Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Vilken fantastisk strandpromenad - mycket hundar man möter? Härliga bilder på dina fina pojkar!!

Hannapirat- mys ju! :)

men usch vad tråkigt!!! vilken fruktansvärd otur. Håller alla tummar och tår för att han kommer bli helt bra!

kl

Bjuder på en kärleksbild av Miiko och Amancio( fotad av JECKA)
305243_10150375027147616_704812615_8563887_705650467_n.jpg

:love:

Den där bilden är bara helt ljuvlig :love:

Frittepower: Man möter massor med hundar varje gång, men fältet och stranden där hundarna får vara lösa är stort. Vi står nästan aldrig stilla och pratar i klungorna som ofta bildas. I klungorna morras det och bråkas det rätt ofta. Råkar det ändå bli en klunga så går vi vidare om det börjar gruffas bland någon. De flesta står bara och fånstirrar och fattar ingenting, fast man såg för längesen hur ett visst hundmöte skulle sluta.

Khaki och Cc leker fint med de som går att leka med och håller sig borta från bråkstakar. Khaki hade en period där han var lite för tuff mot små hundar, men nu beter han sig mot de flesta storlekar och typer. Han kommer nästan alltid när jag kallar in honom, även fast han är på väg mot någon hund. Cc lyssnar knappt på mig alls när vi är på stranden :o men han är snäll mot alla och håller alltid koll på vart jag är och att han är i närheten.

Det är en agilityhörna på fältet och där brukar vi spendera några minuter varje gång. Idag var Khaki superduktig :love: - Han flög genom däck, hoppade hinder, sprang över A-hinder och plankan eller vad det heter. Gick slalom skitsnyggt för första gången, förvisso med godis framför näsan, men han verkar tycka allting är jättekul! Jag blir så sugen på att träna på riktigt!!

Jag funderar över om William kan ha brutit sin svanstipp ngn gång i sitt liv? Hans svans är liksom böjd de sista 10 cm och svänger ut som en krok. Så ska den väl inte vara? Kan de leva med en felläkt svans sådär?
Det känns oxå konstigt där i benet så att säga.

Bilder:

vskafram.jpg

trttjordig.jpg

Jag funderar över om William kan ha brutit sin svanstipp ngn gång i sitt liv? Hans svans är liksom böjd de sista 10 cm och svänger ut som en krok.

Det är väl så alla vinthundssvansar är mer eller mindre? :p Men visst KAN det ha hänt att han skadat den. Så länge han inte har problem av den eller så, så hade jag inte brytt mig det minsta.

Ja det kan dom. Cerberus har brutit/knäckt sin svans också när han var ganska ung, han hade aldrig ens ont. Åkte till veterinären som konstaterade någon form av brott/knäck, men tyckte det var onödigt att röntga eftersom han inte hade ont och det inte går att göra nåt åt förutom att amputera då. Vilket inte är aktuellt eftersom svansen lever och mår bra, även yttersta biten. Jag som ställer ut fick intyg på att det är en skada.

Har träffat saluki som har kroksvans med, det känns nästan som på Cerberus fast tydligare att det liksom "vuxit ihop fel" istället. Kan ju vara det också kanske?

Ja det kan dom. Cerberus har brutit/knäckt sin svans också när han var ganska ung, han hade aldrig ens ont. Åkte till veterinären som konstaterade någon form av brott/knäck, men tyckte det var onödigt att röntga eftersom han inte hade ont och det inte går att göra nåt åt förutom att amputera då. Vilket inte är aktuellt eftersom svansen lever och mår bra, även yttersta biten. Jag som ställer ut fick intyg på att det är en skada.

Har träffat saluki som har kroksvans med, det känns nästan som på Cerberus fast tydligare att det liksom "vuxit ihop fel" istället. Kan ju vara det också kanske?

Ja det spelar ju ingen roll så länge det inte gör ont för det verkar han inte ha.

På tal om Cerberus, såg att han skulle vara med i nästa "Härliga hund"!
Och Wahidah var med i detta numret! Kändis-buke :love: ;) :banana:

Nej precis, så kände jag också. Cerberus kringla är lite oval istället för rund som den var innan, det är det enda på honom. Och huvudsaken är ju att dom inte verkar ha ont. :)

Jaa, det ska han. Tyvärr började det ösregna när vi var på väg till förskolan så både han och jag är genomblöta. Inte så snygg affe. :( Men men, han gör ju sitt jobb ändå. Ska bli spännande att se hur reportaget blev. Reportaget i Familjemagasinet var jag väääldigt nöjd med, det blev jättefint och den journalisten förstod verkligen kärnan i arbetet vi gör. :)

Jag har inte sett Wahida, eller ja jag har ju inte läst numret. Skoj att hon är med! :D Buke producerar kändisar ja. ;)

Haha, ja, det är hon (även om hon ser lite smått "borta" ut på bilden där hon visar vintermode :p). Förra månaden var det ju dessutom whippet som rasspecial. Tror bestämt att redaktionen gillar vinthundar lite ;)

Knapplånar!

Jisses vad snabbt det kan gå ibland. Cc och Khaki krockade med varandra på dagens strandpromenad. Vi skulle bara korsa fältet och hoppa in i bussen efter ett par timmars strandhäng när det smällde och gnällde/tjöt till ordentligt. Cc låg på sidan och kom inte upp. Sprattlade med benen men blev liggande på sidan. Jag kutade fram och konstaterade att han inte var förmögen att resa sig. Panik! Första tanken var bruten rygg eller nacke så jag vågade inte ta i honom. Så kände jag i alla fall så småningom igenom kotorna och det verkade inte sitta där. Han gnällde däremot till ordentligt när jag tog försiktigt på frampartiet. Ringde runt till vänner med bil och hade tur med en som var i området. Fick bära honom till bilen och la honom försiktigt på sidan i baksätet. Ringde till djursjukhuset i stan och de skulle kika på honom hyfsat omgående. Stackarn pep och hade tydligt ont när bilen krängde eller guppade men låg still.

Väl framme fick han åka bår in till ett rum där vi fick vänta på akutveterinären. Där försökte han själv resa sig med lite bättre resultat. Jag och en djursjukvårdare hjälpte honom lite och då kunde han stå själv, fast var väldigt svag i frampartiet och ville inte stödja på vänster fram utan han släpade foten i marken. Svag i hela frampartiet.

Veten kom ganska snabbt trots att hon skulle vara på operation (:bow:) och förhörde sig om vad som hade hänt och kände och klämde försiktigt på frambenen och nacken och kom fram till att det nog satt i vänster skuldra. Dock kände hon ingen tydlig fraktur. Så lyste hon honom länge i ögonen som var röda och vänster pupill förstorad, vilket kunde vara hjärnskakning sa hon.

Domen blev smärtstillande och tät övervakning över natten. Ingen röntgen eftersom hon inte ville ge lugnande med tanke på pupillförstoringen. Imorgon vid lunch får jag samtal om vad de tänker göra/hur han mår om inget annat händer.

Jag är helt skakis, men är inte den som förlorar fattningen. Varit nära tårarna några gånger, men jag kan inget göra annat än vänta och hålla tummarna nu. En vän har sänt healing till honom och har ni en tumme över så håll den hårt åt herr Cc.

Uppfödaren trodde eventuellt på nackskada eller diskbrock för då blir de tydligen svaga i frampartiet :( Hoppas på muskelbristning eller sträckning. Hoppas hoppas hoppas! Fan, det skulle ju bara bli en mysig strandpromenad. Tack och lov är Khaki ok.

Blev ett långt och detaljerat inlägg, men jag vet att ni är många som kan mycket och vill veta detaljer så ni får allt helt enkelt.

Whops!!!!!!!!!!!!!

Stackars, stackars Cc! Fick en hård klump i magen när jag läste detta, jag hoppas innerligt att det inte är något allvarligt utan att chocken släppt imorgon för Cc och att allt är bättre då. Hoppas!!

Men det var ett rådigt handlande - och tur du fick fatt på bil och veterinär. Måtte det gå väl nu,

Sänder tankar till fina Cc

Jag läste om det här på FB faktiskt och kom ihåg att det fanns en CC här och funderade på om det var din. Och visst var det så!

Jag hoppas att han läker ihop snabbt och att det faktiskt inte är något allvarligare! Jag håller tummar och tassar här!

+ Kivina

Tack för tummar och tankar. Jag hoppas också han är mycket bättre i morgon utan chock och smärta. En kommentar på min uppfödares fb var att en greyhoundkrock hade resulterat i en förstorad pupill och en dold hjärnblödning och tiken hade avlidit p g a att de såg den för sent. Ringer djursjukhuset nu och berättar den historien.

Nej, vad hemskt att läsa! Hoppas att det inte är något allvarligt. Jag tänker på er och håller alla tummar som jag har!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka