Filmstaden förbjuder medhavt godis

Kastar säkerhetskontrollen till färja mat och dryck verkligen? På flygplats får man inte ta med vätska över 100ml, på grund av gemensamma europeiska säkerhetsregler, men mat får man ju ta med så länge inte det är i vätskeform (undantaget specialmat/barnmat/dietmat som är tillåten).
Yes. Viking Line har emellanåt kontroller, vet inte om det finns något system i det dock för jag har gått på den båten utan kontroller. Vet inte heller om det är både för bilar och fotgängare eller om det bara är fotgängare. Skulle det vara barnmatsburkar eller att någon person har en väldigt speciell allergi/diet av medicinska skäl tvivlar jag dock på att det plockas.
 
Kastar säkerhetskontrollen till färja mat och dryck verkligen? På flygplats får man inte ta med vätska över 100ml, på grund av gemensamma europeiska säkerhetsregler, men mat får man ju ta med så länge inte det är i vätskeform (undantaget specialmat/barnmat/dietmat som är tillåten).
Snabb koll på deras hemsida är mat för åtminstone vissa allergier ok. Tveksamt om du får ta med t.ex med glutenintolerans eller nåt annat vanligt man hittar överallt
 
Nu ska det inte längre vara tillåtet att ta med godis till bio, utan allt ska köpas på plats. Vad tycker ni om det?

Jag förstår ju varför, men är kluven. För egen del kan jag köpa av biografen, men jag är uppvuxen med att ta med eget. Detta av ekonomiska skäl. Så jag tänker att det kan bli svårare för vissa att ha råd.

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-vi-kommer-inte-visitera-manniskor
Värdelöst.
Köpa godis osv inne på biografen är svindyrt, så för oss är det bara att glömma att ta med oss alla barn på bio nu. Tänk er själva, biljetter plus godis och dricka för 7 personer :crazy:😵 Vi har alltid köpt snacks någon annanstans och tagit med
 
Nu ska det inte längre vara tillåtet att ta med godis till bio, utan allt ska köpas på plats. Vad tycker ni om det?

Jag förstår ju varför, men är kluven. För egen del kan jag köpa av biografen, men jag är uppvuxen med att ta med eget. Detta av ekonomiska skäl. Så jag tänker att det kan bli svårare för vissa att ha råd.

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-vi-kommer-inte-visitera-manniskor
Jag trodde det vart förbjudet i åratal men att alla ändå gör det??

Jag har alltid haft en påse lösgodis gömd men köper gärna popcorn och dricka av bion
 
Värdelöst.
Köpa godis osv inne på biografen är svindyrt, så för oss är det bara att glömma att ta med oss alla barn på bio nu. Tänk er själva, biljetter plus godis och dricka för 7 personer :crazy:😵 Vi har alltid köpt snacks någon annanstans och tagit med
Det är ju bara att fortsätta så. Jag antar att ni aldrig direkt skyltat med ert medhavda godis i kassan?
Förbudet gör ingen skillnad från nu och då egentligen. Dom får inte visitera dig eller beslagta godis. Möjligtvis skämma ut dig lite inför andra biobesökare men fett värt med tanke på hur mycket pengar man sparar. Och det är ju bara i fall du blir påkommen.
 
Tycker inte det låter konstigt utan ganska självklart.

Tycker själv det känns lika fel att ta med egen dricka till restaurangen som att ta med godis utifrån till biografen.
 
Tycker inte det låter konstigt utan ganska självklart.

Tycker själv det känns lika fel att ta med egen dricka till restaurangen som att ta med godis utifrån till biografen.
Fast egentligen inte - restaurangs affärsidé är att sälja mat och dryck, en bios affärsidé är att sälja film. Det när klart man inte kan åka till en restaurang med medtagen mat på samma vis som man inte kan åka till en bio och sätta sig och titta på sin egen film.

Jag förstår att en bio vill sälja mer men jag tror att det inte riktigt funkar att förbjuda annat godis, det finns en stark tradition att köpa godis på annan plats. Popcorn och liknade köper folk däremot i stort på plats och så det traditionsenligt.
 
Det gör vi uppenbarligen. Överreaktionen och påhoppet är ändå densamma.
PåhoppO_o Det var du som började genom att förklara för mig vilket godis jag äter och hur folk mår bra av att ett företag kommer och styr upp deras godisätande (inkluderat en lång harrang om hur onyttigt vi alla äter). (Jag äter lite godis - men eftersom du vet vad jag gillar och att det är billigt kunde du ha gjort mig en tjänst och räknat upp lite märken)

Jag ville påpeka för dig att alla delar inte ditt förhållande till godis (eftersom du uttalar dig om människor du inte känner, måste det ju komma från dig själv. För inte tillskriver du väl folk vanor och åsikter bara så där?) och att SF inte gör detta av folkhälsoskäl (utanför att sälja mer godis=borde vara en motståndare i ditt korståg)
 
PåhoppO_o Det var du som började genom att förklara för mig vilket godis jag äter och hur folk mår bra av att ett företag kommer och styr upp deras godisätande (inkluderat en lång harrang om hur onyttigt vi alla äter). (Jag äter lite godis - men eftersom du vet vad jag gillar och att det är billigt kunde du ha gjort mig en tjänst och räknat upp lite märken)

Jag ville påpeka för dig att alla delar inte ditt förhållande till godis (eftersom du uttalar dig om människor du inte känner, måste det ju komma från dig själv. För inte tillskriver du väl folk vanor och åsikter bara så där?) och att SF inte gör detta av folkhälsoskäl (utanför att sälja mer godis=borde vara en motståndare i ditt korståg)
Förklara för dig vilket godis du äter? Korståg? Alltså, du läser in alldeles för mycket egna värderingar i vad jag skriver.
Tror att du behöver tagga ner lite och andas, den enda som gått till personangrepp här är du.

Nu ska denna trynande godisätande, som ändå går korståg mot just detta och har noll koll på ekonomi låta dig fortsätta leka i sandlådan själv.😊
 
Jag går sällan på bio numera, pga bortskämd med att i princip ha en liten biosalong hemma, och brukade köpa godis på bion pga att det är enkelt, men ärligt talat så lär det bli ännu mindre bio-besök pga det här.
 
Fast egentligen inte - restaurangs affärsidé är att sälja mat och dryck, en bios affärsidé är att sälja film. Det när klart man inte kan åka till en restaurang med medtagen mat på samma vis som man inte kan åka till en bio och sätta sig och titta på sin egen film.

Jag förstår att en bio vill sälja mer men jag tror att det inte riktigt funkar att förbjuda annat godis, det finns en stark tradition att köpa godis på annan plats. Popcorn och liknade köper folk däremot i stort på plats och så det traditionsenligt.
Men det är ju möjligt för ett företag att utveckla sin affärsidé. Sedan har väl det alltid varit en del I konceptet att det funnits godis att köpa till? Jag menar, traditionen att äta godis/popcorn till biofilm måste ju ha kommit till vid en tid innan andra valmöjligheter där snacks kan införskaffas var lika självklart som idag.
 
D995F73B-3906-4717-B531-06ABA77AD2BF.jpeg
Valet blir enkelt för mig. Tänker inte stödja deras girighet. Hade de haft en mer sympatisk prissättning så kanske…
 
Men det är ju möjligt för ett företag att utveckla sin affärsidé. Sedan har väl det alltid varit en del I konceptet att det funnits godis att köpa till? Jag menar, traditionen att äta godis/popcorn till biofilm måste ju ha kommit till vid en tid innan andra valmöjligheter där snacks kan införskaffas var lika självklart som idag.
JAg tror du missförstod mitt inlägg och missade poängen totalt. Jag skrev om svårigheterna att få acceptans på att ändra konceptet samt att man inte kan jämföra med att ta med mat på en restaurang vars affärsidé är just att sälja mat.

Dessutom var utbudet av godis direkt undermåligt när jag var yngre, man var typ tvungen att köpa något på annat håll. Och då talar vi inte om små landsortsbiografer.
 
Fast egentligen inte - restaurangs affärsidé är att sälja mat och dryck, en bios affärsidé är att sälja film. Det när klart man inte kan åka till en restaurang med medtagen mat på samma vis som man inte kan åka till en bio och sätta sig och titta på sin egen film.

Jag förstår att en bio vill sälja mer men jag tror att det inte riktigt funkar att förbjuda annat godis, det finns en stark tradition att köpa godis på annan plats. Popcorn och liknade köper folk däremot i stort på plats och så det traditionsenligt.
Om inte bion har som affärsidé att sälja dricka/godis/popcorn/annat varför säljs det på biografen då?
 
Visa bifogad fil 89010Valet blir enkelt för mig. Tänker inte stödja deras girighet. Hade de haft en mer sympatisk prissättning så kanske…
Och på mitt närmsta Ica kostar den 17:-, knappast värt att ta den omvägen för att spara fem spänn, bränslet är bra mycket dyrare än så 🤷‍♀️ Det finns visserligen en godisaffär mittemot bion men de har en ”sidoverksamhet” som jag inte gärna vill stötta.
 
På sätt och vis förstår jag dom. Är själv i branschen och stått och sett hur vissa har med sig fulla kassar med godis in i salongen. Visst känns det på något vis fel. Samtidigt har vi endel kunder som inte köper något alls förutom biljett, så blir på så vis ingen skillnad då.

Dom flesta köper dock något hos oss även fast dom har med eget. Endel har haft med eget då dom inte trodde vi hade någon egen försäljning tex. och det visar på att vi själva brustit i marknadsföringen.

Merförsäljningen är de man tjänar pengar på. Speciellt som en mindre biograf, där kioskförsäljningen är vad det kan hänga på om du ska gå +-0 på en visning.

Såg någon i branschen som räknade ut att om du som besökare har med dig en kasse godis/ dricka till biografen har du sparat ca 300 kr på att inte köpa på plats.
Hos oss är 300 kr ungefär vad vi som biograf får behålla själva på ca 6 sålda biljetter, efter att filmbolag mfl har fått sin del av kakan.


Nu skulle jag aldrig stoppa någon från att ta med eget. Bioupplevelsen och kultur ska vara något för alla.
Alla som tycker de blir för dyrt med både biljett och popcorn är också välkomna. För kulturen och biografupplevelsen ska vara tillgängligt för alla. Oavsett. Alla besökare är lika värda och biograferna är ett kulturarv som ska finnas kvar i många år till. Hoppas jag.
 
JAg tror du missförstod mitt inlägg och missade poängen totalt. Jag skrev om svårigheterna att få acceptans på att ändra konceptet samt att man inte kan jämföra med att ta med mat på en restaurang vars affärsidé är just att sälja mat.

Dessutom var utbudet av godis direkt undermåligt när jag var yngre, man var typ tvungen att köpa något på annat håll. Och då talar vi inte om små landsortsbiografer.
Ja, det är tydligt att de fått svårigheter med acceptans till sitt beslut.
Men det jag menade var att de ändå kan ändra reglerna ä0ven om traditionen är stark. Det kanske kommer en dag då de flesta ser det som lika självklart att man inte kan ta med eget.
 
Ja, det är tydligt att de fått svårigheter med acceptans till sitt beslut.
Men det jag menade var att de ändå kan ändra konceptet även om traditionen är stark. Det kanske kommer en dag då de flesta ser det som lika självklart att man inte kan ta med eget.
Jag tror risken/chansen är större att folk mer och mer slutar gå på bio helt oberoende av godis. Det är ju det som skett de senaste årtiondena.

Det som talar emot att det blir en självklarhet är att det med dagens priser är ohållbart för många och därmed så är det inte troligt att det kommer att ske.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 461
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 895
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp