att köra igenom Pat Parellis sju lekar. Dessa utgör grunden till ett ledarskap, enligt HANS sätt att se på saken. En av lekarna går nämligen ut på att be hästen gå före i trånga utrymmen....Mao om du tar lekarna i tur o ordning och ser till så att de fungerar innan du går vidare, så skall du kunna skicka in hästen i släpet och själv stå kvar utanför.....
Seven Games fungerar prickfritt sålänge man inte blandar in en transport och han ska gå IN i den. Sålänge vi håller oss nära transporten eller på rampen är de dock prickfria. Samma sak med en step up. Men med ramptransport så faller de såfort han vill gå ut själv. Men det fungerar utmärkt i andra trånga utrymmen, i alla andra lägen etc.
Att hästen funkar bra i ALLA andra situationer, beror kanske på att han lever där hemma med dig som i en liten skyddad verkstad, och därför inte utsätts för andra situtationer som HAN anser är tillräckligt tråkiga/jobbiga/läskiga mm mm att fightas för...
Tja, vi har kommit över den AVANCERADE sadelfobin (som när den var som värst resulterade i en rodesoshow såfort sadeln lades på). Vi har även kommit över koskräcken, fårskräcken etc. Dvs det har fungerat i de andra lägena där han verkligen varit RÄDD. (han är som sagt inte rädd ang lastningen). Även sådant han inledningsvis när han kom till mig var rädd för, som stora hjullastaren, vattenslangar på marken etc är ett minne blott.
och skyddad verkstad.. Jag vet inte det.. Han är STENCOOL på alla nya platser, om det så må vara veterinärkliniken eller ridhuset. Lika gudomlig att hantera där som hemma (vilket gör veterinärerna gravt imponerade). Sen omd et är för han inte anser att det är tillräckligt tråkigt/skrämmande/jobbigt att det är värt att bråkas för är ju en öppen fråga. Men han är lika lugn och lätthanterlig på klinik som hemma, oavsett om det handlar om att gå in i trånga små rum, tvångsspiltan, gå på vågen eller stå lugnt och fint under plågsamma behandlingar. Som ett exempel så stod han helt cool på löst grimskaft när följande hände samtidigt: De skar upp hans hov (utan bedövning) så blodet rann, tio intresserade människor hade klämt in sig i det trånga undersökningsrummet, det passerade en 'galen' hingst som skrek och gick på bakbenen, fodertrucken körde förbi med etts tort lass höbalar och sopmaskinen åkte förbi framför nosen på honom.
Så det är liite svårt att hitta andra tillfällen där det brister minsta lilla i hanteringen. Sålänge man inte kräver att han ska stanna kvar i en ramptransport så har vi idag liksom inte minsta problem.
Inte heller nu under den totala boxvilan har det kommit några (inte de förra boxvilorna heller), jag kan fortfarande ställa honom lös på stallplanen och gå in i huset och hämta en mössa och han står på samma fläck när jag kommer ut etc.
Så, skyddad verkstad härhemma eller ej (de flesta hästar brukar få stora skälvan av att komma hit bte, får och kossor överallt, skotrar, traktorer, bilar, fyrhjulingar, crossar etc etc och så en massa läskiga saker (såmaskiner etc). Det som får dem att tappa förnuftet totalt brukar vara grannens snöslungeaggregat till traktorn...
) så finns det som sagt inga andra situationer där det finns minsta lilla brist på respekt eller dåligt uppförande. Och OM nu hemma var skyddad verkstad och det är felet så borde han DÖTT av skräck av åsynen av sopmaskinen på Ultuna t ex..
han hade ju inte varit ut och åkt så mycket...
Han har inte NÖJESÅKT så mycket. Men vi har frekvent besökt diverse veterinärkliniker. Så han har sett MYCKET nya miljöer. Och det har aldrig varit problem varesig det varit kurs på bortaplan eller en veterinärklinik. Möjligen om jag besökte en strutsfarm att han skulle få stora skälvan, men annars är nya miljöer etc INGA problem, han är lika lugn och cool som hemma. Och han står t ex helt lös på gången på veterinärkliniken när jag klär på/av transportskydd etc med. Och om vet ska visa på något på ett bakben så lägger jag grimskaftet över halsen och går bak och tittar (Vilket gav vet skrämselhicka första gången jag gjorde det, innan han imponerat utbrast att "Han står ju kvar!"..*s*)
Så, oavsett ditt (i MITT tycke felaktiga) argument om skyddad verkstad, så är det VÄLDIGT svårt att förutom att be honom stanna kvar i ramptransport, väldigt svårt att hitta en situation där det är minsta problem som går att jobba med.
Det är det jag menade med att ALLT utom stanna kvar i ramptransport fungerar prickfritt. Det har inte alltid varit så, men det som det brukade/har varit problem med är sedan år tillbaka ett minne blott. Utom då det där med lastning som jag beskrivit.
Så jag undrar FORTFARANDE hur jag ska kunna påverka ledarskapet utanför lastningssituation när det INTE brister någon annanstans än just i lastningssituation? *väntar fortfarande på svar på det*