Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Klart att Sparven/Nike ska flytta in hos er!!! Allt har en förmåga lösa sig när man vill något tillräckligt. Och barksoppa är gott med rätt kryddning har jag lärt mig...

Melli- fantastiska bilder!!

Alltid roligare ju fler man blir!
Jag kan båda datumen, har skrivit ner dem i kalendern så jag inte glömmer:D

Klart att Sparven/Nike ska flytta in hos er!!! Allt har en förmåga lösa sig när man vill något tillräckligt. Och barksoppa är gott med rätt kryddning har jag lärt mig...

Nu har till och med uppfödaren hört av sig genom en vänförfrågan på FB (jag har haft valp från dem tidigare). Det känns som en konspiration det här.

Men jag måste bolla lite tankar med er:

Jag vill inte ta hem en 8-9 veckorsvalp precis när jag påbörjar nytt jobb (om jag nu får det, vilket börjar kännas tveksamt eftersom de inte har hört av sig för en andra intervju). Men skulle hon kunna få stanna hos uppfödaren tills hon är tolv veckor så skulle det kännas bättre. Men frågan är om jag får jobbet, just nu känns det tveksamt.

Får jag inte jobbet så kan jag ta valpen när som helst. Dock är sambon tveksam till att ta av våra sparade pengar och köpa en valp när jag har så osäker inkomst. Jag förstår helt klart det resonemanget. Dock funderar jag på om inte sambon skulle kunna blidkas om vi har hunden på ett fodervärdsavtal. Men hur föreslår jag det för uppfödaren utan att det låter sniket från min sida (för det handlar inte om att jag inte vill betala för en valp). Kan man ens göra det? Valpen är verkligen superfin och jag kan tänka mig att de skulle vilja spara henne för avel och jag gör mer än gärna allt jag kan för att meritera hunden.

Nu har till och med uppfödaren hört av sig genom en vänförfrågan på FB (jag har haft valp från dem tidigare). Det känns som en konspiration det här.

Men jag måste bolla lite tankar med er:

Jag vill inte ta hem en 8-9 veckorsvalp precis när jag påbörjar nytt jobb (om jag nu får det, vilket börjar kännas tveksamt eftersom de inte har hört av sig för en andra intervju). Men skulle hon kunna få stanna hos uppfödaren tills hon är tolv veckor så skulle det kännas bättre. Men frågan är om jag får jobbet, just nu känns det tveksamt.

Får jag inte jobbet så kan jag ta valpen när som helst. Dock är sambon tveksam till att ta av våra sparade pengar och köpa en valp när jag har så osäker inkomst. Jag förstår helt klart det resonemanget. Dock funderar jag på om inte sambon skulle kunna blidkas om vi har hunden på ett fodervärdsavtal. Men hur föreslår jag det för uppfödaren utan att det låter sniket från min sida (för det handlar inte om att jag inte vill betala för en valp). Kan man ens göra det? Valpen är verkligen superfin och jag kan tänka mig att de skulle vilja spara henne för avel och jag gör mer än gärna allt jag kan för att meritera hunden.

Tycker helt klart du ska satsa på att utöka flocken ;)
Jag hämtade ju hem Lotus i december, och skulle egentligen inte alls ha en hund till just då, utan hade tänkt till sommaren, men OJ så lycklig jag är att jag tog honom :love: han är ju så underbar o bättre kunde det inte blivit. Han & Puma är som gjorda för varandra.

Tycker du kan lägga fram ett förslag till uppfödaren att ev. ta hunden på foder alt. typ avbetalning. Uppfödaren kanske går med på det. Och var ärligt och förklara eran livssituation just nu med den ekonomiska biten. Vem vet om ett par månader kanske allt ser bättre ut ekonomiskt och då kan ni kanske köpa loss henne.
Man kan ju inte merän fråga uppfödaren iaf :)

Sen e jag nyficken på vilken kennel/ vilken hund, så PM:a gärna länk :D

Lycka Till!!!

Okej. Tack för info!
Så just Faraohundarna är alltså bland de svårare i den här frågan? Generellt?

När jag säger att jag inte vill få jobbigare promenader så menar jag att jag vill kunna göra precis som nu.

Vi går i skogen varje dag (bor ju på landet) och Camaro är alltid lös, förutom när vi går på den mest trafikerade vägen. Jag behöver inte ha stenkoll på henne utan hon kutar omkring som en galning inom ett ganska stort område runt mig, samtidigt som jag bara går framåt.
Dyker det upp vilt/spår kan hon försöka dra iväg men då ser jag ju det och kan ropa in henne.
Jag har uppfattningen att detta är ganska typiskt RR, de håller sig oftast skapligt nära sin ägare även om de kan dra iväg på repor då och då.

Jag vill inte behöva gå med hunden kopplad hela tiden i skogen eller på grusvägarna, vill inte heller behöva gå runt och vara nervös för att hunden ska hinna se eventuellt vilt innan mig..

Förstår du hur jag menar?
Är det hopplöst med vinthund (och då helst Faraohund) i mitt fall eller går det med bra träning?

Jag har Farao! Nu är hon visserligen bara 8 månader.
Jag har henne enbart kopplad på trafikerad väg och i samhället.
Hon är lös i skogen och på fälten. Både med mig och med min sambo (och de har inte riktigt den bästa kontakten).
De gånger vi har sett vilt har hon bara tittat på dem. Sist hade hon sprungit iväg, men sambon kunde ropa tillbaka henne.
Men självklart håller jag koll runtom oss, det gör jag ju även för vår andra (enbart fågelintresserade) hund.

Vi har tränat mycket inkallning, men inte överdrivet mycket.

Jag tycker att faraonerna är underbara! De låter en del, min är lite pipig, men det har blivit bättre, så jag håller tummarna för att det växer bort. Skälla har hon inte börjat med än iaf (förutom vid lek).
Tror inte att de är svårare än andra vinthundsraser. :banana:

Det låter ju lovande :)
Du får uppdatera mig framöver hur det utvecklas med viltintresset när hon blir äldre!

Men i morse så vaknade jag upp och var mycket valpsugen igen och tänkte att jag säkert kan få det att fungera.

Man får ju alltid det att fungera, men såklart ska det kännas rätt och ekonomiskt försvarbart.

Det här fotot är ju bara så underbart! :D

Jag älskar hennes min här :D

Melli- fantastiska bilder!!

Tack :bow:

Sen e jag nyficken på vilken kennel/ vilken hund, så PM:a gärna länk :D

Oh - jag med!!!

åh jag hade jättegärna velat sällskapa men Loppan har tyvärr inte åldern inne riktigt än :( fast kanske kan komma och kika ändå

*KL*

Hmm, nu har jag massa funderingar i skallen.
Har ju inte haft hanhundar innan, eller jo, det har jag ju, men dem har kastrerats så tidigt så jag har ingen erfarenhet av det.

Men, Lotus är nu 5½ månad, och innan har jag känt båda testiklarna på honom, lite då och då och han är besiktigad 3 ggn då allt är UA oxå, men nu är dem ju på väg till sin "rätta plats" men då hittar jag bara en ??? Är det så att under tiden dem utvecklas så kan det var så att dem "vandrar" lite?

Vet ju att när dem e stressade/kallt eller dyl kan dra upp dem.

Borde säker kunna detta när jag jobbar inom djurvård branchen, men när det gäller mina egna blir jag så löjlig o tror inte på mig själva :crazy:

Så, vad säger ni som har mer hanhunds erfarenhet?
Visst kan det va lite så under tiden dem utvecklas att dem åker "upp & ner"???

Det är inte helt ovanligt att de "vandrar"! :)

Skönt att höra.
Hmm, tycker jag e det för jämnan o känner.
Nu ett par dagar har han bara haft den ena nere, konstant. Den är väl där för att stannan nu ;) Men kan tusan inte känna den andra :crazy: men har ju gjort det förr. så dem kan väl inte bara bli krypta så huxflux????

I know, jag e löjlig, men jag brukar ha sån otur med hundar att alltid nåt ska gå fel :crazy:

Ja, jag tycker ju det vore konstigt om han blev krypt såhär sent när du har kunnat känna den tidigare!
Du får uppdatera oss om hur det går med kulan som är på vift! Jag håller tummarna att den kommer ner för att stanna!

Tog lite nya foton på Hampus idag.
Han fyllde 2 år förra månaden! Stor kille nu!
32876844.jpg

32876845.jpg

Häng på och kolla läget :) Så gjorde ju jag i somras och träffade då trevliga bukefalister:D

Josefiine- Alltså öronen:love::love:
Vad FIN Hampus är och blivit! Salukis är ståtliga!!

Om jag får önska skulle jag vilja se lite bilder på din vackra :o:love:
Känns som det var ett tag sen?

Om jag får önska skulle jag vilja se lite bilder på din vackra :o:love:
Känns som det var ett tag sen?

Haha :) det var länge sen Idéfix förskönade tråden med sin charm och sitt utseende:D:p Har helt missat ta med kamera men med lite solsken till helgen så kan det få bli ett projekt att ta tag i...

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat