Femte vinthundstråden!

Är det fuktigt på morgonen då? INTE här kl 06 när jag klivit upp och morgonrastat innan jobbet iallafall...
Vet inte! Det var det i helgen när jag var på LC, fast det var å andra sidan högt gräs och i skuggan.. I rastgården är det kort gräs och inte skugga. Kommer köra på tidig morgon iaf, kom nyss in från en 45 min lång promenad och blev svettig trots att jag hade bara sandaler, shorts och linne...

Ja usch, värmen är fruktansvärt. Kom nyss in från en promenad, och jag är helsvettig trots att jag är klädd efter konstens alla regler. Jämfört med min Corgi så är ju inte Salukin jätteberörd av värmen, men Corgin börjar ju flåsa efter 10 minuter. Och då är han ändå urfälld och "badklädd".

En liten fråga till er med Saluki - vad gör ni med det där jäkla valpluddet?
Igor är ju väldigt mörkt grizzle (typ svart), och eftersom luddet är ljusgrått, så ser han inte riktigt klok ut. Hittills har jag både försökt dra med trimkniv (av lite sämre kvalité visserligen), och att plocka för hand, men det blir ojämnt och han ser inte särskilt mycket klokare ut. Finns det andra verktyg att använda, ska jag öva på mitt plockande, eller får han helt enkelt se ut så?

PS. Bonusbild på det inte-så-vackra-men-rätt-så-söta-luddmonstret: :D
10462467_10201410827510918_6146235304421322364_n.jpg

Min väninna har 2 hundar från Permobiles, den röda tiken och den beigeröda som är 5 månader. Båda är av en liten och väldigt slank modell och väldigt aktiva. Hon kommer börja träna dem för att kunna börja tävla LC med dem. Den fläckiga tiken är 12½ och från en annan uppfödare oxå liten och kort men aningens kraftigare modell. Hon är 48 hög och valpen kommer troligtvis inte växa om henne. Gillar skarpt dessa små whippets! Det här gänget på bilden träffas ofta och min pudelmix trivs som fisken i vattnet att raca ihop med de andra och lille Bichonen jag passar rätt ofta hänger på så gott han kan och ja, han slipper agera byte för det är pudeln som gillar att leka "hare" =)

Åh, Ginnievalpar från Per-mo'bile!

En liten fråga till er med Saluki - vad gör ni med det där jäkla valpluddet?
Igor är ju väldigt mörkt grizzle (typ svart), och eftersom luddet är ljusgrått, så ser han inte riktigt klok ut. Hittills har jag både försökt dra med trimkniv (av lite sämre kvalité visserligen), och att plocka för hand, men det blir ojämnt och han ser inte särskilt mycket klokare ut. Finns det andra verktyg att använda, ska jag öva på mitt plockande, eller får han helt enkelt se ut så?

Hur gammal är han nu? Det jag upplevt på valparna är att det inte är någon idé att försöka göra något förrän de blir ca 6-7 månader gamla. När de är så gamla brukar det gå fint att plocka bort med trimkniv, annars trillar det av när de blir ännu lite äldre. Den luddigaste jag sett kom från "min" kennel, när han var kanske 7-8 månader såg han ut såhär:
DSC_0468.jpg

Meeen, det blev hund av honom med ;)
Kort sagt skulle jag inte bry mig så mycket om luddet. Det försvinner så småningom.

Idag har vi äran att vara nattvakt åt Twiggy, en 11 årig strävhårig Podenco Ibicenco ( halvvsyster med avlidne Carlos ni vet säkert ) Nordisk champion är hon. Kommer från ett vanvårdshem och är en otroligt mjuk och vän hund. Williams absoluta favorittjej som lärde honom springa LC!

Folk vände sig om och stirrade när jag kom med mina 4 i koppel haha! Alla i olika storlekar och hårlag men så lugna och fina där de lunkade på i grupp bredvid mig!

Senast ändrad:
@Red_Chili Han fyller 6 månader i augusti, så jag tyckte att det började bli dags. Sedan ska han ställas ut om ett par veckor också, och jag vet att de får vara luddiga, men han behöver ju inte se ut som en skabbräv tänker jag. Fast han är inte lika luddig som valpen på din bild, så jag får väl tänka på att det kunde varit värre. :D

@paradiset Åh, hade jag fått som jag ville hela tiden, så hade jag skaffat en Podenco Ibicenco, fast släthårig. :love:

Jag har hört dock att de släthåriga är mycket mer krävande än de strävhåriga. De strävhåriga är mycket mjukare till sättet. Dock är Twiggy väldigt lite sträv jämfört med valpen som en annan kompis köpt. Hon är raggig som en varghund över hela kroppen t om öronspetsarna!

@Red_Chili Han fyller 6 månader i augusti, så jag tyckte att det började bli dags. Sedan ska han ställas ut om ett par veckor också, och jag vet att de får vara luddiga, men han behöver ju inte se ut som en skabbräv tänker jag. Fast han är inte lika luddig som valpen på din bild, så jag får väl tänka på att det kunde varit värre. :D

Äh, låt honom vara luddig! Han är ju bara bäbis :D Däremot skulle jag väl kanske ta bort lite ludd om det var frågan om juniorklass på officiell utställning. Allt innan det är ju bara träning.

Idag åkte vi en sväng till Tammsvik för att hälsa på vänner och bekanta samt träffa hundsläktingar :)
Fick en bild på Aysus mor i alla fall, Fein kallas hon.
Har_ar_Fein_Aysus_mor.jpg

Sedan skulle hon in för att tävla om bästa rörelser också, men då var hennes handler upptagen med en annan hund, såå jag fick springa med henne. @Philosophia fotograferade :D
93672_1406390446.jpg

Fick även en bild på en viss buke-whippet ;)
Idag_akte_vi_till_en_enorm_vinthundsutstallning_som_halls_i_narheten_av_mig_Idag_var_det_bara_nagra.jpg

Jag har hört dock att de släthåriga är mycket mer krävande än de strävhåriga. De strävhåriga är mycket mjukare till sättet. Dock är Twiggy väldigt lite sträv jämfört med valpen som en annan kompis köpt. Hon är raggig som en varghund över hela kroppen t om öronspetsarna!
Jo, det har jag också hört. Släthåriga passar nog inte vem som helst, medans strävhåriga skulle kunna vara sävligare om man är nybörjare inom rasen. Men jag är van vid galenpannor till hundar och förväntar mig alltid det värsta. :D
(Sedan tror jag inte det blir aktuellt med en Ibicenco ändå, nästa hund om sisådär 2-3 år blir nog en Saluki till eller en Basenji)

Äh, låt honom vara luddig! Han är ju bara bäbis :D Däremot skulle jag väl kanske ta bort lite ludd om det var frågan om juniorklass på officiell utställning. Allt innan det är ju bara träning.
Såklart är det träning, men man vill ju inte skämmas för luddbäbismonstret när man åker på en stor hundutställning för första gången. ;):D
(Fast det behöver jag nog inte, han skötte sig som ett proffs senast, och så är han ju fin ändå :love:)

Puttar upp tråden lite och hoppas på att bli välkomnad för jag blev för ett par dagar sedan matte till min allra första vinthund! En fyra månaders tjej flytta hem till oss och har verkligen charmat hela familjen med sin otroliga personlighet. Världens coolaste lilla tjej, våra dagar går ut på kontaktövningar, inkallning och lära sig gå i koppel för det kunde hon inte. Otroligt lättlärd och mjuk tös..

Jag är störtförälskad! Kan bara sitta och titta på när hon sover i timtals!

Undrar lite hur många av er som har katt tillsammans med era vintar? Jag har två stycken sedan tidigare som ska ingå i hennes familj, hon är rädd för åtminstone ena katten och han blev lika rädd för henne, den andra blev mer "vafasen är dedär för typ på mitt revir?!"

Några bilder på min skönhet :love:

image_zpse4b3b5fd.jpg

image_zps48404d14.jpg

image_zps8e0cb358.jpg

image_zps0f47da41.jpg

@Rocka, grattis till nya familjemedlemmen! :D Du råkar inte bo i stockholmsområdet? Vi vill ha fler kompisar :p

Förövrigt har jag också katt och vinthund. (eller rättare sagt, morsan har katt, jag är hos morsan nästan dagligen) Katten var inte(!) hundvan när första salukin kom hem till mig, men hon vande sig. Andra hunden tyckte katten att var ok. Nu har jag hämtat hem en tredje och den salukin har faktiskt lyckats med konststycket att bli god vän med katten. De två kan jag släppa ihop hur som helst, när som helst utan att oroa mig. Katten har även traskat runt på soffans ryggstöd när nyaste hunden legat under henne.

Det viktigaste tror jag är att ge katterna utrymme att vara ifred om de vill, någonstans där hunden INTE kan komma åt dem och sedan se till att hunden absolut aldrig får möjlighet att jaga och skrämma katterna. Lär sig katterna att hunden är ofarlig och hunden lär sig att katterna inte är roliga leksaker, då brukar det gå bra :)

@Red_Chili Tack! Och jo, vi råkar bo där faktiskt :D OCH vi vill mer än gärna ha vinthundskompis(ar)!

Jag försöker ha is i magen fast man blir ju lite nojjig över att det aldrig kommer funka, katterna är omplaceringar och har farit illa innan så psyket på ena känns som att det kommer mycket krävas is i magen. Skönt att höra att andra har gått igenom samma sak och fått det att funka liksom.

För övrigt så är lilla damen ännu inte helt glad i att äta, fast bara haft henne ett par dagar så lider ju ingen nöd än, fast oron över att hon inte vill äta stiger ju med varje måltid. :( Sen att hon igår fick i sig 1dl kattmat gör det hela ännu värre, hon vet ju nu att det finns annan mat :meh:

Jag blir bara mer och mer kär för varje sekund som går känns det som, så otroligt fantastiskt cool tjej! Charmar allt och alla, lugn och tar det mesta med ro.. alla borde verkligen ha minst en vinthund i sitt liv! :love::love:

@paradiset Jag träffade Twiggy på LC-träning en gång, hon var helmysig! Blev litet kär i henne...

@Rocka Vilken sötnos! Nu blev jag alldeles valpsjuk!

Tänkte höra med er hur mycket ni håller igång och vad ni pysslar med för att få en bra kondition på hundarna inför LC-tävlingarna?
Arcano har varit skadad mer eller mindre konstant sedan tidigt i våras, enbart dråpliga småskador som resulterat i koppelvilor. Senast lyckades han göra illa trampdynan på ena framtassen och vi fick nöja oss med lugna skogspromenader under ett par veckor. Då vi tävlade tidigare på säsongen märktes det att första loppet inte var något problem, men att han kroknade under det andra. Nu är han anmäld till Lycke och jag behöver konditionstips!
Vi flyttade till hus i våras och här finns otroligt mycket vilt och jag vågar inte ha honom lös i skogen längre (där vi bodde innan fick han dagligen springa lös). Vi brukar träna intervaller på en skogsväg så han får rasa av sig litet grann, i trädgården springer han inte alls. Har börjat cykla med honom i hopp om att det ska ge mer, ska jag köra kortare pass i högre tempo eller längre pass i trav?
Hur effektiv konditionsträning är simning? Han har blivit vansinnigt glad i vatten sedan värmen kom och simmar ihop med oss i sjön ett par gånger i veckan.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka