Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Men gud vad roligt, stort grattis!!!!:) hon är så himla fin, din lilla Rut!

Kl*

var längesen jag skrev här men händer inte så mycket. Loppan växer så det knakar. Ska på inoff utställning i februari och det ser vi verkligen fram emot.

Är det förresten nån som har nåt bra "gå upp i vikt"-knep? Loppan hade lite feber ett par dagar i förra veckan och gick ner väldigt mycket i vikt på den korta tiden. Inte så himla kul och särskilt inte eftersom hon inte är särskilt matintresserad rent allmänt. tips???:confused:

Variation är det bästa för att gå upp i vikt hos min hund iaf.

Färskfoder, äggula, olja, burkmat osv osv blandat med vanliga fodret.

Sen är det bra att öka aptiten med en ordentlig promenad några timmar innan varje måltid, och att skapa rutin.

Min är en kvällsätare, helst hade han bara ätit en gång om dagen. Men nu får han tre gånger om dagen men första två målen behöver blandas med lockelser - på kvällen äter han torra kulor/färskfoder.

KL*

Cashmir har börjat halta igen på samma ben som han skadade i oktober :( Det hade gått så lång tid sen dess, han verkade ha blivit helt bra i benet igen efter en viss tids passivitet och han har sprungit lös obehindrat och slutade halta helt... Men i början på förra veckan började jag märka att han kunde hoppa till typ ett steg på 3 ben nångång ibland men sen gick/sprang han som vanligt igen så tänkte inte så mycket på det. Sen senare under veckan hade hundarna fått springa lösa ett par gånger och för första gången var inte Cash snabbare än vår amstaff, vilket var väldigt konstigt och misstänksamt...framåt kvällen var han sen stel och ville inte direkt röra på sig. Slutet på veckan och i helgen började han halta varje morgonpromenad och efter varje gång han sovit, och så har det fortsatt...han går rätt stelt och verkar ha ont efter vila... Så igår fick han smärtstillande igen som jag hade kvar sen sist, och idag ringde jag och bokade ny veterinärtid igen. Dom hade ingen tid förrän fredagmorgon, men jag vill inte vända mig till någon annan veterinär då dom redan hade hand om honom i början på hans skada, så känns bäst att gå till samma veterinär igen. Men den här gången är det bestämt att dom ska röntga, så nu får vi se vad dom hittar för fel på benet.. :(
Det passar rätt bra att åka in till vet ändå då han även verkar fått någon ögoninfektion i ena ögat som varar lite och är rött....
Ne usch.. verkar som denna otur aldrig kommer ta slut...

Vilken himla otur du har! :(

Jag tycker att du verkligen ska stå på dig med röntgen den här gången. Hittar de inget så tycker jag att du ska be om en remiss till Södra djursjukhuset i Stockholm (skriver de en remiss så betalar eventuellt försäkringsbolaget för resekostnader). Där finns flera riktigt duktiga ortopeder, bl.a. Christophe Bujon.

Måste fråga här oxå...William har mycket ofta tippen på sin snopp ute när han vilar och jag är inte överförtjust i det men ok men vissa tycker det är väldigt, väldigt äckligt rent ut sagt. Jag undrar varför?

Det här gör Khaki också men allt mindre ju äldre han blir. Någon gång när den nästan verkat fastna utanför har jag dragit i huden på snoppen så den liksom åkt in igen och då har den stannat där. Kanske något med puberteten? Tycker också att det är rätt äckligt och kan ju knappast vara hygieniskt heller. Eller skönt för hunden :crazy:

igår var jag hundvakt till Lilith så jag tänkte slänga in en bild på töserna. Dom har lite för lika intressen för att det ska fungera helt komplikationsfritt. Det är lite av ett gissel att båda vill ha samma leksaker. :rofl:
Här håller vi på att leka sök med Lilith. Ailie fick i uppdrag att gömma blodpudding runt om i lägenheten och sen skickades Lilith iväg att söka. Hoppas att hon hittat alla bitar för jag har inte en aning om var Ailie gömde dom. :angel:

8d6ef0f87869612a6c9b0e5b619aff19.jpg

Åh vilken otroligt söt liten klänning hon har. Ser ut som ett foto från längesen :love:

Farao: Stort grattis!!!

Kl*

Är det förresten nån som har nåt bra "gå upp i vikt"-knep? Loppan hade lite feber ett par dagar i förra veckan och gick ner väldigt mycket i vikt på den korta tiden. Inte så himla kul och särskilt inte eftersom hon inte är särskilt matintresserad rent allmänt. tips???:confused:

Omväxling fungerar här också. Om jag inte har någonting att omväxla med så ger jag smör eller grädde i maten, men allra helst ister! Det är rent fett, smakrikt och effektivt.

Lite bilder från helgen från oss.

Bus med saluki på stranden
Salli_och_Khaki.jpg

Gulle Cc.
21336_1326748175.jpg

Khaki jagad av Daisy.
45767_1326748186.jpg

Fina Dhalal!
92635_1326748188.jpg

Och en väldigt glad Ilia och en Daisy.
81192_1326748223.jpg

Haha, nja, vissa menar ju att Skåne ska grävas bort ;) Underbara snöbilder från snöland uppe hos dig och visst saknar jag det lite från förra vintern, men visst tusan är det smått ljuvligt med mjuk mark och vinthundar som inte förfryser tassar, öron och matte :D

Åh vilken otroligt söt liten klänning hon har. Ser ut som ett foto från längesen :love:

Det är faktiskt en klänning som min mamma sydde till min syster för ca 30 år sedan. Så den har några år på nacken. Ailie älskar den! Kallar den sin "Madicken-klänning". :D

Tråkig uppdatering om Cash igen..

Vi är nyss hemkomna från veterinären. Röntgen blev äntligen gjord, dessvärre visade det sig att han har skelettskador i tassen (tårna) samt någon mjukdelsskada i låret, alltså som de sa vid förra besöket- muskelbristning eller liknande. Jag visste att det måste varit något fel på tårna också då de aldrig rättade till sig igen och pekar fortfarande snett, samt att knogarna är dubbelt så stora som på andra tassen. Det har alltså bildats något runt skelettet i mittersta leden i tårna (svårt att beskriva, minns inte orden), så därför är tårna så breda och sneda. Detta är inget som går att göra åt nu säger han då det gått så lång tid och det som bildats i tårna har växt ihop med skelettet nu så det går inte att slipa eller operera bort.
Angående låret så ska vi till en fusioterapeut för sjukgymnastik osv, och så skulle jag lära mig att göra vissa övningar med honom hemma. Terapeuten ska även kolla igenom tårna och kanske hitta någon övning där jag kan sträcka ut dom eller liknande för att se om det går att lindra smärtan, men annars skulle jag remitteras till en ortoped där man bestämmer om man ska steloperera tårna eller helt enkelt skära bort dom knogarna i tårna... Hur som helst, hans framtid på kapplöpningsbanan är helt över sa han, innan den ens hann börja.... :( Han sa dock att vi helt enkelt får försöka leva som vanligt där Cash får leka och busa som han vill, och regelbundet utföra dessa övningar fusioterapeuten ska lära mig, så man kan alltså inte göra mycket åt hans skada som verkar bli kronisk utan man kommer bara kunna lindra hans smärta. Fler uttag av smärtstillande fick jag också, samt antibiotika mot hans ögoninflammation.

Detta är det tråkigaste som hänt sedan min förra hund fick somna in i somras... :cry: Jag valde en så frisk ras som möjligt nu, hoppades på lite mer tur i hundägandet... men istället fick jag bara njuta av nya valpen som "frisk" i knappt 2 månader, och nu kommer han resten av livet ha problem med benet... och det tråkigaste med det hela att han aldrig kommer få springa på whippetrace och LC :(

Cashmir djupt sovande i väntrummet efter lugnande, vi fick vänta i ytterligare 1,5 timme på direktreglering med försäkringsbolaget men de svarade aldrig, så nu får jag komma tillbaka dit på måndag för att betala... att dom alltid ska krångla så.. :/
407518_3078426128207_1490381705_33057406_560273819_n.jpg

Senast ändrad:

Men så oerhört tråkigt! :( Stackars dig och Cash.

Men vad sa veterinären då? För det var väl samma klinik som absolut inte såg någon anledning till att röntga honom tidigare?
Fan, rent ut sagt! Jag hade varit skitförbannad på dem om jag var du.

Senast ändrad:

Be dem skicka plåtarna till Christophe Bujon för ett andra utlåtande, dvs. om det kan finnas annat att göra än steloperation/amputation. Han har ju koll på de senaste behandlingsmöjligheterna när det gäller ortopedi. Södra djursjukhuset har även en av de bästa fysioterapeuterna hos sig, Anna Holmgren.

Ja det var samma klinik men annan veterinär. Det första jag sa var att jag fortfarande tycker tårna ser sneda och konstiga ut och att jag därför inte tror det bara ligger i låret. Han sa direkt att även han tycker dom ser "fula" ut och sa direkt att han gärna vill röntga. Efter röntgen sa han att jag hade rätt att den allvarligaste skadan är i tårna, och att tårna inte kunde se ut så av att bara "ha svullnat upp vid hängningen" den dagen skadan skedde. Och det var hans egna ord när han sa "eftersom det gått så lång tid nu så kan man inte slipa eller operera bort pålagringarna". Men när jag frågade om man kunde åtgärdat problemet redan när jag begärde röntgen i början verkade han bli lite "rädd" och sa då att eftersom tårna är så små så är det inte säkert man kunde göra nåt då heller... Så jag var ju beredd på att skälla ut dom där, inte minst för att jag sökte vård den 27e oktober och det nu den 3e februari har gått 100 försäkringsdagar så efter den 3e, om det nu blir sjukgymnastik eller operation så måste jag betala min fasta självrisk igen... vilket suger verkligen då jag kanske hade hunnit med allt det om dom hade upptäckt allt detta redan första dagen jag åkte in med honom :mad:

Be dem skicka plåtarna till Christophe Bujon för ett andra utlåtande, dvs. om det kan finnas annat att göra än steloperation/amputation. Han har ju koll på de senaste behandlingsmöjligheterna när det gäller ortopedi. Södra djursjukhuset har även en av de bästa fysioterapeuterna hos sig, Anna Holmgren.

Ja jag har nu bokat tid hos en fusioterapeut här i Norrköping som veterinären bad mig söka vidare hjälp hos, vi har ju ingen bil än så det blir enklast så. Men vi ska ansöka om billån nästa vecka så jag hoppas att vi snart har bil. Och då om fusioterapeuten säger att vi bör remitteras till en ortoped så ska jag nämna dessa du sagt, och då har vi förhoppningsvis bil tills dess och kan ta oss dit smidigare!

men usch det var verkligen ingen kul läsning. och jag förstår att du är förbannad på vet, det hade jag också varit! stackars dig och fina Chash!

Åh, men nej vad tråkigt att läsa. Hoppas verkligen du kan få en bättre second opinion från experthåll. Låter inte roligt att behöva ha ont hela tiden. Stackars krake och stackars dig :( Håller tummarna för en lösning!

Aningsfull: Förstår kallenamnet, verkligen en Madickenklänning :)

Men fy vad tråkigt :( Vilken otur du har!

Håller tummarna för att rehab går bra och att Cash snart blir smärtfri!

Misiaczek - Vad tråkigt! Hoppas att det går bra hos fysioterapeuten!

KL.
Jag sydde ett täcke till Vija igår. Alldeles själv :D

400239_10150485429085588_588725587_9007485_463396334_n.jpg

409156_10150485428805588_588725587_9007481_1317232021_n.jpg

Jag ska ta bättre bilder senare. Det rutiga tyget är fleece och det rosa är bävernylon!

Riktigt tråkig läsning om lilla Cash, hoppas på en bättre framtid för er två! Och jag ställer gärna upp med bil om det skulle behövas!

Fetange- Snyggt!:laugh: Själv kan jag inte ens laga ett hål så att sy ett helt täcke imponerar!

Melli- Vilka vårbilder du bjuder på! Härligt!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka