Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

KL*

en liten bildbomb från dagens lek i den lilla snön som finns.
Ursäkta bildbomd!
5-14.jpg

6-17.jpg

8-14.jpg

10-12.jpg

11-10.jpg

15-5.jpg

21-2.jpg

kl*
Åh tack ska ni ha alla för stöttandet!!

FrittePower: tack så jättemycket!! så snälla människor det finns :bow:

Så himla härliga bilder!! Blir så sugen på att nångång få se henne och Cash busa tillsammans och ta en massa fina bilder! :D

ja det hade varit underbart. Håller alla tummar och tår för att Cash blir såpass bra att dom kan göra det :)

Underbara bilder och vad fin hon är!

Här såg det ut såhär idag. Igår snöade det...

78539_1327345579.jpg

Khaki hittade en boll på ett snöre och blev lycklig.
56325_1327345584.jpg

Matten kastade upp bollen i ett träd, och hunden gick från lycka till olycka.
75455_1327345585.jpg

Gullet
88890_1327345587.jpg

Truls, med sina felvinklade tår, blir bättre o bättre.
Han använder ju inte baktassarna som han borde och därmed inte bakstället heller. Länge stod han alltid med bakstället under sig och då han är brant i korset också såg han ut som en italienare i siluetten.

Men ju större han blir desto starkare blir även bakstället.
Nu är han 5 månader och börjar se ut som en Silken Windhound :)

Men han blir stor, runt maxstorlek, och det går fort!

Liten blir större

1.jpg

och större

dsc_0027.jpg

men oj nu tror jag att jag blev lite kär:love::love: vilken underbaring:love::love::love:

kl*

nån mer än jag som ska ställa i Örebro den 11e?

Rapport från Lovis, varghunden med porta-cava-shunt ! Livet leker för henne, hon är pigg och glad och leker gärna med sin bc kompis Baloo. Vi har varit på två återbesök på strömsholm efter operationen, den första gjorde vi gallsyrebelastning på och den senaste tog vi bara blodprover på och jag väntar på provsvar från den sistnämda. Hon är 7½ månad gammal nu och jag trodde faktiskt i oktober att hon inte skulle leva idag.

Hon kommer bli repotagehund på strömsholms hemsida. Vet dock inte än om det kommer vara i deras blogg eller på "veckans fall"

Fina_flickan_3.jpg

18993_1328388395.jpg

Mina nya importer som kommer i vår med välbehövligt tillskott av lite nytt blod till den svenska (och för den delen europeiska) Silken Windhoundaveln.

Verkligen superfina! Jag beundrar verkligen dina insatser för att befästa rasen i Sverige. :) Det kan ju inte vara ett billigt kall. Hur ser förresten ut nu förtiden med möjligheten att bli SKK-godkänd ras?

Rapport från Lovis, varghunden med porta-cava-shunt ! Livet leker för henne, hon är pigg och glad och leker gärna med sin bc kompis Baloo. Vi har varit på två återbesök på strömsholm efter operationen, den första gjorde vi gallsyrebelastning på och den senaste tog vi bara blodprover på och jag väntar på provsvar från den sistnämda. Hon är 7½ månad gammal nu och jag trodde faktiskt i oktober att hon inte skulle leva idag.

Hon kommer bli repotagehund på strömsholms hemsida. Vet dock inte än om det kommer vara i deras blogg eller på "veckans fall"

Vad underbart att hon mår bra! :love: Jag fortsätter att hålla tummarna för ett fortsatt välmående och att hon kommer att få leva ett gott vinthundsliv.

Kl
Jag lämnar ett avtryck så jag lätt hittar tråden. Har nog gått och blivit vinthundsfrälst :)

He he, nej billigt är det inte:) Men jag ser det som mitt livsprojekt.

SKK bryr sig inte så länge Silkens inte är erkända av AKC.
Numera är dom ju erkända av UKC i USA, sedan mars förra året, vilket inte räknas här.

För att bli erkänd i USA i olika klubbar så måste rasen vara aktiv. Ofta är man bara preliminärt erkänd ett par år i t ex performanceklubbar och rasen måste uppvisa ett visst mått av aktivitet i dessa klubbar för att bli permanent erkända.

De senaste 2 åren har rasen t ex varit preliminärt erkänd av ASFA, (American Sighthound Field Association) det innebär att dom får tävla men inte får några titlar, inte kan delta i Best in Field t ex. Nu väntar vi på att dom ska styrelemöte och besluta om huruvida vi åker ut eller är inne för gott. Detta har inneburit att många har rest över hela USA för att tävla i ASFA så mycket som möjligt.

Samtidigt försöker dom vara flitiga inom LGRA (Large Gazehound Racing Association), NOFCA (National Open Field Coursing Association) med flera.
NOFCA är speciellt viktigt. Det är alltså jakt på levande byte.

Just att rasen inte bevisat att dom kan jaga är vissa belackares främsta argument till att rasen inte ska erkännas för den har inget syfte...
Nu är ju inte live coursing tillåtet över hela USA så det är ett mindre antal hundar som bor på rätt ställen som får föra den kampen.

Och naturligtvis ställs det nu ut mycket på UKC utställningar.

Med tanke på att det har registrerats ca 1300 hundar i rasen totalt och att alla inte lever i USA och att många av dom varken lever längre eller är alldeles för gamla, så är det bara par hundra hundar som ska upprätthålla all denna aktivitet i USA

Så just nu har dom inte tid och ork att ens tänka på AKC...

USA är som bekant väldigt stort och numera finns det minst ett evenemang varje helg, året runt, där Silkens kan ställas ut eller tävla. Någonstans i USA... Mycket resor blir det. Och många har drabbats av den dåliga ekonomin och har inte råd att resa runt hela landet, man försöker ta det som ligger närmast med det är ju ofta ändå minst en eller två dagars bilkörning bort.

Att rasen nu är erkänd i UKC är på gott och ont. Efterfrågan har rakat i höjden, det kommer att födas fler hundar framöver och med fler hundar blir det fler ägare. Fler hundar som är ute och syns. Men det är ju ändå en process som tar 5-10 år.

Eftersom erkännande av en ras i USA, oavsett om det är en kennelklubb eller en performanceklubb, hänger ihop med om rasen kan vara lönsam rent ekonomiskt för den klubben så är trycket väldigt hårt på att folk verkligen är ute och är aktiva och det med en begränsad mängd folk o hundar så finns det en gräns för hur mycket som kan åstadkommas just nu.

Det kommer att ta flera år tror jag innan man ens överväger ett nytt försök att bli erkänd av AKC. Å andra sidan är då rasen mer befäst i övriga amerikanska vinthundssammanhang den dagen, är fler till antalet och det lär ju vara en fördel.

Så det där med SKK lär dröja tills amerikanerna har tid o ork att ta rasen vidare till AKC.

Verkligen superfina! Jag beundrar verkligen dina insatser för att befästa rasen i Sverige. :) Det kan ju inte vara ett billigt kall. Hur ser förresten ut nu förtiden med möjligheten att bli SKK-godkänd ras?

QUOTE]

Fina dina importer är! Och den lilla ynglingen :love:

KL

Jag träffade en greyhoundmänniska förra helgen som menade på att det är en myt att man inte kan gå med vinthundar lösa på ett enkelt sätt. Hon sa att det inte skulle vara svårare än det jag gör nu med RR.. Vad säger ni om det?

Jag har ju alltid gillat vinthundarna men det är just det här med att gå lös i skogen som sätter stopp för min del. Vill inte att våra promenader ska behöva bli "jobbiga"..
Är främst Faraohund jag är intresserad av förresten.. Men även whippet.

Fina dina importer är! Och den lilla ynglingen :love:

KL

Jag träffade en greyhoundmänniska förra helgen som menade på att det är en myt att man inte kan gå med vinthundar lösa på ett enkelt sätt. Hon sa att det inte skulle vara svårare än det jag gör nu med RR.. Vad säger ni om det?

Jag har ju alltid gillat vinthundarna men det är just det här med att gå lös i skogen som sätter stopp för min del. Vill inte att våra promenader ska behöva bli "jobbiga"..
Är främst Faraohund jag är intresserad av förresten.. Men även whippet.

Jag har dålig koll på RR, men har fått för mig att de är lite vinthundslika :p

Det finns många vinthundar som kan gå lösa. Det finns också många som inte kan det utan att dra på vilt. Vissa gånger beror det såklart på bristande träning från ägarens sida, men det finns många som tränat mycket med vinthundarna och ändå inte kunnat få till bra inkallning på dem. Just faraohundarna har jag hört att jagar både med ögon, näsa och öron, och alltså alltid går runt och letar efter vilt att jaga. Visst finns det några whippar som gör det också, men de flesta verkar ändå gå i princip uteslutande på synintryck och då kan man ju få till bra inkallning om du ser till att hunden är nära dig och du lär dig "scanna" omgivningen för att hitta vilt innan hunden och då kunna kalla in den.

Jag vet inte många vinthundar öht som går att bryta när de väl börjat jaga, utan det gäller just att kunna bryta dem innan jakten startar och från att de hittar något till att de är iväg har man väl ungefär en halv millisekund på sig ;)

Det kan alltså absolut gå att få till bra inkallning på dem, men den som påstår att det inte krävs mycket jobb för det är nog fel ute. Vinthundarna är ändå, och ska vara, riktiga jaktgalningar.

Hur menar du att era promenader skulle bli "jobbiga" med en vinthund jämfört med en RR?

Okej. Tack för info!
Så just Faraohundarna är alltså bland de svårare i den här frågan? Generellt?

När jag säger att jag inte vill få jobbigare promenader så menar jag att jag vill kunna göra precis som nu.

Vi går i skogen varje dag (bor ju på landet) och Camaro är alltid lös, förutom när vi går på den mest trafikerade vägen. Jag behöver inte ha stenkoll på henne utan hon kutar omkring som en galning inom ett ganska stort område runt mig, samtidigt som jag bara går framåt.
Dyker det upp vilt/spår kan hon försöka dra iväg men då ser jag ju det och kan ropa in henne.
Jag har uppfattningen att detta är ganska typiskt RR, de håller sig oftast skapligt nära sin ägare även om de kan dra iväg på repor då och då.

Jag vill inte behöva gå med hunden kopplad hela tiden i skogen eller på grusvägarna, vill inte heller behöva gå runt och vara nervös för att hunden ska hinna se eventuellt vilt innan mig..

Förstår du hur jag menar?
Är det hopplöst med vinthund (och då helst Faraohund) i mitt fall eller går det med bra träning?

Senast ändrad:

Jag känner inte så mycket faraohundsfolk, men i princip alla jag pratat med säger att de är "omöjliga" (samtidigt vet jag en som har sina lösa ofta, men hon verkar vara en av väldigt få).

Visst kan du råka få en hund som kan strosa runt som den själv vill osv, men allra mest troligt är att du kommer få gå och scanna av området hela tiden. Om du väntar på att hunden upptäcker något innan du kallar in, tja, då lär du vara en hund fattigare rätt snabbt, eller ha en hund som fångar vilt, kommer först när den själv känner för det osv.

Jag skulle påstå att whippet och italienare rent generellt är de lättaste vinthundarna att ha lösa, så om du gärna vill ha vinthund, kika på någon av dem. Men var som sagt beredd på mycket jobb om du vill få det att fungera. Med träning från dag 1, skvallerträning och mycket träning för att få hunden att tycka att du är det roligaste i världen så kan det nog gå, men det är ju klart smidigare att köpa någon annan ras om "gå lös överallt" är en viktig sak.

Dem är kluriga vinthundarna :D

Ihop med hundar som spårar blir Idis ett farligt vapen:eek: Han har lärt sig gå bakom dessa så fort dem får upp ett intressant spår och går då och stirrar ivrigt med öronen pekande rakt upp. Så det fick jag sluta upp med!

Och häromdagen under en promenad dök en främmande katt upp i synfältet. Jag är alltid beredd och tog snabbt spjärn med fötterna. Men! Halsbandet gick av:eek: Jag föll baklänges och hunden efter katten som gömde sig. jakten blev bara 10meter och så vände han direkt tillbaka med viftande svans och bus i blicken. Gah! Men grannarna fick något att skratta åt iaf...

Han har hittills slitit av 3läderkoppel och ett par halsband. Och ett grimskaft.

Men men. Han är iaf underbar!:love:

ps, nu har jag en uppsättning som håller för idefix. Tyvärr det fulaste som kunde hittas på denna planet. Men det måste hålla!

Senast ändrad:

Dem är kluriga vinthundarna :D

Ihop med hundar som spårar blir Idis ett farligt vapen:eek: Han har lärt sig gå bakom dessa så fort dem får upp ett intressant spår och går då och stirrar ivrigt med öronen pekande rakt upp. Så det fick jag sluta upp med!

Och häromdagen under en promenad dök en främmande katt upp i synfältet. Jag är alltid beredd och tog snabbt spjärn med fötterna. Men! Halsbandet gick av:eek: Jag föll baklänges och hunden efter katten som gömde sig. jakten blev bara 10meter och så vände han direkt tillbaka med viftande svans och bus i blicken. Gah! Men grannarna fick något att skratta åt iaf...

Han har hittills slitit av 3läderkoppel och ett par halsband. Och ett grimskaft.

Men men. Han är iaf underbar!:love:

ps, nu har jag en uppsättning som håller för idefix. Tyvärr det fulaste som kunde hittas på denna planet. Men det måste hålla!

Oj. Han som ändå traskar runt lös med dina kaniner och allt vad det nu är :p

Vilka underbara importer och underbar Truls!

R_C - Japp! Och familjen jagar man ju inte;) Men en främmande katt är alldeles för spännande. Fast jag är väldigt säker på att det är lek när det kommer till Idefix. Kan det springa kan det leka!

Upp till runt tvåårsåldern hade han ingen jaktinstinkt, men ju mer vuxen desto mer jaktinstinkt utomhus. Så nu släpper jag bara på säkra ställen!

Men som vid den främmande katten, den andra hunden (kopov/springer) gjorde samma hopp, men där höll halsbandet. Så tror alla hundar mer eller mindre har ganska påfullt med jaktinstinkt i benen:D

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat