Alexandra_W
Trådstartare
). Även hos oss har närliggande grannar höjt på ögonbrynen då vi kommit backande varv på varv efter att ha fått tipset att backa tills hästen ger upp... Undrar vem som uppfann denna metod? Sämsta jag någonsin testat.
Nja, det var faktiskt den som funkade med stoet. ATt backa henne tills hon vilel kräkas på det när hon började kasta sig. Och att bestämma att "du får gå med två hovar upp på rampen, sen ska du gå av". Du vet ston, lura dem att det är DERAS idé så är det lugnt sen
Fast med Vision är det faktiskt den klart sämsta metod jag provat ja..
En sak som har funkat för oss ibland är det där med lång lina bakom rumpan på hästen och sen genom grimman och in runt bommen i transporten. (Håller med om att detta sätt inte känns speciellt kul dock.) Läste att du också testat detta men jag tror att vi har kört lite annan variant på det. Själv har jag lagt linan runt bommen med en gång, har alltså inte gett honom någon chans att backa av överhuvudtaget. Dessutom lägger jag aldrig nån belastning på linan, den finns bara som motstånd om han försöker backa. (Försöker man "dra" på honom så blir han hysterisk och börjar sprattla som en galning...) De gånger som linan har funkat bra är då han inte har fått chansen att gå bakåt alls, hur mycket han än bråkar. Känner han med en gång att det inte går att gå bakåt så accepterar han det (typ som när man väl har fått stängt bommen på transporten).
Fast V har jag inte linan bakom bakdelen på honom, då tar det hus i helvete. UTan han DRAS in. Och han slåss, ochs prattlar, och kämpar. Men eftersom linan alltid obönhörligen drar honom inåt, och han eg bara har att välja på om han ska röra på benen så han går in, eller om han ska släpas in liggandes, så har han inte så mycket för sitt sprattel och sina idiotanfall.
Att bara ha linan sträckt UTAN att dra funkar inte. Han ör för smart, han kastar sig framåt så han får slack på den och BLIXTSNABBT slänger han sig bakåt så han knäcker linan. Så det gäller att vara SNABBT med sitt dragande, så han aldrig får någon slack på linana.
Dock måste han varenda gång prova om det inte går att slita av sakerna idag då.
Jag har varit inen hela tiden på att nästa transport blir en step-up. Därom råder ingen tvekan. Men jag vill i ärlighetens namn inte köpa en ny transport till en häst jag inte vet om han håller. Och som bara åker tur och retur till veterinären och nån lite jäkligt lätträknad tur till ridhuset. Det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart när jag har en transport som är okej etc.
Däremot, när jag fick mina pengar från ovan så var jag inne på att köpa en Henra med step up (jag har provlånat en sån tre dagar och Vision tycker om den, accepterade den t om med ramp, men det KAN ju varit en bra dag bara). Men sen kom ju det här med hasdefekten, och en häst som kanske kommer åka två gånger om året känns det ganska onödigt att köpa en transport för 55 000 kr till när jag de facto redan har en transport. En annan sak om vi kommit igång med träning och tävling och åkt två ggr i veckan.
Så än är jag elak Senaste året har han dock åkta ståndsmässigt, i Tasjas extra breda, långa höga Ifor, med step up. VIsion dyrkar den (och NEJ han får ingen Ifor för då måste jag köpa ny BIL också! ) Men de resorna blir så dyra för matte att de motsvarar en månadsavbetalning på ny Henra *sucka* Men som sagt, jag vill se att han tänker bli frisk igen innan det blir någon ny transport till herrn.
Men jag har också för ett par år sedan kommit till den punkten att jag resignerat och insett att step-up är enda utvägen om det ska åkas regelbundet och tävlas och så.