Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

William idag, naturligt uppställd:

Som min väninna sa igår " din designerdog" Ja faktiskt. Som en saluki, fast mindre och med whippetöron och smalare nos ( eller en mindre pälsad Silken ).

Efter att ha läst inne på hundforumet ett tag så tänkte jag nu bli medlem och presentera min lilla vinthund här :D
Charlie är en italiensk vinthund på 13 veckor och är förstås helt fantastisk.
Han tycker att alla hundar borde leka med honom så jag tänkte även passa på att efterlysa lekkompisar till min lilla räka här i Malmö.

image_zps8e2e75df.jpg

Välkommen till tråden och som vinthundsägare! Jag har precis flyttat ifrån Malmö med mina två whippar, men vinthundar finns det gott om därnere så du ska säkert kunna hitta kompisar. Jag umgicks mest med större vintisar så har inga direkta tips. Men lycka till :D

KL

Här kommer mina senaste foton på odjuren. Vi var hos mina föräldrars gård och lekte med deras salukifröken Sima.

Sima.jpg

93003_1381515863.jpg

Farbror Cc
96980_1381515875.jpg

Sima
59268_1381515883.jpg

Dår-Khaki
70975_1381515887.jpg

Weee!
56736_1381515891.jpg

58519_1381515908.jpg

81669_1381515914.jpg

*KL*

Hos oss har det hänt lite saker.

Efter 11 månader utav saknad från fina Puma, kände vi oss nu mogna att utöka flocken igen :) efter mycket grubblande, funderande på vad vi skulle utöka flocken med blev det till sist en liten kille på hela 1,7 kg. Alltså ingen whippet, ingen vinthund alls, utan vi föll tillbaka till en ras vi haft innan för 4 år sedan, chihuahua. Nu en choklad färgad liten TWIX :p
Anledningen till att vi inte skaffade en whippet till var att vi känner att det inte passade med två "större" hundar nu i vår familj, jag vill fortfarande har Lotus som nr 1, att han ska få all fokus. Klart Twix med får fokus, men han kräver inte samma som en större. Lotus ska få fortsätta med sina fördelar här hemma, ligga i soffa/ säng, sitta med på sin stol vid köksbordet när vi äter ;)

Vi har länge känt att Lotus varit deppad och inte kanske varit super nöjd med att vara ensamhund, men nu när vi i torsdags tog hem Twix, insåg vi att han verkligen saknat sällskap, så glad han blev och som han sken upp. Från att ha gått vid min sida konstant när jag släppt han lös ute i skogen, till att nu springa och busa o leka, han går i från mig o luktar i njuter av att va i skogen, det gjorde han inte innan som ensam. Familjen/flocken är komplett <3 Att se dem redan efter 4 timmar i hopa, ligga tätt intill varandra värmde i matte hjärtat, att sen se hur dem nu mer och mer gosar och myser i hopa o små leker på sitt sätt gör oss så enormt glad. Lotus har blommat upp. Och bevisat än en gång för mig vilken underbart snäll o schyst hund han är, världens bästa Lotus.

Här en bild från i går morse på sonen, Lotus & Twix framför braskaminen

1384006_10202184844761616_205529178_n.jpg

Vilken mysig familjebild, och så skönt att allt verkar gå bra nu! Hoppas att allt fortsätter lika bra som det börjat och att ni får ett långt, roligt liv ihop :D

Någon som har tips på vart man kan få tag i ett bra vintertäcke till en stor vinthund?
Arcano behöver åtminstone 80-85 cm i rygglängd och det är inte lätt att få tag i. Förra året sydde jag ett fleecetäcke, men det gick sönder i slutet på säsongen och åkte på tippen. Upplevde att han tyckte det var obehagligt att ha fleece närmast pälsen, det blev lite statisk elektricitet. Har ett tjockt vintertäcke sedan innan men det köpte jag dumt nog när jag trodde att han hade växt klart i ryggen... när han fortsatte att växa lite till.

DG doggear finns ju. De boorde ha stora täcken. Sedan vet jag inte hur petig du är med passformen, men på Hööks finns flera stora täcken.

Greyhound & whippet store har visserligen gjort om sin hemsida nu, men tidigare har de varit extremt knepiga med leveranser osv, så jag själv skulle inte våga köpa med förskottsbetalning iaf. Tyvärr, för de har jäkligt bra grejer.

Vad jag har hört så är de är fortfarande knepiga med att skicka beställningarna. Det är smått ironiskt att de piffar till hemsidan och lägger till nya varor när de vägrar att skicka beställda varor. Själv väntar jag fortfarande på att få kontoinformation för att kunna betala en beställning som jag gjorde i maj 2012. :p

DGdoggear kan specialsy täcken utan extra kostnad (om de inte har något färdigt som passar). Renate som äger företaget är väldigt tillmötesgående. Hon fixade ett måttbeställt regntäcke till Dafne som skulle ha drunknat i deras minsta whippetstorlek. :)

Tack för svaren!
Ska kika på DG Doggear. Är det krångligt att beställa utomlands när valutan är i euro eller dras pengarna som vanligt?
Greyhound store's hemsida fungerade väldigt bristfälligt, gick t. ex inte att få upp storlekstabellerna.

Jag vet inte om Torshammarens gör specialsydda täcken, men jag kan varmt rekomendera dem annars. Gillar att de har täcken med teddytyg, de blir inte inte statiska på samma sätt som fleece enligt mig. Ska förmodligen skicka iväg en beställning dit snart, alla mina försök till att sy själv har gått åt skogen :p

Turali, såg nu att Börjes har många stora(!) täcken till billigt pris. Jag ska nog dit och kika på täcken till Aysu, så om du inte har möjlighet att testa innan du köper så skulle jag kunna testa alla deras modeller på mina damer och säga hur de verkar vara med passform, storlekar osv.

Det är inte alls krångligt att beställa. :) Priserna anges i CZK. Jag brukar gå in på valuta.se för att se vad priset ungefär kommer att landa på i svenska kronor. Pengarna dras precis som vid vanligt köp, inga konstigheter alls. Priserna är dessutom väldigt humana.

Är du minsta lilla osäker på storleken så skicka iväg ett mejl med hundens mått till dem och fråga om de tror att vald storlek är rätt.

*kl*

Tar tillfället i akt och presenterar lille Fingal som flyttar hit i början på december! :love:

image_zpsb41df9af.jpeg

image2_zpscf59f442.jpeg

*kl på mig själv*

Idag, äntligen, har Aysu fått springa lös. Ja ni vet ju, hon har varit fet, behövt rehab pga muskelskada och sen första fysioterapeutbesöket har jag stretchat henne varje dag.

För några veckor sedan gav fysioterapeuten ok till lösspring, men jag ville vänta lite till med att släppa henne för att verkligen komma igång med all träning vi gör för att bygga upp muskeln och för att få hela hennes kropp i så bra skick det bara gick. Senaste veckan har hon dock varit hopplös ute och det har märkts att hon velat springa, något som faktiskt inte märkts innan eftersom det varit sån stor grej för henne bara att börja få ordentligt med motion osv.

Först förstod hon inte att hon var lös utan satte sig ner och tittade runt lite, men när hon väl förstod att hon kunde springa.. jäklar vad hon sprang! Hon är så snabb att jag knappt hann fotografera henne och det märks verkligen att rehaben och stretchingen gett henne en mjuk, användbar kropp. Det ska bli SÅ kul att se henne jaga trasa till våren :D

Än är hon inte helt återställd, men nu har vi kommit en bra bit på vägen i alla fall :D
78800_1382283441.jpg

78702_1382283449.jpg

44120_1382283452.jpg

82272_1382283455.jpg

61432_1382283458.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka