FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Men vilken sötnos! :love: Inte utan att jag blir lite valpsugen ändå, jag som försöker intala mig att det är så hemskans jobbigt med valp :angel:

Välkommen!

Tack! Hon är en riktig liten pärla trots diverse huliganfasoner. ;)

Så...Nu har jag en hund med tre ben.

Jag har ögnat mig igenom tråden för att få en bild av vad som hänt. Vilken liten kämpe! Jag hoppas att det går vägen och att Miiko kommer att anpassa sig fint. Han har ju ålder och kroppsbyggnad på sin sida, precis som du säger.

:love:

Välkomna!

kl

Så...Nu har jag en hund med tre ben.

Efter att ortopeden tittade på henne i morse så var det amputering eller avlivning som gällde. Amputering har varit ett alternativ för mig hela tiden så beslutet var inte svårt att fatta.

Dom har nu ringt från uppvaket och min älskling står redan upp! :love:
Hon har också tilldelats ett pris för "årets kämpe" (av mig och ortopeden;))
Hade hon bara vägt 500g mer än sina 13,5kg hade amputeringen aldrig varit ett alternativ. Ibland tackar jag min själ för att det inte blev en Irländsk Varghund som det var tänkt från början...

Peppar inför morgondagen då hon får komma hem!:bump:

Hur går det nu när hon är hemma?

Jag hoppas verkligen att det går bra för henne nu som trebening. Hur lång tid kommer det ta innan operationssår osv har läkt? Och hur lång tid är det nu egentligen som det gått sen hon blev påkörd?

Hur går det nu när hon är hemma?

Jag hoppas verkligen att det går bra för henne nu som trebening. Hur lång tid kommer det ta innan operationssår osv har läkt? Och hur lång tid är det nu egentligen som det gått sen hon blev påkörd?

Nu har vi precis kommit hem...snökaos är verkligen ett härligt bilväder:mad:

Hon ligger i sängen och sover, sträcker på sig som vanligt och verkar nöjd över att vara hemma igen.
Det kommer ta ett tag för oss att vänja sig vid det här...
Just nu är stumpen lika rund och stor som en handboll, undersidan är ett enda rött blåmärke. Hon är lugn men trött. När hon är vaken rör hon sig obehindrat och sitter som vanligt på huk när hon kissar. Hon kan inte riktigt sitta(förståeligt) men ligger utan problem, letar lite mark när hon ska lägga sig på stumpen...
Vi ska tempa henne två gr om dagen och såret får absolut inte svullna mera eller börja vätska sig. Stygnen ska tas om 12-14 dagar och svullnaden ska börja försvinna om en vecka ungefär. Det svåraste med rehabiliteringen är att inte överanstränga det benet som är kvar. Hon får motioneras obehindrat igen om ca 3-4 månader, lagom till att snön försvinner:)

När dom tittade närmare på den skadade hasen visade det sig att infektionen hade försvunnit och att skruvarna satt som dom skulle. Däremot hade dom syntetiska trådarna(ledbanden) böjt sig på ett sätt ortopeden inte trodde gick och aldrig hade sett förut. Vad den här informationen leder till vet jag inte, ska kontakta ortopeden imorgon och fråga 1000 frågor. B.la om amputeringen hade gått att förhindra...

Miiko blev påkörd den 31:a Augusti 2010, kvart över fyra på eftermiddagen.
Det ögonblicket kommer aldrig att försvinna från mitt minne, ser situationen framför mig så fort jag blundar. Ibland önskar jag att jag levde lika mycket i nuet som många djur gör, för jag tror att jag lider av minnet mycket mer än både Miiko och Rocco som också såg olyckan.

Dom närmaste veckorna bär avgörandet om hur det här kommer att sluta, men jag har ett hopp om att det kommer att gå bra:)

R_C, jag har tappat bort nr till Khakis uppfödare, har du kvar det?

Så hemskt tråkigt för er. Lider verkligen med er. Men som sagt, Miiko verkar ha en väldig livsgnista och kommer nog klara detta galant.

kl

Tittar in lite snabbt för att säga att Lingon ställs i juniorklass i ring A10 strax efter nio imorgon. Är det någon som ser oss, säg gärna hej!

Håller alla tummar för Miiko. Vi fick tyvärr ta bort vår Abbe väldigt hastigt i höstas, jag hoppas du slipper göra samma sak.... Stort stort LYCKA TILL!!

Jag ska försöka hinna titta!

Kl 9:30-11:30 sitter jag i hundkapplöpningsmonter. Blir liiite tight om tid om jag vill se något i utställningsringarna då.

kl

Jag fick några bilder på Miikos bror och se så lika dom är!!

Han heter Myggan:)
Myggan.jpg

ljusstake097.jpg

2010-10-22075.jpg

Mygganprofil.jpg

För övrigt så börjar Miiko piggna till och svullnaden på stumpen avtar mer och mer. Hon har till coh med lekt en stund. Det kommer nog gå bra det här:bump:

Håller alla tummar för Miiko. Vi fick tyvärr ta bort vår Abbe väldigt hastigt i höstas, jag hoppas du slipper göra samma sak.... Stort stort LYCKA TILL!!

Usch vad hemskt:cry:
Igår när vi var på djursjukhuset så kom det in en "bilolycka"...den hunden klarade sig inte och det får en verkligen att förstå vad som är viktigt just nu!

Hoppas allt gick bra med Lingon! Vill jätte gärna se en bild på honom, var så länge sedan:)

Jo Galathea/Afghanerna ...
Du/Ni som har vana av afhgan päls kanske kan hjälpa mig!

Idéfix har fått 3 rejäla tovar på bröstet, mina föräldrar som varit hundvakter har inte riktigt skött sig:D

Jag inbillar mig att ni är duktiga på att reda ut pälsar:angel:? Jag fingrar lite och drar loss några strån itaget men gaahh!! Tovorna sitter inte intill huden så dem spänner inget.
Normalt sett brukar jag klippa bort skiten. Men Han börjar lika en grey så...

Finns det några mirakelmedel eller tillvägagångssätt?:D

Ja det där med tovor...det är ju sådant som händer alla hundar med lite längre päls:crazy:Det jag gör är att efter tvätt ha i lite balsam ( gärna outspädd på just lite grövre tova ) och dra med fingrarna det som går. Sedan använder jag ståltandad kam på det som inte gick ur och tar en liten bit i taget. Stick in kortsidan av kammen ( alltså typ en tand ) i tovan och dra igenom medan du håller emot med andra handen så det inte gör alltför ont, upprepa tills tovan är borta. Det finns ju naturligtvis en del produkter som gör det lite lättare men kanske onödigt att köpa in dessa för så lite som tre tovor? Bråka inte alltför mycket med föräldrarna :angel:, snön gör att det lättare blir tovor eftersom den torkar ur pälsen ordentligt. Lycka till :laugh:

Jag skulle bara bada honom, ha på lite extra balsam i varje stor tova så att det verkligen åker in där, och sedan skälja. Sedan skulle jag bara dela en massa med händerna, borsta lite, dela lite till, borsta osv tills den är utredd. Sedan skulle jag föna och borsta tills det är helt helt torrt. När du borstar så antar jag att du har en borste som inte sliter på pälsen? ;) Borsta inte med borsten lutad utan håll den "platt" mot pälsen, annars river du loss onödig päls.

Mina tovar också lite av snön. Pälsen blir ju blöt och lägger sig lager i tovorna. :crazy: Imorgon blir det bad och tovutredning av liten Zoria för mig. :p

Finns ju bra produkter men som Afghanerna säger så kanske det känns onödigt att köpa en massa för bara några få tovor. Å andra sidan är väl Laser Lite Show Spray alltid bra att ha tex. Bara att spraya och reda ut. :p

TACK båda två!!!!:bow::bow:

Jag har fingrat lite till på tovorna när jag klippte klorna förut men kommer nog planera in ett långt bad med mkt balsam imorgon förmiddag! Jag har ett spraybalsam som jag tänkte ta i ikväll och låta verka för natten.

borste som inte...sliter på...pälsen...? Har nån halvmjuk borste som jag kör på hunden och kaninerna gemensamt :angel: Köpte en med hårda piggar lite halvrunda men den avskyr han. Han vill ha mjukt och skönt.

Han verkar kunna få tovor hos mina föräldrar, men nu har dem varit hundvakt i över en månad (!!!) när jag är i norrland. Dels där den andra hunden tar sitt strypgrepp kring idis hals (gissar att dregel som fryser tovar pälsen:p) och sen där det blir friktion, mellan framben och bakben.

Bra tips där, ska tänka på att hålla borsten rätt, hitta en bra kam att arbeta med tovorna med förutom fingrarna, mkt balsam blir det och sen borsta, borsta och föna på. Vilken tur han älskar att bli fönad:love:

Ska vara borta 5veckor i sträck sen från mitten av januari så när jag kommer hem igen sen lär det väl bli en ny tovomgång:d
Men jag är såå tacksam över att mina föräldrar gillar idefix så mycket och gärna är hundvakter!!

*kl*

Vet att det skrivits här innan(tror jag) ang. körtlen på svansen "violkörtlen" , Vad gör ni åt den???
Puma har nu tappat pälsen där, men det kan oxå bero på att det är täcket som skaver lite där....men ändå....Vet ju att en del har problem med det. Så vad gör ni???

Längesen jag var inne här, men såg bilderna på fb och var tvungen att kika i vintistråden också. Vilken kämpe Miiko är. Jag har på känn att det kommer gå vägen!

memma: Jag gör ingenting åt violkörteln och jag tror inte man kan göra något åt den heller. Den sitter precis där täcket slutade på Cc förra året , men jag märker ingen direkt skillnad i år när jag bara använt ett mjukt fleece/ulltäcke som sitter längre ner. Möjligens har han något mer päls på fläcken.

Enligt de jag frågat brukar fläcken vara mer pälsad på sommar- än vintertid. Hundarna lider inte av det och inga domare eller veterinärer ser snett åt den heller, så inget att oroa sig över :)

Tack:)

"Violkörtlen", det förklarar en hel del!!!
Har verkligen undrat över det där svansskavet och hur i h*vete man ska bli av med det. Är det bara whippar som har det?

Nix - det är fler raser som har det men ju mindre päls desto tydligare syns de tappade stråna. På hundar med mer päls verkar inte alla "lager" falla av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar