Fikabesvikelser

Jag är en person som identifirerar mig med att äta allt.
Men när jag funderar så år det rätt mycket fika jag ogillar.

-Bröd + sylt. Dvs rulltårta, tårtbotten med sylt, hallongrottor osv.
-Rawfoodtjaffs
-Minns inte namnet men chokladpinnar i en lila förpackning.
-Egentligen alla torra kakor.
-Bullar. Ätit det till leda hela uppväxten.

Kan iofs tillägga att i min familj är fika lika med måltid. Frukostbricka, lunchfika och kvällsfika. Vilket innefattar kaffe och macka.
Så jag förstår att det finns olika definitioner 😉
Ungefär som begreppsförvirringen med middag och kvällsmat om man bor i Skåne. I min familj heter målet man äter vid tolvtiden lunch och det på kvällen middag. Easy peasy. Så när sexårig jag gick på lekis och fröknarna vid samlingen på eftermiddagen tyckte vi skulle berätta ""vad vi fått till middag" blev jag sjukt förvirrad. (Lekis var alltså några timmar på eftermiddagen, innan dess var man hemma eller hos dagmamma) Alla andra barn berättade om sina middagar och jag bara "jag har inte fått nån middag". Lång diskussion med fröknarna som undrade om det verkligen var sant, om jag verkligen inte fått middag idag. De funderade antagligen på att ringa soc, medan jag var nästan gråtfärdig för att allt var så konstigt. Till sist frågade nån av dem om jag inte var hungrig om jag nu inte fått middag. Jag: "Nä, jag har ju ätit lunch precis"
Då fattade alla äntligen!

Edit: det jag kallade middag hette i alla andras värld "kvällsmat"

Själv vill jag har russin i mina lusiga katter och jag älskar nästan allt med saffran i.
Men jag vill inte ha någon jävla mandelkubb eller mazarin :yuck:

Jag älskar semlor men hatar mandelmassa.

Jag gillar inte torra kakor men typ drömmar funkar. Vissa torra kakor liksom, de ska smaka nått annat än..torrt.

Min pappa sa alltid ska du ha en bulle? En annan blev ju svinglad och tänkte kanelbulle men det var ALLTID en jävla limpmacka :rofl: ändå levde man på hoppet varje gång!

Nu är jag inte mycket för fika egentligen. Jag är en storkonsument av kaffe, men det är godast ensamt eller möjligen med en pytteliten mörk chokladbit eller stenhård biscotti. Men så kom jag på att ett par gånger om året är det faktiskt inte fel en en god kaka eller bulle. Är inte ens kräsen. Utom när det gäller en sak, som tack och lov är på utdöende.

Smörkräm. Det finns få saker som så snabbt kan göra något fullständigt oätligt.

På andra plats kommer muffins och cupcakes. Jag kan liksom inte förstå tjusningen alls?

Du är inte klok. Smörkräm kan ju liva upp vad som helst!

Alla former av raw-vegan-no-gluten-no-sugar-no-happiness-trams som enligt den frälste ska sMaKa PrEcIs SoM vAnLiGa *insert valfri GOD kaka* och så smakar det 57 nyanser av sågspån med kakaodamm och så sitter vi båda där och lider medan man plågsamt försöker få ner varje tugga som fastnar likt en alltför torr motorsågskedja i halsen. Definitivt fog för att säga upp bekantskapen.
Detta är nog första gången vi har tyckt lika om något! Fick en kladdkaka som var sötad med stevia av nån som gick igenom en hälsofas. Var nog det vidrigaste jag ätit.

Jag gillar fika.
Lussebullar är gott i alla former, men extra gott med russin i degen och/eller mandelmassefyllning. De traditionella lussekatterna har förstås ingen fyllning, men gärna russin i degen. Russinen får dock inte sticka upp och bli brända!
Frukt är gott i både mat och fika, varmt eller kallt. Budapeststubbe är gott. Choklad gör allt bättre. Nyttiga rawhistorier brukar vara goda om man tar dem för vad de är. Torra småkakor är gott. Svulstiga extra-allt-kompositioner är gott i lagom portioner. Nötter är gott. Mandelmassa är gott. Smörkräm är gott. Kardemumma är gott. Kaffe är gott. Te är gott. Saft är gott. Varm choklad är gott.

Besvikelse uppstår dock när jag får trista fabriksbakade skapelser som mest smakar plast. Ffa sådana bakverk som egentligen ska ätas färska, men där tillverkaren genom ohelig allians med Djävulen lyckats byta smak och konsistens mot oändlig hållbarhet. T.ex. gifflar i påse och färdigköpta rulltårtor.
Jag gillar inte heller dammsugare.

Jag älskar hur buke lyckas leverera :D

Jag märker ju när jag läser här att det mesta som folk radar upp, så äter jag, om än det kanske inte vore mitt förstaval om jag själv fick välja.
Men dessa kex, jag tror alltid att "njaä, de kan ju inte vara så illa som jag minns dem, i brist på annat måste de väl vara bättre än inget" men nej, ett räcker bra
Screenshot_20231126_113332_Google.webp

Alltså om nån bjuder så finns det aldrig besvikelse i det, men de få gånger det finns en gemensam sträng i universum som är i resonans och man blir bjuden på fika som inte är sött så blir hjärtat ännu varmare.

Finska pinnar som nämnts är ett bra fika. Torrt,
med minimal sötma och rostade nötter är ett bra recept till osötat te, svart kaffe eller kallt kranvatten.

Croissanter är gott men det ska vara naturell och inget annat. Möjligtvis en klick smör och en skiva brie.

(Jag äter även sötade bakverk men helst i fingernagelstorlek sedan är söt-tröskeln nådd.)

Allt med vanillin är hemskt. Och margarin.

Blev för ett tag sedan bjuden på en mjuk kaka, två platta sockerkaksrundlar med vanillin, och mellan dem en gegga av margarinkräm med vanillin.

Jag tycker att jag bör nomineras till nobelpris i 'hålla masken' när jag åt upp.

Allt med vanillin är hemskt. Och margarin.

Blev för ett tag sedan bjuden på en mjuk kaka, två platta sockerkaksrundlar med vanillin, och mellan dem en gegga av margarinkräm med vanillin.

Jag tycker att jag bör nomineras till nobelpris i 'hålla masken' när jag åt upp.

Jag är så förvånad att används fortfarande. Okej under kriget men idag 😅
Margarin okej om man är vegan. Fast jag är hellre utan än äter bakverk gjorda på margarin 🤢

#kränkt !

Macarons har jag aldrig förstått mig på. Eller Mazariner 🤯
Kränkt blev jag av min ena syster som envisades att baka sådana där rutor med choklad, kaffe och kokos som jag inte tycker om, till varje knytkalas eller kalas vi hade. Då blev det ju mer till henne....

Men du hart rätt i macarons, de smakar ju inte något eller ja kanske papper? Luft? Till och med godiset Tefat som faktiskt smakar papper är godare!!!!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 000
Senast: skiesabove
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
28 230
Senast: vallhund
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2