Filmstaden förbjuder medhavt godis

Förklara för dig vilket godis du äter? Korståg? Alltså, du läser in alldeles för mycket egna värderingar i vad jag skriver.
Tror att du behöver tagga ner lite och andas, den enda som gått till personangrepp här är du.

Nu ska denna trynande godisätande, som ändå går korståg mot just detta och har noll koll på ekonomi låta dig fortsätta leka i sandlådan själv.😊
Men du, nu är vi ju flera stycken som har påpekat att vi tycker att du har en tråkig ton i dina inlägg och som, enligt dig, "läser in alldeles för mycket i vad jag skriver". Är det då inte rimligt att du själv taggar ner lite, andas och funderar lite över om du kan uttrycka dig bättre? Eller är det bara andra det är fel på?

Vi behöver verkligen inte hålla med varandra om allt, det vore ju jättetråkigt (särskilt på ett diskussionsforum :D), men kan vi verkligen inte hålla en högre nivå än såhär?
 
På sätt och vis förstår jag dom. Är själv i branschen och stått och sett hur vissa har med sig fulla kassar med godis in i salongen. Visst känns det på något vis fel. Samtidigt har vi endel kunder som inte köper något alls förutom biljett, så blir på så vis ingen skillnad då.

Dom flesta köper dock något hos oss även fast dom har med eget. Endel har haft med eget då dom inte trodde vi hade någon egen försäljning tex. och det visar på att vi själva brustit i marknadsföringen.

Merförsäljningen är de man tjänar pengar på. Speciellt som en mindre biograf, där kioskförsäljningen är vad det kan hänga på om du ska gå +-0 på en visning.

Såg någon i branschen som räknade ut att om du som besökare har med dig en kasse godis/ dricka till biografen har du sparat ca 300 kr på att inte köpa på plats.
Hos oss är 300 kr ungefär vad vi som biograf får behålla själva på ca 6 sålda biljetter, efter att filmbolag mfl har fått sin del av kakan.


Nu skulle jag aldrig stoppa någon från att ta med eget. Bioupplevelsen och kultur ska vara något för alla.
Alla som tycker de blir för dyrt med både biljett och popcorn är också välkomna. För kulturen och biografupplevelsen ska vara tillgängligt för alla. Oavsett. Alla besökare är lika värda och biograferna är ett kulturarv som ska finnas kvar i många år till. Hoppas jag.
Hade priserna varit humanare eller om det funnits något incitament att köpa på biografen så hade folk faktiskt gjort det. Men att en snacks+drickameny kostar typ lika mycket som en måltid på donken är ju ett hån. Mellanpopcorn och en flaskvatten för 86:-. Hur mycket kostar popcornen att köpa in och poppa? har filmstaden så dåligt avtal med sin grossist?
 
Senast ändrad:
Kanske för att stötta din lokala biograf?
Så att du och alla andra har en biograf att gå till i framtiden och se film mm på.
Det hade varit en annan sak, men nu pratar vi filmstaden, eller hur? Filmstadens ägare tillhör Wanda group:
”(Som) är ett kinesiskt multinationellt företag och konglomerat baserat i Peking. Det kontrollerar bland annat världens största privata fastighetsbolag.”

Den lilla lokala biografen vi har i närmsta staden tar 15 kr för burkdricka, 20 för flaska och 25 för en stor popcorn. Varför skulle jag inte stödja dem? När det är ett stort multinationellt företag med ockerpriser, då skiter jag i om de blir ledsna av mitt insmugglade snask
 
På sätt och vis förstår jag dom. Är själv i branschen och stått och sett hur vissa har med sig fulla kassar med godis in i salongen. Visst känns det på något vis fel. Samtidigt har vi endel kunder som inte köper något alls förutom biljett, så blir på så vis ingen skillnad då.

Dom flesta köper dock något hos oss även fast dom har med eget. Endel har haft med eget då dom inte trodde vi hade någon egen försäljning tex. och det visar på att vi själva brustit i marknadsföringen.

Merförsäljningen är de man tjänar pengar på. Speciellt som en mindre biograf, där kioskförsäljningen är vad det kan hänga på om du ska gå +-0 på en visning.

Såg någon i branschen som räknade ut att om du som besökare har med dig en kasse godis/ dricka till biografen har du sparat ca 300 kr på att inte köpa på plats.
Hos oss är 300 kr ungefär vad vi som biograf får behålla själva på ca 6 sålda biljetter, efter att filmbolag mfl har fått sin del av kakan.


Nu skulle jag aldrig stoppa någon från att ta med eget. Bioupplevelsen och kultur ska vara något för alla.
Alla som tycker de blir för dyrt med både biljett och popcorn är också välkomna. För kulturen och biografupplevelsen ska vara tillgängligt för alla. Oavsett. Alla besökare är lika värda och biograferna är ett kulturarv som ska finnas kvar i många år till. Hoppas jag.

Hade det gällt en liten lokal biograf hade jag inte tvekat att "stödhandla" där. Men i det här fallet är det ju en internationell gigant inom området (som dessutom är Kina-ägd) som kommunicerat det hela på ett jäkligt illa sätt i mina ögon. Då blir jag faktiskt lite motvalls och grinig.
 
Hade priserna varit humanare eller om det funnits något incitament att köpa på biografen så hade folk faktiskt gjort det. Men att en snacks+drickameny kostar typ lika mycket som en måltid på donken är ju ett hån. Mellanpopcorn och en flaskvatten för 86:-. Hur mycket kostar popcornen att köpa in och poppa? har SF så dåligt avtal med sin grossist?
Kan tyvärr inte svara på vad Filmstaden har för avtal då vi tillhör en annan organisation.

Men hos oss kostar en mellan popcornmeny 60 kr (mellan popcorn + 50 cl), liten 40 kr (liten popcorn eller varmachips + 50cl) och en barnmeny 25 kr (liten popcorn eller chips och festis 25cl)
 
Kan tyvärr inte svara på vad Filmstaden har för avtal då vi tillhör en annan organisation.

Men hos oss kostar en mellan popcornmeny 60 kr (mellan popcorn + 50 cl), liten 40 kr (liten popcorn eller varmachips + 50cl) och en barnmeny 25 kr (liten popcorn eller chips och festis 25cl)
Vad är påslaget? Var skulle ni gå break-even? Hur hög är vinstmarginalen? 😊
 
Nu går jag väldigt sällan på bio själv, men för mig är det här en principfråga snarare än en fråga om att jag inte har råd att lägga 5 kr extra på en chokladbit - lyckligtvis är jag priviligerad nog att ha råd med både en dyr biljett och dyrt tilltugg.

Jag har full förståelse för att Filmstaden behöver ta lite mer betalt för sitt godis än typ ICA, men det är som jag ser det inget rimligt prispåslag vi pratar om. Just Filmstaden har så länge jag kan minnas varit ökända för att deras godis/snacks är så dyrt och jag tror att det är naivt att tro att folk gladeligen ska börja betala så mycket som 70% extra* för godis bara för att det inhandlas på Filmstaden och bara för att de infört en regel. De säljer saker till ett galet överpris, även om det i praktiken kanske inte rör sig om mer än några kronor. Är man flera i sällskapet blir dock de där kronorna ganska många ganska fort.

*här använder jag Marabourullarna som nämnts tidigare som exempel; 22 kr är 69.2% mer än de 12:50 de kostar på min lokala ICA (storstad). En liknande bild ges i ett TV4-reportage som jag kan länka till om någon vill.
 
Senast ändrad:
Hade det gällt en liten lokal biograf hade jag inte tvekat att "stödhandla" där. Men i det här fallet är det ju en internationell gigant inom området (som dessutom är Kina-ägd) som kommunicerat det hela på ett jäkligt illa sätt i mina ögon. Då blir jag faktiskt lite motvalls och grinig.
Fullt förståeligt. Samma här.
Tänkte inte att det var just Filmstaden som diskuterades. Då jag inte varit med och läst allt.



Filmstaden är en klass för sig. Var på studiebesök där för några veckor sen och alla vi som var med gick runt med stora ögon och tänkte hjälp vilken rullande band och massproduktion. Inget personligt utan var bara sälj, sälj.

Blev väldigt förvånad då jag såg skylten om att man inte fick ha med eget också. Trodde jag missat något och att dom haft så under flera år, men var visst något nytt påhitt. Spec. utifrån alla artiklar som kommit under veckan.
Speciellt som dom berättade att dom kunde ha 10.000 besökare på en helg! Förvisso Sthlm men ändå.
Vi har inte ens så många besökare under flera år på vår lilla biograf.
 
Vad är påslaget? Var skulle ni gå break-even? Hur hög är vinstmarginalen? 😊
Tyvärr inte min avdelning så kan inte ge några siffror på det. Men visst går vi plus på popcornen. Drickan tror jag inte är lika mycket. Spec. inte nu när alla råvaror blir dyrare.

För något årsedan fick vi akut popcornbrist under något lov. Folk åt oss ur huset.
Fick då göra en nödlösning så vi köpte popcorn från Dollarstore. Då tror jag dom räknade på att en liten popcorn täckte inköpskostnaden för en förpackning och sen fyllde flera popcornbägare på det.

Popcorn brukar kallas det vita guldet av en anledning. ;)
 
Kan tyvärr inte svara på vad Filmstaden har för avtal då vi tillhör en annan organisation.

Men hos oss kostar en mellan popcornmeny 60 kr (mellan popcorn + 50 cl), liten 40 kr (liten popcorn eller varmachips + 50cl) och en barnmeny 25 kr (liten popcorn eller chips och festis 25cl)
Det låter som högst rimligt jämfört med filmstadens priser, jag tror de har multipriser också dock.

Prisinformation snacks
Mellanpopcorn + liten frozen: 98 kr
Mellanpopcorn + Bonaqua: 86 kr
Stor popcorn + stor frozen: 118 kr
Snacks + stor läsk: 104 kr


https://www.filmtopp.se/nyhet/filmstaden-priser-biljett-popcorn-snacks
 
Filmstaden kanske behöver fler kundfientliga ideer på "merförsäljning". :idea:

Jag har ett par, friskt lånat från Ryanair och lite annat.

Sänk biljettpriset med 5 kr.... men då får man en slumpvis vald plats. Vill man välja plats för att sitta tilsammans, blir det 30 kr extra. Förutom mittenplatserna, alla vet ju att de är bäst, så de kostar 80 kr extra.

Variabelt biljettpris beroende på tillgång och efterfrågan. Främsta raden till en film som inte går bra reas ut 1 timma innan föreställning.

Bigrafen har ju så fina röda mattor, så man måste hyra speciella biotofflor. 30 spänn. Jasså inte fräsha? Köp egna för bara 200!
Endast filmstadens egna är godkända.

Många bäckar små finns det om man är girig :devil:
 
Filmstaden kanske behöver fler kundfientliga ideer på "merförsäljning". :idea:

Jag har ett par, friskt lånat från Ryanair och lite annat.

Sänk biljettpriset med 5 kr.... men då får man en slumpvis vald plats. Vill man välja plats för att sitta tilsammans, blir det 30 kr extra. Förutom mittenplatserna, alla vet ju att de är bäst, så de kostar 80 kr extra.

Variabelt biljettpris beroende på tillgång och efterfrågan. Främsta raden till en film som inte går bra reas ut 1 timma innan föreställning.

Bigrafen har ju så fina röda mattor, så man måste hyra speciella biotofflor. 30 spänn. Jasså inte fräsha? Köp egna för bara 200!
Endast filmstadens egna är godkända.

Många bäckar små finns det om man är girig :devil:
Fyller på:
Ta med skyffel och sop och städa efter dig eller betala för städning.
Speciella kläder att hyra så man inte förstör stolarna.
Sänk temperaturen så folk fryser och vill hyra filt.
 
Senast ändrad:
Vad är påslaget? Var skulle ni gå break-even? Hur hög är vinstmarginalen? 😊

Det är ju inte så en verksamhet fungerar tyvärr, att det är vinstmarginalen på en enskild produkt som sätter priset på produkten. Gissar att Filmstaden går fetplus på marginalen på popcorn men det betyder ju inte att de gör det som verksamhet med lokaler, personal, utrustning, totala inköp, filmavtal mm.
 
Fast just popcorn är inte så illa och så värst mycket socker är det inte i det. Godis håller jag med om däremot. Jag hade gärna köpt popcorn men där är en så stor vinstmarginal på dem att jag i allmänhet avstår från det.
Du avstår från något du gärna vill ha enbart för att du tycker att företaget tjänar för mycket pengar på det - inte för att du känner att det är för mycket pengar för dig/att du inte har råd? Förstår jag dig rätt?
 
Jag är mest fascinerad över att folk verkar gå på bio mest för att äta godis. 😅 "Nu måste jag sluta gå på bio för att godiset blir för dyrt". Va? Jag trodde att man gick på bio för att se en film. Visst, jag fattar att det kan vara mysigt med lite snacks, men att det är SÅ viktigt för folk hade jag inte insett tidigare.
Absolut - jag fattar att diskussionen till stor del handlar om själva policyn från Filmstadens sida, men ändå fascinerad av hur viktigt det verkar vara för folk. 😅
 
Jag är mest fascinerad över att folk verkar gå på bio mest för att äta godis. 😅 "Nu måste jag sluta gå på bio för att godiset blir för dyrt". Va? Jag trodde att man gick på bio för att se en film. Visst, jag fattar att det kan vara mysigt med lite snacks, men att det är SÅ viktigt för folk hade jag inte insett tidigare.
Absolut - jag fattar att diskussionen till stor del handlar om själva policyn från Filmstadens sida, men ändå fascinerad av hur viktigt det verkar vara för folk. 😅
För mig med ADHD handlar det lite om att behålla fokus också. Äter jag samtidigt eller går på tex 4x bio så är det lätt att hålla fokus. Sitter jag bara still och tittar... Ja då är den egna filmen i huvudet oftast mer intressant :angel:

Hemma kan jag pausa och göra något annat en stund. Eller rent av multitaska och spela mobilspel undertiden. (det funkar dock sämre än jag vill erkänna...).
 
Du avstår från något du gärna vill ha enbart för att du tycker att företaget tjänar för mycket pengar på det - inte för att du känner att det är för mycket pengar för dig/att du inte har råd? Förstår jag dig rätt?

Gärna vill ha? Det här till att ha något att äta/dricka på bion. men det är inget jag direkt suktar efter. Jag kan äta onyttigheterna vid andra tillfällen istället. Jag avstår ofta från saker som jag inte tycker är prisvärda.

Alltså jag har råd att köpa en popcorn för en 1000-lapp eller betydligt mer om det skulle vara så, eller tömma bankkontot och sälja av fonder och lägga allt på en stor popcorn. Väldigt många har råd att betala stora summor om man inte behöver ta hänsyn till vad pengarna annars skulle användas till i stället och ändå inte gå i personlig konkurs.

Tar folk för mycket betalt är det inte prisvärt och i begreppet prisvärt så lägger jag in hur gärna jag vill ha det, vad marknadsvärdet är, vad alternativ kostar i den mån det finns alternativ. Inbakat i det är även vinstmarginalen. Det brukar landa på att jag köper en påse godis någon annanstans istället för popcornen och vill jag ha popcorn kan jag fixa (och äta det hemma till låg kostnad och lite besvär (till skillnad från godis som inte alls är så lätt). Numera äter jag i och för sig sällan godis/snacks. Sist köpte jag en kolsyrat vatten på annat håll och även om den var dyr (orkade inte ta mig till ica) så var det betydligt billigare än motsvarande dricka på Filmstaden.

Att betala ca en 100-lapp för en dricka och popcorn på bio går helt bort även om jag definitivt har råd, det är en hutlös vinstmarginal och lätt att hitta alternativ. Hade det kostat 50 kr hade jag kanske köpt 2 :)
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 461
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 895
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp