Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

image2_zpscf59f442.jpeg

Grattis! :love:

Då kommer vi att ses på valpköparträffar framöver! :D

Och idag var ju jag och Tibb på vår första kurs i viltspår. Kom hem med diplom (trots att vi eg. tänkte gått anlagsprovet först imorgon) och nu får vi sikta in oss på öppen klass :) Hon var så jäkla duktig. Trots ös-(totalös!)regn och stark vind och vilt i spåret så fixade hon det jättefint.

Det stämmer att det är Gaia som är därifrån! :) Men även min andra whippets linjer bygger på Per-mo'bile och min italienare kom även därifrån (från deras näst sista kull med italienare).

Jag träffade Tommy igår och de har redan spikat datumet för kennelträffen nästa år.

Grattis till Tibbans anlagsprov! :-)

Måste bara göra en uppdatering om min världens bästa galgo! :D
Det har varit ont om LC-träningar i mina trakter, men i lördags fanns det äntligen en som var inom okej avstånd. Det var några whippar som sprang och jag var rädd att Arcano var enda stora hunden. Lyckligtvis var det någon som ställde upp med sin borzoi till licensloppen och det är jag väldigt tacksam för!

Arcano blev godkänd i båda loppen och jag är så glad över att vi äntligen fått licensen! Det ska bli kul att äntligen få ge sig ut på tävling nästa år :)
Dock har jag ett problem vid starten. Herr galgo är riktigt het på gröten och i princip står på bakbenen och skriker. Jag vågar inte länge bara ha ett halvstryp på honom vid fältet, i lördags hade han även på sig ett retrieverkoppel som säkerhetslina. Precis innan starten lyckades han krypa ur båda...
Licensgivaren sa att jag var tvungen att komma på någon bättre lösning, men kunde inte riktigt komma på vad det skulle kunna vara.
Tips? Något som han inte kan krypa ur, men som är lätt att ta av trots munkorg och jämfotahopp vid starten?

Hur enkel som helst! Det är ett spänne på sidan vid magbandet. Bara att knäppa upp det och dra över halsen. Tar en halv sekund ungefär och kräver bara en hand ;)

Här ser du hur den är med spännet. Just på Wahidah har jag selen väldigt löst till vardags. Vid LC osv dras selen åt så att den sitter betydligt hårdare, för då blir det mycket svårare att ta sig ur den.
18017_1373064395.jpg

*kl på mig själv*

Idag har Aysu fått springa lite för tredje gången sen hon kom till mig. Hon var glad! :D
76694_1383779897.jpg

79421_1383779901.jpg

35188_1383779904.jpg

Vi hade även sällskap av en ny vän, en aussie och hans matte. Matte smygfotograferade oss lite.
1452223_10152350118583452_159404518_n.jpg

Häromdagen fick Aysu äta revben från älg:
85074_1383577964.jpg

Och ja, så fort tillfälle ges så sprattlar båda dårarna runt inomhus, trots att de inte får egentligen :p
95719_1383473427.jpg

Ni med vintisar, vad har ni för utställningskoppel? Vilken färg till vilken hund? Bling?
Och är det helstryp, halvstryp osv. Vill väldigt gärna se bilder :)

Visst är hon söt :D

När det gäller utställningskoppel så vill jag absolut inte ha sådana med bling på. Har sett att många nu har sådana med stora, fina stenar på. Jag har själv använt sådant när jag ställt en uppfödares hund och trivdes inte alls med det. Att uppfödaren betalat hysteriskt mycket för det på Crufts eller något var inte tillräckligt för att jag skulle tycka om det ;)

När jag ställt unga hundar och sådana som inte kunnat uppföra sig riktigt i koppel så har det blivit brett nylonkoppel i lämplig färg. Inte stryp då, utan sådant där man bestämmer hur långt det ska vara runt halsen och så är det bra så.
Här ser man vad jag hade på Aysu förra sommaren:
17590_1340920006.jpg

Här är ett sånt där med "bling" på som jag inte alls gillar. Det kändes tungt och osmidigt:
33222_1311624803.jpg

Här är min favorittyp av utställningskoppel, strypkedja som sitter fast i ett tunt nylonsnöre. Det använder jag på de hundar som jag vet att går fint i koppel och som inte riskerar att strypa sig. Det känns också diskret och smidigt att hantera. På mina ljusa tikar använder jag (som synes) guldkedja med svart snöre. Det guldfärgade gör att deras färg ser bra ut, med silver så ser de smutsiga ut. Svart snöre är för att jag själv alltid är svartklädd om jag ställer ljusa hundar ;)
13236_1276551365.jpg

Här kan man förresten se hur jag samlar ihop kedjekopplet i handen när jag ställer upp hunden. Genom att trä in ett finger sådär så blir det inte samma stryp-effekt på hunden.
Wahidah.jpg

Var och hälsade på lille (store) Fingal i måndags.
Han är sååå go! Här kommer en bildbomb:

bild_zps70629241.jpg

image_74_zpse033c50f.jpeg

bild1_zps70fa7daa.jpg

image_52810e18e087c31018150b55_zps5a9f8367.jpg

image_52810e2cddf2b3447f4412e2_zps936d38f9.jpg

image_82_zps3412beee.jpeg

Sugen på trasan
image_2_zps1ace4016.jpeg

Och Tibban tyckte mest han var konstig och liten.. Sprang runt och lekte (!) gjorde han minsann också.
Tibban som brukar vara världens lekmongo var spak och tråkig som en gammal tant. Ska bli kul när han boat in sig här i vinter och det släppt för tibb :)
image2_zps2d3cd13f.jpeg

Det är så roligt när man ser foton på Wahidah och Aysu tillsammans. Wahidah så otroligt ljus ut bredvid Aysu! När man såg foton på W och finaste Zala så var det tvärtom, då såg hon så himla mörk ut! :D

Haha, ja, jag har lite tripp, trapp, trull med färgerna verkar det som :D Undrar vad jag får nästa gång då, om det blir en röd eller något ännu mörkare? ;)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka