Sv: Femte vinthundstråden!
Visst är hon söt
När det gäller utställningskoppel så vill jag absolut inte ha sådana med bling på. Har sett att många nu har sådana med stora, fina stenar på. Jag har själv använt sådant när jag ställt en uppfödares hund och trivdes inte alls med det. Att uppfödaren betalat hysteriskt mycket för det på Crufts eller något var inte tillräckligt för att jag skulle tycka om det
När jag ställt unga hundar och sådana som inte kunnat uppföra sig riktigt i koppel så har det blivit brett nylonkoppel i lämplig färg. Inte stryp då, utan sådant där man bestämmer hur långt det ska vara runt halsen och så är det bra så.
Här ser man vad jag hade på Aysu förra sommaren:
Här är ett sånt där med "bling" på som jag inte alls gillar. Det kändes tungt och osmidigt:
Här är min favorittyp av utställningskoppel, strypkedja som sitter fast i ett tunt nylonsnöre. Det använder jag på de hundar som jag vet att går fint i koppel och som inte riskerar att strypa sig. Det känns också diskret och smidigt att hantera. På mina ljusa tikar använder jag (som synes) guldkedja med svart snöre. Det guldfärgade gör att deras färg ser bra ut, med silver så ser de smutsiga ut. Svart snöre är för att jag själv alltid är svartklädd om jag ställer ljusa hundar
Här kan man förresten se hur jag samlar ihop kedjekopplet i handen när jag ställer upp hunden. Genom att trä in ett finger sådär så blir det inte samma stryp-effekt på hunden.