Femte vinthundstråden!

@FruFebruari, jag tror att det är en galen idé, tyvärr :p Vinthundsvalpar är sällan lätta, tvärt om, och en människobebis lär ju ta en hel del tid och ork. Däremot skulle det väl inte vara allt för tokigt att kika efter en trevlig omplacering? Det är absolut inte jätteovanligt att trevliga vinthundar omplaceras, men de hamnar sällan på annons. Därför är det bra att skapa sig kontakter inom vinthundsvärlden, prata med folk, träffa folk med vinthundar osv.

Vad tråkigt! :(
Att hitta en hund som behöver omplaceras verkar, som du säger, innebära en hel del jobb.. Vi känner inga med vinthund och att köra iväg för att träffa folk av den anledningen känns ganska omständigt tyvärr, särskilt då bebisen här inte alls tycker om att åka bil :/

@FruFebruari, ska man hitta en hund att spendera 12-14 år med så bör man dock vara beredd att lägga ner en del jobb på att få det rätt. Har ni träffat vinthundar innan eller hur kommer det sig att det är just whippet ni vill ha? Internet är jättebra för att skaffa kontakter, men visst bör man absolut träffa en del hundar innan man köper valp.

Om vi ändå leker med tanken på att det skulle finnas en leveransklar valp nu från någon uppfödare som dessutom var beredd att sälja till dig, hur mycket jobb skulle du lägga ner på det hela då? Skulle du kolla upp eventuella sjukdomar m.m. hos släktingarna för att försöka kolla upp att uppfödaren är seriös? Hade du kollat med andra uppfödare eller whippetägare för att se om de visste något om rasen som är värt att tänka på när man köper hund? Eller hade du bara åkt till uppfödaren med valpen, träffat hundarna, köpt valpen och hoppats på att det blev bra? OM man "impulsköper" en valp så är risken betydligt större att man köper fel hund. Jag har genom åren träffat flertalet hundägare, även vinthundsägare, som sagt att de visserligen älskar hunden de har nu, men om de haft mer kunskap vid hundköpet så hade de definitivt köpt någon annan hund från en annan kull eller ras. För egen del tycker jag att det verkar oerhört trist att gå runt och känna så.

Jag har haft en whippet innan, eller min dåvarande sambo var det väl egentligen som hade henne, och tycker det är en alldeles underbar hundras så valet av ras är väl genomtänkt :)

Visst är jag beredd att lägga ner tid och jobb på att hitta en bra valp och ta reda på så mycket som möjligt, det jag inte har möjlighet att göra är just att köra iväg för att träffa hundar eller deras ägare.

Hur tar jag reda på sjukdomar hos en eventuell valps släktingar?

Vad tråkigt! :(
Att hitta en hund som behöver omplaceras verkar, som du säger, innebära en hel del jobb.. Vi känner inga med vinthund och att köra iväg för att träffa folk av den anledningen känns ganska omständigt tyvärr, särskilt då bebisen här inte alls tycker om att åka bil :/

Hur är barnet? Får ni sova på natten? Sover barnet sammanhängande och regelbundet på dagarna? Jag skulle inte säga nej omedelbart - har du en exemplarisk bebis så är det ingen omöjlig ekvation. Får du däremot inte sova ordentligt, om barnet vaknar på natten (samtidigt som valpen behöver ut och kissa) osv. så tror jag att det kan bli jättejobbigt.

Det finns jättelugna whippetvalpar, men det finns också dem (som min ena) som verkligen var ett hin av hår. Hon sov max 20 minuter i taget (förutom på natten, då hon sov som en stock) övrig tid så skulle hon leka-bitas-leka-bitas-etc. Min andra hade bättre rutiner, sov mycket, var lätt att lugna när hon började bli övertrött. Henne hade jag dock inte velat ha tillsammans med ett barn som lär sig gå. Hon är snäll som få, men kallas för "Bulldozern" och "Dunder-och-Brak" av en anledning.

Whippet är (som du ju redan vet) en underbar hundras, men under fel förutsättningar kan ett hundköp bli en mardröm. Jag lovar dig att det kommer att finnas tillfälle att skaffa en underbar whippetvalp så småningom! Det är absolut inte "nu eller aldrig". :)

Senast ändrad:
Jag /vi skaffade whippetvalp när sonen var 9 månader, det gick jättebra o var smidigt då man var föräldraledig. Nu är /var vår son väldigt lätt, så det var inget jobbigt. Fick henne i mars o det var skönt att kunna va mkt ute. När jag ville ut o gå mina långpromenader åkte hon med i vagnen, senare tog jag det som ensam hemma tränings stund.
Det var vår första whippet, hade kollat upp stam och hälsa innan, tyvärr när hon blev drygt 2 år märkte jag nåt inte stod rätt till, det visade sig hon hade ett allvarligt stort hjärtfel :cry: Så efter mkt undersökningar och med stor hänsyn till hennes allmäntillstånd, fick hon enbart 2 år och 9 månader gammal somna in :cry: Ibland kvittar det hur noga man är med hälsokontroller i stammen, det finns sjuka individer ändå.
Jag som nu har en lugn son tyckte inte det var ett dugg jobbigt men whippet valp, nu var hon också relativt lugn, förutom de gånger vi behövde sy ihop henne pga diverse olyckor när hon var busig.
Lycka till!

Var länge sen jag var aktiv här men efter ett tag utan vinthund så ska det äntligen flytta in en vinthund i familjen igen i juni och ingen saluki denna gång utan en Whippet tik <3
img_20140426_220554_535de3002a6b220b3c103317.jpg

Är det någon kring Gävle trakten som är aktiv här?

Tänkte så min lilla tjej sen kan få sällskap av andra vinthundar och inte bara de andra små bomullstussarna hemma :p

Hur är barnet? Får ni sova på natten? Sover barnet sammanhängande och regelbundet på dagarna? Jag skulle inte säga nej omedelbart - har du en exemplarisk bebis så är det ingen omöjlig ekvation. Får du däremot inte sova ordentligt, om barnet vaknar på natten (samtidigt som valpen behöver ut och kissa) osv. så tror jag att det kan bli jättejobbigt.

Det finns jättelugna whippetvalpar, men det finns också dem (som min ena) som verkligen var ett hin av hår. Hon sov max 20 minuter i taget (förutom på natten, då hon sov som en stock) övrig tid så skulle hon leka-bitas-leka-bitas-etc. Min andra hade bättre rutiner, sov mycket, var lätt att lugna när hon började bli övertrött. Henne hade jag dock inte velat ha tillsammans med ett barn som lär sig gå. Hon är snäll som få, men kallas för "Bulldozern" och "Dunder-och-Brak" av en anledning.

Whippet är (som du ju redan vet) en underbar hundras, men under fel förutsättningar kan ett hundköp bli en mardröm. Jag lovar dig att det kommer att finnas tillfälle att skaffa en underbar whippetvalp så småningom! Det är absolut inte "nu eller aldrig". :)
Barnet är som de flesta i den åldern, vaknar några gånger per natt och kräver en hel del dagtid men är helt exemplarisk ändå :)

Vi har, efter tips från en här på forumet, hittat en uppfödare som verkar bra och som vi ska hälsa på. Det ska bli superkul att träffa alla deras hundar! De har valpar nu men alla är tingade redan. Dock ska de ta en kull efter en annan tik nu till hösten så vi får se vad som händer :)

Vi var hos uppfödaren tidigare i veckan och bestämde oss sedan för att köpa en valp som charmade oss totalt när vi var där så nu har vi en 3 månader gammal whippet som ligger och sover i vår soffa :)

Att det blir kämpigt med både valp och bebis förstår jag men vad roligt det ska bli!

Vi ska testa ställa ut hunden så småningom så det var roligt att se att många av hans syskon ställts ut och vissa med bra resultat :)

Han är supersöt och härlig! Vi har varit ut i skogen några gånger och han älskar det! Springer omkring helt tossig men följer oss jättebra :) På gräsmattan i trädgården har han visat hur snabb han är :D

En förutsättning för att barn & hund ska gå bra ihop är ATT man vet att det KAN bli jobbigt i perioder. Att man är två om det och sedan beror det mycket på hur man är som person. Jag hade visserligen 3 barn, på 7, 4 och 8 mån och skaffade en 1 årig hund som var rumsren MEN det är då allt annat jobb börjar och gud vet vilken pärs det var för hunden hade alla möjliga stressbaserade problem. Men ungen var gudasnäll och lugn, ammades och sov med oss så nätterna var aldrig jobbigt och ute sov hon på min rygg i en ergonomisk sele. Lycka till Fru Februari det är en underbar kull!

En förutsättning för att barn & hund ska gå bra ihop är ATT man vet att det KAN bli jobbigt i perioder. Att man är två om det och sedan beror det mycket på hur man är som person. Jag hade visserligen 3 barn, på 7, 4 och 8 mån och skaffade en 1 årig hund som var rumsren MEN det är då allt annat jobb börjar och gud vet vilken pärs det var för hunden hade alla möjliga stressbaserade problem. Men ungen var gudasnäll och lugn, ammades och sov med oss så nätterna var aldrig jobbigt och ute sov hon på min rygg i en ergonomisk sele. Lycka till Fru Februari det är en underbar kull!

Tack!
Ergobabyn kommer säkert användas ännu mer nu när man ska ut med hunden i skogen, super att slippa vagn då ju :)

KL.
Ligger i sängen i min farmors hus nu. Jag åkte ner hit till Söderköping i eftermiddags för imorgon vankas det lure coursingprov!
Hur lyxigt som helst att ha 10min till provplatsen :D

Kom precis hem.
Vilja låg trea med bra poäng efter första omgången. I andra omgången så tyckte hon att trasan gott kunden komma till henne istället så hon genskjöt den :o Poängen blev därefter och hon slutade tolva.
Vi kör på igen nästa söndag. Då är det LC-prov i Söderhamn :bump:

Är valpvakt åt väninnans hundar Hon har två från Per-mobile och den fläckiga som är 12 år kommer jag inte ihåg var hon var ifrån. Inte världens svåraste jobb om man säger så...

Min pudel är lika lugn som vinthundar inomhus =)

12 år och 3 månader:

Min William i soffan och 6 åriga tösen i fotöljen:

Så pudeln som min dotter täckt över, han klagar inte!:

Även Dafne var på LC i Söderköping. Efter första loppet låg hon näst sist. Hon är så liten och inte särskilt snabb och fick springa mot Grändens Diana som var bästa tik förra året och som är ruskigt snabb och stark.

Det var en väldigt rolig bana med naturliga "hinder" som vattenfyllda diken och stråk med utlagd gödsel och ett träsk. Tanken var ju inte att man skulle springa genom dessa, men eftersom Dafne kom på efterkälken så tvingades hon skära kurvorna kraftigt för att vara i linje med trasan. Så stackars Dafne som redan kämpade för att hänga med fick även jobba sig genom gödsel till knäna och vattenfyllda diken.

I det andra loppet blev hon ihopparad med en jämnsnabb hund och jag tycker att hon sprang ett fint lopp. Dock saknas den där beslutsamheten, det lilla extra som krävs för att få bra poäng. Hon slutade som 25/29 och jag får nog krasst konstatera att det inte blir någon LC-champion av henne :D. Men hon är iallafall ivrigast av alla före start och tycker att det är toppenkul och så länge hon tycker det så får hon fortsätta springa.

Nästa vecka är det Söderhamn och veckan därpå Norberg. I Norberg är det dags för Gaia att debutera på LC-banan. Vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning! Hon är minst sagt taggad och plöjer fram på fältet som en bulldozer.

Även Arcano var på LC i Söderköping :)
Jag är nöjd med min kille och tyckte han sprang bra båda loppen. Jag är så pass ny på sporten och vet inte riktigt vad de bedömer och gör avdrag för, men han följde fint i båda loppen och kom i mål.
Han sprang mot tikar båda gångerna och jag kan tänka mig att det försvann poäng eftersom han är både stor och tung och får lite problem när det är mycket svängar - på rakorna däremot är han snabb.
Nu tar vi paus ett tag, nästa tävling blir ev. i Södra i juli och under tiden får vi passa på att jobba upp konditionen ordentligt. Tyvärr har det varit en del koppelgående senaste tiden eftersom han gjorde illa en tass tidigt i våras, men jag tycker ändå han presterade bra i söndags och kom 7a av 13 startande galgos.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka