Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Ni med vinthund med lite mer päls eller om ni känner till ngn galgo eller så. När sätter ni på täcke? Klart det är individuellt från hund till hund men ändå?
När jag skaffade W kändes det nämligen som att han skulle kunna slippa det rätt mycket då han hade så mycket ull. Men nu har han fällt ur så mycket ull så han är nog rätt normalhårig typ som en saluki med lite mer päls.

Nu har jag inte speciellt långhåriga hundar ju, men min frusna tant har nu på sig fleecetäcke på kvällspromenaderna. Ibland har även Wahidah det, om det känns riktigt kallt. Annars brukar jag inte sätta på dem täcke på promenader förrän det är 5-10 minusgrader, det behövs helt enkelt inte på dem.

Jag är noga med att inte sätta på täcken "i onödan" på dem, utan bara när det faktiskt är så att de fryser. Har vänner som får ha på sina salukis tre lager tjocka täcken för att kunna gå runt huset när det är 10 minusgrader och är det kallare än 10 minus så kan de knappt gå ut öht. Hon sätter på täcken osv redan nu. Så vill jag inte ha det.

Tack! Nu är vi tillbaka från veterinären. Det blev ingen röntgen idag heller.. Först kände hon igenom tårna, och tyckte precis som jag att dom såg lite konstiga ut samt att han trampar igenom när han står på tassen, så då sa hon att hon tror det är mjukdelarna som tänjts ut, men tänkte röntga honom ändå ifall att.. Men så bad hon en annan veterinär komma in först för en andra bedömning och han hittade skadan direkt, ovanför hälen kände han och där reagerade Cashmir jättemycket..så där fick vi svaret..det är muskelbristning..som alltså även får tårna att peka sådär snett tydligen... Dom sa att muskelbristning ska kunna läka ut så småningom men att vi i ytterligare 10-14 dagar måste ha honom under strikt vila, endast koppelpromenader och inga lekar/lösspring, samt att han under den tiden ska få anti-inflammatoriskt.. Sen fick jag telefontid efter 12 dagar där hon ska ringa och höra om han blivit bättre, om inte så ska hon remittera oss vidare till en ortoped och så får man utgå därifrån hur vi ska gå tillväga... Dock sa hon att hon tyvärr inte kan säga hur hans kapplöpningsframtid ser ut och att vi inte ska låta honom springa i rasthagar på ett bra tag :crazy::( Inte för att vi ändå kan vinna några titlar pga att han endast har en sten nere, men nog ville jag börja på whippetrace med honom...han är ju gjord för att springa.... försök hålla en vinthund still liksom... ne usch..vilken dyster period vi har framför oss :(

Men fy vad trist! :(

Om du ska bli remitterad någonstans: Christophe Bujon som är chefsveterinär på Södra djursjukhuset i Stockholm är en av de bästa ortopederna skulle jag säga. Där finns även Anna Holmgren som är en av de bästa i Sverige på rehabilitering. Skulle det vara nödvändigt så skulle jag åka dit. Du behöver inte bil för att ta dig dit.

Tack för tipsen!

Ja det är väldigt tråkigt det här faktiskt, och känns väldigt typiskt...då min förra hund fick somna in i juni pga olika sjukdomar, så jag bestämde mig ju för att nästa hund skulle vara av en så frisk ras som möjligt...och därför blev det whippet.... som jag nu ändå kommer få spendera massa tid med hos veterinären :( Ja jag har helt enkelt bara sån otur med hundar...
Visst ja, glömde nämna att de även tror att han har problem med tarmarna eftersom han nu oftare är lös i magen, typ en gång varannan dag är han lös, oftast på kvällen..medan på morgnarna är han riktigt hård i magen istället... så jag fick prov på något speciellt foder från veterinären idag så vi får testa med det och se hur han blir i magen, är han fortfarande lös efter ett tag så ska en allergiutredning startas...

Men usch! Har haft fullt upp med plugg så jag har inte kikat in här på länge, gud vad ledsen jag blir när ni har sån otur Misiaczek! Hoppas att fodret funkar bättre för hans mage och att muskelbristningen läker ut snabbt. Jag bor ju i krokarna, så kan jag hjälpa till är det bara att höra av dig!

Ni med vinthund med lite mer päls eller om ni känner till ngn galgo eller så. När sätter ni på täcke? Klart det är individuellt från hund till hund men ändå?
När jag skaffade W kändes det nämligen som att han skulle kunna slippa det rätt mycket då han hade så mycket ull. Men nu har han fällt ur så mycket ull så han är nog rätt normalhårig typ som en saluki med lite mer päls.

Idéfix, som ju är borzoi men absolut inte ullig, har aldrig haft täcke på sig hittills. Jag tänker som med hästarna - att kyla är inget bekymmer, det är blötsnö osv som fastnar och fryser på som är bekymmer. Och det kan fastna mellan tårna på idefix - så ett par skor som sitter vore något:)
Idéfix är ute och strosar i timmar i trädgården även vid -20/25, jag däremot bangar då;) tur man har inhägnat så han får sina utomhustimmar när promenaderna blir kortare haha.

Nu i sommras fick jag dock ett tjockt fleecetäcke efter min systers ena hund. Ett utifall täcke. Och så "råkade" jag fynda ett rejält regntäcke också som utifall. Eftersom jag renoverar min framtida gård springer idefix ute på tomten från tidigt morgon till sen kväll utan möjlighet att kunna gå in - då kanske kaaaanske sen när snön kommit. Men antagligen inte. Jag vet inte när man ska använda täcke. Min hund gillar inte värme men älskar kyla!

Tips på bra skor passande studsiga, helvilda vinthundar?

Jag håller tummarna för er, vilken otur:( Inget vidare behöva hålla sin vintis kopplad i veckor utan möjlighet till spring! Bara tanken känns frustrerande. Nån gång vänder det, krya på pepp:bump:

Jag har beställt från gipmokk.se. Billigt. de håller till slädhundar så borde hålla för våra tycker man? inte formsydda utan mer som en påse med elastiskt kardborre om man väljer det. Saltet är det värsta här.

Nu mötte jag matten med de 2 whippetena och hon hade täcken redan...solen lyser och 4 + och ingen vind. Det kan vara äckligt rått här i Göteborg men idag förstår jag faktiskt inte hennes val. Precis som Red-Chili säger så är ju risken att de inte tål ngnting annars.

Tack för tipsen -det blir att skicka efter och testa! :laugh: Ett par riktigt färgglada - ifall man måste leta efter tappade skor i snön:D

Jag mesade och tog svarta...de fick välja färg på kardborren och tog vitt.

Uff när solen lyste var det ok men NU! Shit så fort solen gick ner blev det ju rått! Frosten kom fram igen direkt och jag frös om både tår och händer. Men hundarna verkade inte bry sig iallafall :laugh:

Tack för tipsen!

Ja det är väldigt tråkigt det här faktiskt, och känns väldigt typiskt...då min förra hund fick somna in i juni pga olika sjukdomar, så jag bestämde mig ju för att nästa hund skulle vara av en så frisk ras som möjligt...och därför blev det whippet.... som jag nu ändå kommer få spendera massa tid med hos veterinären :( Ja jag har helt enkelt bara sån otur med hundar...
Visst ja, glömde nämna att de även tror att han har problem med tarmarna eftersom han nu oftare är lös i magen, typ en gång varannan dag är han lös, oftast på kvällen..medan på morgnarna är han riktigt hård i magen istället... så jag fick prov på något speciellt foder från veterinären idag så vi får testa med det och se hur han blir i magen, är han fortfarande lös efter ett tag så ska en allergiutredning startas...

Men nej, vad tråkigt :( Hoppas det går ok att ha honom stilla och att han blir ordentligt hel sen.

Angående den lösa magen så tror jag inte att du behöver vara orolig eller ens utreda det. De flesta whippets jag har stött på och även mina egna, blir lösa efter promenader och relativt hårda på morgonen. De har helt enkelt en himla fart på sin kropp, inklusive tarmarna :)

När jag fick Cc så var jag också orolig att han inte tålde maten. Han gick på RC när jag fick honom och sen på Standardt och sen färskfoder och nu standardt igen och magen beter sig likadant på vilket foder som helst. Mer spring = lösare mage. Så länge han är i gott hull, pigg och glad och bra i magen på morgonen (lite hård är bara bra) så hade jag inte oroat mig alls.

KL

Vi har varit på stranden i dag i flera timmar och njutit. Älskar den där strandpromenaden där man kan ha hunden lös på hela sträckan som är ungefär en halvmil - bara ett stenkast från stan och med cykelavstånd till lägenheten där vi bor. Malmö är inte bara bra och jag saknar skogen som tusan, men tack och lov för det här:

91581_1321456039.jpg

85471_1321456029.jpg

Hehe..
76175_1321456004.jpg

79007_1321456001.jpg

Duktig!
83500_1321456017.jpg

Angående den lösa magen så tror jag inte att du behöver vara orolig eller ens utreda det. De flesta whippets jag har stött på och även mina egna, blir lösa efter promenader och relativt hårda på morgonen. De har helt enkelt en himla fart på sin kropp, inklusive tarmarna :)

Jag är faktiskt mycket benägen att hålla med. När Dafnes mage kraschade i våras så berättade jag för veterinären att jag hade upplevt att Dafnes mage ofta inte var helt hundra. Efter den långa magkraschen så blev hon dessutom tråkig och mjällig i pälsen och fick klåda. Veterinären misstänkte därför allergi. Men ärligt talat, trots allergifoder så har magen gått upp och ner och någon klåda har hon inte haft efter att mjället försvann. Nu har jag prövat flera olika livsmedel och hon har vid flera tillfällen stulit mat. Hon blir varken bättre eller sämre i magen.

Så nu när det väl kommer till kritan så tror jag faktiskt inte att hon är allergisk, utan att magen är som den är, att det går upp och ner - precis dom du beskriver. :)

Härliga bilder förresten! :)

Håller också med! Min pudel som jag haft längst i 2½ år älskar också att springa massor och fort och efter sina race är han alltid lös/lösare i magen. INget konstigt med det. Han har i perioder haft klåda och utöver majs som jag är nästan hundra på att han inte tål så har vi provocerat tillbaka på det mesta nu och INGEN klåda och ingen svamp. Möjligtvis att han har pollenallergi, får se i sommar. Men det påverkar ju inte magen. William är oxå hård på morgonen som de ska vara och lös efter promenad ofta eller lösare iallafall.

1. Hunden kanske aldrig kan vara lös, även om man tränar (förutom på inhägnat område naturligtvis)
2. Det är svårt att få en IG rumsren, vissa kanske aldrig blir det.
3. Epilepsi är väldigt vanligt förekommande i rasen.
4. Den är svårmotiverad och inte så förig
5. Den är svårt att ensamträna, och kanske aldrig kan vara ensam mer än väldigt korta stunder

Så vad säger ni? stämmer det? är jag tokig som vill ha en IG som första hund? Är inte ovan vid hundar men har aldrig haft nån egen.

Nämen vad roligt! Har själv en IG tik och bor utanför Alingsås. Angående frågorna: 1. Tindra kan jag ha lös när som helst och var som helst. Hon skulle aldrig sticka, just för att hon är så fäst vid oss.
2. Inte svårare än andra hundar. Men vädret påverkar, tex om det spöregnar ute, ger det tid så "glömmer" Tindra att göra sitt behov. För hon tänker bara på att hon vill in. Men det blir bara bättre och bättre med åldern :)
3. Ingen av de IG jag känner har epilepsi, men har läst att det är ganska vanligt.
4. Tindra är inte omotiverad, hon vill göra allt för mig. Är väldigt lättlärd och glad i när vi hittar på saker. Men sen har jag inte haft något annat än vinthund. Så har inte något direkt att jämföra med. Men hon gillar inte något just för arbetet skull, utan för att vi har kul tillsammans.
5. Än så länge har vi bara lämnat henne korta stunder. De första minuterna gnäller hon extremt mycket. Men sedan lägger hon sig och sover. Om hon fick välja skulle vi finnas där varje sekund :D

Du får gärna fråga något mer, kan prata om IG hur länge som helst! :love:

Men stackars liten.. Tänker på er och hoppas verkligen att han blir bra!

KL

Tindra spydde i en vecka (mycket mindre de senaste dagarna). Hennes allmäntillstånd var som vanligt. Men vi åkte till veterinären i fredags. Hon fick stanna där över hela helgen och få dropp. Första gången vi är borta från varandra helt dygn och nätter :cry:

Hämtade en överlycklig (men mycket mager) tjej på söndagen. Hon hade som jag skrivit tidigare, käkat något riktigt äckligt.. Vi fick med oss ett dietfoder och hon blev sitt vanliga jag i fint hull redan i tisdags! Känns så skönt.

På söndag ska vi på vår första utställning med henne. Det är en inofficiell i Åby. :)

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka