Filmstaden förbjuder medhavt godis

Fast just popcorn är inte så illa och så värst mycket socker är det inte i det. Godis håller jag med om däremot. Jag hade gärna köpt popcorn men där är en så stor vinstmarginal på dem att jag i allmänhet avstår från det.
Visst är popcorn nyttigare😊. Men man behöver ju egentligen inte äta så mycket ändå.
Sedan att ett företag tar ut vinst på det de kan tycker jag inte heller är så konstigt. :-)
 
Jag tror snarare att folk väljer att streama film hemma istället.
Ja, om grejen är just att kolla på en film med en massa gott så är ju det redan det mest ekonomiska.
De gånger jag går på bio är det just för den stora duken och ljudet. Jag förstår absolut att man kan gå på bio av olika anledningar. Men det är ju inte antingen eller pga ett förbud att ta med eget.

För att fördjupa det lite mer så är vi så van att ha allt i överflöd, att en sådan sak som en begränsning i det här fallet blir så upprörande.
 
Är jag den enda som tycker det är värt att lägga några kronor extra på plats för att slippa planera in extra godisköp i annan affär innan biobesöket? 😅 (Genuin fråga, inte kritik av hur folk gör.)
 
Jag är en riktig vanemänniska när det gäller biogodis. Jag köper alltid smaksatt bubbelvatten och en påse gelatinfritt tutti frutti. Tidigare köpte jag alltid Haribo.

Filmstaden har alltid sålt riktigt äckligt godis och framförallt är deras utbud väldigt begränsat då dom nästan har uteslutande godis från cloetta och typ gott och blandat.

Och deras vatten har alltid varit bonaqua som har socker i vattnet. Helt odrickbart.

Så jag har alltid tagit med mig eget godis i väskan. Inte så att jag flashat med det. Men kommer fortsätta ta med eget godis då dom själva gått ut med att dom inte kommer visitera.

Inte för att jag varit på filmstaden sen långt innan pandemin, kommer nog dra mig ännu mer nu.
Vi har en fin privatägd bio precis där jag bor som drivs av eldsjälar och dom visar alla möjliga muppiga och mindre muppiga filmer man aldrig skulle kunna se på filmstaden 😁
 
Intressant med alla era svar! :)

Jag känner nog mest att det kommer slå mot de med lägst marginaler, och det känns trist.
Jag brukar också köpa nån annanstans, oftast. Det händer att jag köper popcorn, men det är inte riktigt min grej så oftast kör jag på smågodis.

En sak som dock nämnts i debatten (inte enbart på buke) är att vissa verkar se det som att det nu inte kommer låta lika mycket från folks snacksande.
Känner att jag ändå vill inflika att om man går på bio så är det andra personer där och det låter. Vill man se film helt ostörd så gör man nog det bäst hemma. Därmed inte sagt att man ska sitta och prata högt i telefonen eller med sitt sällskap och liknande, men att höra godispapper och att folk knaprar. Det känns rimligt när man går på bio. Tycker jag.
 
Inte mycket att planera - i varenda stad jag har varit i har det funnits en godisbutik inom 50 meter från bion. Och det handlar om väldigt stora prisskillnader.
Det beror ju på ens förutsättningar, om det är mycket eller lite att planera :) Vissa människor har mindre disponibel tid, tankekraft, energi, m.m. och antingen väljer eller tvingas att lägga pengar istället.
 
Ja, om grejen är just att kolla på en film med en massa gott så är ju det redan det mest ekonomiska.
De gånger jag går på bio är det just för den stora duken och ljudet. Jag förstår absolut att man kan gå på bio av olika anledningar. Men det är ju inte antingen eller pga ett förbud att ta med eget.

För att fördjupa det lite mer så är vi så van att ha allt i överflöd, att en sådan sak som en begränsning i det här fallet blir så upprörande.
För mig är det tvärtom, undviker bio pga den stora duken och det höga ljudet. :D
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är så upprörande.
Visst det är redan dyrt med biljetterna och ja, det är mysigt att ha något med att knapra på.
Men är det för att svulla i sig godis och popcorn man går på bio? Det går väl lika gärna att köpa den där överdimensionerade godispåsen framför en film hemma?

Socker äts i överflöd och jämfört med tidigare årrionden så är det mesta även i större mängd och format. Är det då egentligen så upprörande att man helt enkelt får tänka om lite? Äta lite mindre eller kanske helt enkelt bara kolla på filmen? Ja, jag förstår tanken med att barn ska få mysa med godis/popcorn till en biofilm. Men återigen- måste det vara i någon stor mängd?

Nej, ju mer jag tänker på det. Ju bättre tycker jag att det är 😉. Mindre prasslande, mindre skräp och mindre socker i besökarnas magar 👍.
Det finns godis med mindre än 5% socker, finns även sockerfritt godis.
Tror dock inte att Filmstaden har så stort utbud av det.
 
Jag går på bio ibland mest för att jag är sugen på biopopcorn. Så jag kommer fortsätta handla i deras butik :p
Brukar dock ta med mig egen vattenflaska och ofta köper jag läsk i en affär då jag föredrar läsk på flaska och inte sånt där pulver blandat med vatten.
 
Visst är popcorn nyttigare😊. Men man behöver ju egentligen inte äta så mycket ändå.
Sedan att ett företag tar ut vinst på det de kan tycker jag inte heller är så konstigt. :-)
¨Det är inte konstigt att de tar ut vinst - det är helt förväntat och nödvändigt för ett företag, det är den enorma vinstmarginalen jag tänker på och det i kombination att många avstår pga priset. Kanske skulle de tjänat betydligt mer genom att sänka priserna.
 
Ja, det vet jag väl. Men det betyder inte att det inte kan bli en sådan konsekvens utav det. I alla fall under ett biobesök då. Resten av tiden så går det ju att fortsätta äta lågprisgodis :D

Lågprisgodis?
Det är ju inte så att Filmstaden har något fancy godis, det är bara vanligt godis till höga priser 😂
Jag kommer glatt smuggla med mig eget och prassla loss om jag går på fin-bio.
 
Med tanke pa diskussionen kring godisprasslandet - ar det inte konstigt att biosalongerna inte erbjuder mer olika typer av forestallningar?
Typ faktiskt "tysta" forestallningar, dar atbart (och sma barn som inte kan sitta stilla/tysta) ar forbjudet - likval som man kan ha "avslappnade" visningar som kanske riktar sig mer till de som kan tycka det ar svart att vara tyst under en hel film.
Jag ar ganska avslappnad sjalv, men jag kan absolut forsta om man som typ inbiten Marvel fan gar och tittar pa den senaste filmen och vill ha full inlevelse, men stors av tonaringarna brevid / nagon som snaskar osv.

Fan. ska jag salja denna iden till SF kanske?
 
Är jag den enda som tycker det är värt att lägga några kronor extra på plats för att slippa planera in extra godisköp i annan affär innan biobesöket? 😅 (Genuin fråga, inte kritik av hur folk gör.)
Nu går jag aldrig på bio längre men som barn/tonåring ingick det i upplevelsen att först gå till godisbutik med stort utbud. Det var en kul grej som hörde till.
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är så upprörande.
Visst det är redan dyrt med biljetterna och ja, det är mysigt att ha något med att knapra på.
Men är det för att svulla i sig godis och popcorn man går på bio? Det går väl lika gärna att köpa den där överdimensionerade godispåsen framför en film hemma?

Socker äts i överflöd och jämfört med tidigare årrionden så är det mesta även i större mängd och format. Är det då egentligen så upprörande att man helt enkelt får tänka om lite? Äta lite mindre eller kanske helt enkelt bara kolla på filmen? Ja, jag förstår tanken med att barn ska få mysa med godis/popcorn till en biofilm. Men återigen- måste det vara i någon stor mängd?

Nej, ju mer jag tänker på det. Ju bättre tycker jag att det är 😉. Mindre prasslande, mindre skräp och mindre socker i besökarnas magar 👍.
Men det är väl ingen som pratat om att "svulla" eller om överdimensionerade godispåsar? Jag tycker att ditt inlägg har en tråkig och dömande ton faktiskt.

Det folk främst vänder sig emot är att de nu "tvingas" (sätter det inom parentes eftersom det är ett relativt begrepp i detta fall) köpa en viss sorts godis/snacks till ett överpris. Överpriset blir inte mindre oavsett hur mycket eller lite man köper av det; kostar det t.ex. 20% mer så kostar det 20% mer oavsett om man köper ett hekto eller ett kilo.
 
Självklart - men för gemeneman så är det knappast något som behöver planeras in.
För mig är det en typisk sån sak som man skippar för att livspusslet/vardagen ska flyta på snäppet smidigare. Jag är ofta ganska stressad, och tycker många är det. Överlag är ju folk beredda att betala mer för convenience, men detta kanske faller under ett annat beteende för de flesta.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 462
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp