Vad göra med grön paprika?

sthu

Trådstartare
Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula.
Vad kan jag göra med de gröna? Tycker inte de är så goda att äta som de är, och jag har som sagt massor.

Det finns en inlagd grön paprika att köpa i affären, Plivit tillverkar den. Väldigt god. Men hur gör man sånt själv? Bankad paprika tror jag den kallas.

Tips på vad jag kan göra med all denna paprika? Gärna sånt som inte behöver konsumeras direkt, dvs gärna någon kreativ inläggning eller röra som står sig länge.
 
I ugn är ju grön paprika klart godast!
Jag brukar fylla med stekt svamp, stekt halloumi och liiite creme fraische och sen gratinera. Galet gott!
 
I ugn är ju grön paprika klart godast!
Jag brukar fylla med stekt svamp, stekt halloumi och liiite creme fraische och sen gratinera. Galet gott!
Problemet är att det inte är så bra att spara. Tycker inte det är speciellt gott djupfryst och micrat liksom. Har dessutom lite tröttnat på fylld paprika efter sommarens skörd.
 
Upplever att de oftare blir dåliga än mognar när man plockat av dem.

Jo visst, det går i grytor. Men jag har ohemula mängder och så mycket gryta gör jag inte.
Nu var det länge sedan jag gjorde något sådant med paprika men har du provat i fönstret i en skål med äpplen/bananer?

Angående inläggning verkar det finnas några alternativ om man googlar. När jag lägger in grönsaker använder jag ättika, socker och vatten. Fyller burken med grönsaken som ska läggas in och häller på lagen hela vägen till toppen när den fortfarande är varm. På med locket och dra åt. Tror att jag av ren vana vänder burken upp och ner också. Har jag mycket kan jag prova olika smaksättningar som att blanda i olika kryddor, lök osv. Recept finns om man googlar men jag brukar använda det som står på flaskan till ättikan.
 
Nu var det länge sedan jag gjorde något sådant med paprika men har du provat i fönstret i en skål med äpplen/bananer?

Angående inläggning verkar det finnas några alternativ om man googlar. När jag lägger in grönsaker använder jag ättika, socker och vatten. Fyller burken med grönsaken som ska läggas in och häller på lagen hela vägen till toppen när den fortfarande är varm. På med locket och dra åt. Tror att jag av ren vana vänder burken upp och ner också. Har jag mycket kan jag prova olika smaksättningar som att blanda i olika kryddor, lök osv. Recept finns om man googlar men jag brukar använda det som står på flaskan till ättika

Jo, vanlig 1-2-3 lag kan man ju alltid göra. Men jag vill ha tips på något roligare. Tycker inte picklad grön paprika är så jättekul. Har nog med inlagd gurka..
 

Liknande trådar

Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
806
Senast: magnus242
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 493
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 636
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 881
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp