Fikabesvikelser

Jag kommer inte ihåg att vi någonsin bakat lussebullar (som i runda kanelbullar typ) någon gång, så för oss blir längderna (som ju också är flätor egentligen men ändå inte.) bullar helt enkelt. Men ja, lussekatt är lussekatt och någonting annat. Det är ju egentligen bara deg som måste se ut på ett visst sätt. :D
Det har inte heller vi gjort, säger man lussekatter så bakar man ju de där i åttor tänker jag så skulle bli besviken om jag fick något annat- med mandelmassa, pärlsocker osv. Jag ÄLSKAR lussekatter, verkligen älskar!

En paj är inte varm hela sin livslängd (särskilt inte om de som ska äta inte gillar varm frukt). Hur gillar du dem när de svalnat?

Min hjärna lyckades blanda ihop några ord och förvandla det där till ett förtäckt hot. Typ att folk som inte gillar varm frukt riskerar att inte vara varma hela sin (potentiella) livslängd. Gone swimming in the marsánsås, liksom.

På tal om konserverad frukt var det länge standard hos oss att servera konserverade persikohalvor med vispgrädde som efterrätt. Serverades så det såg ut som ett stekt ägg.

Fast det var ändå rätt gott. Något som däremot INTE var gott var den där fruktsoppan som de serverade i skolan. Typ torkad, blötlagd frukt i någon sorts katrinplommonjuice. Den som tyckte det var en fin idé måste ju ha varit kroniskt förstoppad?

På tal om konserverad frukt var det länge standard hos oss att servera konserverade persikohalvor med vispgrädde som efterrätt. Serverades så det såg ut som ett stekt ägg.

Fast det var ändå rätt gott. Något som däremot INTE var gott var den där fruktsoppan som de serverade i skolan. Typ torkad, blötlagd frukt i någon sorts katrinplommonjuice. Den som tyckte det var en fin idé måste ju ha varit kroniskt förstoppad?
Åh! Persikohalvor fick jag till efterrätt hos mormor som liten, det var så etablerat att en persikohalva kallades "en efterrätt" :love:

Alla former av raw-vegan-no-gluten-no-sugar-no-happiness-trams som enligt den frälste ska sMaKa PrEcIs SoM vAnLiGa *insert valfri GOD kaka* och så smakar det 57 nyanser av sågspån med kakaodamm och så sitter vi båda där och lider medan man plågsamt försöker få ner varje tugga som fastnar likt en alltför torr motorsågskedja i halsen. Definitivt fog för att säga upp bekantskapen.
Detta är nog det enda jag kan hålla med om som jag skulle bli BESVIKEN att bli serverad till fika.
Fika ska vara gott, och gott kan varpå olika sätt. Sött, kladdigt, smuligt, paj, bulle, kaka, tårta Ja vad som. Men inget jävla raw skit.

För övrigt kommer jag aldrig våga bjuda någon i tråden på fika 😂 för jag äter gärna wienerbröd, mandelkubb, pågens gifflar, favoritkakor att baka är saffransdrömmar och hallongrottor/syltgrottor, silviakaka är bland det bästa som finns (kokos på den), mandarinerna i Budapestrullen väger upp det sötsliskiga, munkar med fyllning skulle jag kunna leva på, och ett gäng mariekex kan duga om inget annat finns 😂

I andra änden av spektrat har jag en god vän som är tokig i sött. Jag är en ganska stor gottegris själv, men den här personen tar det till nya nivåer. I alla fall, resultatet blir att hen ibland köper eller bakar saker som liksom bara är alldeles... för mycket. Ni vet den där Facebooktrenden som var för några år sedan med videos på extrema recept? Typ kladdkaka fylld med marshmallows, doppad i vit choklad, rullad i kola, sprinklad med krossade polkagrisar, instoppad i en donut och sedan friterad och serverad med nutellagrädde. Ok, nu överdriver jag eventuellt en kaksmula här, men ni förstår grejen? Sådant blir också lite jobbigt att bli bjuden på, för det är SÅ mäktigt och toksött och :yuck:

Då tuggar jag hellre på en stentråkig, snustorr finsk pinne alla dagar i veckan!

Jag tyckte att det lät ganska gott :d

En gång på en teamdag med jobbet, anordnat på ett hotell i Malmö, serverades fika. Smaskiga chokladbollar rullade i krossade polkagrisar. Frid på jorden tänkte jag och högg in. Sen höll jag på att få en stroke. Någon sorts förbannad raw-boll med vedervärdiga dadlar. Fullkomligt orimligt och jag sa nästan upp mig.
Så allt fika som försöker vara nyttigt och därmed luras. Då är jag hellre utan. Kalorioptimering ska det vara!

Sen är jag inte förtjust i marängbottnar, mandelkubb, wienerbröd och annat som är torrt och fnasigt. Ju kletigare desto bättre.
Frukt och bär gör sig icke heller besvär med det möjliga undantaget banan i t.ex. en knäckig bananpaj.

Prinsesstårta, Mums-mums (som ibland kan förklä sig till goda chokladbollar och därmed tillhör kategorin "luras") och semlor är bara urtråkigt.

Så nej, frukt och bär inte fika. Liksom smörgåsar inte är fika. Te/kaffe är inte heller fika.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 000
Senast: skiesabove
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
28 230
Senast: vallhund
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar