Men det är så himla svårt, för det söks inte många skötare eller medryttare här där jag bor. Och när någon söker vill de ha någon "med stor erfarenhet och höga ambitioner". Det blir som en cirkel och en stängd värld som är omöjlig att ta sig in i Ridskolorna jag pratat med tar bara emot unga och i enstaka fall vuxna, men då endast under 45 min och utan skötsel.
Ååh.. Svårt att det ska vara så orättvist med förutsättningar. Några får växa upp bland massa hästar och andra blir nästan förbjudna att komma nära dem.. Hur ska man hantera det? Jag är en jättevarm person med massa engagemang, stort hjärta och en stark vilja att alltid göra allting utifrån hästens behov och förutsättningar.
Tycker mig se många "hårda" personligheter i hästvärlden, människor som jag inte ens skulle vilja tog hand om min hund, men ändå är dem godkända att hantera stora hästar? Finns såklart desto fler underbara människor än taskiga, men ändå är det så konstigt för det verkar ibland vara en egen kultur där bara vissa får plats? Hårda ord, anklagelser mot hästarna och andra ryttare, hårdhänthet osv. Djurhantering på ett sätt som inte välkomnas när det gäller andra djur. När jag jämför med den typen av personer känns det som att jag skulle kunna ge en häst tusen gånger bättre omsorg bara genom att vara lugn, trygg, mjuk och följsam, trots att jag inte är påläst i dagsläget osv...
Har du provat att lägga ut en egen annons? Poängtera att det kanske inte är jätteviktigt med just ridningen, att du gärna är med i stallet och lär dig och till exempel gärna även går promenader med någon konvalescent eller liknande. Tror att det finns många som har någon sällskapshäst som inte riktigt får den tiden den behöver, eller som gärna hade haft hjälp med sin icke "jätteflådiga ridhäst" eller gärna haft sällskap i stallet ibland men som kanske inte tycker att de har tillräckligt att erbjuda för att söka en medryttare men som kanske skulle svara på en sådan annons om det kom ut en.
Jag skulle gärna ha hjälp med min, speciellt nu under graviditet, men det känns inte lönt att lägga ut en annons när han står "mitt i ingenstans" och inte är speciellt välutbildad, men hade någon som verkade vettig frågat hade de gärna fått komma ut och pyssla och rida liksom.