Filmstaden förbjuder medhavt godis

Så roligt att alla är så upprörda, det är väl bara sätta godiset i fickan eller i en väska.

Dessutom detta
 

Bifogade filer

  • _20220411_214548.JPG
    _20220411_214548.JPG
    160,5 KB · Visningar: 154
Alltså, så länge man inte viftar med godiset man har med sig är det ju lugnt. Det är ingen som kommer kroppsvisitera eller så, gäller bara att ha vett nog att inte skylta med smuggelgodset.

Sen vill jag bara flika in att godiset på bion är så dyrt eftersom en viss del av biljettpriset går vidare till de som har gjort filmen. Så om biograferna ska tjäna pengar behöver de ha rätt höga priser på snacks.
Det där går ju lätt att göra bättre ändå, se till att samarbeta med någon större godiskedja som får ha butik nära bion eller i lokalen där de får betala hyra till bion men kan satsa på större kvantitet i försäljningen. Eller som någon tidigare skrivit, nisha sig på en mängd olika varianter av popcorn eller gör ett restaurangkoncept av det. Att bara förbjuda utan att folk upplever att de får något tillbaka vet jag inte vem som tänkte ihop, kan inte vara någon med koll på varumärkesbyggande i alla fall.
 
Det verkar bara vara Filmstaden, som är störst (?), som inför detta? Kanske de är för stora för att gå runt på enbart biljettpriser. Eller så vill de tjäna massor av pengar …
Cnema i Norrköping (inlägg #57) kan tydligen klara sig utan intäkter från snacks/läsk. De betalar väl också avgifter till filmbolagen.
Många små lokala biosalonger får mycket bidrag för sin verksamhet. De håller utbildningar och workshops om filmskapande för ungdomar, anordnar skolbio, tillgängliggör smala filmer och har mer ett kulturuppdrag lokalt. För detta får de pengar av kommunen och andra organisationer, bland annat EU. Riksföreningen Folkets bio har medlemmar över hela Sverige och volontärer som jobbar någon kväll i månaden. Lokalen kanske ägs av kommunen och de hyr den billigt. Jättebra :) Men de är inte helt beroende av biljettpriser och försäljning som jag gissar att Filmstaden är. Lokala biografer har ofta ett helt annat uppdrag och är kanske inte ens vinstdrivande.
Men godisförbudet är ju urfånigt.
 
Är mest förvånad över upprördheten. Finns ju massa ställen som haft dylika förbud länge, typ Leos lekland som redan i inträdet är svindyrt (och med höjda priser vid speciella helger när ungarna vill dit). Varför är det så provocerande just vid bion? Bara att ta med eget o knapra i mörkret om man stör sig liksom.
 
Är mest förvånad över upprördheten. Finns ju massa ställen som haft dylika förbud länge, typ Leos lekland som redan i inträdet är svindyrt (och med höjda priser vid speciella helger när ungarna vill dit). Varför är det så provocerande just vid bion? Bara att ta med eget o knapra i mörkret om man stör sig liksom.
Upprördheten beror väl på att förbudet är nytt. Sen tycker jag det mest är lustigt med ett förbud när de själva säger att man kan strunta i det 😅
 
Jag går i princip aldrig på bio men har varvat mellan att köpa snacks där eller ha med mig själv. Jag förstår biografens önskan att ha monopol på snacksen för att göra mer profit, men de måste ju vara medvetna om att nuvarande prisbild samt utbud är det som gör att folk väljer att avstå från det egna sortimentet? Att "tvinga" (hur tvingande det nu kan anses vara när de inte kommer visitera människor) folk till en mindre minnesvärd bioupplevelse lär väl knappast gynna dem i antalet besökare mätt.
 
Det verkar bara vara Filmstaden, som är störst (?), som inför detta? Kanske de är för stora för att gå runt på enbart biljettpriser. Eller så vill de tjäna massor av pengar …
Cnema i Norrköping (inlägg #57) kan tydligen klara sig utan intäkter från snacks/läsk. De betalar väl också avgifter till filmbolagen.
Tjäna massor av pengar? På resultaträkningen för 2020 var årets resultat för Filmstaden AB -327 023kr.
 
Va ska de som gjort filmen ha betalt?!! (obs ironi)


Men sjävklart måste de som gjort filmen ha betalt. Själv ser jag de hutlösa priserna på godis och snacks som om de skjuter sig själv i foten. Hade de haft en vinst på samma nivå som närliggande butiker hade folk inte bunkrat upp på annat håll och försäljningen hade troligen ökat markant. Det är mer regel än undantag att folk köper godis och läsk på annat håll.
Det beror ju på hur elastisk efterfrågan är. Om efterfrågan minskar långsammare än priset ökar är det ju mer lönsamt med ett högre pris.
 
Oj! Jag har fått visa upp min väska och även lämna ifrån mig dryck när jag varit på både Friends och har för mig även Globen :cry:

Oj vad olika det verkar vara. Jag har varit på hästhoppningarna i Scandinavium varje år sen 1982 till innan pandemin och jag har aldrig behövt visa upp väska eller ryggsäck vad jag kan påminna mig.

Jag är på Scandinavium många gånger om året (den här säsongen gärna någon gång i veckan 😁), och de enda tillfällena de kollar väskor är om de förväntar sig någon form av stök, dvs spelningar. (Och när det varit höjd hotbild mot alla ställen med folksamlingar, tex efter terrordåd. 😥)

Man får inte ta med sig alkohol in pga serveringsregler, men det kontrolleras inte rutinmässigt. Glasflaskor är förbjudet vid vissa arrangemang, det brukar sammanfalla med den generella misstanken om "stök".
 
Kommer inte? Hon måste mena att de har absolut noll stöd för det i lagstiftningen och om de krävde det av sina kunde skulle bolaget gå under ganska omgående.

De har så vitt jag vet inte heller stöd att kasta ut folk som de redan har släppt in ifall det visar sig att de har godis/läsk med sig. Det är enorm skillnad på att inte bevilja tillträde och att kasta ut folk som redan har fått tillträde. Någon som har gått fortbildning mer i närtid kanske har koll på det? @Amha?
Låter som att det möjligen skulle kunna vara en fråga för ordningsvakter, om de kan få till brutna regler gällande godis som en ordningsfråga, kanske. Det låter långsökt dock så jag vetegudarna.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 463
Senast: nejlica
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
48 961
Senast: Oldie
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 896
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp