Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Och detta var första gången halsbandet gick av i en jaktrelaterat sammanhang. Första gången fick Idefix syn på min morfar som åkte traktor. Han älskar morfar! Poff gick kopplet av och idefix försvann mot traktorn för att gosa. Sen gick det av när vi mötte en favoritlekkompis. Tik dessutom. Han ville fram fort och poff gick koppel av.

Nångång fick han bara spunk och skulle springa fort i cirklar. Det höll inte för det!

Har jag bara råkat ut för kass kvalitet eller råkat ut för stark hund?:rofl:

Jag känner inte så mycket faraohundsfolk, men i princip alla jag pratat med säger att de är "omöjliga" (samtidigt vet jag en som har sina lösa ofta, men hon verkar vara en av väldigt få).

Visst kan du råka få en hund som kan strosa runt som den själv vill osv, men allra mest troligt är att du kommer få gå och scanna av området hela tiden. Om du väntar på att hunden upptäcker något innan du kallar in, tja, då lär du vara en hund fattigare rätt snabbt, eller ha en hund som fångar vilt, kommer först när den själv känner för det osv.

Jag skulle påstå att whippet och italienare rent generellt är de lättaste vinthundarna att ha lösa, så om du gärna vill ha vinthund, kika på någon av dem. Men var som sagt beredd på mycket jobb om du vill få det att fungera. Med träning från dag 1, skvallerträning och mycket träning för att få hunden att tycka att du är det roligaste i världen så kan det nog gå, men det är ju klart smidigare att köpa någon annan ras om "gå lös överallt" är en viktig sak.

Dem är kluriga vinthundarna :D

Ihop med hundar som spårar blir Idis ett farligt vapen:eek: Han har lärt sig gå bakom dessa så fort dem får upp ett intressant spår och går då och stirrar ivrigt med öronen pekande rakt upp. Så det fick jag sluta upp med!

Och häromdagen under en promenad dök en främmande katt upp i synfältet. Jag är alltid beredd och tog snabbt spjärn med fötterna. Men! Halsbandet gick av:eek: Jag föll baklänges och hunden efter katten som gömde sig. jakten blev bara 10meter och så vände han direkt tillbaka med viftande svans och bus i blicken. Gah! Men grannarna fick något att skratta åt iaf...

Han har hittills slitit av 3läderkoppel och ett par halsband. Och ett grimskaft.

Men men. Han är iaf underbar!:love:

ps, nu har jag en uppsättning som håller för idefix. Tyvärr det fulaste som kunde hittas på denna planet. Men det måste hålla!

Tack båda för svar!
Jag får fortsätta fundera över om det kan funka eller ej..
Så får vi se om det blir en faraohund i familjen någon gång framtiden :)

Tack båda för svar!
Jag får fortsätta fundera över om det kan funka eller ej..
Så får vi se om det blir en faraohund i familjen någon gång framtiden :)

Kanske någon av uppfödarna finns inom rimligt avstånd så att du kan hälsa på och se lite mer hur rasen är på riktigt?

Kan ju passa på att uppdatera lite om läget här hemma för er som jag inte pratar med överallt annars på andra sätt :p

Fröken W har gått och blivit skadad i en tass. På typiskt Wahidahvis tog det bara en dag innan hon ansåg att tassen var bra igen och hon verkar inte alls ha ont, men hon har en svullnad vid en tå och igår började jag med stödbandage om tassen under dagarna. En vecka har gått nu sen hon skadade sig och jag hoppas verkligen att svullnaden försvinner snart så vi kan hålla igång igen...

Zala är det rätt bra med, någon knöl som växt snabbt senaste tiden och lite allmänt småknas, men hon är pigg, glad och hopplöst jobbig att hålla lugn nu när Wahidah tvingas vila :angel:

Såhär såg det ut den dagen som det hände något med tassen.
Hatjo_och_Wahidah.jpg

91178_1327947862.jpg

Nu ser det istället ut såhär när vi är ute... Bara korta rastningsrundor runt huset som gäller.
24474_1328528706.jpg

Damerna ligger mest på sängen och tittar ut. Wahidah är dock förvånansvärt duktig på att hålla sig lugn.
61638_1328528700.jpg

Den ena är jag säker på var kass kvalite. Ett flätat läderkoppel som handtaget lossade på. Aldrig mer flätat. Men dem andra har varit dem rejäla, dyrare läderkopplena. Nu är det tjocka band som gäller hädanefter!

Btw. Trist med Waha's tass, hoppas vilan gör den bra snart! Blir ju hemskt tomt på raderna utan dina busbilder!! :laugh:

Här vankas det långpromenad nu!!! Sitter hemma med bokföring och trånar tillfällen att slippa undan:p

Jaa... hon får bli bra nu på en gång tycker jag.. Idag har vi haft 7 minusgrader, snö och strålande sol. Hade varit så perfekt att gå en riktig långpromenad idag och så tvingas vi sitta inne :(

Dessutom så skulle vi ha tävlat på lördag! Det var tänkt att bli vår rallylydnadsdebut då, men det blir det ju inget med... Vi som inte ens blev bortlottade! Jäkla skit.

Nej fy så tråkigt! Var det redan nu? :(

Jag var förresten så uppe i mitt eget egoistiska valpbabbel i morse att jag glömde fråga om du hade fått någon tid hos Naffah med Zala. :o Har du fått det?

Det kommer fler chanser. Många fler! Men förstår att det inte är mycket till tröst för stunden när du dessutom kom med när många inte gjorde det!

HÄRLIGT var det iaf på dagens promenad!
Blev väldigt exakt 1mil rundan jag valde, en grusväg i djupa skogen som bara används av vilt i princip. Såg mängder av älgspår,räv och rådjur. SEN!! Dök en kungsörn upp och seglade framför oss:love: Två gånger landade han på låga träd och kollade in oss, efter flög ett gäng korpar, så något mumsade dem på på marken. Och när jag gick förbi var det hundspår överallt, men inga människospår. Slog mig att det kan vara varg sen! Storleksmässigt absolut! Och vi har ju regelbundet just sådanna djur.

Kul med snö att spåra i! Nu är jag och hundarna nöjda...

Nej fy så tråkigt! Var det redan nu? :(

Jag var förresten så uppe i mitt eget egoistiska valpbabbel i morse att jag glömde fråga om du hade fått någon tid hos Naffah med Zala. :o Har du fått det?

Yes.. jag hade fått för mig att det var nästa vecka till helgen, men så var det visst inte. Lite tur i oturen är väl att jag i alla fall kommer kunna få tillbaka anmälningsavgiften (om jag bara får tag på den jäkla klubben som inte verkar svara på mail... :grin:). Nåja. Vi tävlar i sommar istället, när det är sol och fint. Då kanske Zala kan vara med också :angel:

(Och valpbabbel har jag aldrig något emot ;))

Valpbabbel? Vankas det tillökt redan?

Frittep: Vad underbart med en kungsörn! I malmö ser man bara kaniner vilket ju är föga upphetsande. Saknar "djungeln"!

Här är lite bilder från senaste hundpromenaden i fårhagarna med galgo Daisy, Khaki och Cc.

Khaki
Khaki.jpg

Khaki och Daisy som alltid har lika kul ihop!
36745_1328478501.jpg

52676_1328478489.jpg

Fina, knasiga!
69440_1328478483.jpg

Cc glider runt på en liten isbeklädd damm.
45780_1328478499.jpg

Valpbabbel? Vankas det tillökt redan?

Det borde inte vankas tillökt. Men jag blev otroligt intresserad av planerad parning i höstas. Det resulterade i valpar under julveckan, varav en var tik som väldigt snabbt blev tingad. Tiken är verkligen superfin och så sent som igår satt jag och tittade på nytagna valpbilder på uppfödarens hemsida/blogg och konstaterade att jag verkligen kände mig ledsen över att hon inte skulle bli min. SÅ FIN! :love:

Vad tror du händer i morse då? Jo, svärdottern till uppfödaren skickar ett meddelande till mig på FB och säger "Hon är ledig! Det är klart att hon ska bli din. Det föds alltid valpar, men ibland måste man plocka guldkornen" och så rabblar hon upp hur pass mycket mamman påminner om den hund som gjorde att jag förälskade mig i whippar för ungefär 18 år sedan (Hon vet var jag har min ömma punkt :p).

Kruxet är följande:
Med den sysselsättning som jag har nu (skriver avhandling/frilansar) så har jag inte ekonomiskt utrymme för en valp. Jag vill ta körkort och skaffa bil och ha råd att åka ut på massor av roliga aktiviteter med hundarna. Dock har jag tid eftersom jag sitter hemma och jobbar och kan därför ta en valp när som helst.

Men ... för en och en halv vecka sedan hittade jag ett roligt jobb som jag sökte (just för att jag vill ha lite bättre ekonomiska möjligheter att syssla med hund). Jag har varit på intervju och de verkar intresserade. Får jag jobbet så får jag goda ekonomiska möjligheter, men jag kan inte vara hemma med valp ... Får jag jobbet så börjar jag första mars. Ska jag ha valpen så är den leveransklar ungefär i den vevan. Extremt dålig tajming. Uppfödarens svärdotter kontrade då med att uppfödaren hade en valpköpare i Stockholm som var dagmatte åt en del hundar och säkert kunde ta sig an både Dafne och den nya (som jag i huvudet redan har döpt till Sparven eller Nike). Dessutom har R_C lovat att rycka in.

Jag är helt kluven mitt itu känns det som. :crazy:

Jag tycker att det låter som att den står i farstun redan ;) :D Känns det som att Dafne är vuxen nog att vara redo för sällskap?

KL

Passar på att fråga, någon här som brukar träna rakbaneträning hos Borzoi-ringen i norrköping?

Tänkte bli medlem och åka på även dessa träningar (är ju medlem i norrköpings whippetrace också). Camaro tycker ju att det är så himla kul!

Jag tycker att det låter som att den står i farstun redan ;) :D Känns det som att Dafne är vuxen nog att vara redo för sällskap?

Sparven! Hon ser ut som en Sparven. Dessutom låter Sparven och Dafne bättre än Nike och Dafne :p

Du måååååste ju ha henne :love:
:angel:

Jag är fortsatt extremt kluven. Igår kväll sa jag till sambon att hur gärna jag än vill ha valpen så är det nog inte rätt mot Dafne. För att svara på Mellis fråga så är Dafne trots sina 18 månader fortfarande rätt valpig. Dessutom, får jag inte jobbet så är de ekonomiska resurserna mer begränsade, vilket gör att jag kanske behöver dra in på planerade aktiviteter med henne om jag skaffar en valp också. Det känns ju inte riktigt rätt, utan jag vill i första hand kunna satsa på den hund jag har. Vi har ju så mycket planerat under året för Dafne!

Men i morse så vaknade jag upp och var mycket valpsugen igen och tänkte att jag säkert kan få det att fungera.

KL

Passar på att fråga, någon här som brukar träna rakbaneträning hos Borzoi-ringen i norrköping?

Tänkte bli medlem och åka på även dessa träningar (är ju medlem i norrköpings whippetrace också). Camaro tycker ju att det är så himla kul!

Du kan få sällskap av mig om du vill, jag funderar på att börja testa lite jag också...

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat