Femte vinthundstråden!

Fetange och jag såg Arcano, men det var bara på håll och sedan hittade vi er inte igen. :) Han är verkligen maffig! Synd att du inte kommer till Söderhamn - det låter som om han hade passat på den banan (flack, inte så teknisk och gynnar snabba kraftfulla hundar).

En väldigt smidig och häftig bulldozer! T.o.m. jag sitter ju och längtar efter att se henne på tävling, trots att det är din hund :p

Jag är faktisk förvånad över att hon springer så pass smidigt som hon gör. :D Men det kommer att bli en utmaning att starta henne. Jag måste nog skaffa mig ett släppkoppel.

Jag är faktisk förvånad över att hon springer så pass smidigt som hon gör. :D Men det kommer att bli en utmaning att starta henne. Jag måste nog skaffa mig ett släppkoppel.

Vilken typ av koppel tänker du på då? Sånt där lädergrejs som öppnas av att man trycker på en knapp? Jag har ju som ett bredare retrieverkoppel ungefär när jag släpper. Det fungerar bra, men å andra sidan har jag inte whippetgalning :D

Attans, det var synd.
Jag kände igen Fetange härifrån, men vågade inte gå fram (fast jag tänkte tanken ;))
Det var så ruskigt väder så vi höll oss mest i bilen, tyvärr. Kikade lite på whipparna i första rundan och såg Vilja springa, men till eftermiddagen var det inte roligt att vara ute längre. Det var ett bra beslut att inte rycka ned Arcano innan LCn för han hade nytta av sin päls.

Det lät som han hade haft bättre förutsättningar i Söderhamn, det får vi satsa på till nästa år istället. Det kanske inte blir någon LC-champion av honom heller, men engagemanget är det inget fel på. Han kom 4a i Lycke och blev placerad på sin första tävling, det är jag väldigt nöjd över. Härnäst väntar anlagsklassen i viltspår, den har jag inga större tvivel om att han kommer att fixa :)

Det där med att släppa hund är inte lätt. När vi skulle springa sista licensloppet i höstas lyckades Arcano krypa ur två(!) koppel, sitt halvstryp och ett retrieverkoppel. Jag fick ett litet flätat helstryp av uppfödaren i Lycke som hon släpper sina hundar i och det gjorde en enorm skillnad att släppa i det. Kunde släppa honom med kontroll och alla 4 tassarna i backen för första gången. I söndags däremot blev jag tillsagd att jag inte fick släppa i halsbandet, trots att det inte står något om det i regelverket. Kändes inte helt optimalt att stå inne på banan och börja ta av både munkorg och halsband innan starten med 30 kg galen galgo...
Uppfödaren pratade med Pklc som bekräftade att halsbandet var okej och under söndagen såg jag andra hundar släppas i halsband. Till andra loppet fick jag sätta mitt vanliga läderkoppel som helstryp och börja bråka med hunden igen. Bleh.

Jag kände igen Fetange härifrån, men vågade inte gå fram (fast jag tänkte tanken ;))

Han kom 4a i Lycke och blev placerad på sin första tävling, det är jag väldigt nöjd över.

Haha ja, svårt att missa mig. 183 cm :angel:

Placeringar och framförallt poäng har en tendens att variera en hel del från prov till prov. Men en fjärdeplats inom en ganska stor ras är verkligen inte fy skam! :banana:

Donnie och borzoi-bästisen Hunter, 5 månader :)

10346593_10152194605179032_1583737844951879439_n.jpg

10354185_10152194613414032_1934208592536145765_n.jpg

10001413_10152194616514032_3759737829921374382_n.jpg

1513717_10152194625239032_2965870717633304850_n.jpg

10308125_10152194630009032_1230730551804353664_n.jpg

10361413_10152194635874032_7981123381964054657_n.jpg

Gaia har haft sin LC-debut nu! Precis som befarat så trasslade jag till det i starten. Jag måste ha böjt mig ner för att ta ett hårdare tag om en sprattlande Gaia när startern dunkade mig i ryggen (med resultatet att han missade mig), för jag kände aldrig någon dunk. Jag hörde bara "Tally-Ho" och såg sedan att den andra hunden hade hunnit komma drygt 10 meter samtidigt som jag fortfarande stod och höll i Gaia. Klant-matte! Poängen blev låga 140 p och Gaia låg tråkigt nog tredje sist från slutet efter första omgången.

I det andra loppet skötte jag mig och Gaia kunde göra det hon gör allra bäst: Jaga trasa! :) Hon sprang ihop 172 p (femte bästa poängen), men det räckte bara till att klättra till mitten av resultatlistan. Trots att jag klantade mig så kunde jag inte vara annat än mycket nöjd med Gaias prestation. Jag passade även på att mäta in henne och till min stora glädje passerade hon obehindrat under måttstockens 48 cm :).

Min väninna har 2 hundar från Permobiles, den röda tiken och den beigeröda som är 5 månader. Båda är av en liten och väldigt slank modell och väldigt aktiva. Hon kommer börja träna dem för att kunna börja tävla LC med dem. Den fläckiga tiken är 12½ och från en annan uppfödare oxå liten och kort men aningens kraftigare modell. Hon är 48 hög och valpen kommer troligtvis inte växa om henne. Gillar skarpt dessa små whippets! Det här gänget på bilden träffas ofta och min pudelmix trivs som fisken i vattnet att raca ihop med de andra och lille Bichonen jag passar rätt ofta hänger på så gott han kan och ja, han slipper agera byte för det är pudeln som gillar att leka "hare" =)

Karim försöker charma en något skeptisk Aysu ;)
10549609_1448101182143196_144120703_n.jpg

Nu är det äntligen "bara" 28,8 grader varmt ute. Så snart det blir liiite svalare så ska vi ge oss ut på långpromenad. Då ska även Aysu och Karim få leka i rastgård lite, det brukar göra att Aysu blir mer avslappnad till andra.

Vi brukar gå ut vid 21 tiden! Men ikväll ska vi faktiskt gå ut vid 22 och låta dem busa! Hundarna lider verkligen i hettan, vid sjön fläktade det svalt men att gå hem är en pina trots att vi bara har 20 min hem varav 10 min är på asfältsväg i skugga. Men ikväll så. Kvällarna är fantastiska, om man kan vara uppe sent!

Vi brukar gå ut vid 21 tiden! Men ikväll ska vi faktiskt gå ut vid 22 och låta dem busa! Hundarna lider verkligen i hettan, vid sjön fläktade det svalt men att gå hem är en pina trots att vi bara har 20 min hem varav 10 min är på asfältsväg i skugga. Men ikväll så. Kvällarna är fantastiska, om man kan vara uppe sent!

Jag vet inte riktigt när vår långpromenad blir. Hade tänkt ta en promenad nu, gå till morsan, låta henne vara hundvakt när jag handlar och sedan vara hos henne tills det blir natt. Men affären stänger kl 21, så jag får nog handla först och ta långpromenaden sedan.. Känner mig dock inte pepp på att släppa hundarna när det är mörkt ute, men jag kan ju gå till en som är närmare än den jag först tänkt, så hinner det inte bli lika mörkt.

Här är ljust än vid 22 så då vågar vi på ett speciellt ställe som är öppet och ljust. Igår kväll sprang min pudel och whippetvalpen race ovanför gården, perfekt raksträcka med gräs mellan gångbanorna. Ingen var ute så det gjorde inget =) och framförallt så leker de tyst. Rastgården undviker jag för där är så mycket mygg. Men jag tror vi går till en fotbollsplan som ligger rätt nära den här gången faktiskt.

Jag funderar på att strunta i att släppa ikväll och istället ta det tidigt som f*n imorgon... Men ja, jag får se hur det ser ut när jag handlat ikväll... Gillar inte att släppa på kortklippt, morgonfuktig gräsmatta heller, känns som om det är stor risk att de halkar då. Usch så bökigt det blev med allt plötsligt.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka