Filmstaden förbjuder medhavt godis

Jag är uppvuxen med en liten biograf där det fanns ett litet dyrt utbud om man inte tog bilen till macken/affären och köpte något innan de hunnit stänga. Sedan ändrades öppettiderna på affären och även priserna på godiset. Men då hade jag redan flyttat och blev van med det du nämner en billig godisaffär runt hörnet vid biografen. Som liten var det givetvis extra lyxigt med en godispåse/popcorn till. Ibland fick jag det, ibland inte. Ibland delade vi på en liten påse. Men biobesöket stod inte och föll med det.

Nya tider nu som sagt. Sedan mitt första inlägg och därefter. Jag menar inte överflöd endast som i mängd, utan även som i antal valmöjligheter. Vi är så vana att kunna välja och vraka. I framtiden bör vi nog gå tillbaka till att inte ha lika många valmöjligheter längre pga klimatet. Nu blir det kanske att upplevas lite långt ifrån just godis på en bio. Men jag kan inte låta bli att fundera över det när detta beslut ger så många upprörda känslor. Jag vet ju också att det inte är därför Filmstaden väljer att göra som de gör. De vill tjäna pengar, men det tycker jag inte heller är särskilt upprörande.
Jag blir mer irriterad över att företaget vill kontrollera mig och väljer att helt enkelt sluta använda dom. Jag tror de gräver sin egen grav ärligt talat. Men det är ju deras problem.
 
Det finns ju olika låg marginal. Det behöver ju inte vara antingen rik eller utfattig. Men det kan vara tillräckligt för att göra biobesöket mindre möjligt och mindre trevligt.
Jag tänker mer att har man ett par tre barn är det kanske andra val man gör för den summan det blir, något man får mer för pengarna så att säga, film går ju att se på så många olika sätt i dag.
 
Jag blir mer irriterad över att företaget vill kontrollera mig och väljer att helt enkelt sluta använda dom. Jag tror de gräver sin egen grav ärligt talat. Men det är ju deras problem.
Tycker det är att dra det lite långt att säga att de vill kontrollera oss. De ber oss att inte göra en grej hos dem. Om vi väljer att inte lyssna blir det ju inte ens några följder. Tror inte graven blir särskilt mycket djupare.
 
Fast tror du verkligen folk är upprörda?

Jag ser mer av förundran att de är så korkade, lite irritation och många som lugnt konstaterar att de inte tänkt följa påbudet.
Nja, de allra flesta tror jag faktiskt inte bryr sig nämnvärt. Men bla i denna tråd, på sociala medier och ett antal influenser tycker jag att jag uppfattat upprörda.
Jag fick i inlägg #157 en guide om godis och då varför det var så fel av Filmstadens förbud förutom en massa annat mysigt. Så nog svallar känslorna.
 
Nja, de allra flesta tror jag faktiskt inte bryr sig nämnvärt. Men bla i denna tråd, på sociala medier och ett antal influenser tycker jag att jag uppfattat upprörda.
Jag fick i inlägg #157 en guide om godis och då varför det var så fel av Filmstadens förbud förutom en massa annat mysigt. Så nog svallar känslorna.
Då uppfattar vi det olika.

Den som skrivit inlägg 157 @BornAgain verkar snarare reagera på vad du skriver än på reglerna om godis på bion.
 
Jag tycker folk verkar gå mer sällan på bio, just på grund av kostnaden. Jag hör hela tiden folk som har barn säga att vi vill inte lägga närmare en tusenlapp för att gå hela familjen på bio. Så i min närhet verkar folk snarare gå på bio som något speciellt man gör tex att barnen vill göra detta på födelsedagen eller att man gör detta som något speciellt. Och då tycker jag inte det är konstigt att man också firar med lite godis och läsk.
Det är möjligt. Jag har nog mest tänkt att det är för att det idag finns många andra alternativ att se nya filmer via streamingtjänster.
Jag är också lite osäker på hur dagens penningvärde kan jämföras med ex för 20 år sedan utan att kolla upp. Men kan nog hålla med om att det till viss del blivit dyrare med en biobiljett. Godis upplever jag däremot har blivit billigare överlag.
 
Jag tänker mer att har man ett par tre barn är det kanske andra val man gör för den summan det blir, något man får mer för pengarna så att säga, film går ju att se på så många olika sätt i dag.

Självklart, men den gången om man faktiskt går på bio så kanske det enbart är biljetter och medhavt godis som funkar. Sen är det annat att gå på bio än att sitta hemma och kika, för många.
 
Ja jag har också svårt att se att det skulle vara en ordningsfråga. Alla andra äter ju godis, att det skulle bli en ordningsfråga att man äter godis som är köpt på annat ställe men kanske tillomed tillverkad i samma fabrik som det som de andra har... Det känns ju VÄLDIGT långsökt.
Fast alltså, om de har en regel att man inte får ta med godis från andra ställen spelar det ju ingen roll var det är tillverkat. Biografen kan inte ta ut sin extra vinst på något de inte säljer.

För mig låter det ganska likt det man gör vid färjorna. Man är där för att söka efter vapen i första hand men med det kommer en "bonus" att om man i röntgenmaskinen ser mat/dryck kastas den eller så får man inte gå på båten "Du får naturligtvis behålla maten men då får du inte gå på båten" eller "du får naturligtvis behålla godiset men du får inte ha med det in på bion". Sen vet ju både du och jag att hemligheten bakom att kunna fullfölja sitt uppdrag är att välja rätt ord när du talar för din sak ;)
 
Fast alltså, om de har en regel att man inte får ta med godis från andra ställen spelar det ju ingen roll var det är tillverkat. Biografen kan inte ta ut sin extra vinst på något de inte säljer.

För mig låter det ganska likt det man gör vid färjorna. Man är där för att söka efter vapen i första hand men med det kommer en "bonus" att om man i röntgenmaskinen ser mat/dryck kastas den eller så får man inte gå på båten "Du får naturligtvis behålla maten men då får du inte gå på båten" eller "du får naturligtvis behålla godiset men du får inte ha med det in på bion". Sen vet ju både du och jag att hemligheten bakom att kunna fullfölja sitt uppdrag är att välja rätt ord när du talar för din sak ;)
Jo - men då är det skyddsvakter väl? Inte någon allmän dörrvakt som bara vill leta godis.

Jag går inte på SF ändå. Nordisk film bio är SÅ mycket bättre. Gott om plats. Skönare stolar som man kan luta och fotstöd såklart. Och. Man får ta med sig godis in.

Inte varit på SF sen jag flyttade till Uppsala 😂
 
Väldigt dåligt, jag äter sällan snacks på bio och det var många år sedan jag var på bio sist så jag är väl ingen nyckelkund direkt men jag blir direkt anti att köpa Filmstadens godis och snacks efter detta eller att ens gå till deras biografer.
 
Fast alltså, om de har en regel att man inte får ta med godis från andra ställen spelar det ju ingen roll var det är tillverkat. Biografen kan inte ta ut sin extra vinst på något de inte säljer.

För mig låter det ganska likt det man gör vid färjorna. Man är där för att söka efter vapen i första hand men med det kommer en "bonus" att om man i röntgenmaskinen ser mat/dryck kastas den eller så får man inte gå på båten "Du får naturligtvis behålla maten men då får du inte gå på båten" eller "du får naturligtvis behålla godiset men du får inte ha med det in på bion". Sen vet ju både du och jag att hemligheten bakom att kunna fullfölja sitt uppdrag är att välja rätt ord när du talar för din sak ;)


Kastar säkerhetskontrollen till färja mat och dryck verkligen? På flygplats får man inte ta med vätska över 100ml, på grund av gemensamma europeiska säkerhetsregler, men mat får man ju ta med så länge inte det är i vätskeform (undantaget specialmat/barnmat/dietmat som är tillåten).
 
Jo - men då är det skyddsvakter väl? Inte någon allmän dörrvakt som bara vill leta godis.

Jag går inte på SF ändå. Nordisk film bio är SÅ mycket bättre. Gott om plats. Skönare stolar som man kan luta och fotstöd såklart. Och. Man får ta med sig godis in.

Inte varit på SF sen jag flyttade till Uppsala 😂
Enligt deras hemsida får man inte det på Nordisk film heller.

Så här står det:

Kan jag ta med egen dryck, snacks och mat till bion?​

Precis som på flera andra biografer, teatrar och arenor är det inte tillåtet att ta med egen dryck, snacks eller mat till Nordisk Film Bio. I vår butik finns ett brett utbud av snacks och dryck med något för alla smaker.

Undantag görs för frukt eller enklare snacks som du av medicinska skäl kan behöva under ditt besök.
 
Enligt deras hemsida får man inte det på Nordisk film heller.

Så här står det:

Kan jag ta med egen dryck, snacks och mat till bion?​

Precis som på flera andra biografer, teatrar och arenor är det inte tillåtet att ta med egen dryck, snacks eller mat till Nordisk Film Bio. I vår butik finns ett brett utbud av snacks och dryck med något för alla smaker.

Undantag görs för frukt eller enklare snacks som du av medicinska skäl kan behöva under ditt besök.
Haha! Ja det har de då aldrig sagt något om, trots att jag verkligen har flashat med det.
 
Kastar säkerhetskontrollen till färja mat och dryck verkligen? På flygplats får man inte ta med vätska över 100ml, på grund av gemensamma europeiska säkerhetsregler, men mat får man ju ta med så länge inte det är i vätskeform (undantaget specialmat/barnmat/dietmat som är tillåten).
Ja, det gör de. Och @Amha om någon borde veta ;)
 
Jo - men då är det skyddsvakter väl? Inte någon allmän dörrvakt som bara vill leta godis.

Jag går inte på SF ändå. Nordisk film bio är SÅ mycket bättre. Gott om plats. Skönare stolar som man kan luta och fotstöd såklart. Och. Man får ta med sig godis in.

Inte varit på SF sen jag flyttade till Uppsala 😂
Njae, sjöfartsskydd letar vapen och ov är med. Men som sagt, de kan ju inte motivera det enbart för att ta godis.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 461
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp