Sv: Femte vinthundstråden!
Nu har jag inte italienare, bara lärt känna några få, däremot är jag ju vinthundsnörd så jag svarar ändå
Skillnader gentemot andra hundraser?
Lite mer "katt i hundförpackning" än bara "hundig hund". Generellt sett tystare än de flesta hundar, mer jaktlust än de flesta, mer värdighet, mer kärlek till värme och solsken... Mer av allt som är fascinerande helt enkelt
Nu är väl italienare den ras som oftast är lätt att ha lös av vinthundarna, många av dem verkar inte vara sådär överdrivet pigga på att jaga, men man bör ha i åtanke att det ändå är vinthund och vinthund = jakthund.
Fördelar/nackdelar?
Det är skitsvårt att svara på, eftersom det som jag ser som en fördel kan vara en nackdel för någon annan och tvärt om.
Den enda eventuella nackdel jag ser med vinthundar (och absolut med italienare) är att de ofta fryser lättare än andra mer "rejäla" hundraser. Just italienare kan jag därför inte tänka mig att ha, jag vill inte ha något som fryser lättare än en saluki.
Många ser jaktlusten som en nackdel, många ser även det som en nackdel att hunden vill vara fysiskt aktiv men inte träna så mycket lydnad. För en person som vill ha en hund att träna mentala grejer med, en hund som är lätt att ha lös och en hund som inte vill ha lååånga promenader, ja då är vinthund precis tvärt emot vad man borde kolla på. Vill man däremot ha en hund att ta med på rejäla långpromenader, har man möjlighet att ha hunden lös på inhägnade områden samt bara vill träna lite tricks m.m. ibland, då kan vinthundar vara ett utmärkt alternativ.
Jag själv älskar salukins jaktlust, deras värdighet, deras enorma intelligens och vilja att tänka själva. Jag älskar hur de sover lugnt i soffan ena sekunden och är fullständigt sjövilda utomhus i nästa sekund. Jag älskar deras sätt att titta på mig som om jag är dum i huvudet när de inte tycker som mig och deras sätt att lägga sig nästan på mig i sängen när de vill ha närhet. Men jag vet ju också att vissa vänner, även de som har andra vinthundsraser, säger att de aldrig skulle vilja ha saluki eftersom de inte hade orkat med hundar som är som mina. De tycker att det är jobbigt med hundar som hela tiden hittar på saker och som älskar att vara fysiskt aktiva. Själv är jag beroende av sådana fyrbeningar