när vi snackade lite och hon fick höra hur jag var o mitt jobb o så tyckte hon hemmet var mer lovande än nåt annat......Vi har mailat lite fram och tillbaka nu, ja, allt låter kanon.
Tik valpen är lovande och skulle med största sanolikhet passa perfekt i mitt hem......men så finns det alltid MEN

Maken är inte så där super lycklig över att ha 2 hundar, han gillar att vi bara har Puma. Jag gillar oxå tanken på att kanske bara ha henne och lägga all fokus på henne nu ett år till för att sen kanske utöka flocken, samt att då är sonen nästan 3 år.
Planen med Puma är att träna LC med henne nu i vår sommar, höst. Köra agility och spåra. Och självklart ha kul.

Men, hundgalen som jag är och vill satsa på detta och denna tikvalp är lovande så är det en superchans för mig ;) Har bra stam, ser lovande ut och ja valp e valp, man blir kär.....Uppfödaren verkar kanon och bor i närheten, vilket är super kul. Hade varit perfekt att ha 2 då vi tyvärr har aldelses för få hundvänner som Puma kan busa och ha kul med (vilket jag tyvärr märker på Puma ibland att hon nog merän gärna hade få leka av sig med hundar)

Ja, jag e sååå kluven och maken sååå envis........ :crazy:

Vad gör man?
Kommer jag ha tid för två whippar? En på 1 år och en på nu snart 10 V.???
Kommer jag hitta hunbur till bilen som båda får plats i samtt får plats med barnvagn? (ja, löjlig fråga men MKT som snurrar i skallen)

Innan när jag hade 2 chihuahuas (ett tag 3 st) sa jag att jag bara skulle ha 1 hund sen.......för att lägga all energi på den och fokus....men......åhh blir galen.
Måste ju ändå ha tid till hemmet, sonen, som senare kanske vill gå på olika aktiviteter osv. Jag blir gråhårig. Varför få ett sånt här kanon erbjudande???

*kl*

Ni som har whippets, har ni problem med att era vovvar fryser om öronen?
Upptäckte att Donnie mest troligt har fått små köldskador på örontipparna:( Får fixa någon typ av mössa till honom att ha under kalla dagar.

Ajfan, köldskador är inte kul :/ Whipparna jag känner som bor uppe i Boden har köldskadade öronkanter, så jag vet precis hur det ser ut. Att sätta på en "matmössa" som man brukar ha till salukis och afghaner tror jag är bästa saken att göra. Finns säkert folk som gör dem i whippetstorlek, annars är det väldigt lätt att göra själv också.

Åh så fina bilder! Och kul att det gick bra med Nikki :)

Jag har inga erfarenheter av kastration på tik (mer än att jag träffat några kastrerade tikar av andra raser), men jag börjar mest undra: varför?
Om hunden inte har några problem med knepigt humör eller annat som verkligen gör det jobbigt med löp, varför då utföra en stor operation på en frisk hund?

Rädsla för livmoderinflammation, visst, men det är inte speciellt vanligt ändå. Av alla salukis jag känt osv så har bara en fått livmoderinflammation. Dessutom, om man upptäcker livmoderinflammationen i tid så går det att få hunden bra från det.

Har du tur så löper hon vid jämna tillfällen, så man alltid vet på ett ungefär när hon ska löpa. Då blir det inte heller att man måste tänka speciellt mycket på löpen.

ÅH, vilket svårt val! Det är verkligen hemskt att bli erbjuden bra hundar :D (Jag vet av erfarenhet.)

Alltså, vinthundar "ska" man ju ha i par... Det bara är så ;)
Men just att Puma är så ung.. Är hon inte jobbig unghund alls och vardagslydnaden fungerar så kan det ju fungera. Sedan är det ju det där med tiden. Två hundar tar inte så mycket mer tid än en hund. Men det är svårare att hitta hundvakt, dyrare, tar liiite mer plats (om än inte mycket) osv.

Har du inte en miniliten bil så tror jag däremot inte att det blir några problem att få plats i bilen ;) Alla vet väl att vinthundar är ihopvikbara!

Känns det som om det skulle fungera och du kan få maken att tycka om idén, så visst, kör på! Men köp ingen till hund om inte maken är med på det eller om det känns "fel" när du lyssnar på magkänslan.

Vilken fining!

Ang sterelisering av tik...

Jag tycker man ska komma ihåg att det är ett stort ingrepp på en tik att stereliseras. Narkosbiten behöver du inte vara extra nervös för, Miiko har sövts 4 eller 5 gr nu dom senaste månaderna och det har aldrig varit några komplikationer med den biten. Även om jag är livrädd inför det varje gång!

En Rodasian Ridgeback tik jag bodde med stereliserades. Operationen gick bra, men bara någon timme efter att hon kommit hem sprack såret upp och hon började tokblöda. Det var fruktansvärt läskigt och kunde ha gått illa, som tur var gick det bra till slut...
Hon stereliserades för att hon hade stress problem och ägaren ville se om hon kunde bli hjälpt av operationen. Skillnaden blev inte så stor...

Jag skulle enbart sterelisera en tik om hon hade besvär av löpen eller skendräktighet. Men att göra en stor operation bara för att det blir lite bekvämare för en själv(slippa löpen) tycker inte jag är ett bra skäl nog, men det är ju MIN åsikt:)

Och som någon skrev i en tråd om detta ämne en gång; Om man skulle sterelisera alla tikar som inte används i aveln skulle man ju tappa kollen på hur löpen, canserrisken mm utvecklas hos hundarna på sikt. Därför vill jag inte sterelisera mina tikar. Bättre att försöka avla bort problem som uppstår.

Jag tycker att det ligger någonting i det argumentet.

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut som passar för dig och din hund!

Jag förstår dilemmat!

Jag hade nog väntat ändå tills att Puma var vuxen(typ två år).
Bra hundar kommer alltid igen, så när ni är redo för en till kompis i flocken kommer du att hitta den perfekta valpen för er!

Det positiva nu är ju att du har fått kontakt med en bra uppfödare som säkert kommer ta valpar igen:)

Vilken fining!

Ang sterelisering av tik...

Kastrering, inte sterilisering ;)

Sterilisering görs knappt längre har jag hört. Där gör man bara så att man "klipper av" allt men utan någon direkt operation osv. Livmodern m.m. finns kvar då.
Vid kastrering "plockar man ut allt" och det är en stor operation.

Åh vet ni, det är underbart att bo granne med någon som har vinthundar :D

Jag är så förbannat seg idag. En sån där dag då det känns mest lockande att ligga på sängen och sova hela dagen (inte blir det bättre av att damerna ligger ihoptrasslade på sängen och sover :p).

En vän som bor granne med mig och har vinthundar loggade in på msn, så jag tänkte att jag skulle skriva till henne och fråga om hon ville med ut idag. Hann knappt tänka klart tanken innan hon skrev till mig och frågade om jag och damerna var sugna på rastgårdsbus idag :D

Såå om en timme ska vi gå iväg till kommunens största rastgård (som är stor nog för att hundarna ska kunna sträcka ut ordentligt) och så ska mina damer få leka med en afghan :D
Och jadå, kameran följer med!

:o My bad, my bad!

Är för van att debattera detta ämne fast angående människor och då säger man alltid sterelisering, eftersom kastrering låter så "hemskt"(vilket jag också tycker att det är).

Kan förstå att du är kluven i detta! Man blir eld och lågor av bra erbjudanden! Jag har själv svårt tacka nej men det är klokt fundera länge och väl. Och ni är ju dessutom två viljor som styr, skönt om båda är med. Är båda med, ja då löser sig allt praktiskt! Man ordnar så det löser sig.

R_C - Vilken utstrålning Z har på bilderna, Vad fint dem busar ihop!

Och vi har bestämt i klassen att vi ska ut vandra med vovvarna på höga kusten leden i vår :bump:
Ska bli fantastiskt härligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar