Filmstaden förbjuder medhavt godis

Oj! Jag har fått visa upp min väska och även lämna ifrån mig dryck när jag varit på både Friends och har för mig även Globen :cry:

På konserter måste man alltid visa sin väska och ofta även bli visiterad lite lätt. Senast nu i fredags. Inget konstigt med det. Rent krasst skulle bion kunna kräva att man visar sin väska eller så blir man inte insläppt. Det är min gissning iaf. Sen tror jag inte att de kommer göra det då det hade varit för dålig PR.
 
Jag är på Scandinavium många gånger om året (den här säsongen gärna någon gång i veckan 😁), och de enda tillfällena de kollar väskor är om de förväntar sig någon form av stök, dvs spelningar. (Och när det varit höjd hotbild mot alla ställen med folksamlingar, tex efter terrordåd. 😥)

Man får inte ta med sig alkohol in pga serveringsregler, men det kontrolleras inte rutinmässigt. Glasflaskor är förbjudet vid vissa arrangemang, det brukar sammanfalla med den generella misstanken om "stök".

På Scandinaviums hemsida står det emellertid att man inte får ta med egen mat eller dryck. Sen kanske de inte är så noga med att kolla detta.

Klippt från hemsidan:

Notera att du inte får ta med egen mat eller dryck in på arenan.
 
Låter som att det möjligen skulle kunna vara en fråga för ordningsvakter, om de kan få till brutna regler gällande godis som en ordningsfråga, kanske. Det låter långsökt dock så jag vetegudarna.
Ja jag har också svårt att se att det skulle vara en ordningsfråga. Alla andra äter ju godis, att det skulle bli en ordningsfråga att man äter godis som är köpt på annat ställe men kanske tillomed tillverkad i samma fabrik som det som de andra har... Det känns ju VÄLDIGT långsökt.
 
Jag är så glad för nordisk film bio just nu. Skönare säten, 4X bio om man vill det och givetvis får man ta med sig godis från andra ställen. Har för mig att det inte var sån himla prisskillnad där dock.
 
Nu ska det inte längre vara tillåtet att ta med godis till bio, utan allt ska köpas på plats. Vad tycker ni om det?

Jag förstår ju varför, men är kluven. För egen del kan jag köpa av biografen, men jag är uppvuxen med att ta med eget. Detta av ekonomiska skäl. Så jag tänker att det kan bli svårare för vissa att ha råd.

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-vi-kommer-inte-visitera-manniskor
Jag trodde att det redan var förbjudet. Så för mig var det snarare en överraskning att det varit tillåtet tidigare 🤣
 
Kanske lite fel år att välja mtp på att det var pandemi större delen av 2020 och folk inte gick på bio i lika hög grad samt att det var restriktioner som sa att de inte fick fylla salongerna.
Tänkte att det var relevant eftersom de fortfarande känner av pandemin och försöker återhämta sig. Men visst, vi kan kolla på andra år. År 2019 var årets resultat 92 772 kr, 2018 var det 174 395 kr och 2017 var det -2 173 kr. Det är liksom inte jättestora marginaler de har att röra sig med.
 
Screenshot_2022-04-12-08-40-25-902_com.instagram.android.jpg
 
Tänkte att det var relevant eftersom de fortfarande känner av pandemin och försöker återhämta sig. Men visst, vi kan kolla på andra år. År 2019 var årets resultat 92 772 kr, 2018 var det 174 395 kr och 2017 var det -2 173 kr. Det är liksom inte jättestora marginaler de har att röra sig med.
Sannolikt att de redovisar i tkr/ksek vilket betyder 1000 x dina siffror.
 
Företag har väl rätt att avvisa folk från deras lokaler? Jag har fått be folk att lämna salongen när de varit störande för andra t.ex.
Jo visst, störande/våldsamma personer. Men avvisa folk p.g.a. att de har med eget godis? Det har ju inte med säkerhet att göra.
 
Tänkte att det var relevant eftersom de fortfarande känner av pandemin och försöker återhämta sig. Men visst, vi kan kolla på andra år. År 2019 var årets resultat 92 772 kr, 2018 var det 174 395 kr och 2017 var det -2 173 kr. Det är liksom inte jättestora marginaler de har att röra sig med.
Siffrorna är i tusen dvs 92.7 resp 174 miljoner. Vinstmarginal på 15-20% vilket är högt.
 
Upprördheten beror väl på att förbudet är nytt. Sen tycker jag det mest är lustigt med ett förbud när de själva säger att man kan strunta i det 😅
Det gör det ju ännu konstigare eftersom det verkligen låter som att de funderat ut det bara för att irritera folk.
Att de då inte istället gått ut med det som att ”vi behöver all stöttning vi kan få efter pandemin så lägg helst några kronor extra på att köpa dina snacks hos oss i samband med ditt besök” är helt oförklarligt.
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är så upprörande.
Visst det är redan dyrt med biljetterna och ja, det är mysigt att ha något med att knapra på.
Men är det för att svulla i sig godis och popcorn man går på bio? Det går väl lika gärna att köpa den där överdimensionerade godispåsen framför en film hemma?

Socker äts i överflöd och jämfört med tidigare årrionden så är det mesta även i större mängd och format. Är det då egentligen så upprörande att man helt enkelt får tänka om lite? Äta lite mindre eller kanske helt enkelt bara kolla på filmen? Ja, jag förstår tanken med att barn ska få mysa med godis/popcorn till en biofilm. Men återigen- måste det vara i någon stor mängd?

Nej, ju mer jag tänker på det. Ju bättre tycker jag att det är 😉. Mindre prasslande, mindre skräp och mindre socker i besökarnas magar 👍.
 
Tänkte att det var relevant eftersom de fortfarande känner av pandemin och försöker återhämta sig. Men visst, vi kan kolla på andra år. År 2019 var årets resultat 92 772 kr, 2018 var det 174 395 kr och 2017 var det -2 173 kr. Det är liksom inte jättestora marginaler de har att röra sig med.

Läs deras årsredovisning, Filmstaden AB har en ansamlad vinst på hur mycket pengar som helst !!!!!
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är så upprörande.
Visst det är redan dyrt med biljetterna och ja, det är mysigt att ha något med att knapra på.
Men är det för att svulla i sig godis och popcorn man går på bio? Det går väl lika gärna att köpa den där överdimensionerade godispåsen framför en film hemma?

Socker äts i överflöd och jämfört med tidigare årrionden så är det mesta även i större mängd och format. Är det då egentligen så upprörande att man helt enkelt får tänka om lite? Äta lite mindre eller kanske helt enkelt bara kolla på filmen? Ja, jag förstår tanken med att barn ska få mysa med godis/popcorn till en biofilm. Men återigen- måste det vara i någon stor mängd?

Nej, ju mer jag tänker på det. Ju bättre tycker jag att det är 😉. Mindre prasslande, mindre skräp och mindre socker i besökarnas magar 👍.
Nu är ju inte målet att folk INTE ska äta godis (eller t.ex. morotsstavar) - utan att de ska äta deras godis som de säljer på plats.
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är så upprörande.
Visst det är redan dyrt med biljetterna och ja, det är mysigt att ha något med att knapra på.
Men är det för att svulla i sig godis och popcorn man går på bio? Det går väl lika gärna att köpa den där överdimensionerade godispåsen framför en film hemma?

Socker äts i överflöd och jämfört med tidigare årrionden så är det mesta även i större mängd och format. Är det då egentligen så upprörande att man helt enkelt får tänka om lite? Äta lite mindre eller kanske helt enkelt bara kolla på filmen? Ja, jag förstår tanken med att barn ska få mysa med godis/popcorn till en biofilm. Men återigen- måste det vara i någon stor mängd?

Nej, ju mer jag tänker på det. Ju bättre tycker jag att det är 😉. Mindre prasslande, mindre skräp och mindre socker i besökarnas magar 👍.
Fast just popcorn är inte så illa och så värst mycket socker är det inte i det. Godis håller jag med om däremot. Jag hade gärna köpt popcorn men där är en så stor vinstmarginal på dem att jag i allmänhet avstår från det.
 
Nu är ju inte målet att folk INTE ska äta godis (eller t.ex. morotsstavar) - utan att de ska äta deras godis som de säljer på plats.
Ja, det vet jag väl. Men det betyder inte att det inte kan bli en sådan konsekvens utav det. I alla fall under ett biobesök då. Resten av tiden så går det ju att fortsätta äta lågprisgodis :D
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 463
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp