Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Jag jobbar den helgen tyvärr. Och Vilja har nog inte så mycket att hämta i juniorklass än. Hon kommer ju vara bland dom yngsta så det känns lite långt att åka till Köping för att bara få en kritiklapp :p

Då blir det ju lite svårt förstås, men fin har hon blivit! :-) Hur hög är hon nu förresten?

Jag har tänkt att anmäla Dafne, men går och drar lite på det eftersom jag väntar på att att hon ska börja löpa. Hon blev ju så himla risig förra gången och är är hon nedgången så finns det ju ingen anledning att ställa ut. Vi får se, vi har i varje fall jobbat på utställningsformen: Hon är precis lagom utställningsrund just nu och frånvaron av raceträning har gjort traven mer vägvinnande. Inget ont som inte för något gott med sig. ;)

halvt knapplån

Klart ni ska till Köping, så många som möjligt!! :bump:

För jag bor jättenära och vill se alla era fina hundar....:angel:

Vi åker till Köping!

Kommer bara med den lille, det blir debut i juniorklass - 10½ månader gammal...

OK, nu var det länge sedan jag skrev något men jag brukar i alla fall läsa här i tråden. Vill passa på att önska alla en god fortsättning på det nya året!

Så R-C vet du möjligen vad afghanen heter som ska vara med på rallylydnaden? Vet du så vore det kul att höra, annars har jag nog tyvärr bara en möjlig kandidat i huvudet men det är en verkligt störtduktig afghantös som tävlar i både agility och snart i freestyle.

Det där bli jag lite ledsen av. Vi är faktiskt fler som tränar och tävlar våra hundar så att det "tyvärr bara är en" känns ju inte så kul. Inte så som vi kämpar med att nå ut med detta. :( Ella är bara startad i agility, det finns fler afghaner som håller på med rally och freestyle. Flo har redan startat i rally och fått en uppflyttning med sin tik Zing, Summerstorms Destinys Design. (Hon har även startat i tävlingslydnad.) Flo har en Caravan-tik också som kommer startas i rally. Sedan har vi Kristina (tror jag hon heter) som hållt på med rally länge nu, och är med i Apollogruppen. Hon har en hane och en Jingles-tik och det är hon som ska starta på den tävling R-C ska på.

Jag själv tävlar ju freestyle med alla mina tre, och ska ge oss på rally nu också om jag bara orkar träna in ett hyffsat fotgående. Vi håller även på och tränar agility, men tiden ska ju räcka till också eftersom jag ställer ut och tävlar LC också. I freestylen har Zoria redan en uppflyttning på bara två starter, och Cerberus två uppflyttningar på fem starter. Cerberus behöver alltså bara en till för att få titeln FD1.

Flo ska också prova freestyle nu, och en tjej som heter Marina. Nathalie ska debutera Ella till sommaren, förmodligen i maj. Jag hoppas på att ha titel på en av mina hundar redan innan dess om jag bara har tid att tävla, och att kunna debutera rally med minst en av hundarna i maj. Tyvärr verkar allt krocka med de få LC-prov som är. :crazy:

Hur som helst så, vi är faktiskt ganska "många" afghaner (verkligen sagt i relation till afghanvärlden :D ) där ute som tränar och tävlar. Jag kan komma på minst 10 st, med mina tre inräknade, som kommer starta kommande säsong. 6 är i alla fall redan aktivt igång och tävlar, mina tre, Ella, Zing och så Jingles-tiken då som ska starta i rallyn nu. :p

Jag är katastrofdålig på att ha tid att logga in här nu för tiden, men jag har ju flera av er på Facebook i alla fall så ni har säkert hängt med på allt från oss ändå. ;)

Ska några här till Malmö Int. i mars? Jag tänkte åka dit och ställa båda Zoria och Cerberus. Mest för att det är enda utställningen jag kan åka på under våren. Jag jobbar i princip varje helg hela vårterminen. Buhu.

Kul att läsa att lite nya har hittat hit förresten. Välkomna! :D Jag är en förvirrad människa med tre afghanhundar som ploppar in här lite då och då med ojämna mellanrum, som nu när jag är sjuk och inte orkar ta tag i alla tusen viktigsaker jag borde göra. :D

Nytt från oss är väl att Zoria är SEUCH, men det tror jag att jag har sagt. Hon blev även BT2 och Cerberus BH 2 med cert på My Dog i torsdags. På fredagen tävlade vi freestyle och Cerberus kom 6a (av 15 starter fullt av aussies och annat förigt :p ) med sin andra uppflyttning. Han behöver alltså bara en uppflytt till så har han titel! :banana: Zoria var i höglöp så hon var heeeelt galen, jag har aldrig sett henne sådan innan. Men men, på något vis knep hon uppflyttningspoäng ändå och kom 10a. Tror domarna hade överseende med att hon var i höglöp, eller nåt. Hehe.

Galen Zoria:
http://www.youtube.com/watch?v=-aPO65syAd8

Loj Cerberus:
http://www.youtube.com/watch?v=ighty4AQ_Po

Jag fick superfin kritik i alla fall, det var kul. :p
Resten av My Dog satt vi i afghanmontern som jag hade fixat, så jag och hundar är helt slut efter den långa helgen.

Mer nytt är att både Zoria och Kali har klarat inprovning till terapihund och får göra praktik. Kali är först ut och gör nu praktik med en autistisk kille i 20-års åldern. :p

Och just ja, ni missar väl inte reportaget om Cerberus i senaste numret (nr 1) av Härliga Hund? Det kom ut i mellandagarna så borde väl fortfarande finnas ute. :p

Ok Galathea!
Det var inte meningen att göra dig upprörd. Naturligtvis vet jag att du tävlar en hel del saker med dina hundar, MEN jag tog för givet att det inte rörde sig om någon av dem eftersom R_C då skulle ha skrivit det! De andra har jag ingen koll på och det var därför jag FRÅGADE om R_C visste vilken afghan det var.

Då blir det ju lite svårt förstås, men fin har hon blivit! :-) Hur hög är hon nu förresten?

Jag har tänkt att anmäla Dafne, men går och drar lite på det eftersom jag väntar på att att hon ska börja löpa. Hon blev ju så himla risig förra gången och är är hon nedgången så finns det ju ingen anledning att ställa ut. Vi får se, vi har i varje fall jobbat på utställningsformen: Hon är precis lagom utställningsrund just nu och frånvaron av raceträning har gjort traven mer vägvinnande. Inget ont som inte för något gott med sig. ;)

Jag har inte mätt henne men hon är liiiiiite högre än Noomi, tiken som Ina har som är jämstor med Dafne.
Jag hoppas att hon inte växer så mycket mer på höjden, jag föredrar dom lite mindre tikarna.

Det är ju perfekt! Utställning och lite lugnare tid på vinterhalvåret och fysträningar och whippetrace på sommaren :D

Måste fråga här oxå...William har mycket ofta tippen på sin snopp ute när han vilar och jag är inte överförtjust i det men ok men vissa tycker det är väldigt, väldigt äckligt rent ut sagt. Jag undrar varför? Han kan dra in den och har den alltid inne annars. Ser inte ut som våta drömmar och sedan är han ju kastrerad. Inget gegg och normal färg och form. Det är bara tippen liksom max 1 cm. Han är däremot till skillnad från pudeln finlemmad även där, huden är stram medans pudeln har mycket mer lös och hängande hud som täcker härligheten. Willims pungkulor är dessutom helt bortskrumpnade medans Melvin har pyttepyttesmå påsar kvar så jag antar att W kulor även de var mindre i sin prakt liksom. Är detta vanligt?

Jag har ingen aning om varför dom gör så men min förra hund (chihuahua) hade den ofta sådär.. Även min kusins hane har den mer ofta än sällan ute sådär nån cm... aldrig riktigt tänkt på varför dom har den så.. :o

KL.

det var här det skulle stå "KL" :p

Det var ju ett tag sen man la upp bilder här så här kommer det ett gäng nya bilder man tagit senaste tiden :laugh: Cashmir är nu 8 månader gammal, väger 14,7kg och är 54cm hög!

En tågresenär! På väg till "mormor" i Lkpg förra helgen =)
380871_3003967626791_1490381705_33033972_269199136_n.jpg

402640_3003971066877_1490381705_33033975_884958311_n.jpg

Spanar... (kolla in öronen hihi)
397870_3003972346909_1490381705_33033976_2026431518_n.jpg

384451_3003974346959_1490381705_33033979_639521815_n.jpg

399477_3003996987525_1490381705_33033999_1774559983_n.jpg

390069_3003999547589_1490381705_33034001_285410327_n.jpg

I söndags var vi i gamla basebollplanen i LKPG (där vi haft liten buketräff innan), hundarna älskade att springa i snön!
379795_3004001067627_1490381705_33034003_289665365_n.jpg

381580_3004002507663_1490381705_33034004_1015465390_n.jpg

igår var jag hundvakt till Lilith så jag tänkte slänga in en bild på töserna. Dom har lite för lika intressen för att det ska fungera helt komplikationsfritt. Det är lite av ett gissel att båda vill ha samma leksaker. :rofl:
Här håller vi på att leka sök med Lilith. Ailie fick i uppdrag att gömma blodpudding runt om i lägenheten och sen skickades Lilith iväg att söka. Hoppas att hon hittat alla bitar för jag har inte en aning om var Ailie gömde dom. :angel:

8d6ef0f87869612a6c9b0e5b619aff19.jpg

Med nöje! Du kan få en massa minusgrader med på köpet! Vi har -18'C just nu... Inget whippetväder hälsar Donnie.

Uh, nejtack :D Men några minusgrader kan jag sno! Här växlar det mellan -5 och +3 från dag till dag... och ibland regn, ibland snö och så blåst. Gissa om det är halt ute! :grin:
Sååå du kan skicka hit... 20-30cm snö och 5 extra minusgrader? :D

kl
Rut har varit på utställnig igen :) Valputställning hos SNK i Sollentuna. Hon blev BIR och BIG-2, slagen av en kanonfin samojed som sen blev BIS! Så vi är toknöjda, och kritiken var hur fin som helst (Den har jag tyvärr inte framför mig nu, men kan återkomma..) :banana:
6707153075_a27cd0f1f4_b.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka