FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Jag löser det med rastgårdar. Det finns gott om sådana här där jag bor. När jag bott på andra ställen har jag lånat ridhus.

Sedan går mina damer att ha lösa även på icke-inhägnade områden OM jag går runt området, kollar att det inte finns något vilt där och släpper dem en och en. Släpper jag båda tillsammans så lyssnar de mycket sämre på mig än om de springer ensamma. Men jag vet att om det dyker upp någon hare eller liknande, så sticker gammelhunden efter om hon får syn på den innan mig.

Tack för gratulationer, det var ju inget märkvärdigt med BIG 2 placeringen eftersom det bara var tre hundar med men vi "slog" i alla fall salukin och ettan var ett riktigt utställningsproffs så henne skulle vi ju helt enkelt inte klå :p

Ja en sak till som jag kan tala om, Lucy får bli kvar här! Hon är ett riktigt charmtroll och så full av liv. Går inte att lämna ifrån sig henne...:love:
Detta innebär ju att jag har tre hundar hemma nu, alla flickor och alla afghaner men det går faktiskt bra. Det är sällan något gruff mellan dem och jag försöker hitta på saker att göra med dem en och en ibland för att de ska kunna få lite egen tid med matte. Tror det behövs också så nu är det utställning & lite träning med Aicha, lite lydnad med Lucy och Star får gå på egna längre promenader med matte ibland samt att Lucy och Star får gå till hagen och leka med vinthundarna på lördagar. Aicha är ju bara bitchig mot andra hundar så hon har inget utbyte av att gå till hagen...:mad:

Jo det är tråkigt när de blir gamla och saker tillstöter så att man till slut tvingas ta bort dem för att de inte ska behöva lida. Tyvärr kan det ju gå fort på slutet så man tycker att man inte hinner med. Fast dryga tolv år med kärlek och omvårdnad, bus och skratt samt en otrolig närhet är inte illa så man får tänka på det.

En till afghan, lilla Kali till råga på allt! Jättekul om det blir av! Förstår att fyra hundar blir lite mycket, det blev det ju här också under en liten tid men om ni ska dela lite med två av dem så blir det ju bara två permanent och så en tredje sammanlagt om du nu förstår vad jag menar. Hoppas att Kali inte har något som smittar! Men varför är hon nerklippt? Och varför ska hon omplaceras? Kommer hon till dig direkt från ägaren eller som omplacering via uppfödaren?

HannaPirat, du vet att vi självklart kommer hålla alla tassar och tummar här på onsdag! Tror de att de ska kunna ta bort alla skruvar odyl och att det sedan ska kunna läka med enbart förband eller är en steloperation inplanerad redan? Usch. Och som sagt, vi håller alla tassar och tummar vi har!

Åh, vad härligt att Lucy får stanna! :bump: Jag försöker också hitta på lite olika saker med mina, det är inte alltid enkelt. Ibland blir det så att en av afghanerna åker hem till min lillebror och mamma och på så sätt får lite egen tid. Fast jag känner mig halv utan både Cerberus och Zoria. Men tja, vad gör man inte. Zoria ska få vara med på SVVK´s utställning på My Dog med. Blir spännande att se om hon tycker det är väldigt äckligt när inte Cerberus är med. Hon är ju van att ha honom med på det mesta, utom några små inoffare. Och tant Carmen hade jag med på kurs när instruktörselever skulle examineras, så hon får också komma ut och göra saker ibland. Förutom att hon ju har massa egentid med sin husse emellanåt, och får gå ensamma långpromenader med mig med. Mycket pusslande blir det, men det är det ju värt.

PM:ar dig storyn om Kali. :p

Åh vad kul att du funderar på vinthund!!!
Jag känner att det finns bara en enda nackdel med dem, och det är just jaktinstinkten! Eller kanske två nackdelar...man vill lätt ha fler:(:D (jag är en riktig stalker på min uppfödares hemsida:crazy:)

Min borzoi har en väldig respekt för staket och håller sig innanför... (Jo våra tama rådjur ställer sig 15-20meter från honom:eek:)
Därför fungerar det utmärkt att släppa honom i hagar, men jag ser gärna att det är tätt mellan trådarna /alternativt fårstängsel med en tråd överst.

Jag släpper även lös på platser utan stängsel, om jag kollat av området, det blir då framförallt på dem egna markerna. Men eftersom våra hagar är stora naturbeten får han bra chanser att rusa av sig :D

Den här tråden är ju underbar! Nästan bara fina nyheter och nu även hundar. Jättekul att Kali ska till dig Galathea. Vilket fantastiskt koppel :o :D

Hoppas verkligen att Miikos operation går vägen. Tummar och tassar hållna!

Loviiisa:
Kul att du vill bli med vinthund! Vilken ras tänker du på?

Jag har mina två whippethanar lösa på stränder, stora fält utan trafik runt dem som jag kollat från vilda djur och inhägnade fårhagar, förutom hundrastgårdar såklart. Här i Malmö är rastgårdarna lite väl små och enligt hundarna ganska tråkiga så nu på vintern står den vuxna mest och fryser och vill hem igen när vi besöker sådana :p . Vintertid går det också att ha dem lösa på en golfbana här bredvid.

Vuxna hundar kan man jogga eller cykla med de dagar man inte kan släppa fritt vilket brukar resultera i en mycket nöjd vinthund som vill ligga under en filt resten av dagen :)

Efter sexton års väntan har jag äntligen blivit med whippet. :love:

På Mellis inrådan presenterar jag härmed det lilla underverket (och huliganen) Dafne, 19 veckor, som jag hämtade hem för drygt en vecka sedan! Min italienartant fick ju tyvärr somna in för 2,5 månader sedan och hon är givetvis djupt saknad. Men nu har den här lilla tjejen kommit till oss och håller som bäst på att bygga sig ett eget bo i våra hjärtan.

Dafne är givetvis i första hand tänkt som älskad familjemedlem, men race har vi tänkt (vi har redan börjat trasträna lite :D) och kanske också lite utställning.

Dafne.jpg

Jag ska försöka få till en ståbild vid senare tillfälle. :)

Galathea: Kan tänka mig att ett vanligt häststaket inte är till någon större hjälp egentligen, med tanke på att trådarna brukar vara så pass glesa. Sen läste jag att de (om de bara var tillräckligt motiverade) kunde hoppa uppåt 1.8m utan större problem. Så det bästa är väl att ha en ganska öppen yta där man själv har bra sikt, och som du sa, gå runt och kolla efter vilt först :)

Red_Chili: Ridhus hade jag också lite i åtanke, för det har jag tillgång till flera gånger i veckan. Samtidigt får det ju bara stå för en del av allt springande, utomhus måste ju egentligen vara roligare. Rasthagar ska jag definitivt börja kika efter och se om jag kan hitta här i närheten!

Fritte_Power: Hagar med fårstängsel är det ont om här i närheten, men vet att stallet har ett par "rymningsbenäga-shetlandsponny"-anpassade hagar som har väldigt täta trådar :D Kanske skulle vara något? För övrigt, har fått höra den varningen förut om "att man lätt vill ha fler" - det vittnar ju bara om att det är mycket trevliga hundar :)

Melli: Borzoi och Saluki är de raser jag väljer mellan, just nu lutar det mer åt Borzoi :) Stränder kan jag tänka mig är ganska bra, för det känns inte som om det uppehåller sig speciellt mycket vilt på dem (+ att man har bra sikt). Och en sommarstrand för övrigt, hur härligt är inte det! Med tanke på att jag är ute och rör mig iaf 5km-1mil/dag så kommer det ju bli en del motion utöver att få komma ut och springa :)

Kul att du är inne på vinthund!

Jag har en whippet-tik med ganska mycket jakt i sig och hon skulle nog definitivt ta sig genom vanliga trådhagar om hon såg nåt hon ville jaga, även om det var shettisanpassat ;). Men det beror ju som sagt mycket på individen, hur stor lusten att jaga är.

Jag släpper oftast min hund på en stor fotbollsplan här i närheten, där har jag bra uppsikt, vet att det extremt sällan kommer vilda djur och att det inte går några stora vägar precis intill. I skogen har jag henne sällan lös eftersom hon även drar på spår :cool: Är jag hos min mamma på landet går hon dock lös mer, både i skog och på fält.

Hey! Kan vi inte bestämma en tid att träffas vi R_C och Waha?
Kanske lör vid elva?
Vore så kul att träffa er!

Jag är på! :laugh: Det vore skitkul att träffa er, och Waha! Synd bara att inte Miiko är med, jag skulle så gärna träffa henne :(

Kanske drar med mig några fler vinthundsnördar också (har ev sällskap med ett stycke azawakhvalp-ägare som jag tror Ninni skulle vilja träffa ;)).

Nämen, en borzoifrälst....
Om du bor kring östergötland/närke får du gärna träffa mig och min Borzoi:D En här i tråden var snäll och lät mig träffa hennes borzoier när jag funderade och letade valp:laugh::laugh:

Jag valde också mellan borzoi och saluki när jag kom fram till att det är en vinthund jag ska ha. Tror jag iofs hade blivit nöjd med båda valen, men jag gillar hundar med lite päls och så är dem lite större m.m.

:love:

Välkomna!

kl

Så...Nu har jag en hund med tre ben.

Efter att ortopeden tittade på henne i morse så var det amputering eller avlivning som gällde. Amputering har varit ett alternativ för mig hela tiden så beslutet var inte svårt att fatta.

Dom har nu ringt från uppvaket och min älskling står redan upp! :love:
Hon har också tilldelats ett pris för "årets kämpe" (av mig och ortopeden;))
Hade hon bara vägt 500g mer än sina 13,5kg hade amputeringen aldrig varit ett alternativ. Ibland tackar jag min själ för att det inte blev en Irländsk Varghund som det var tänkt från början...

Peppar inför morgondagen då hon får komma hem!:bump:

Jag är övertygad om att hon kommer att klara ett liv på tre ben galant!
Hon har ju redan bevisat vilken stark tjej hon är:love::love:

Många kramar till er!!

Jag är också övertygad om att det kommer gå super! Hon verkar vara en så otroligt glad och härlig tjej, det är häftigt! :love:
Måste vara skönt på nåt vis att det ändå är "klart", nu slipper du fundera på infektioner hit och avstötning av skruvar dit. :)

Nyfiken-i-en-strut måste ju fråga om det är veterinären som satt en gräns på 14kg för amputationer?

Vilken resa ni två har gjort!!
Det kommer säkert bli jättebra det där, håller tummarna för en snabb återhämtning!

Håller med om årets kämpe:love:

och Josefiine, FritteP

Tack! Amputering är verkligen en het potatis i djurvärlden, förväntar mig mycket negativ respons. Era ord värmer verkligen!(till alla här i tråden)

Nyfiken-i-en-strut måste ju fråga om det är veterinären som satt en gräns på 14kg för amputationer?

Nja...Dom har sagt att hon verkligen är på gränsen för vad dom tycker är för mycket med tanke på vilka förslitningsskador som medföljer amputationen.

Jag tycker nog att kroppskonstruktionen på hunden är av större betydelse än den egentliga vikten på hunden(ex Tax utan bakben har det mycket svårare än en whippet). Där har verkligen Whippets "kroppen med sig"(min åsikt) då dom kan parera belastningen mellan fram och bakben på ett ganska effektivt sätt när dom t.ex hoppar, springer och stannar.
Vad har du för tankar som pluggar vet? (nyfiken:angel:)

Nja...Dom har sagt att hon verkligen är på gränsen för vad dom tycker är för mycket med tanke på vilka förslitningsskador som medföljer amputationen.

Jag tycker nog att kroppskonstruktionen på hunden är av större betydelse än den egentliga vikten på hunden(ex Tax utan bakben har det mycket svårare än en whippet). Där har verkligen Whippets "kroppen med sig"(min åsikt) då dom kan parera belastningen mellan fram och bakben på ett ganska effektivt sätt när dom t.ex hoppar, springer och stannar.
Vad har du för tankar som pluggar vet? (nyfiken:angel:)

Jag är inne på ditt spår - man får kolla på individen och avgöra utifrån kroppskonstruktion osv om man tror det kan funka. Men jag tycker att det är bra ändå att vet. ogärna amputerar tyngre hundar, har sett en del skräckexempel på hundar som enligt min åsikt aldrig borde ha genomgått den operationen.
Jag vet inte heller om jag hade gjort det på Glim, mest för att hon inte riktigt har den livsglädjen och jävlar anamman som Miiko verkar ha. Sen skulle jag inte göra det oavsett just på henne pga hjärtfelet, men det är ju en annan sak.

Känns det som om veterinärerna har bra koll på vilka förslitningasskador som kan uppstå osv?

Dock - det läskigaste i mina ögon är ju ev fantomsmärtor som ju är jättesvårt om de öht existerar på djur. :crazy:

Men summasumarum: jag tror att en ung, fräsch whippe i bra form klarar sig alldeles utmärkt utan ett bakben!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar