Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

1601535_823235824358477_1515543433_n_zps4f55724f.jpg

Men huuuur söt :love:
Jag längtar också till LC-säsongen! Vilja har ett cert från förra året och jag hoppas hoppas hoppas(!!!) på åtminstone ett till iår :)

Bor i helt fel del av landet för det :( Däremot har jag anmält till en utställning nästa månad. Blir jättespännande att visa Aysu, det blir första gången sen hon blev min :D

Åh ja det förstår jag! Speciellt när hon förändrats så mycket hos dig, till det bättre (och ffa snyggare!) :D
Usch, just nu är det inte spännande alls. Inoff, jag har inga krav på mig alls (och ställer absolut inga på hundarna mer än att de kan gå någorlunda i koppel och stå still lite då och då) och ändå är jag apnervös. Jäkla skit jag gett mig in på ;)

Om du försöker sortera lite, VAD är det för något du är nervös för? Säg inte "allt!" utan vad ingår i så fall i detta "allt"?

ja vart ska man börja..
Kallt ridhus - har vi med oss tillräckligt med filtar, kommer vovvarna se ut som frysta fiskfiléer i ringen, gillar domaren lite för stora whippettikar, vad tusan ska jag ha på mig, jag har läst om placeringarna och nivåer, konkurrens osv men helt plötsligt minns jag inget osv osv..

Min nervositet har alltid varit stört påtaglig inför det mesta men brukar släppa helt när jag väl ska prestera/göra något. Typ rida in i ridhuset där tävlingen hålls/lägga händerna på pianot om jag ska spela för någon osv. Men det är inte roligt fram tills dess :(

Rätt små saker inser jag nu när jag radar upp allt såhär. Antingen det, eller så är det saker jag inte kan påverka öht. Nu känns det faktiskt lite bättre! Tack hörrdu! :)

Rätt små saker inser jag nu när jag radar upp allt såhär. Antingen det, eller så är det saker jag inte kan påverka öht. Nu känns det faktiskt lite bättre! Tack hörrdu! :)

Precis därför det brukar hjälpa att göra det :D Och när det kommer till placeringar och priser: det är fullständigt onödigt att ha koll på när det är en inoff eftersom de ändå inte följer de "riktiga" utställningarnas bedömningssystem ;) Dessutom är ju inoffare till för att träna. Innan du går ut ur ringen, fråga domare eller ringsekreterare om ni ska in igen sedan! Ska ni det, ja då är det bara att hålla koll på när ni blir inropade nästa gång. Ringsekreteraren säger ju vilka hundar som ska in i ringen, när, var de ska stå osv. Domaren säger sedan hur ni ska springa, vart ni ska stå när h*n ska känna på hunden osv. Det enda du behöver kunna är att lyssna hyfsat på instruktioner och blir det fel ändå, tja, då är det bara att göra om och göra rätt en eller tio gånger ;)

Kyla och domarens åsikt kan du inte påverka. Lassa med er ett gäng filtar och något varmt och gott att äta så blir det finfint! Dessutom brukar det vara varmare i ridhus vid hundtävlingar än vid hästtävlingar eftersom det är så otroligt många hundar och människor i ridhusen.

När det gäller kläder: Hel och ren, kläder som du kan röra dig obehindrat i. Sedan spelar det inte någon större roll. Hade det varit world dog show eller någon enorm rasspecial, då hade det varit läge att verkligen fundera på klädsel, men inte sjutton kan det spela roll på en liten inoff! Fokusera på att ta dig till rätt plats i rätt tid med rätt papper i ordning istället.

Jag hade inget att vara nervös för uppenbarligen.
Sambon blev jättesjuk här inatt och brinner snart upp av feber.
Så det blir då inget utställande för oss imorgon utan det får bli senare.
Lite lagom anti-klimax men på något sätt väldigt skönt just nu ;)

Nu har den här tråden varit död lite för länge tycker jag, och vi har dessutom varit iväg på vår första LC-träning samt en släphareträning!

Jadå, kameran var med ;)
45340_1394487074.jpg

13316_1394487078.jpg

73482_1394487081.jpg

11769_1394487085.jpg

88536_1394487088.jpg

68283_1395150325.jpg

55278_1395150329.jpg

89502_1395150332.jpg

Kan tillägga att jag fick mail idag med bekräftelse på att Aysu kan springa licenslopp vid en tävling som är om inte allt för avlägsen framtid. Hoppas på att hon kan fixa licensen nu i sommar i alla fall så att vi hinner med en tävling den här säsongen.

Hej vinthundsfolk!
För två år sedan tänkte jag sälla mig till er men så blev det alltså inte. När valpen kom fick jag panik och ångest över detta stora ansvar som jag åtagit mig, jag som snart skulle flytta och börja studera! Så det blev inget med den hunden. I november samma år köpte jag istället en omplaceringshund, japansk spetshane, som har betytt och betyder väldigt mycket för mig! Men, vinthundstankarna vill inte riktigt lämna mig :angel: Är sugen på valp i sommar men läget är för osäkert nu, om jag ska ta upp mina studier igen, jobba, vad jag nu ska göra av mitt liv. Så det får än så länge stanna vid funderingar. Men jag är inte helt säker på att en vinthund skulle passa mig, så därför vill jag nu höra av ni som har dessa hundar. Rent allmänt rasgruppen men framförallt italiensk vinthund!

Skillnader gentemot andra hundraser?
Fördelar/nackdelar?

Har redan lusläst de flesta kända sidor och flertalet forumtrådar på diverse sidor x) Är mer ute efter era personliga erfarenheter! Jag är delad i vad jag vill ha för en hund, graciös trasjagarsängvärmare eller ännu en fluffig studsbollsskällmaskin ;)

Nu har jag inte italienare, bara lärt känna några få, däremot är jag ju vinthundsnörd så jag svarar ändå :angel:

Skillnader gentemot andra hundraser?
Lite mer "katt i hundförpackning" än bara "hundig hund". Generellt sett tystare än de flesta hundar, mer jaktlust än de flesta, mer värdighet, mer kärlek till värme och solsken... Mer av allt som är fascinerande helt enkelt :D Nu är väl italienare den ras som oftast är lätt att ha lös av vinthundarna, många av dem verkar inte vara sådär överdrivet pigga på att jaga, men man bör ha i åtanke att det ändå är vinthund och vinthund = jakthund.

Fördelar/nackdelar?
Det är skitsvårt att svara på, eftersom det som jag ser som en fördel kan vara en nackdel för någon annan och tvärt om.
Den enda eventuella nackdel jag ser med vinthundar (och absolut med italienare) är att de ofta fryser lättare än andra mer "rejäla" hundraser. Just italienare kan jag därför inte tänka mig att ha, jag vill inte ha något som fryser lättare än en saluki.

Många ser jaktlusten som en nackdel, många ser även det som en nackdel att hunden vill vara fysiskt aktiv men inte träna så mycket lydnad. För en person som vill ha en hund att träna mentala grejer med, en hund som är lätt att ha lös och en hund som inte vill ha lååånga promenader, ja då är vinthund precis tvärt emot vad man borde kolla på. Vill man däremot ha en hund att ta med på rejäla långpromenader, har man möjlighet att ha hunden lös på inhägnade områden samt bara vill träna lite tricks m.m. ibland, då kan vinthundar vara ett utmärkt alternativ.

Jag själv älskar salukins jaktlust, deras värdighet, deras enorma intelligens och vilja att tänka själva. Jag älskar hur de sover lugnt i soffan ena sekunden och är fullständigt sjövilda utomhus i nästa sekund. Jag älskar deras sätt att titta på mig som om jag är dum i huvudet när de inte tycker som mig och deras sätt att lägga sig nästan på mig i sängen när de vill ha närhet. Men jag vet ju också att vissa vänner, även de som har andra vinthundsraser, säger att de aldrig skulle vilja ha saluki eftersom de inte hade orkat med hundar som är som mina. De tycker att det är jobbigt med hundar som hela tiden hittar på saker och som älskar att vara fysiskt aktiva. Själv är jag beroende av sådana fyrbeningar :love:

KL

Italienaren är inte min typ av hund främst för att den typ jämt fryser. Sedan tycker jag den är rätt menlös...men allt hänger ju på vad man vill ha! Är man beredd klä den, inte bor i ett blåshål som jag vid kusten, gillar närhet och en enkel, liten och tyst hund så kör!

Här är 4 vinthundar på en bild. Min blandras, lite av en strävhårig Podenco Ibicenco, en whippetvalp och så en Italienare. Utöver detta har jag två whippetar och 2 borzoier som kompisar som vi träffar ofta och jag föredrar alla framför Italienaren men storleken är ju praktiskt förstås...

Senast ändrad:
Måste testa att lägga in bilder här nu när forumet är lite omgjort :p

Förra söndagen var vi i alla fall på vår andra LC-träning! Aysu fick då springa licenslopp med en annan saluki, men var så snabb att det preciis blev godkänt, de hade egentligen velat se lite fler positionsbyten osv, men det var så tydligt att Aysu var tokigt fokuserad på trasan när hundarna väl var vid varandra, så hon blev godkänd ändå.
dsc_2520.jpg

dsc_2527.jpg

dsc_2530.jpg

dsc_2565.jpg

dsc_2582.jpg

Det var även andra hundar på träningen, bland annat var Philosophias whippar Dafne och Gaia på plats.
dsc_2665.jpg

Det var även med några borzoier
dsc_2603.jpg

dsc_2642.jpg

På söndag är det träningsdags igen och då ska Aysu springa ännu ett licenslopp. Det verkar som om många salukis kommer dit, så jag ska göra mitt bästa för att fotografera en hel del igen ;)

Hej alla vinthundsälskare!
Vad tror ni om att skaffa en whippetvalp när man har en bebis på 7-8 månader?
Vi har vetat sedan länge att det är whippet vi ska ha när det blir hund och nu är det kanske dags!
Min man är väldigt sugen på hund nu och jag tror att läget är bra för att skaffa en. Vi bor i hus med skogen precis bakom, jag är föräldraledig och vi har inte planer på att gå tillbaka helt till jobbet så länge vi har små barn, troligtvis kommer någon av oss vara hemma (kanske med undantag av 2-3 timmar nån gång) de närmsta 3 åren åtminstone och mycket därefter också.
Det bästa vore väl att i god tid ha koll på uppfödare och vänta på den rätta valpen men så har vi alltså inte gjort.. Ändå känner vi att det är nu under våren vi vill ha hund, så att man kan vara ute i trädgården jättemycket första halvåret när det är varmare :)
Åsikter och andra tankar emottages tacksamt!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka