Sv: Femte vinthundstråden!
Knapplånar!
Jisses vad snabbt det kan gå ibland. Cc och Khaki krockade med varandra på dagens strandpromenad. Vi skulle bara korsa fältet och hoppa in i bussen efter ett par timmars strandhäng när det smällde och gnällde/tjöt till ordentligt. Cc låg på sidan och kom inte upp. Sprattlade med benen men blev liggande på sidan. Jag kutade fram och konstaterade att han inte var förmögen att resa sig. Panik! Första tanken var bruten rygg eller nacke så jag vågade inte ta i honom. Så kände jag i alla fall så småningom igenom kotorna och det verkade inte sitta där. Han gnällde däremot till ordentligt när jag tog försiktigt på frampartiet. Ringde runt till vänner med bil och hade tur med en som var i området. Fick bära honom till bilen och la honom försiktigt på sidan i baksätet. Ringde till djursjukhuset i stan och de skulle kika på honom hyfsat omgående. Stackarn pep och hade tydligt ont när bilen krängde eller guppade men låg still.
Väl framme fick han åka bår in till ett rum där vi fick vänta på akutveterinären. Där försökte han själv resa sig med lite bättre resultat. Jag och en djursjukvårdare hjälpte honom lite och då kunde han stå själv, fast var väldigt svag i frampartiet och ville inte stödja på vänster fram utan han släpade foten i marken. Svag i hela frampartiet.
Veten kom ganska snabbt trots att hon skulle vara på operation (
) och förhörde sig om vad som hade hänt och kände och klämde försiktigt på frambenen och nacken och kom fram till att det nog satt i vänster skuldra. Dock kände hon ingen tydlig fraktur. Så lyste hon honom länge i ögonen som var röda och vänster pupill förstorad, vilket kunde vara hjärnskakning sa hon.
Domen blev smärtstillande och tät övervakning över natten. Ingen röntgen eftersom hon inte ville ge lugnande med tanke på pupillförstoringen. Imorgon vid lunch får jag samtal om vad de tänker göra/hur han mår om inget annat händer.
Jag är helt skakis, men är inte den som förlorar fattningen. Varit nära tårarna några gånger, men jag kan inget göra annat än vänta och hålla tummarna nu. En vän har sänt healing till honom och har ni en tumme över så håll den hårt åt herr Cc.
Uppfödaren trodde eventuellt på nackskada eller diskbrock för då blir de tydligen svaga i frampartiet
Hoppas på muskelbristning eller sträckning. Hoppas hoppas hoppas! Fan, det skulle ju bara bli en mysig strandpromenad. Tack och lov är Khaki ok.
Blev ett långt och detaljerat inlägg, men jag vet att ni är många som kan mycket och vill veta detaljer så ni får allt helt enkelt.