Hej alla underbara hästmänniskor!
Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med mig!
Att jag började intressera mig för hästar från början berodde på att jag hade haft en lång tids utmattning med ångestsyndrom. Jag läste om häst-terapi och det ledde till att jag hörde av mig till en gård med islandshästar och berättade om min situation. Jag fick jättefint bemötande och var sedan där på ca. 8 privatlektioner där vi tog det väldigt försiktigt och gick riktigt lugnt fram.
Sedan fick jag erbjudande om en sköthäst på en annan gård och att då ta lektioner för en annan instruktör. Tyvärr blev detta inte alls bra, hästägaren bestämde sig ganska snart för att sälja vilket gjorde att jag inte hade någon häst att sköta och den nya instruktören var väldigt hård och framfusig i sin attityd. Hon hade ingen förståelse för att jag var nybörjare eller för den situation med psykisk ohälsa som jag kom från. Jag blev väldigt sårad och kände mig urdålig på allt som hade med hästar att göra.
Det gjorde att jag slutade helt.
Nu, några år senare, har jag av en slump blivit medryttare till en ponny en gång i veckan. Det är fantastiskt roligt och hon jag rider tillsammans med har full förståelse för att jag är i början och vill utvecklas sakta. Vi har det kanontrevligt ute i skogen
Min kärlek till hästar växer och växer och växer och jag har kommit till en fas nu där jag känner att jag vill ha "min egen" häst. Jag har börjat undersöka om det finns stallplats att hyra i närheten och sitter klistrad framför alla häst-annonser. Men det är NU jag behöver ER hjälp!!
Vad ska jag tänka på? Vad är viktigast när det gäller ras, ålder, kön, storlek? Finns det något som underlättar för mig som nybörjare, så att jag inte sätter mig i en för svår situation?
Jag har inga tävlingsambitioner, utan vill ha en häst som kan bli min trogne vän på skogsturer och dessutom vill jag gärna utvecklas med hjälp av någon instruktör ibland. Men skogen, sällskapet och pysslandet är viktigast!
Just nu har jag dessa alternativ jag funderar kring:
1. Hyra en häst från en ridskola/verksamhet under vinterhalvåret för att prova på hur det är. Fördel: Tidsbegränsat. Nackdel: Det bli inte min egen häst, kanske tar det bort lite av motivationen att utvecklas ihop?
2. Hyra häst på plats på en verksamhet. Samma för- och nackdelar som ovan.
3. Bli fodervärd. Fördel: Lite mindre ansvar och ekonomisk börda. Nackdel: Känner prestationsångest gentemot ägaren och en oro över att lämna tillbaka hästen om jag fäster mig vid den.
4. Köpa egen häst. Jag kommer förmodligen kunna ha hästen i större kollektivstall ett par mil bort, eller i ett litet eget stall i närheten (då måste jag dock ha två såklart). Fördel: Det blir min egen häst! Nackdel: Jag blir väldigt ensam med allt ansvar och oroar mig för om jag har tillräcklig kunskap.
Såå..... Nu är det bara att ösa på med alla era rekommendationer, tips, råd och hejarop!
TACK på förhand!!
Ps. Jag är 160 cm lång och väger ca. 75 kg. Kanske kan vara bra att veta om ni vill tipsa om särskilda raser osv