Filmstaden förbjuder medhavt godis

Såklart, eftersom de vet att de inte har lagstödet för det. Så hjärndött. Detta gör ju bara att folk blir irriterade och bojkottar dem.
Ja, såklart såklart ☺️ Men varför blir du så irriterad på dem och deras ordval? 😄 Det är en aktör som har infört en (kass) ny policy 🤷‍♀️ Vid det här laget är det ju tydligt att den endast kommer att påverka dem som bryr sig, och det egna varumärket. Alla andra behöver på sin höjd säga "Jaha, jag ska tänka på det till nästa gång", eller reverse-snatta med sig sina snacks in. Är det en plankstek blir det svårt, är det ett rör Pringles blir det faktiskt precis som innan – man har det i väskan.

Även om vi ponerar ett hypotetiskt lagstöd kan jag inte tänka mig att kostnaderna för att genomföra rutinmässiga kroppsvisiteringar skulle på något vis bära sig, inte ens om godisintäkterna ökade markant till följd av dem. En stor biosalong med 500 fåtöljer tar nog en bra stund att gå igenom, kanske sisådär en spelfilmslängd? Beroende på hur mycket extra personal man tagit in såklart. Så jag tror inte direkt att de sitter och grämer sig att de inte har befogenhet att visitera sina besökare.

Personligen känner jag att det är upp till dem om de vill fatta dåliga PR-/strategibeslut, och att det blir guldläge för mindre aktörers marknadsteam är ganska skoj. Men nej, jag förstår inte heller riktigt hur de tänkte.
 
Jag har jämt haft med mig det på hästhoppning på scandinavium och ser alltid folk på läktarna som har med sig egna smörgåsar, termos, godis m.m. Ska man vara där en heldag så behöver man ju ibland fylla på med energi t.ex. i väntan på prisutdelning. Har aldrig fått frågan om jag har med mig något ätbart eller dricka på scandinavium. Har även haft det när jag gått på hockey och fotboll.
Så mysigt det låter ☺️
 
Jag har alltid tagit för givet att det inte är okej att ta med godis, dricka och snacks med tanke på att det inte är okej att ta med på tillställningar på diverse arenor, t.ex. Sweden Horse show heller. Men visst har jag smusslat med det nån gång :angel::o
När jag var på Gbg horse show för länge sen så hade mina medföljande med sig alkohol i en läskflaska och drack ur snapsglas på läktaren.
 
Ja, såklart såklart ☺️ Men varför blir du så irriterad på dem och deras ordval? 😄 Det är en aktör som har infört en (kass) ny policy 🤷‍♀️ Vid det här laget är det ju tydligt att den endast kommer att påverka dem som bryr sig, och det egna varumärket. Alla andra behöver på sin höjd säga "Jaha, jag ska tänka på det till nästa gång", eller reverse-snatta med sig sina snacks in. Är det en plankstek blir det svårt, är det ett rör Pringles blir det faktiskt precis som innan – man har det i väskan.

Även om vi ponerar ett hypotetiskt lagstöd kan jag inte tänka mig att kostnaderna för att genomföra rutinmässiga kroppsvisiteringar skulle på något vis bära sig, inte ens om godisintäkterna ökade markant till följd av dem. En stor biosalong med 500 fåtöljer tar nog en bra stund att gå igenom, kanske sisådär en spelfilmslängd? Så jag tror inte direkt att de sitter och grämer sig att de inte har befogenhet att visitera sina besökare.

Personligen känner jag att det är upp till dem om de vill fatta dåliga PR-/strategibeslut, och att det blir guldläge för mindre aktörers marknadsteam är ganska skoj. Men nej, jag förstår inte heller riktigt hur de tänkte.
Jag tänkte mer på faktumet att de inte kan kasta ut folk för att de har annat godis än det de har godkänt.

Deras ordval? Jag vet inte vad du menar nu? Jag har inte skrivit något om deras ordval?
 
Alltså, så länge man inte viftar med godiset man har med sig är det ju lugnt. Det är ingen som kommer kroppsvisitera eller så, gäller bara att ha vett nog att inte skylta med smuggelgodset.

Sen vill jag bara flika in att godiset på bion är så dyrt eftersom en viss del av biljettpriset går vidare till de som har gjort filmen. Så om biograferna ska tjäna pengar behöver de ha rätt höga priser på snacks.
 
Alltså, så länge man inte viftar med godiset man har med sig är det ju lugnt. Det är ingen som kommer kroppsvisitera eller så, gäller bara att ha vett nog att inte skylta med smuggelgodset.

Sen vill jag bara flika in att godiset på bion är så dyrt eftersom en viss del av biljettpriset går vidare till de som har gjort filmen. Så om biograferna ska tjäna pengar behöver de ha rätt höga priser på snacks.
Det verkar bara vara Filmstaden, som är störst (?), som inför detta? Kanske de är för stora för att gå runt på enbart biljettpriser. Eller så vill de tjäna massor av pengar …
Cnema i Norrköping (inlägg #57) kan tydligen klara sig utan intäkter från snacks/läsk. De betalar väl också avgifter till filmbolagen.
 
Jag tänkte mer på faktumet att de inte kan kasta ut folk för att de har annat godis än det de har godkänt.

Deras ordval? Jag vet inte vad du menar nu? Jag har inte skrivit något om deras ordval?
Okej, vi skrev om både visitering och att kasta ut folk, och det ena vore ju en förutsättning för det andra. Oavsett är det det handlar om för dem ju inte att godkänna godis after the fact. Utan att stoppa införseln av externt godis för att sen sälja mer godis.

Menade detta:
Kommer inte? Hon måste mena att de har absolut noll stöd för det i lagstiftningen och om de krävde det av sina kunde skulle bolaget gå under ganska omgående.
Hursomhelst håller jag med dig om att det är ett knasigt beslut.
 
Alltså, så länge man inte viftar med godiset man har med sig är det ju lugnt. Det är ingen som kommer kroppsvisitera eller så, gäller bara att ha vett nog att inte skylta med smuggelgodset.

Sen vill jag bara flika in att godiset på bion är så dyrt eftersom en viss del av biljettpriset går vidare till de som har gjort filmen. Så om biograferna ska tjäna pengar behöver de ha rätt höga priser på snacks.
Va ska de som gjort filmen ha betalt?!! (obs ironi)


Men sjävklart måste de som gjort filmen ha betalt. Själv ser jag de hutlösa priserna på godis och snacks som om de skjuter sig själv i foten. Hade de haft en vinst på samma nivå som närliggande butiker hade folk inte bunkrat upp på annat håll och försäljningen hade troligen ökat markant. Det är mer regel än undantag att folk köper godis och läsk på annat håll.
 
Okej, vi skrev om både visitering och att kasta ut folk, och det ena vore ju en förutsättning för det andra. Oavsett är det det handlar om för dem ju inte att godkänna godis after the fact. Utan att stoppa införseln av externt godis för att sen sälja mer godis.

Menade detta:

Hursomhelst håller jag med dig om att det är ett knasigt beslut.
Jag ser nog inte det ena som en förutsättning för det andra. Men det spelar ingen roll, de har inte lagstöd för att visitera folk, och de har inte lagstöd att kasta ut folk som de redan har släppt in, om inte jag minns helt fel.
 
Jag ser nog inte det ena som en förutsättning för det andra. Men det spelar ingen roll, de har inte lagstöd för att visitera folk, och de har inte lagstöd att kasta ut folk som de redan har släppt in, om inte jag minns helt fel.
Om du vill slänga ut folk för att de för in oacceptabelt godis måste du ju först kunna bedöma om de har sagda godis, menade jag :)
 
Om du vill slänga ut folk för att de för in oacceptabelt godis måste du ju först kunna bedöma om de har sagda godis, menade jag :)
Jo absolut. Även det är ju svårt. Hur ska de bevisa det? Jag kan ju ha tagit påsen på Ica, men stoppat biografens godis i liksom ;)
Inte sannolikt såklart, men inte heller omöjligt.
 
Det är ett sätt att försvara en döende affärsmodell istället för att få tummen ur och faktiskt tänka vad kunden vill ha.

Markup på konfektyr inom biografer är redan bananas. Nedan är en liten sammanställning från amerikanska AMC.
markups_20190906212039.jpg


Biopopcorn är det speciella här som är svårt att ersätta med andra aktörers varor. En -smart- företagsledning hade fokuserat på sin nisch, för de har ingen konkurrens där och kan därför rättfärdiga hög vinstmarginal. Go nuts, gör en popcornbar eller något. Endast en lat företagsledning ser på den döende biobranschen och tänker "hmm, kan vi kanske tvinga våra kunder till att lägga pengar på oss istället för att skapa en attraktiv produkt?"
 
Det är ett sätt att försvara en döende affärsmodell istället för att få tummen ur och faktiskt tänka vad kunden vill ha.

Markup på konfektyr inom biografer är redan bananas. Nedan är en liten sammanställning från amerikanska AMC.
Visa bifogad fil 88930

Biopopcorn är det speciella här som är svårt att ersätta med andra aktörers varor. En -smart- företagsledning hade fokuserat på sin nisch, för de har ingen konkurrens där och kan därför rättfärdiga hög vinstmarginal. Go nuts, gör en popcornbar eller något. Endast en företagsledning ser på den döende biobranschen och tänker "hmm, kan vi kanske tvinga våra kunder till att lägga pengar på oss istället för att skapa en attraktiv produkt?"
Fast är branschen verkligen döende? Det känns som att filmer slår biorekord på löpande band ju?
 
Jag har jämt haft med mig det på hästhoppning på scandinavium och ser alltid folk på läktarna som har med sig egna smörgåsar, termos, godis m.m. Ska man vara där en heldag så behöver man ju ibland fylla på med energi t.ex. i väntan på prisutdelning. Har aldrig fått frågan om jag har med mig något ätbart eller dricka på scandinavium. Har även haft det när jag gått på hockey och fotboll.
Oj! Jag har fått visa upp min väska och även lämna ifrån mig dryck när jag varit på både Friends och har för mig även Globen :cry:
 
Har man köpt biobiljett och de har släppt in en har man väl rätt att vara där? 🤔
Men det hänger ju inte ihop med det jag skrev, vilket handlade om det hypotetiska scenariot där de HAR en befogenhet att slänga ut folk pga. icke acceptabla dvs. externt förvärvade snacks. Det enda jag ville ha sagt med den meningen var just det jag sa, nämligen att visitering för att hitta snacksen är en förutsättning för att kunna slänga ut folk pga. snacksen.

JAG försvarar inte deras policy, utan jag påtalade ju just att den inte går att genomföra ens hypotetiskt.
 
Fast är branschen verkligen döende? Det känns som att filmer slår biorekord på löpande band ju?

Har runt Portland i Oregon har man istallet gatt till att gora biograferna mindre och servera mat, ol, och vin. Mest typ burgare och annat man kan ata medan man tittar pa bio samt vin fran lokala vingardar och ol fran vara micro bryggerier. Det ar mycket populart och om man vill komma in far man boka i forvag.

Det ar inte ett billigt satt att ga ut och ta en burgare och ett glas ol/vin men det ar mycket trevligt och som business model ser det ut att fungera mycket bra da de aterigen kommer fler efter pandemic.
 
Har runt Portland i Oregon har man istallet gatt till att gora biograferna mindre och servera mat, ol, och vin. Mest typ burgare och annat man kan ata medan man tittar pa bio samt vin fran lokala vingardar och ol fran vara micro bryggerier. Det ar mycket populart och om man vill komma in far man boka i forvag.

Det ar inte ett billigt satt att ga ut och ta en burgare och ett glas ol/vin men det ar mycket trevligt och som business model ser det ut att fungera mycket bra da de aterigen kommer fler efter pandemic.
😍😍😍 En sån finns här i stan också, extra breda fåtöljer med små bord som man kan ställa sin cava och sina tapas på. Ett helt fantastiskt koncept tycker jag. Roligt att det verkar framgångsrikt!
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 462
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp