Filmstaden förbjuder medhavt godis

Ja, för mig luktar det där Lchf-fanatiker 😅
Det gör mig bara obstinat och får mig att vilja äta ännu mer godis.
Ingen tant med sockerskräck ska lägga sig i vad jag äter när jag går på bio.
Mvh Bison, mental ålder 7 år.
Nämen, vilken tur att du känner mig så bra!
Men du vet att jag trynar ju i mig en massa och behöver söka hjälp för det :p
 
Har ni verkligen Filmstaden i en håla??:confused:

Jajjamän! :D

Det har flyttat mycket folk till denna håla på sista tiden, men inte mindre håla blir det för det.


Jag kan för övrigt inte se hur ens ordningsvakter skulle få lov att titta i folks väskor utan brottsmisstanke eller misstanke om planerat brott (ex.ordningsbrott). Man kan titta i väskor på festivaler etc, men då under förevändning att man tittar efter vapen etc. Det är ju ändå en variant av husranssakan.

Känns som väldigt tunn grund att be om att titta i folks väskor. Om jag ex.vis vägrar, för att jag har ex.vis mina vuxenblöjor i väskan? Ska man bli avvisad då?
Hur långt får man då gå i att kränka den privata sfären, utan misstanke om brott, för att se om någon bryter mot en marknadsmässig regel?
 
Det handlar väl mer om att Filmstaden försöker gå in och bestämma att de ska ha monopol på godis när de dessutom har högre priser på godiset än godisbutiken som ligger vägg i vägg med biografen.
Så kan man se det. Filmstaden gett andra en nisch- biobesökande godissugna.
Men att de begränsar i sina lokaler är ju inte lika med monopol på godis.
 
Jajjamän! :D

Det har flyttat mycket folk till denna håla på sista tiden, men inte mindre håla blir det för det.


Jag kan för övrigt inte se hur ens ordningsvakter skulle få lov att titta i folks väskor utan brottsmisstanke eller misstanke om planerat brott (ex.ordningsbrott). Man kan titta i väskor på festivaler etc, men då under förevändning att man tittar efter vapen etc. Det är ju ändå en variant av husranssakan.

Känns som väldigt tunn grund att be om att titta i folks väskor. Om jag ex.vis vägrar, för att jag har ex.vis mina vuxenblöjor i väskan? Ska man bli avvisad då?
Hur långt får man då gå i att kränka den privata sfären, utan misstanke om brott, för att se om någon bryter mot en marknadsmässig regel?
Nej det är inte husrannsakan, det hamnar under kroppsvisitation.
 
Jajjamän! :D

Det har flyttat mycket folk till denna håla på sista tiden, men inte mindre håla blir det för det.


Jag kan för övrigt inte se hur ens ordningsvakter skulle få lov att titta i folks väskor utan brottsmisstanke eller misstanke om planerat brott (ex.ordningsbrott). Man kan titta i väskor på festivaler etc, men då under förevändning att man tittar efter vapen etc. Det är ju ändå en variant av husranssakan.

Känns som väldigt tunn grund att be om att titta i folks väskor. Om jag ex.vis vägrar, för att jag har ex.vis mina vuxenblöjor i väskan? Ska man bli avvisad då?
Hur långt får man då gå i att kränka den privata sfären, utan misstanke om brott, för att se om någon bryter mot en marknadsmässig regel?
Men Filmstaden har ju uttryckligen sagt att de inte kommer att visitera folk för att se till att reglerna efterlevs? Eller du menade kanske mer i största allmänhet nu?
 
Men Filmstaden har ju uttryckligen sagt att de inte kommer att visitera folk för att se till att reglerna efterlevs? Eller du menade kanske mer i största allmänhet nu?

I största allmänhet, för i princip så kan de inte göra annat, som jag ser det.



Ok, kroppsvisitation, vilket också får göras om man misstänker begånget brott.
 
Ja, om grejen är just att kolla på en film med en massa gott så är ju det redan det mest ekonomiska.
De gånger jag går på bio är det just för den stora duken och ljudet. Jag förstår absolut att man kan gå på bio av olika anledningar. Men det är ju inte antingen eller pga ett förbud att ta med eget.

För att fördjupa det lite mer så är vi så van att ha allt i överflöd, att en sådan sak som en begränsning i det här fallet blir så upprörande.
Jag går mestadels på bio som något att göra med en vän eller familjen. Jag är inte så imponerad av vare sig bioduken eller ljudet. Det mysiga är att byta miljö att göra något tillsammans och då även äta något gott. Ofta kanske det handlar om att se något som är nyligen/precis släppt och att vilja se det tillsammans.

För mig har det sedan barnsben ingått att man även går till en butik och köper det man vill ha i snacksväg. Det hänger nog ihop med att man tidigare oftast hade en del tid att slå ihjäl mellan det att man hämtat sina biljetter och att man släpptes in till bion. Så för mig är det liksom en del av magin att gå på bio.
 
Intressant med alla era svar! :)

Jag känner nog mest att det kommer slå mot de med lägst marginaler, och det känns trist.
Jag brukar också köpa nån annanstans, oftast. Det händer att jag köper popcorn, men det är inte riktigt min grej så oftast kör jag på smågodis.

En sak som dock nämnts i debatten (inte enbart på buke) är att vissa verkar se det som att det nu inte kommer låta lika mycket från folks snacksande.
Känner att jag ändå vill inflika att om man går på bio så är det andra personer där och det låter. Vill man se film helt ostörd så gör man nog det bäst hemma. Därmed inte sagt att man ska sitta och prata högt i telefonen eller med sitt sällskap och liknande, men att höra godispapper och att folk knaprar. Det känns rimligt när man går på bio. Tycker jag.
Frågan är om det slår så illa mot de med låg marginal? Har de inte redan prioriterat bort bio pga priset?
 
Jag går mestadels på bio som något att göra med en vän eller familjen. Jag är inte så imponerad av vare sig bioduken eller ljudet. Det mysiga är att byta miljö att göra något tillsammans och då även äta något gott. Ofta kanske det handlar om att se något som är nyligen/precis släppt och att vilja se det tillsammans.

För mig har det sedan barnsben ingått att man även går till en butik och köper det man vill ha i snacksväg. Det hänger nog ihop med att man tidigare oftast hade en del tid att slå ihjäl mellan det att man hämtat sina biljetter och att man släpptes in till bion. Så för mig är det liksom en del av magin att gå på bio.
Jag är uppvuxen med en liten biograf där det fanns ett litet dyrt utbud om man inte tog bilen till macken/affären och köpte något innan de hunnit stänga. Sedan ändrades öppettiderna på affären och även priserna på godiset. Men då hade jag redan flyttat och blev van med det du nämner en billig godisaffär runt hörnet vid biografen. Som liten var det givetvis extra lyxigt med en godispåse/popcorn till. Ibland fick jag det, ibland inte. Ibland delade vi på en liten påse. Men biobesöket stod inte och föll med det.

Nya tider nu som sagt. Sedan mitt första inlägg och därefter. Jag menar inte överflöd endast som i mängd, utan även som i antal valmöjligheter. Vi är så vana att kunna välja och vraka. I framtiden bör vi nog gå tillbaka till att inte ha lika många valmöjligheter längre pga klimatet. Nu blir det kanske att upplevas lite långt ifrån just godis på en bio. Men jag kan inte låta bli att fundera över det när detta beslut ger så många upprörda känslor. Jag vet ju också att det inte är därför Filmstaden väljer att göra som de gör. De vill tjäna pengar, men det tycker jag inte heller är särskilt upprörande.
 
”Man” får inte kroppsvisitera. Men ”man” kan ringa polisen om det är ett misstänkt brott.

Jag menade i det fallet de som har befogenheter att kroppsvisitera, vilket är lite olika beroende på sammanhang. Men i allmänhet Polisen och Ordningsvakter.


Jag har iaf svårt att se att mer popcorn och godis blir sålt till missnöjda, ilskna kunder som helst inte vill köpa nåt till det hutlösa priset som erbjuds.
Det som såldes var snarare pga bekvämlighet eller för att man vill ha just en särskild produkt (som smaksatt popcorn etc).

Egentligen så kan vilken som helst arrangör av aktivitet i egen lokal förbjuda medhavd mat och dryck. Djurpark skulle kunna förbjuda medhavd smörgås till barnen och dricka, tivoli etc också.

Men man gör inte det för man vet att snålheten bedrar visheten.
 
Jag trodde redan att det VAR förbjudet att ta med sig eget godis.... :D Undrar om det inte var så i USA när vi bodde där, och att det är det jag tänker på...kanske?
Jag har hört att det är förbjudet i Us, där vet jag att jag sett skämt där de smugglat in typ snickers i ett pistol magasin.

Jag går knappt på bio själv å har aldrig köpt godis där. Kommer inte göra heller. Har knappt med mig något heller.
 
Jag är uppvuxen med en liten biograf där det fanns ett litet dyrt utbud om man inte tog bilen till macken/affären och köpte något innan de hunnit stänga. Sedan ändrades öppettiderna på affären och även priserna på godiset. Men då hade jag redan flyttat och blev van med det du nämner en billig godisaffär runt hörnet vid biografen. Som liten var det givetvis extra lyxigt med en godispåse/popcorn till. Ibland fick jag det, ibland inte. Ibland delade vi på en liten påse. Men biobesöket stod inte och föll med det.

Nya tider nu som sagt. Sedan mitt första inlägg och därefter. Jag menar inte överflöd endast som i mängd, utan även som i antal valmöjligheter. Vi är så vana att kunna välja och vraka. I framtiden bör vi nog gå tillbaka till att inte ha lika många valmöjligheter längre pga klimatet. Nu blir det kanske att upplevas lite långt ifrån just godis på en bio. Men jag kan inte låta bli att fundera över det när detta beslut ger så många upprörda känslor. Jag vet ju också att det inte är därför Filmstaden väljer att göra som de gör. De vill tjäna pengar, men det tycker jag inte heller är särskilt upprörande.
Jag tycker folk verkar gå mer sällan på bio, just på grund av kostnaden. Jag hör hela tiden folk som har barn säga att vi vill inte lägga närmare en tusenlapp för att gå hela familjen på bio. Så i min närhet verkar folk snarare gå på bio som något speciellt man gör tex att barnen vill göra detta på födelsedagen eller att man gör detta som något speciellt. Och då tycker jag inte det är konstigt att man också firar med lite godis och läsk.
 
Jag har hört att det är förbjudet i Us, där vet jag att jag sett skämt där de smugglat in typ snickers i ett pistol magasin.

Jag går knappt på bio själv å har aldrig köpt godis där. Kommer inte göra heller. Har knappt med mig något heller.
Jag växte upp i land där det var 'förbjudet'. I praktiken innebar det att jag gav biljettkontrollanten en urskuldande blick vid insläpp och hen gav mig en trött blick tillbaka. Det var allt. Och ungefär så tänker jag att det blir här med.
 
Det är din tolkning som du är fri att ha. För egen del sätter jag inget negativt i uttrycket svulla.
Med det släpper jag dina åsikter om hur du uppfattat min ton och går tillbaka till själva ämnet.

Jag förstår som sagt inte upprördheten. Det är ju inte första och sista stället som säljer saker till överpris med begränsat utbud.
Diskussionen får det dessutom att låta som att orsaken till att gå på bio är för att äta godis/popcorn. Inte för att se på film.
Fast tror du verkligen folk är upprörda?

Jag ser mer av förundran att de är så korkade, lite irritation och många som lugnt konstaterar att de inte tänkt följa påbudet.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 461
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp