Kostnaderna för själva uppstallningen kan skilja stort beroende på om man kanske redan har anpassade förutsättningar hemma - man kanske äger en gård med små anpassningsbehov - eller om man har stora anpassningsbehov i form av stallbygge och hagröjning, eller om man hyr stallplats. Kostnaden för stallplats varierar också stort över landet, framför allt beroende på geografi och konkurrenssituation.
Somliga väljer att fodra sin häst med olika kostsamma tillskott och specialfoder, andra håller sin häst lika frisk med i stort sett bara grovfoder. Somliga väljer att försäkra sin häst omfattande, andra väljer ett lägre försäkringsskydd eller avstår försäkring helt och fonderar pengar för vård - eller bara för avlivning. Somliga skor sin häst, andra håller den oskodd och verkar själv. Somliga köper mängder med dyr utrustning till häst och sig själv, andra bara det nödvändigaste. Och så vidare. Så det är svårt att säga något generellt kring kostnadsbilden.
Själv försöker jag vara kostnadseffektiv men inte snål. Min häst är försäkrad och vaccinerad, skos av kunnig hovslagare, får vad han behöver ifråga om foder, med fokus på bra grovfoder i lagom mängd och ett minimum av tillskott. Stallplatsen är "normaldyr" för regionen, jag har valt en servicegrad där stallägaren gör allt på vardagar medan vi inhyrningar gör allt på helgerna. Då kostar själva hästen mig totalt i runda tal 4600 kr/mån.
Ovanpå det kommer kostnader för inköp och underhåll av sadel, huvudlag, täcken och annan hästutrustning, för hästtransporten, för min egen utrustning, och kostnader för träningar och liknande, totalt ytterligare några hundra i månaden men det är ju kostnader som jag själv i större utsträckning kan välja bort.
Nej, det går inte ofta fel imho. Men även det varierar, olika användningsområden ger olika risk för skada och sjukdom, hästens ålder spelar in, olika raser är olika robusta. Sådant som alla hästar kan råka ut för är t ex sårskador, fallskador och sparkskador. Varje sådan händelse kan resultera i allt från sårtvätt och självläkning till avlivning, för att vara brutal. Och som redan nämnts, hästägarens kunskapsnivå och uppmärksamhet spelar också in stort när det gäller att förebygga och minimera skador och sjukdomar.