Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Så fin hon är!

Jag måste fråga er, hur aktiverar ni era whippets? Känns som min kille knappt aldrig är nöjd.

Förutom bus och lek i trädgården så kör jag lite rally och desto mer viltspår med Tibban.
Trickträning/konster, leksaks eller godisuppletande och så promenader då.
Om det bara blir fruset i backen är det dags för LC.

Lillkillen kör enklare trickträning, ståträning samt inkallningsövningar. Och så uppletningslekar då :)

Vilka konster kan ni? Ska börja träna Ajax lite mer nu. Har vart mkt basic med honom. Men idag är jag lite stolt över honom. Han såg en hare, långt innan jag gjorde det, (han var i långlina) Han tittar på den, mkt intresserad då den skuttar iväg, men kom nästan bums då jag ropade!
Hela grannskapet tror snart jag är spritt språngande galen, för jag "joddlar på" som en tok då han gör rätt! "Braaa, duuktig, åhh, vilken kille.." o jag studsar runt o har mig ;) Men det gäller att vara rolig! Och att vara roligare än en hare är inte lätt!
Hur tränar man inför LC? Hur gamla måste de vara för att få köra? Får man göra det med kastrerade hanar? Finns det nackdelar med att träna det? Typ att man ännu mer "uppmuntrar" jakt?
Min kille höll igår rätt jämna steg med en greyhound-korsning som var rejält mkt större. Härligt att se dem springa så!
Ajax är ju sju månader, har ni låtit era springa så mkt de vill i den åldern? Leka hur länge som helst med andra hundar o så? Det blir ju galet mkt spring!

Inte kunde man ana att lilla Gaia skulle bli vuxen.
Gaiavalp_zps34b65b03.jpg

Men jösses :love:

Tussilago: Jag lät min unga whippet rusa av sig tills han tröttnade i ganska tidig ålder, men med lång vila efteråt och såklart under uppsyn och med avbrott om det gick för vilt till eller om han såg ut att vara utmattad, vilket inte hände så ofta ;) Övrig aktivering för unghund har egentligen inte behövts för min del utan spring och daglig aktivering på promenader såsom roliga lydnadsövningar o.d. har räckt gott och väl. Hade velat trickträna lite mer, men kom bara till "high-five" och "skall" utöver sitt och ligg. Är tränings-lat!

Toppen med inkallningsträningen! Bara att fortsätta och låta grannskapet tro att du är tokig. Inte alls tokigt att ha en hund som är har-ren sen!!

LC kan såklart väcka jaktlusten till fullo. Mina whippetpojkar älskar LC/jaga trasa över det mesta annat, men bara en av dem är en jakttok ute. Likadan innan som efter LC-introduktion vill jag nog säga, även fast det är svårt att veta exakt hur de skulle varit om jag inte börjat med LC. Glädjen när de är ute på fältet är dock oslagbar, så jag hade inte velat att de vore utan den upplevelsen.

PKLC:s hemsida svarar väl på dina övriga LC-frågor :)
http://www.svvklc.se/index.php/om-lure-coursing/vad-aer-lure-coursing

God Fortsättning och Gott Nytt vinthunds-år förresten! Ska försöka fota lite vinthundsbus under helgen och lägga ut. Håll tillgodo med fjolårets Khakidublett för en lokal malmö-tidning :love:

0

Donnie kan bl.a highfive, sitta fint, krypa, skall, pipa, springa runt mig i en cirkel, slalom mellan mina ben och en halvtaskig baklängesslalom mellan mina ben :D
33399_404050219031_7276833_n.jpg

Lilleman kan sitt, ligg, vacker tass, high-five, lätt och superrolig fot några steg (dvs jag joddlar och låter som en idiot jag också ;) ), sitta fint på bakbenen och "se på mig". Då ber jag honom om ögonkontakt. Skitduktig är han!
Vi klickertränar så det kan bli lite allt möjligt som kommer fram nu i början och då lär vi oss tricks utefter det också vilket innebär att lillemans favorittrick är att ligga ner och vicka på hela rumpan.. Otroligt onödig konst men väääldigt rolig att titta på :D

Tibban kan sitt, ligg, tass (höger vänster), vinka, gimme five, gimme ten, puss, fånga svansen, spela död, pannkaka (då lägger hon sig platt på marken med hakan i backen), vi har börjat på att lägga tassen över nosen och skämmas och sitta fint men det är väldigt svårt med sitt fint uppenbarligen. Tassen över näsan finns där men nu måste vi få den att stanna kvar också...

Hon kan puppy-yoga, hoppa upp och ta något högt på kommando, nicka, klia mig på armen, apport, stå på pall och enklare balansövningar, krypa (med en twist, hon gör sin egen fula krypstil) Öppna kökslådor och kylskåp med hjälp av en fastknuten trasa kan hon också :)

Sen kör vi med nos och tasstarget så med lite hjälpmedel kan hon en hel del roligt tack vare det också.

Josefiine och Nethril, vad mkt kul era hundar kan! Jag håller nu som steg ett på att lära in sitt fint och rulla runt. Ska nog oxå börja med target tänker jag. Att apportera saker måste Ajax oxå lära sig. Bra för terapihundar att kunna hämta saker tex! Han springer gärna o hämta grejer, men so fort föremåler blir stilla och "dött" är det ju ointressant.

*kl*

Här kan man se vad Aysu kan :D filmade henne för någon dag sedan. http://www.youtube.com/watch?v=0F0FRvAaSZk

Wahidah, ja hon kan galet mycket saker. Jag älskar ju att tävla, så jag tränar båda mina hundar med sikte på tävling. Wahidah kan massor av vanlig tävlingslydnad och rallylydnad och har tävlat i båda grenarna också, Aysu har jag ju inte haft länge, så vi börjar med rallylydnaden och ser hur långt vi kommer.

Det Wahidah kan är:
Samtliga moment till lydnadsklass 1 samt några moment från alla andra klasser.
Samtliga moment till nybörjarklassen i rallylydnaden, de flesta till fortsättningsklassen och några från avancerad- och mästerklass.

När det gäller tricks så kan hon släcka lampa, buga, backa, slalom mellan benen, snurra (fast det ingår ju i rallyn också iofs), krypa, krypa under saker, hoppa upp på saker, apportera/bära vad som helst som jag håller fram/kastar, vacker tass med den tass som är mitt emot den hand jag håller upp (sträcker jag fram vänster hand så tar hon höger tass, tar jag höger hand så tar hon vänster tass), hoppa rakt upp i luften....

Det är säkert mer som jag glömt och hon kan göra allt i vilka kombinationer som helst utan belöning mellan. Idag tex så blev det fotgående, gå runt mig, stå, backa, buga, stå och sitt och då med godis först efter sittandet. Jag tränar aldrig riktigt efter något visst program utan improviserar lite hejvilt efter vad som känns kul att göra :p

Puttar upp tråden lite granna då det inte händer så mkt här.. ;)
Gått bra på nyår för era hundar?

Mina dårar sov sig genom nyåret :D Tänkte titta på stökig film när tolvslaget närmade sig för att "maskera" ljudet från fyrverkerierna (trots att ingen av hundarna är rädda) men Aysu blev mer orolig av filmen än av smällarna utifrån...

Annars förstår jag inte hur sjutton de kunde slappna av. Huset skakade, stolen jag satt på vibrerade sådär som om man lyssnat på musik med mycket bas och fönsterrutorna skallrade. På sängen sov de två och tyckte väl mest att det var tråkigt att jag inte kliade på dem.
Jag är betydligt mer orolig vid smällar än vad de är.

Senaste på Fingal
bild_zps561f0209.jpg

Börjar verkligen växa till sig nu lille köttbiten :D

På lördag blir det LC för Tibbis (har försökt få in henne i ett provlopp sedan i juni men det har ställts in varenda gång vi kunnat) Men nu jäklar!
Och på söndag börjar vi valpkurs fem minuter härifrån. Tre andra valpar utöver Fingal och dessutom inomhus. Ska bli jättekul!

Anmält båda till inoffen (utst) i sätila den 22/2 och är så nervös att jag dör lite redan. Blir väldigt bra träning för mig som aldrig ställt ut. Någon här som ska dit tro?

Och ni som inte ska, vad har ni för er med era vintisar? :)

jaha jag fortsätter väl att uppdatera och prata här för mig själv då ;)
Lite bilder från LC-n i lördags :)
Tibb sprang jättebra både förra gången och denna. Fingal fick springa 50 meter rakt och testa på och herrejäklar vad han var grym!

1798574_823235691025157_197536825_n_zpsefe79405.jpg

1621760_823235654358494_1411194418_n_zpsada19da8.jpg

1601535_823235824358477_1515543433_n_zps4f55724f.jpg

1554559_823235764358483_1872097378_n_zpsebb34fca.jpg

1450721_823235804358479_2029354393_n_zps7e218ab0.jpg

Så underbart med LC! Var i världen håller du till? Jag längtar sååå efter att se Aysu på LC-fältet...

Kan bjuda på den här bilden på henne tills jag orkar skriva någonting mer än såhär. Är lite.. segt här nu, minst sagt.
85544_1389946100.jpg

Åh vilken härlig bild! :)

Vi bor i Bohuslän på västkusten. Dessa träningarna är några mil norr om gbg och framöver blir det rakbaneträning precis utanför gbg :)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka