Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Skönt att höra!
Idag har jag vart nära o ge upp med min kille. Det är så svårt ha med på jobbet o han ylar o piper så fort jag går utanför hans synfält. Och saker blev inte som jag tänkte.mig riktigt.Arbetskollegorna reagerar inte som jag trodde att de skulle göra. Vi får se vad som händer...

Hur länge har du haft honom? Hur gammal är han?

Vinthundar är väldigt flockbundna och många whippetar är lite känsliga för att lämnas ensamma. Har han nyligen flyttat, bytt miljö och "flock" så är det helt naturligt att han inte vill bli lämnad ensam. Låt honom bli trygg hos dig först och börja sedan trappa upp.

Han kom till mig i söndags. Han är sju månader gammal. Fick veta han behövde tränas i att vara ensam men då jag frpgade vad han gjorde då han vart lämnad fick jag vwta att han vandrade och hade krafsat på ytterdörren. Frågade om han skäller/ylar, men ne det gjorde han inte.. Men så fort jag kommer utom synhåll börjar han. Det är skitsvårt då han är med på jobbet och jag kan inte ta med honom i koppel hela tiden. Blir inge bra att gå ifrån honom o låta honom gråta 20 minuter i taget. Har bur nu. Han är aaaningens bättre idag än iågr tex. Jag tycker det är skitjobbigt o de gör nog han oxå o kollegorna.

Var imorse ute o gick med honom i 1.5 timme innan jobbet, han var lös två korta stunder och sprang lite. Sen gick jag 20-30 minuter på lunchen och lika mkt/lite på kvällen. Är det en rimlig motionsnivå för en whippet? Behöver de mer? Svårt att svara på då alla är individer, men vill gärna höra med de som är mer vana än jag.

Passivitetstränar du något?
Kom han till dig i söndags har han ju knappast hunnit landa i sin nya livssituation än. Du kan inte förvänta dig att en så ung whippet som precis bytt hem ska bete sig som en vuxen hund som bott på samma ställe i flera år.

Lilja fyllde 1 år igår! Lite halvkassa bilder men dom får duga. Ska fixa nya :)

2rw21wj.jpg

1j9t8n.jpg

nd1kc8.jpg

2jcfv2p.jpg

212i8sg.jpg

Kallar du det kassa bilder?!! Superfin och toppen bilder! Red_Chili vad menar du passivitetstränar? Jag vet vad det innebär men nej inte gjort m honom än. Så länge jag är i närheten är huden som död och bara sover. Men han haar svåårt att vänta på maten tex.. Kan va en grej att börja ned sådant..

Haha jag kanske är kinkig eftersom jag är utbildad fotograf. Fotade med en lånad Canon (kan bara Nikon), behövde skyhög ISO, vart blixt på vissa bilder eller för högt brus på andra. På så här små bilder syns det inte så mycket men hade inte kunnat skriva ut ett enda av dom, vilket hade varit kul att göra från hennes 1-års fotografering. Men tack så mycket för att du gillade dom! :D

Vilka ögon hon har! Djuuupa brunnar... :)

Är det nåt man bör undvika då man uppfostrar whippets? Idag drog han iväg efter en hare :( Fy så rädd jag blev! Han känner ju direkt inte omgivningarna efter en knapp vecka här. Trodde jag kollat läget, men haren gömde sig långt bort i gräs och det var skumt ute då klockan var runt 6 imorse.
Men han kom ändå rätt snart får jag säga. Tiden kändes evighetslång med det tog nog inte mer än en minut, max, kanske 30 sek.
Är det vanligt att de drar o inte återvänder? Han kan inkallning toppen annars, för att vara så ung. Men en sån distraktion är ju svår att kalla in över.
Han är otroligt godisglad! Ett riktigt matvrak vilket underlättar träningen. Föremålsintresset är väl sissådär. Är kul så länge grejen rör på sig ;)
Tanken är ju att han skall bli terapihund. Om jag får ordning på ensamhetsbiten.

*kl*

Bildbomb från veckan som gått.
IMG_6627_zps65863608.jpg

IMG_6622_zps3e33926a.jpg

IMG_6647_zps9699f304.jpg

IMG_6658_zps6ca0ecea.jpg

IMG_6669_zpsb977e37b.jpg

IMG_6712_zps8ec32cc5.jpg

Mattor är ingen idé att ha iallafall med två räserelefanter i huset ;)
IMG_6710_zps55fc9548.jpg

:love: :love:

Här var det inte heller så lugnt idag. Vi besökte grannen som råkar ha en hund som Aysu ser som världens bästa. De är helt sjövilda tillsammans.
1465739_671614599556762_1014608177_o.jpg

Häromdagen mötte vi dem ute. Då såg det ungefär likadant ut :D
bf1166d8627611e38101120290a4979a_8.jpg

Och här kan man se liten film på hur de höll på när jag var hundvakt för en vecka sedan: http://web.stagram.com/p/606289239729968965_491259036

Härligt!!
Jag kämpoar på med min kille. Men jag får typ nervösa sammanbrott på hans ylande. Såå jobbigt att han inte kan tolerera att jag försvinner.
I övrigt är han hur mysig som helst. Så kelig o närhetssökande. Såklart vill han gärna jaga det mesta som rör sig. Brukar åka till rastgårdar och släppa honom för han ska få rasa av sig. Men då springer han ändå inte så mycket tycker jag. Några repor, men han är lika fort tillbaka hos mig.

Har du någon längre sammanhängande ledighet i jul? Jag tycker att det låter som om han behöver få möjlighet att landa lite utan att du försvinner iväg hela tiden. Efter en sådan fas så skulle jag se till att han inte blir lämnad ensam alls (vilket innebär dagmatte/hunddagis under en period), annat än vid planerad ensamhetsträning. Risken finns att du spär på separationsångesten ytterligare eftersom han förmodligen känner sig rätt otrygg på ditt jobb just nu. Och trivs han inte där så kommer han inte att fungera som terapihund heller. När han blir tryggare med att lämnas så kan du börja ta med honom till jobbet igen.

Jag instämmer med Philosophia, gå försiktigt fram.
Själv köpte jag en 2-årig hund som omplacering som var otroligt stressad till en början. Hon hade flyttat runt flera gånger som valp/unghund och hade det inte bra hos dem jag köpte henne hos. Det tog ett antal månader innan hon blev en "normal" hund (första tiden undrade jag faktiskt vad jag gett mig in på). Hon hade aldrig några problem med att bli lämnad ensam hemma, men förblev väldigt mattig under hela sitt liv och följde mig alltid som en skugga.

Försök om möjligt att hitta någon som kan ta hand om hunden under dagarna, så han slipper bli stressad både över att komma till en ny familj och arbetsplats. Tror du kommer få en jättefin kompis så småningom om ni tar det lugnt första tiden :)

Jo, ni har rätt. Jag har delvis löst det på jobben, genom att ta semester och jobba ändå, så jag är mer fri att göra vad jag vill. Kommer ägna mig mkt åt dokumentation och sådana saker då han kan vara med. Han uttrycker allt sitt missnöje genom att låta tycker jag. Kommer maten inte fram fort nog så ska de pipas o gnys ;) Det går lite bättre iaf.
Jag är ledig alla röda dagar utom den 26e. Får se hur allt funkar sen. Han nöjer sig ju inte med att han nån annan heller. Haft min systerdotter som passat honom här hemma. Men jag känner att jag vill inte blanda in så mkt mer just nu. Får som sagt se vart det tar vägen. Har kommunikation med förra ägaren. Om detta inte skulle fungera alls för honom.

Jösses vad spring i benen det är på den lilla hunden! Han ju iof ung. Men att springa av sog hjälper inte så mkt mer än för stunden o lite typ två-tre timmar framåt. Kruxet är att jag ibte vägar ha honom lös annat än på inhägnat område och det blir tyvärr inte riktigt varje dag. Tror han skulle behöva en polare att rasa av sig med! Men man får säga han ändå är snäll. Rätt trista dagar för honom ändå.

Sedan vi flyttade till hus med stor tomt inser jag hur mycket spring det faktiskt finns i Tibb. Som förr kom ut genom att hon var mycket "roligare" inne med sprallryck och bus. Nu är det verkligen chilltajm inne. Speciellt när lilleman jagar henne ute. Hjälp vad de motionerar sig bra ;)

Så duktig och söt han är! :)

KL
Igår fyllde Gaia 2 år!

Man fick paket så klart.
Gaia2aringrbild6_zps055c80e1.jpg

Alla ville provsmaka paketets innehåll.
Gaia2aringrbild3_zps45eeef2e.jpg

Inte kunde man ana att lilla Gaia skulle bli vuxen.
Gaiavalp_zps34b65b03.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat