Fikabesvikelser

I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här på buke också. Jag minns inte ordagrant trådstarten, så detta blir en version inspirerad av den :D :

Du sitter på balkongen hemma hos en vän och väntar på att hen ska komma ut med fika. När hen kommer ut så känner du en liten besvikelse komma över dig, för på brickan har hen... ja vad? Vilket sorts fika skulle få dig att bli besviken?

("Besviken" är kanske ett lite starkt ord, men det var det som användes i originalet, så därför använder jag just det. Sedan vet vi ju att alla bukefalister är så väluppfostrade så att de aldrig skulle knysta om besvikelsen åt vännen, vaken i ord eller min... så behöver inte alla skriva det :D och man får självklart skriva att man aldrig blir besviken, om det är så man ärligt känner)
Mazariner, finska pinnar eller mandelkubb

Vad jag skulle bli besviken för...
Nåt med banan eller morot- inte mina favvo-smaker.

Apropå lussebullar så ska det vara pärlsocker på dom också! Förutom russinen! :d :d :d
NEJ! Vad är detta för ideer!? Ica har börjat med det i år. (Pärlsocker alltså. Russin är helt okej!)
På tal om konserverad frukt var det länge standard hos oss att servera konserverade persikohalvor med vispgrädde som efterrätt. Serverades så det såg ut som ett stekt ägg.
Rulltårtsbit med grädde och en persikohalva uppepå = påskbakelse. 😊

Folk äter ju croissanter så också, det tycker jag är jättekonstigt. :D
Det är en märklig idé, tycker jag. Har testat med lussekatt, men inte crossiant (kan nog lägga till crossiant på besviken-listan, jag menar vad är poängen med dem, wienerbröd har ju i alla fall vaniljkräm och/eller sylt :p ).
Äter helst lussekatter som den är, men den blir inte förstörd om man gör en fralla av den. Men frågan är om det är fika längre...

Det är en märklig idé, tycker jag. Har testat med lussekatt, men inte crossiant (kan nog lägga till crossiant på besviken-listan, jag menar vad är poängen med dem, wienerbröd har ju i alla fall vaniljkräm och/eller sylt :p ).
Äter helst lussekatter som den är, men den blir inte förstörd om man gör en fralla av den. Men frågan är om det är fika längre...
Så gjorde jag med lussekatter där jag glömde att ha i socker i degen. De blev goda! Med smör och ost alltså.

Jag förstår helt och hållet lockelsen med sött och salt - se pepparkakor med ost på till exempel... men när det börjar bli en hel måltid känner jag mig inte alltid riktigt lika pepp bland bakverken. En annan sak i mat.

Fika är ett flytande begrepp tycker jag, men det ska helst vara ganska anspråkslöst annars blir det något annat. :) Jag tycker ju att en ostmacka, scones eller digestive med ost är fika också, medan prinsesstårta elelr avancerade bakelser känns som ett gränsfall.

Men vilken kategori tillhör då prinsesstårta och avancerade bakelser?
Jag vet inte! Typ firanden och särskilda tillfällen?
Alltså det är klart det kan vara fika med dylika bakverk men jag skulle bli jätteförvånad om jag satte mig ned hos någon vid vardagsbesök och de drog fram värsta lagertårtan eller marängsvissen helt spontant från kylen. 😅
Eventuellt hade jag trott att det var överblivet från någon annan högtid om de inte messat i förväg och talat om: "Hej, jag har bakat värsta tårtan för att det var kul! Kom och smaka vettja!" :D

Å andra sidan har jag nog aldrig blivit hembjuden till någon på just "fika"specifikt, det var mer något som bara hände vid spontanbesök mellan vuxna när jag växte upp. :)

Var på Ikea i torsdags och köpte flera förpackningar med dammsugare😍

Ar det alltsa ditt fel att vi inte har nagra dammsugare pa IKEA har i Portland? Huh? :mad:

Det enda min pinnetik selekterar bort är råa rabarber, allt annat går ner :D

Det ar det enda mina inte ater heller ... allt annat, inklusive sallads blad, gar ner. Diva ater verkligen allt, men aven Tate ater alla gronsaker, bar, och frukter (hanns favorit frukt ar klyftor av grape fruit) MEN han ratar isbergs sallad. Alla andra sallads blad ar goda. Undrar om han last att den helt enkelt inte ar sa nyttig?

Hackade hasselnötter är gott i banankaka!

Haackade hasselnotter ar gott i allt ... inklusive manga lagade matratter!
/hon som kopte 5 kilo hasselnotter av en odlare i narheten forra hosten och maste tillbaka och kopa mer snart/

Jag har en bekant som skiljer på fika och gofika. Fullkomligt lurendrejeri, hen kan servera en ostmacka som "fika". Något onyttigt får man enbart om hen bjuder på gofika. Har försökt förklara att det är en tautologi, fika==gott men det går inte in 🥹

Fika = Sött men kanske inte många sorter eller något exklusivare.
Go'fika = Sött med extra allt (dvs exklusivare ingredienser och eventuellt flera sorter).

Ostmacka odyl = Matfika

Med anledning av vissa tidigare inlägg.

Jag svarar inte för konsekvenserna om någon ska bjuda mig på semla och det är den här typen av missfoster jag blir serverad:

Visa bifogad fil 132759

I övrigt är det en solklar fikabesvikelse med citronsockerkaka/citronmuffins, köpt rulltårta eller mariekex, men i såna lägen kan jag åtminstone kontrollera mina känslor.

Vade retro Satana! :eek:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 000
Senast: skiesabove
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
28 230
Senast: vallhund
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vinterföräldrar 24/25