Alexandra_W
Trådstartare
Fast, nu har du skrivit en hel RADDA med grejer, som ingetdera är applicerbart på valacken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ber om ursäkt... har inte så mycket rutin på att formulera mig med bokstäver..har en viss förmåga att glida iväg och att missa själva poängen...*sorry*
Är det inte så att din häst har haft borrelia?
Är det inte så att den har/har haft sadeltvång?
Är det möjligen inte så att hästens problemen började i samband med Borrelian?
Här menar jag att du KAN ha ORSAKEN du sökte!!
Är det möjligen inte så att problemet som kvarstår IDAG, KAN bero på DIG och dina förutfattade meningar eller tankar på tidigare urlastningar? Med tanke på din häst som ju tydligen är oerhört lyhörd för dig, så räcker det med att du TÄNKER tanken för att han skall UTFÖRA den...
OK, Borrelia o Erlichia är ju snarlika sjukdomar, så detta är ej uteslutet alltså. Att han inte börjat visa några hältsymptom eller dylikt av smittan betyder ju inte att han ej var smittad vid det tillfälle han började trassla, de första symptomen var kanske att han kände obehag att stå i släpet *envis*
"Jag var ju inne på att det var JAG som var orsaken till lastningsproblemen, så jag lät andra prova, både med och utan att ha informerat dem om att det fanns problem."
Ingen som misstänkte att det kanske fanns problem, när du valde att inte lastade din häst själv då???
"Resultatet var att han vägrade gå mer än tio meter från rampen. Med mig går han ju in utan problem (fast det var det där att stanna kvar)."
In utan problem?? Var det inte så att du fick tvångsdra in honom för det mesta?? De dagar han går in utan problem, kanske det är så att du är ordentligt fokuserad då, du kanske har en bra dag och är stabil i dig själv och det är ju precis detta som behövs...
Jag tror att du, precis som jag, omedvetet signalerar till hästen att den ska gå ut. Antagligen för att vi är så fokuserade på att de INTE ska gå ut. I helgen när jag lastade på hästen och hon fick stå där inne lös, klev jag av rampen och började dansa (!?!) linedance. Detta kräver full koncentration och jag hade alltså ingen möjlighet att få in kusen i mitt tänkande då. Och vad hände?? joorå, hästen stod exemplariskt tills jag var klar (tog väl 2-3 minuter) och precis innan jag skulle be henne backa så kommer hon farandes..... j*la häst...men jag kämpar vidare...
OK, ber om ursäkt för att jag försökt hjälpa till.
En sista fråga bara: Har du någonsin fått ett tips här på nätet som du har tagit till dig?? Skulle gärna vilja veta vad isåfall???
Har insett att det finns en röd tråd i dina inlägg, och det är att du redan innan du skriver, har bestämt dig för att INGEN kommer att hitta lösningen på ditt problem. Och detta oavsett vad det gäller. Du har alltid provat ALLT och vet allting EXAKT och alla förslag som läggs fram sopar du bara under mattan med en jättebra förklaring till varför detta ej skulle gå...
Det är uppenbart att du har tråkigt!!
. Det kan ju komma ett rovdjur strykandes utanför och detta ser de inte där inne. Att de är på sin vakt är ju givet, så länge de inte har fullt förtroende för sin ledare. Det är mao helt naturligt att de i såna lägen tar till flykten.
. Jag har en fobi vad gäller djupt vatten...så länge jag simmar när jag ser/känner botten så är det ok...men när jag kommer ut på djupt vatten så kan jag bli panikslagen (det kan ju komma en haj )
Nämligen hästes flyktbeteende... Detta flyktbeteende kan du visserligen påverka som hästens ledare OM du lyckas uppnå fullt förtroende. Men så länge du EJ är närvarande finns flyktinstikten där ändå. Att han är ranghög eller ej har öht ingenting med saken att göra. Inte heller att han är med sin jättetrygga polare.